Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime för nybörjare!


Sebbe540
 Share

Rekommenderade inlägg

en kompis till mig såg hela serien för ett tag sen, förutom sista avsnittet. Han fasade över att det skulle vara dåligt, men nu har han tittat på det och blev grovt besviken. För att citera "Man fattade ju ingenting!", det var ungefär vad han sa.

 

Undrar om jag skulle tycka likadant. Fast jag är ju inte lika insnöad på mecha som han är. Föredrar serier som typ Trigun, Haibane Renmei och sånt. Men man måste ju vidga sina vyer :)

 

Nån som har sett kogepan? den äger!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Bra nybörjarserier skulle väl kunna vara några lättförstådda som:

Rurouni Kenshin - Samurai-action/komedi

Naruto - Ninja-action/komedi

Berserk(en av de bästa jag sett, om inte bästa.) - Action/Fantasy

Ah! My Goddess(enbart 5 episoder) - Romantik/drama

Love Hina - Komedi/lite romantik

 

För mer info om serierna: www.animenfo.com

Dessa är bara exempel, med alla fantastiska anime´s som finns där ute blir du knappast besviken ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad NGE handlar om: människor i robotar slåss mot "aliens". PUNKT!

Vad Lain hanldar om: *hjärna slutar fungera*

 

Skämt åsido, min första anime var Ghost in the shell filmen och jag gillade den inte, för lite action och jag förstod inte handlingen. Min andra anime var Akira och den gillade jag lite mer, lite neocyberpunk, shcysst musik, fint ritad, häftig action, ska inte spoila slutet.

 

Förslag till anime altså AKIRA, finns nästan överallt till billigt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad NGE handlar om: människor i robotar slåss mot "aliens". PUNKT!

 

Nä, Evangelion handlar om hur det är att vara tonåring och aldrig ha fått någon uppmärksamhet av sin far. Det är de som inte har begripit det lagom till slutet som inte fattar de sista avsnitten. De som hakade på fattar slutet alldeles utmärkt.

 

Jag är lite tveksam gällande om man skall ta kritik som "man fattade ju ingenting, ju" som ett tecken på att något är dåligt... Vederbörade begrep ju uppenbarligen inte ens, så hur skulle han/hon kunnat avgöra om det var bra eller dåligt?

 

Vad Lain hanldar om: *hjärna slutar fungera*

 

Lain är mest filosofiskt dravel, men kanske kul sådant, om definitioner på vad liv är, om det går att finnas på Internet utan att man finns i verkligheten, och så lite härliga kängor till informationssamhället. Inget man slötittar på. Krävande, men jäkligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aja, jag såg NGE som första anime och jag fastnade ju, men sedan tror jag att NGE är en serie som kan Fånga men även Avskräcka folk från att kolla mer anime...

 

En serie som jag vet definitivt kan få ngn att bli väldigt intresserad av anime i allmänhet är Naruto. Alla polare som jag har försökt pressa på anime har jag visat några eps av Naruto. Alla har fastnat. _ALLA_

 

Så en serie som Naruto skulle jag rekommendera...

 

Asså det e svårt. Jag skulle nog glida in på ngn skön anime sida och kolla toplistor och sådant. Sedan läsa om vad folk tycker.

 

Animenfo har sådan info. http://www.animenfo.com/statistic/top100.php?l=anime

 

Kika lite där... T_T

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har aldrig sett NGE men den verkar jävligt bra.

Sista avsnittet ska vara en riktig besvikelse har jag hört.

 

den är jävligt bra ;)

 

för vissa kanske slutet är en besvikelse men det är ju till stor del slutet som gjort serien så himla omtalad. personligen älskar jag slutet. det kunde knappt bli bättre :D

 

jag har sagt det förr men jag säger det igen. om man är en intelligent person som gillar psykologi och lite metafysik eller liknande så är evangelion garanterat en bra serie att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag rullar vidare i det vid detta laget milsvida NGE-diket som vi gemensamt har grävt upp... Jag läste någonstans att skaparen av NGE-storyn var psykiskt sjuk när han diktade ihop allting. Det låter som en nog så god förklaring i mina öron. Vidhåller att de som förlorar sin anime-jungfrudom till NGE blir antingen frälsta eller brända. Hellre spela säkra kort isf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju sista avsnitten och filmen som gör NGE bra... robotar som slåss mot utomjordingar finns i en mängd andra animes, är man sån att man inte vill anstränga sin hjärna med att försöka förstå finns det andra serier att välja på...

Jag tycker inte att NGE är nått man ska ge till nybörjare, chansen är stor att de efter sista avsnittet blir besvikna/förvirrade och struntar i anime helt.

Om nybörjaren istället blir frälst av NGE så kommer nybörjaren försöka hitta serier som är lika bra, vilket är svårt... (inte för att det inte finns bra animes, men för att det finns jävligt få i bra evangelion stil)

Sen beror det ju lite på vad för person "nybörjaren" är också....

Är han/hon ett actionfreak som hatar allt där man inte får hela handlignen serverat på fat och upptryckt i ansiktet, är NGE inte världes bästa val som första anime.

Men om hon/han är en estet som tittat på konstfilmer i 10 år och älskar david lynch så då kanske NGE inte är helt fel som första anime ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte, överhuvudtaget, att man ska bilda sig en uppfattning (En absolut uppfattning förståss) om en serie fören man har gett den en chans.

 

Att sista avsnitten av NGE skulle vara dåliga tex, det är bara ngt som folk som inte förstod den sa. Visserligen gjorde slutet många fans ledsna efter att ha sett en så mäktig serie sändas på TV. Tänk er själva sedan när de 2 sista avsnitten bara [sPOIL] kretsar runt huvudpersonen där han sitter på en stol och låter tankarna flöda [/sPOIL] ^^

 

Att se NGE är ett måste, så är det bara ._. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Nä, Evangelion handlar om hur det är att vara tonåring och aldrig ha fått någon uppmärksamhet av sin far. Det är de som inte har begripit det lagom till slutet som inte fattar de sista avsnitten. De som hakade på fattar slutet alldeles utmärkt." -- zimeon

 

Jaha, tack för att du förklarade det, jag förstod aldrig riktigt hur de där "aliens" och jätterobotarna anköts till far/son relationer.

 

Att säga att NGE handlar om tonårsproblem är överdrift, kanske lite sanning men klar överdrift. Visst ser man att Shinji har problem från början och så är det med det, men det är enligt mig ligger seriens största drag på action fronten, förutom de sista avsitten som hux flux kokades ihop pga tidsbrist.

 

*Tar på sig sin asbestoskostym och köper glass*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha, tack för att du förklarade det, jag förstod aldrig riktigt hur de där "aliens" och jätterobotarna anköts till far/son relationer.

 

En dag kanske du kommer göra det. Jag påstod inte att Eva handlar om _tonårsproblem_, utan problemet det innebär att vara tonåring och aldrig blivit uppmärksammad av sina föräldrar. Hela rollbesättningen i Evangelion är en hög självutplånande barn, så det är ganska uppenbart. Men visst märks det inte först. Det är det som är finessen.

 

Visst berodde de sista avsnitten delvis på tidsbrist, men det var knappast tidsbristen som fick regissörn att byta fokus så som han gjorde i andra halvan av serien. Visst ligger handlingens yttre fokus på actionscenerna. Men det är bara kamouflage. Något måste man kamouflera självrannsakan med. För vem vill se på rak och naken depression?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle inte tolka hela NGE som "tonårs"-problem... Dock så kretsar en hel del kring det; Shinjis smått bizarra relation med sin far och Asukas relation med Kaji (i bortklippt material från episod 22 får man t.ex. se Asukas misslyckade invit till Kaji, som nobbar henne eftersom hon "fortfarande är ett barn", vilket resulterar i "Im old enought" följt av att Asuka visar att hon använde BH, och några sekunder senare "Im an aduld! An adult! An Adult!! So look at me!")

Personligen så tycker jag NGE handlar om väldigt väldigt mycket sammtidigt, men vill man bara se till ytan så är får man väll göra det om man vill... men man missar väldigt väldigt mycket. Om man vägrar se på evangelion som mer än robotar som slåss, så kan jag förstå om man tycker den är dålig. Det är ju knappast som om man kommer fatta eller få ut nått av End of Evangelion eller ep 25 och 26 om man endast brytt sej om "stora robotar som slåss" tidigare.

 

Som jag fattade det så fick dom kris med pengar i slutet, så dom hadde inte råd med att göra så mycket, därav den lite taskiga kvaliten och alla återanvända scener i ep 25 och 26. + att TV bolaget som sände NGE inte ville sända de riktiga sista episoderna. Som jag har förstått det så är det manus till de episoder som inte tillverkades som ligger till grund för End of Evangelion.

 

Sen så finns det ju en massa rykten om hur NGE kom till, typ att Amono var en extrem pedant, gick på crack, hans fru, dotter och mor omkom i en bilkrash, att dom en natt var tvungen att binda Amano vid en stol så att han inte tog självmord, att Gainax sagt att dom aldrig mer vill ha nått att göra med Amano, osv osv. Det mesta är förmodligen bara ryckten, men att Amano var inne i en ganska depprision när han arbetade med NGE låter ju ganska troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Jag påstod inte att Eva handlar om _tonårsproblem_, utan problemet det innebär att vara tonåring och aldrig blivit uppmärksammad av sina föräldrar" -- zimeon

 

Vad är skillnaden? Är det inte ett tonårsproblem att inte få uppmärksamhet av sina föräldrar i tonåren?

 

"Hela rollbesättningen i Evangelion är en hög självutplånande barn, så det är ganska uppenbart. Men visst märks det inte först. Det är det som är finessen." -- zimeon

 

Med självutplånade menar du självdestruktiva? Om så är fallet så tycker jag det är väligt uppenbart från första början, jag menar att sätta sig i en gigantisk beta prototyp mecha som kan driva dig till vansinne medans du slåss mot "aliens" är inte ett tecken på frisk metal hälsa.

 

Kom ihåg att vi pratar om animen här inte mangan eftersom jag har fått uppgifter att mangan ska ha innehållit storyelement som de tog bort ur animen, så ni får gärna upplysa mig om de.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden? Är det inte ett tonårsproblem att inte få uppmärksamhet av sina föräldrar i tonåren?

 

Nej, det är ett problem att inte varit uppmärksammad som liten... och hur det problemet yttrar sig när man är i tonåren. Men det kan lika gärna yttra sig när man är lite, eller vuxen också.

 

Med självutplånade menar du självdestruktiva?

 

Nej, självutplånande barn är ett uttryck inom psykologin, tror det myntades av Alice Miller i just boken "Det självutplånande barnet". Enkelt förklarat är det när en individ näst intill utplånar sin egna identitet i jakt på att försöka vara en avvisande förälder till lags. Kallas av Miller själv för den moderna världens största tragedi.

 

Kom ihåg att vi pratar om animen här inte mangan eftersom jag har fått uppgifter att mangan ska ha innehållit storyelement som de tog bort ur animen, så ni får gärna upplysa mig om de.

 

Nädå, jag pratar också om animén. Men kanske huvudsakligen om andra hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen så finns det ju en massa rykten om hur NGE kom till, typ att Amono var en extrem pedant, gick på crack, hans fru, dotter och mor omkom i en bilkrash, att dom en natt var tvungen att binda Amano vid en stol så att han inte tog självmord, att Gainax sagt att dom aldrig mer vill ha nått att göra med Amano, osv osv. Det mesta är förmodligen bara ryckten, men att Amano var inne i en ganska depprision när han arbetade med NGE låter ju ganska troligt.

 

Du menar Anno. Amano är någon helt annan.

 

Att han var pedant stämmer enligt de rykten jag har hört. Gick på crack betvivlar jag. Fru och dotter kan inte ha omkommit eftersom han mig veterligen inte var gift då. Han gifte sig några år efter att Evangelion slutat gå (med en kvinna som faktiskt också hette Anno -- men med andra kanji). Att Gainax inte vill ha med honom att göra kan inte stämma, eftersom han a) är en del av vad Gainaz är, och B) han är kvar där. Han ska regissera nya Cutie Honey-OAV:n.

 

Enligt vad Anno har sagt i en intervju var han inte inne i en depression när han gjorde Evangelion, men de fyra åren _innan_ han gjorde Evangelion ska ha varit en mörk period där han balanserade på branten. Nu mår han väl bättre. Särskilt om han har en fru.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att börja med att se EVA ? stor risk.. :| iof går la, men finns så otroligt mycket bättre. Smaken är ju som sagt va som baken. Men man har alldeles för många gånger hört "ÅÅÅ EVA är den BÄSTA SERIEN nånsin" 80% chans att det är den enda serien personen i fråga har sett.. lite trist..

 

Men som nybörjare, hum tja svårt att säga.. beror lite vad man gillar för genre.. Jag skulle rekomendera nån seriös serie till att börja med, som är "KLAR".. varför inte Kenshin OAV eller Escaflowne, Last exile, Scryed, Gundam seed ex.

 

Tack för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe, min första var nog Silver Fang eller Tigermasken. :D Men det var läääängesedan. Dessutom på svenska.

 

Men när jag började ta mig i kragen var bl.a. Akira och Ninja Scroll bland det första jag såg. Sen gick det över till serier, och bland de jag har sett är Azumanga Daioh den första som kom i min tanke som en bra "börja-se-på-anime-serie", som även en del andra har sagt här. Full Metal Panic är himla bra den också (både första och Fumoffu).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zimeon: ahh justja, fan, man ska inte skriva när man är trött... Blanda ihop japanska namn :)

Amano är väll killen som gjort lite av FF konsten och lite bilder till Vampire Hunter D böckerna, och också arbetat med Vampire Hunter animen? om jag kommer ihåg rätt...

jaja

trevligt att få lite klarhet i alla ryckten, även om jag inte tog dom så seriöst från början så är det ju trevligt att få lite fakta. (även om rycktena iofs kommer från olika forum och liknande, men dina ord väger lite tyngre än ryckten från mysko forum ;))

 

Nån nämde silver fang; kollade nyss på silver fang... fan va högtravande den var, speakerns kommenarer var nästan skrattretande högtravande och moraliska. Den var mycket bättre när man var liten småunge :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zimeon: ahh justja, fan, man ska inte skriva när man är trött... Blanda ihop japanska namn :)

Amano är väll killen som gjort lite av FF konsten och lite bilder till Vampire Hunter D böckerna, och också arbetat med Vampire Hunter animen? om jag kommer ihåg rätt...

jaja

trevligt att få lite klarhet i alla ryckten, även om jag inte tog dom så seriöst från början så är det ju trevligt att få lite fakta. (även om rycktena iofs kommer från olika forum och liknande, men dina ord väger lite tyngre än ryckten från mysko forum ;))

 

Nån nämde silver fang; kollade nyss på silver fang... fan va högtravande den var, speakerns kommenarer var nästan skrattretande högtravande och moraliska. Den var mycket bättre när man var liten småunge :)

Det var jag! :D

Kollade på Silver Fang första gången när jag var 7 år, men då var den för hemsk, haha.

 

Sen hyrde jag den igen när jag var åtta, då var den grym!

Nu kanske den inte är lika bra som då, men lite nostalgi är det ju. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Amano är väll killen som gjort lite av FF konsten

 

Ja, han som figurdesignat för Final Fantasy heter mycket riktigt Amano.

 

Nån nämde silver fang; kollade nyss på silver fang... fan va högtravande den var, speakerns kommenarer var nästan skrattretande högtravande och moraliska.

 

Det är ju det som är så underbart med animé från 80-talet. Den ska vara högtravande, på den tiden fick man vara det. Nu måste ju allt vara så komplicerat. Ibland är det en fräsch fläkt med ärliga grejor. Framförallt älskar jag inställningen tlll att "vi ska ut och leta efter RIKTIGA MÄN". Och den där tiken som er "erkänd som en MAN BLAND MÄN". Det är riktiga grejor, det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...