Hoppa till innehåll
Anime.se

Animé året 2005


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Så vad tyckte ni om förra årets serier och filmer? Vilka var höjdpunkterna? Största besvikelserna? Skulle vara intressant att höra vad ni tycker.

 

Serier som jag tycker var bäst under året:

Basilisk ~ Koga Ninpo Cho ~

Über-cool action alá Ninja Scroll, häftiga karaktärer i non-stop action!

 

BLOOD+

En serie som bara skriker kvalité rakt genom, underbar animation blandat med underbar musik. Fast det är ju från Production I.G så vi visste ju att det skulle bli bra ;)

 

Full Metal Panic! The Second Raid

Jag älskar Full Metal Panic och jag blev verkligen inte besviken på serien även om den var lite väl kort med sina 13 avsnitt. En av de bästa skurkarna ever!

 

Honey & Clover

Mysig romantiskkomedi serie när den är som bäst.

Solty Rei

En riktigt rolig serie med snygg CG! Chobits med superkrafter :)

 

Största besvikelserna:

Final Fantasy VII Advent Children

Fråga inte varför, jag gillade den inte bara..

 

Guyver The Bioboosted Armor

Hade väntat mig lite mer av denna serie, fast jag tyckte den var ganska kass.

 

Hatkärlek:

Speed Grapher

Den började så så bra men föll så så tungt, vet inte hur jag ska känna för den här serien.

 

Längtar tills:

Fullmetal Alchemist The Movie

Kan knappt bärga mig :)

 

 

Så vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serier som jag tycker var bäst under året:

 

Blood+

älskar vampyr serier, även om den egentligen inte har så mkt vampyrer i sig än...

Märchen awakens Romance

riktigt skön serie, som jag ofta får mig att skratta

 

Gundam seed destiny final plus: the chosen future

var tvungen att ha med den, förbättrade hela gsd serien

Shakugan no Shana

vet inte riktigt har bara fastnat för den

 

Tsubasa Chronicle

toppen helt enkelt, man känner igen karaktärerna från andra av clamps serier

 

Största besvikelserna:

 

Final Fantasy AC

kändes mest som reklam för de kommande Final Fanyasy 7 spelen, troligen ende anledningen vincent var med...

 

Full Metal alchemist conquerer of Shambala (the movie)

utan att spoila, så säger jag nog inte så mkt mer än att för mig höll den inte måttet...

Hatkärlek:

Sousei no Aquarion

den hade potential men förlorade allt efter några upprepande avsnitt

 

Längtar tills:

 

gundam seed säsong 3

som man har hört lite rykten om...

 

Ultimate Hellsing

följer mangan mer förhoppningsvis

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Honey and Clover är nog den bästa serien från år 2005 som jag sett , skönast och så hade den allt, julkalas och nyårsfester, och en cyckelfärd som klimax.

Och första introt var nog det bästa jag sett.

 

Advent children blev jag imponerad som sjutton av grafik mässigt, storyn gick att dras med, förstod att det är svårt att ta med en bra story i en film som bara är ca 90 min istället för ett spel som tar 20? story-timmar att se på.

 

Fmp! Tsr Var okej, snygg och intressant och så, men inte det bästa, regnfightscenen med Kaname var fin.

 

Och ser fram emot Fma filmen och narutos och bleachs slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serier som jag tycker var bäst under året:

Eureka Seven

Helt klart en av mina absoluta favorit-serier, sköna karaktärer, snyggt tecknad. Storyn är dock lite oklar än så länge men i serier som dessa så gör det inget.

 

Eyeshield 21

Detta är den roligaste serie jag nånsin sett måste jag få säga, oförglömliga karaktärer och underbar humor.

 

Shuffle!

Har inte mycket att säga om denna, underhållande och mysig helt enkelt :)

 

Final Fantasy AC

Snygg, snygga strider, underbar musik som får en att känna sig ett med filmen. Bra röstskådespelare och handlingen.. Ja handlingen kunde ha varit lite mer genomtänkt men den duger.

 

Största besvikelserna:

Noein

Den är lätt förvirrande men förhoppningsvis så blir det ändring på det längre fram!

 

Hatkärlek:

Shakugan No Shana

För att quota Dread: vet inte riktigt har bara fastnat för den, det känns som att man sett SNS förut, känns lite tjatigt då man nästan kan förutse vad som kommer hända men jag tycker ändå om den.

 

Längtar tills:

Jag vet inte ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dom serier som kunde förvåna mig dett år

 

Gundam SEED Destiny

Finns ingen anledning varför inte.. Den har det mesta jag söker i en sån serie serie.. kärlek, hat, mechas, fighter, färgstark. Samnt så är första serien inräknad nu också.

 

Eyeshield 21

Denna serie är inte klar en men jag tycker den håller ett rätt bra tempo hittills och tror inte den kommer bli sämre.

 

Shakugan no SHANA

Denna serie är inte heller klar men för mig är den än så lägne nåt att följa till slutet kan nog räkna med att den inte kommer göra mig besviken.

 

Bleach

Ja bleach vad ksa jag säga.. en klar 10 hitills iaf coola karaktärer, komisk samnt spännande och fyld med massa action ;)

 

Shuffle!

Denna serie är faktist den jag såg mest fram imot detta år.. och den har inte gjort mig besviken och den har besvarat mina förväntningar helt och hållet samnt så har den överaskat mig många gånger.. ett klart måste anser jag ;)

 

Yakitate!! Japan

Var jävligt skepptisk mot denna serie ibörjan och började inte kolla på för ens i sommras... Den slog mig med storm och och vissade varför jag älskar anime :D Jag menar om man bara läser vad den handlar om så verkar den seg och ointressan, Men den chockade mig totalt...

 

Jigoku Shoujo

Jag vet inte varför men jag föll verkligen för serien :S kan inte förklara varför bara blev så.. den är spännande ;)

 

Honey & Clover

Som docster skrev en mysig anime... :D

 

Mindre Besvikelser

 

Blood+

Jag tror jag hade förstora förväntningar på denna serie... men som den är nu så håller den inte min smak direkt.. men den är ju inte kalr denb kan ju fortfarande bli en bra serie.

 

Tsubasa Chronicle

Gillade början faktist.. men tappade gnisstan tyckte jag och den drog ut på vissa saker som tycker var lite små jobbigt och blev mer och mer ointressan :|

 

Aquarion

En stor besvikelse faktsit, småfula strider samnt så vart det lite fjantigt att dom trännade och det var alltid den sak dom trännade som räddade dom .. gillade inte det.

 

Erementar Gerad

Började bra, men jag tapapde intresset runt 12 avsnittet.

 

Full metal panic! secound raid

Förväntade mycket mer av den... denna hade sina poäng men saknade känslan man fick ifrån första serien, komedin samnt striderna framför allt.

 

Eureka Seven

Näe fattade mi inte påd enna serie alls :S

 

 

 

Det var dom som jag tänkte på först iaf...

Resten av alla serier jag har sett detta år gav vad jag var ute efter inget mer än så :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bäst under 2005

- Blood+

För att monstren inte går upp i färgglad pixelrök!!

 

- Shakugan no Shana

Intressant story även om jag halkat efter en del. En del oförglömliga karaktärer, även om de känns igen.

 

- AIR samt Sommar Arken

Men så gillar jag det mesta som "nyckel stämplas".

 

 

Sämst under 2005

- Final Fantasy: Advent Children

Inte orkat spela igenom spelet så det kanske bidrar till att jag ogillade den, men den var ju verkligen dålig... Hade inga större förväntningar på den heller, men den levde inte upp till hypen oavsett.

 

- Tsubasa Chronicle

Gillar CLAMP men Tsubasa var ingen hit. Får se om tempot skruvas upp något nu i vår när serien går in i sin andra säsong. Jag hoppas.

 

Hatkärlek

 

- Idaten Jump

Jag har försökt berättiga mig till varför jag ser den här serien men det går inte, den passar mig absolut inte men ändå följer jag den, helt sjukt. Småbarns animé som tydligen fastnat på min hjärna...

 

- Air Movie

Om jag säger att jag blev besviken på den här filmen så är det inte överdrivet. Den är helt enkelt inte lockande att se på, men samtidigt kunde jag inte låta bli att se den från början till slut. För den är bra, men dålig. Den är kluven helt enkelt, som salt och peppar och en orms tunga.

 

Ser fram emot 2006

 

- School Rumble S2

Helt enkelt för att den är störtrolig. Helt enkelt. Enkelt.

 

- Fate/stay Nigth

Jao, det här kan bli mäkta trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min favorit är helt klart Pani Poni Dash!

För det första så producerar Shaft väldigt bra animation. Alla smådetaljer och byte till annolunda stilar och den ibland unika skuggsättningen är saker som verkligen faller mig i smaken. För det andra så begåvades serien med hela tre olika intron (som även var lite varierade). Dessa var riktigt läckra, speciellt det tredje. Rolluppsättningen var löjligt bra med flera av mina favoritröstskådespelare.

 

Och sen har vi själva handlingen som är en orgie i knasigheter och med tonvis av olika parodier på annan anime, spel och hollywoodfilm. Flög nästan av stolen när Gunnery Seargent Harter dök upp första gången. Att Beccy är moe~ gör inte heller saken sämre.

 

Andra serier som jag gillade (utan någon särskild ordning) var Air, älskar spelet, animen hade löjligt hög kvalitet och de behöll Lias originalversioner av introt och outrot.

 

Lamune var rätt otippat och även om produktionen i sig inte var någon höjdare (korea exploat) så hade den en mysig lugnande effekt när jag såg den. Inga dramtiska triangeldraman, bara lugna avspända sommardagar (förutom på slutet då).

 

Shuffle! Ett intressant sätt att handskas med en licens då det togs rätt stora friheter. De plockade bitar från spelet men passade på att gå en egen väg på slutet som var rätt otippad. Fungerade bra och var underhållande (nåja, ett avsnitt kvar).

 

Noein var helt klart en överraskning. Inte alsl vad jag ahde väntat mig men fungerar bra.

 

Var även helt nöjd med Canvas2 och ToHeart2.

 

Hmm, alla utom två råkar visst vara spelbaserad anime. PPD! är dock min självklara vinnare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska nog vara ful nog att länka till min lista, men kortfattat så tycker jag helt klart att Kamichu och Mushishi stod för högst underhållningsvärde 2005. Men så har jag en tendens att föredra lågmälda serier med långsam pacing också, snarare än action och drama.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska nog vara ful nog att länka till min lista, men kortfattat så tycker jag helt klart att Kamichu och Mushishi stod för högst underhållningsvärde 2005. Men så har jag en tendens att föredra lågmälda serier med långsam pacing också, snarare än action och drama.

 

Roligt att du har med Victorian Romance Emma, en riktigt härlig serie som inte verkar ha fått så stor uppmärksamhet.

 

Ganska intressant att FF:AC nästan är med på alla listor, både som bäst under året och sämst under året.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...