Hoppa till innehåll
Anime.se

Miyazaki sågar Disney


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

För att svara på Dreads och alla andra som inte läst boken's obesvarade frågor, ja slottet går omkring i boken, ja det finns en talande fågelskrämma och slutligen nej, Hauru, som förövrigt heter Howl i den engelska och svenska boken flyr inte undan krigstjänstgöring i originalberättelsen.

 

Det är en bra bok som jag läst på både svenska och engelska och hoppas få tag på på japanska om den finns. den rekomenderas till alla med ett sinne för humor och ett sinne öppet för vridningar i en berättelse som speglar flrea världar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det där som Miyazaki sa om disney tycker jag var väldigt bra sagt. Jag gillar disney, visst, men jag tycker det är dåligt att det t.ex på spirited away står "Walt Disney pictures presents A Hayao Miyazaki film"... Jag tycker att regissören själv borde få lite mer cred. Miyazaki verkar vara en riktigt skön man!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar disney, visst, men jag tycker det är dåligt att det t.ex på spirited away står "Walt Disney pictures presents A Hayao Miyazaki film"... Jag tycker att regissören själv borde få lite mer cred.

 

Vad tusan babblar du om?

Det är Disney som ger ut filmen i USA. Vad hade du förväntat dig att det skulle stå? "Tjing tjong i brallan presenterar en film av Hayao Miyazaki, skapad av endast Hayao Miyazaki" eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Miyazakis uttalande om Disney tycker jag inte att någon ska komma med en kommentar när det rör sig om en a) intervju och B) översatt. Som översättare kan tänka mig en stor felkälla, nämligen att ordet "Disney" i Miyazakis mun betydde bolaget och inte personen.

 

Dessutom sa han inte att han tycker Disney var kass, utan att han aldrig varit ett fan och inte sett något som inspirerat honom.

 

Att Miyazaki inte skulle gilla Disneyfilmerna för att de "är orealistiska och innehåller talande djur"... snacka om att lägga ens egna ord i munnen på någon annan.

 

om jag skulle se "Laputa: castle in the sky" när jag var 7 år skulle jag inte förstå ett skvatt, då är "Alladin" bättre.

Kva? Sju år är ju en klockren ålder för att se Laputa. Underskattar du inte sjuåringars förmåga att se på film, nu? Och på vilket sätt skulle Aladdin vara "bättre" för sjuåringar. Det är ju knappast så att storyn är enklare.

 

Och är inte "My Neighbour Totoro" i samma nivå som vilken Disneyfilm som helst?

Vad gäller en viss målgrupps ålder, måhända. Men det är också det enda som är gemensamt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Walt Disney pictures presents A Hayao Miyazaki film"

 

Han får ju cred. Det som står är "Walt Disney bolaget presenterar en Hayao Miyazaki film"

 

Igår kollade jag på Det levande slottet, och vad står där? Triangelfilm presenterar Det levande slottet (baserad på romanen av Dianne Wynne Jones) och så visades också Ghibli-loggan

 

Ungefär, eftersom jag inte satt och antecknade. Men det är Disney/Triangelfilm som distrubierar, textar och gör reklam så presentera är ju precis vad de håller på med. Som när en konferencier pratar lite innan stjärnan träder in - men ingen människa lär kunna gå i villfarelsen att det är Disney's egna filmer det handlar om särskilt länga.

 

Då brukar de väl trycka på A Walt Disney pictures production eller nåt sånt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kva? Sju år är ju en klockren ålder för att se Laputa. Underskattar du inte sjuåringars förmåga att se på film, nu? Och på vilket sätt skulle Aladdin vara "bättre" för sjuåringar. Det är ju knappast så att storyn är enklare.

Det skulle kanske vara att budskapet inte är lika klart för sjuåringar som för äldre. Budskapet i Aladdin handlar ju om det där om att vara ärlig om vem man är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kva? Sju år är ju en klockren ålder för att se Laputa. Underskattar du inte sjuåringars förmåga att se på film, nu? Och på vilket sätt skulle Aladdin vara "bättre" för sjuåringar. Det är ju knappast så att storyn är enklare.

 

Ja, vissa sjuåringar kanske kan se Laputa utan att tappa intresset efter 1 timme. Dock håller jag inte med om att storyn är lika lätt som i Alladin. Den kanske är lika enkelt "på pappret", men inte lika tydligt framförd. Disneys filmer är gjorda för barn( = tydliga buskap och enkel story, nästan förutsägbar). De flesta av Ghiblis filmer är väl gjorda för alla? och därefter borde det väl också innebära en lite svårare story/film?

 

 

 

Vad gäller en viss målgrupps ålder, måhända. Men det är också det enda som är gemensamt.

 

Det var åldersgruppen jag menade, ja.

 

 

Miyazaki sa ju: Disney var varken regissör eller tecknare. Hur kan någon komma på idén att jämföra oss? Det finns inga som helst likheter mellan oss. så jag antar att han menade Walt Disney the man?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att Miyazaki inte skulle gilla Disneyfilmerna för att de "är orealistiska och innehåller talande djur"... snacka om att lägga ens egna ord i munnen på någon annan.

 

som jag sa innan det finns personer som tycker så, inte att just han tycker så.

 

själv tycker jag att disney filmer är bra. Jag tar mig inte tid att se dem så ofta, då det finns filmer/serier jag tycker är bättre

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skulle kanske vara att budskapet inte är lika klart för sjuåringar som för äldre. Budskapet i Aladdin handlar ju om det där om att vara ärlig om vem man är.

Jag skulle nog våga påstå att det bakomliggande budskapet i en film är inte det man ser på som en sjuåring, utan där handlar det om den fysiska handlingen. I Laputa är den att flicka och pojke är ute och letar efter flygande ö, och pirater vill åt den för skatten och regeringen vill åt den för makten. Och så en massa pang och boom och ön går sönder och sen flyger de hem igen. Vad en vuxen kan läsa ut ur den filmen är för sjuåringen ovidkommande.

 

Jag tror samma sak gäller för Alladin. Jag betvivlar starkt att sjuåringarna går ut ur biografen och tycker "aha, man skall vara sig själv" utan det är snarare "wow Aladdin får cool ande och flyger massor på sin coola matta och det var ballt och sen flög de dit och så hände det och det och det". Eller? (Ursäkta att jag inte minns handlingen i Aladdin lika bra som den i Laputa)

Det jag personligen som vuxen människa fick ut av Aladdin var att snygga tjejen blir störtförälskad utan vidare förklaring eller motivation än att killen hade en flygande matta. Ingen vidare utvikning på romansen alls dår. Behöver väl inte sägas att det sänkte Aladdin ganska ordentligt i mina ögon. Visst, för sjuåringarna spelar det ingen som helst roll. Men för mig gör det absolut det.

 

Ja, vissa sjuåringar kanske kan se Laputa utan att tappa intresset efter 1 timme. Dock håller jag inte med om att storyn är lika lätt som i Alladin. Den kanske är lika enkelt "på pappret", men inte lika tydligt framförd.

Jag skulle våga påstå att väldigt många sjuåringar skulle kunna se Laputa utan att tappa intresset, men jag har ingen empirisk undersökning som understödjer det, förstås.

Barnmässigt sätt tycker jag handlingen i Laputa är kristallklar. De vill hitta Laputa. Det händer massa för att de skall hitta Laputa. Och när de är framme så kommer en massa andra dit och så bråkar de om Laputa. Då tycker jag handlingen i många Disneyfilmer är minst lika komplicerad. Jämför med Atlantis. Same shit, fast sämre gjord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle våga påstå att väldigt många sjuåringar skulle kunna se Laputa utan att tappa intresset, men jag har ingen empirisk undersökning som understödjer det, förstås.

Barnmässigt sätt tycker jag handlingen i Laputa är kristallklar. De vill hitta Laputa. Det händer massa för att de skall hitta Laputa. Och när de är framme så kommer en massa andra dit och så bråkar de om Laputa. Då tycker jag handlingen i många Disneyfilmer är minst lika komplicerad. Jämför med Atlantis. Same shit, fast sämre gjord.

 

Känner du en enda sjuåring som sett Laputa?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känner du en enda sjuåring som sett Laputa?

Jag har bestämt för mig att mina systersöner var en sju åt ungefär när jag visade dem Laputa. Kanske aningen äldre. En av dem var 4 när jag visade Totoro, och den slök han med hull och hår.

 

Hur som helst betvivlar jag att sjuåringar bryr sig om underliggande budskap, eller huruvida händelse A kopplar bra till händelse B. Jag minns inte exakt hur det var när jag var sju, så jag kan inte säga säkert, men mig veterligen var det bara den visuella upplevelsen och äventyrsstämningen som gällde för min del. Så att "Aladdin" skulle vara bättre sjuårsmaterial än "Laputa" har jag mycket svårt att föreställa mig. Kanske i aspekten att 2:05 kanske är lite väl långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

dock tror jag att man inte behöver bry sig om de underliggande budskapen, de sugs automatiskt in i hjärnan utan att man behöver tänka på dom. tror jag^^

Troligen. Men jag har därför svårare att tro att en sjuåring skulle ha problem med att "fatta" budskapet (om det nu är så fantastiskt) i Laputa. Det är nog bara en bakomliggande grej som kommer av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det där som Miyazaki sa om disney tycker jag var väldigt bra sagt. Jag gillar disney, visst, men jag tycker det är dåligt att det t.ex på spirited away står "Walt Disney pictures presents A Hayao Miyazaki film"... Jag tycker att regissören själv borde få lite mer cred. Miyazaki verkar vara en riktigt skön man!

Det är även Disney som släpper Howl's Moving Castle i japan på DVD. Han behövde inte sälja distributör retiheterna till Disney, han kunde ha distribuerat filmerna skälv. :idea:

 

Glöm inte att det var Walter Elias Disney som var först med animerade långfilmer. Han var förgångar till all tecknad film. Ser han det negativt att bli gemförd med honom. crazy3.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har visat Princess Mononoke, Laputa och Totoro för mina brorsöner då dom var 5 resp. 7 år gamla, satt bakom dom och översatte det som sades. Dom satt som sten från början till slut.

 

Sen efter det så har jag visat filmerna några gånger.. tror inte det är nåt dom inte fattar..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Känner du en enda sjuåring som sett Laputa?

 

Jag tror inte det är så många (svenska) sjuåringar som sett Laputa pga av språket. Tror inte det finns så många som är så duktiga på att förstå engelska. För den finns inte på svenska än, va?

 

Laputa finns inte på svenska ännu, men tittar man på http://www.detlevandeslottet.se/ (under kommande filmer) så står det att den kommer komma ut på svenska :) tillsammans med ett par andra Ghibli klassikers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...