Hoppa till innehåll
Anime.se

DS eller PSP?


Jocke
 Share

DS eller PSP  

50 medlemmar har röstat

  1. 1. DS eller PSP

    • DS
      21
    • PSP
      17
    • Båda
      4
    • Ingen av dom
      2
    • Vet inte
      3
    • Bryr mig inte
      3


Rekommenderade inlägg

Vem tror ni vinner, själv hejar jag på DS, men jag kommer likväl köpa en PSP.

 

Båda kommer att ha trådlöst nätverk, PSP:n har snäppet snyggare grafik än DS.

 

Nintendo DS +/-

 

Nintendo är mer innovativa, gör det lätt för utvecklarna att hitta på nya koncept och ideér, med touch- och dual-screen.

DS:en kommer vara bakåtkompatibel.

DS:en kommer inte vara regionskodad, så det är fritt fram att importera som man vill.

Clamshell - så att man slipper repor på sina skärmar.

 

Designen på DS saknar något som PSP har.

 

PSP +/-

 

Nytt format, UMD, Man kommer att kunna se filmer på den.

Final Fantasy och MGS!

 

Eftersom UMD är en liten skiva så kommer det krävas rätt mycket batterikraft för att kunna ha igång PSP:n en längre stund.

Saknar clamshell, men är man försiktig så behövs den inte.

Den kommer att vara regionskodad, ännu en gång visar Sony att dom älskar att ha kontroll, börjar bli irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DS kommer att bli så otroligt mycket mer än PSP, och det är självklart att man köper en sådan.

PSP kanske man kan tänka sig att köpa om det sker en kraftig prissänkning någon gång.

 

Men DS kommer att regera totalt, och att den dessutom är bakåtkompitabel, kan det bli bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heh, Jocke, Bestämer du inte redan åt oss vad vi skall tycka genom att bara framföra det bra om den konsollen du själv valt och det dåliga om den du ogillar? Du borde skriva Nintendo DS + och PSP - istället...

 

Jag kommer förmodligen inte köpa någotera... Jag skall sluta totalt med att spela någon form av dator spelande förutom spel som kortspel eller go och dylika spel som egentligen är dator varianten av brädspel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Herid Fel:

 

Jag tänkte seriöst på det där..

när jag skrivit klart inlägget så försökte jag verkligen lägga till något positivt till PSP, kom inte på något förutom grafiken som jag nämnde tidigare.

Så jag la dit "Final Fantasy och MGS!" så det skulle bli nånting annat iaf..

faktum är att filmfunktionen är den största anledingen till varför jag kommer köpa PSP..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Funktionen att se film på PSP'n imponerar inte så mycket på mig, inte precis nåt nytt. :|

 

Kalla mig galen men jag anser fortfarande att spelmaskiner borde förbli spelmaskiner. Fast jag skulle nog köpa DS'en i vilket fall som helst. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker helt klart köpa en DS när den kommer. Har alltid varit lite av en Nintendo "fangirl", och dessutom så tycker jag DS verkar bli så mycket bättre än PSP. Är visserligen lite besviken på designen, men vem vet, den kanske är bra att spela på? PSP tyckte jag såg platt och tråkig ut, och den intresserar mig inte så mycket.. Att utvecklarna sedan hyllar DS medan de inte riktigt förstår vad Sony vill med PSP tycker jag talar för sig själv. DS kommer nog bli en riktigt bra konsoll. I alla fall hoppas jag innerligt på det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SkuttyWan:

 

Ang. designen så tror jag ärligt talat att Nintendo tänker på det, du är säkert inte den enda som tänker på designen, och dom lär få höra om det hursomhelst..

 

Ett tag kvar innan släpp, dom lär lösa det..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag väljer båda men köper i första hand PSP::: Nintendos dagar ät tyvärr slut, vad gör dom!!?? livnärar sig på spel som pokemon och Mario!(hur många mario partys med ska vi behöva lida med!!??) sen märkte dom att Metroid var bra så nu annonseras massa!! skäms nintendo!!

Info om PSP:

------------------------------------------------------------------------------------

Sony har precis visat upp Playstation Portable på sin presskonferens. Maskinen ser nästan identisk ut med den konceptbild som tidigare släppts. Enheten är 17 cm bred och 7,4 cm hög samt 2,3 cm tjock, och väger 260 gram (som jämförelse är gamla GBA 14 cm bred och 8 cm hög).

 

Processorn kan gå ända upp till 333 MHz, alltså snabbare än PS2. Den har också precis lika mycket minne som sin storebror (32 MB RAM och 4 MB videominne). Knapparna är sex till antalet (den vanliga kryssuppsättningen plus L och R) samt ett styrkryss med analog känslighet.

 

Vi vet ännu inte vad maskinen kommer att kosta, men den ska släppas i Europa och USA i mars nästa år.

 

Sony underströk det "trådlösa spelandet" där PSP kan kopplas ihop med en annan PSP, PS2 eller PC. Det visades filmer (Spiderman 2 och FFVII: Advent Children, som ska släppas till UMD-formatet) och naturligtvis en massa korta klipp från kommande spel. Följande spel har vi lyckats identifiera från de korta klippen:

 

Ape Escape

Dynasty Warriors (eller möjligtvis Samurai Warriors)

Vampire Saviour (Darkstalkers 3)

Death Jr.

Spiderman

FIFA

Twisted Metal

Tony Hawk

Wipeout

Twisted Metal

Ridge Racer

Puyo Puyo

Tiger Woods

NFL Street

NBA Street

Need for Speed Underground

 

...med reservation för att synfels-Uffe varit i farten.

 

Fullständiga specifikationer:

 

Product Name: PlayStation®Portable (PSP)

Color: Black

Dimensions: Approx. 170 mm (L) x 74 mm (W) x 23 mm (D)

Weight: Approx. 260 g (including battery)

 

CPU: PSP CPU

(System clock frequency 1~333MHz)

Main Memory: 32MB

Embedded DRAM: 4MB

Display: 4.3 inch, 16:9 widescreen TFT LCD

480 x 272 pixel (16.77 million colors)

Max. 200 cd/m2 (with brightness control)

 

Speakers: Built-in stereo speakers

Main Input/Output: IEEE 802.11b (Wi-Fi)

USB 2.0 (Target)

Memory StickTM PRO Duo

IrDA

IR Remote (SIRCS)

Disc Drive: UMD Drive (Playback only)

Profile: PSP Game

UMD Audio

UMD Video

 

Main Connectors: DC IN 5V

Terminals for charging built-in battery

Headphone/Microphone/Control connector

 

Keys/Switches: Directional buttons (Up/Down/Right/Left)

Analog pad

Enter keys (Triangle, Circle, Cross, Square)

Left, Right keys

START, SELECT, HOME

POWER On/Hold/Off switch

Brightness control, Sound Mode, Volume +/-

Wireless LAN On/Off switch

UMD Eject

Power: Built-in lithium-ion battery, AC adaptor

Access Control: Region Code, Parental Control

 

Accessories: Stand

Headphone with remote commander

Headphone with remote commander and microphone

External battery pack

Case

Strap

E3 Prototype Exhibition: USB Camera for PSP

USB GPS for PSP

USB Keyboard for PSP

 

UMDTM Specifications

 

Dimensions: Approx. 65 mm (W) x 64 mm (D) x 4.2 mm (H)

Weight: Approx. 10g

Disc Diameter: 60 mm

Maximum Capacity: 1.8GB (Single-sided, dual layer)

Laser wavelength: 660nm (Red laser)

Encryption: AES 128bit

Profile: PSP Game (full function)

UMD Audio (codec ATRAC3plusTM, PCM, (MPEG4 AVC))

UMD Video (codec MPEG4 AVC, ATRAC3plusTM,

Caption PNG)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag väljer båda men köper i första hand PSP::: Nintendos dagar ät tyvärr slut, vad gör dom!!?? livnärar sig på spel som pokemon och Mario!(hur många mario partys med ska vi behöva lida med!!??) sen märkte dom att Metroid var bra så nu annonseras massa!!

 

Jag håller verkligen inte med dig där.

Att Nintendos dagar är slut vet jag inte var du fick från.. Nintendo har alltid varit störst och kommer alltid vara störst(kvalificerad gissning).

Ang. försäljningssiffror så blir dom ganska påverkade av allmänhetens ovetande(Nintendo gör bara barnspel) eller generella intresse(Man kan inte spela pirat på GC, väldigt svårt och omständigt är det iaf).

 

Om du är en av dom som inte tycker om Mario Party så har jag en lösning, spela det inte.

Att dom gör mer Metroid-spel för att det visar sig vara populärt är väl en självklarhet, eller?

 

skäms nintendo!!

 

Sällan, Sony bör hellre skämmas.

För Sony är inte spelskapandet hälften så viktigt som kontroll, kontroll över spelarna vill säga.

Deras regionsskydd på PSP'n är ett ypperligt bevis på detta.

Helt onödigt, dom gör det enbart för att dom kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag väljer båda men köper i första hand PSP::: Nintendos dagar ät tyvärr slut, vad gör dom!!?? livnärar sig på spel som pokemon och Mario!(hur många mario partys med ska vi behöva lida med!!??) sen märkte dom att Metroid var bra så nu annonseras massa!!

 

Jag håller verkligen inte med dig där.

Att Nintendos dagar är slut vet jag inte var du fick från.. Nintendo har alltid varit störst och kommer alltid vara störst(kvalificerad gissning).

Ang. försäljningssiffror så blir dom ganska påverkade av allmänhetens ovetande(Nintendo gör bara barnspel) eller generella intresse(Man kan inte spela pirat på GC, väldigt svårt och omständigt är det iaf).

 

Om du är en av dom som inte tycker om Mario Party så har jag en lösning, spela det inte.

Att dom gör mer Metroid-spel för att det visar sig vara populärt är väl en självklarhet, eller?

 

skäms nintendo!!

 

Sällan, Sony bör hellre skämmas.

För Sony är inte spelskapandet hälften så viktigt som kontroll, kontroll över spelarna vill säga.

Deras regionsskydd på PSP'n är ett ypperligt bevis på detta.

Helt onödigt, dom gör det enbart för att dom kan.

 

Nintendo har varit störst, dom är det inte nu, och det var ett bra tag sen dom var störst.

Dom tappade väldigt mycket med Ultra 64; förseningar i massor, så många köpte ett Playstation istället, spelutbudet till Playstation var mycket större än till Ultra 64 från början till slut, Sqaresoft konverterade och släpte Final Fantasy VII till Playstation istället för på en Nintendokonsol, som alla tidigare FF-spelen hadde spelats på. Dessutom kostade spelen till PS1 runt 550 kr, medans Nintendo som vanligt tog ut 600-700 kr per spel. Inte så konstigt att Sony blev herre på täppan då.

 

Nu har Nintendo kommit igen med GameCube, och börjar ta igen lite av vad dom tappat, men med stark konkurans med både Microsoft och Sony kommer man förmodligen aldrig bli lika stora som på den tiden då det var NES och SNES som gällde. Upplever det som om GameCube kommit lite som en uppstickare medans den stora striden har vart mellan PS2 och Xboxen, men att GC nu kommit som ett allvarligare hot än vad Sony och MS räknat med, mycket på grund av uppfäljare till mario, zelda och metroid.

 

Sony gör förövrigt inte så mycket egna spel vad jag vet, men sony äger stora delar av Squaresoft, och kanske lite fler spelproducenter. Men Sony i sig har fokus på själva konsollen, medans Nintendo både är speltillverkare och konsoltillverkare. Så det är ganska svårt för Sony att bry sig om spelskapande mer än att göra konsollen bra...

 

Tycker själv att regionskodning är ett j*vla harkel, och att det är bra att nintendo slopar den i sin NDS, men de är inte precis oskylldiga, deras konsoller har precis som alla andras vart regionsberoende tidigare, och jag tror faktsiskt att de kommer ha kvar regionskodningen kommande generationers tv-spels konsoller.

 

Och att nintendo ryckte om att göra barnspel är inte precis ogrundat; Mario som är Nintendos flaggskepp är ju färglada karikatyrer i färgglada världar, där det våldet består av att man hoppar på folk så att de blir platta. Påminner lite om Tom & Jerry eller nått... bara för att ta ett exempel.

 

Nintendo har helt klart kommit ut med en hel del bra spel, men jag är tveksam till att de förtjänar så speciellt höga tankar om dem, de har ju t.ex. ganska nyligen blivit dömda kartellbildning (dom "fixxade" spelpriserna under 1990-talet) av EU med böter på 149 mil. euro som straff.

 

Personligen väljer jag konsoller efter vilka spel som finns, inte på grund av konsollen i sig; för att dra en liknelse, jag väljer hellre att se en superfilm på vhs istället för en skitfilm på dvd...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SFish:

*Blir mycket om jag ska måste citera allt, det står ju ovanför*

 

Jo, visst, dom tappade ganska ordentligt med N64, Min syn om att Nintendo är störst är ju subjektiv, men jag vidhåller fortfarande att dom är störst.

 

Det är det som är grejen, utan SquareEnix och Konami vore ju Sony inget. Sony vinner på det och killer-reklam. Själva konsolen per se är ju hemsk, Ps2 alltså. För utvecklarna är den hemsk, Emotion Engine är ju beryktad vara den värsta att utveckla på. Sen uppskattar jag inte att man kan vara mer våldsam med ett spädbarn än med ett Ps2.

 

Tråkigt med Nintendos höga priser, men det var ju dyrare med kassetter.

Deras kartellbildning kom som en shock faktiskt. Böterna var välplacerade.

 

Ang. regionskodning, har inte det något att göra med tv-signalen.. och iom att dom bärbara har en egen tv-skärm så behöver dom inte ha regionskodning.

Alla konsoller som släppts har väl varit regionskodade därför att dom måste vara det, finns inget sätt runt det..

Då gjorde inte Nintendo några ihärdiga försök att stoppa möjligheten att spela importspel. Dom verkar inte ha tagit "smällen" från Freeloader särskilt hårt.

Medans Sony tar alla möjligheter dom kan för att stoppa alla typer av importspel.

Skulle dom kunna stoppa svenskar från att köpa spel från England så skulle dom göra det.

 

Skulle inte kalla Mario för barnspel, snarare, inte-enbart-för-vuxna-spel.

Personer som är "vuxna" barn som har någorlunda självdistans och inte lider av köns-avund kan uppskatta Mario lika mycket som Erik, 5 år, om inte mer.

 

Behöver inte välja konsol, jag köper alla, kommer nog alltid att måsta göra det också om jag ska få spela alla dom spel jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Böterna kom inte precis som en shock, på den tiden när man kutade runt och tänkte införskaffa nått spel till SNES så började man ju ana saker när varenda affär hadde exakt samma pris på ett visst spel, och när man åkte och hälsade på släkt och kollade i affärer där så var priserna också presis samma som hemma. Tycker det är helt rätt att EU saftade på med ganska rejäla böter också, Nintendo hadde ju reserverat ett belopp runt 50 mil. men EU saftade på med nästan tredubbelt så mycket. Pisk ska dom ha för karteller >:D

 

Du har rätt i att Sony skulle tappa oerhört mycket utan de spelhus de har köpt upp, t.ex. Final Fantasy serien är ju en stor anledning till att folk köper playstation.

Dock så lever också Nintendo till stor del av Mario, Zelda, Donkey Kong, etc.

 

Jo jag tycker också det är töntigt att Sony kör med regionskodning för ett handhållen konsoll, där har dom ju inte ens det dåliga argumentet att det är olika kodning på tv signalen (men konstigt nog så klarar de som gör modchippen att fixxa så att allt funkar på allt... väldigt konstigt att alla konsoll-tillverkare blev så dåliga på teknik helt plötsligt...)

 

Har lite blandade känslor för Sony, dels gör dom PS2 som har en hel del bra spel, men å andra sidan är dom en av de stora inom RIAA, å andra sidan så funderar dom på att göra ett eget OS och slopa Windows XP i de datorer de säljer, osv osv.

 

Själv kallar jag definitivt mario för barnspel, det är helt klart gjort så att ganska små barn ska kunna spela, och överhuvudtaget gjort så att det tilltalar barn. Men sen såklart att vuxna också kan spela och ha lika roligt med det, men jag skulle snarare kalla det ett spel-som-även-vuxna-kan-spela. Tycker nintendo främst gör spel som riktar sig till barn av olika åldrar, de flesta av deras spel är ganska oskylldiga och inte specielt våldsamma. Jag menar, det är knappast Resident Evil eller nått sånt, men många av nintendos spel är så bra att även vuxa och äldre ungdommar tycker att de är roliga.

5 år tycker jag är lite litet, då kan man knappt hålla i en kontroll, när jag säger barn/undommar menar jag i åldrarna 7-20 år ungefär.

Sen hänger jag inte med på vad du menar med "köns-avund" :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ahh!

långa inlägg...många också!

Nintendo har varit mycket populärare än vad dom är.

PS har slagit starkt men Nintendo hänger kvar, deras dagar är inte räknade...dom kommer ju med nya produkter hela tiden och det är bra saker också.

 

På sistonde har det kommit massor med konsoler, GC,PS2,GBAsp, och snart kommer det mer, alla är ju inte så nya men det kommer på löpande band om ni förstår vad jag menar.

 

Nya saker hela tiden, förr kunde det ju ta 2-3 år innan det kom nåt nytt

även om det tar en viss tid tills nästa nintendo konsol (TV-spel) kommer ut så har det inte tagit så lång tid i jämnförelse med förr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...