Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime-blindtest


Orrin
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

00:00-00:30 1. Otaku no Video

00:30-01:00 2. Honey and Clover

01:00-01:30 3. Sakura Wars

01:30-02:00 4. Chrono Crusade

02:00-02:30 5. Penguin Musume Heart

02:30-03:00 6. Banner of the Stars

03:00-03:30 7. Carnival Phantasm

03:30-04:00 8. Guilty Crown

04:00-04:30 9. Sky Girls

04:30-05:00 10. King of Thorn

05:00-05:30 11. Inukami

05:30-06:00 12. REDLINE

06:00-06:30 13. True Tears

06:30-07:00 14. Tsubasa Reservoir Chronicles

07:00-07:30 15. Yomigaeru sora

 

1. Voffe 5p

2. Sceleris 4p

3. wilfried 2p

 

A-lan 1p

Klona 1p

 

Voffe är störst, snyggast och luktar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

https://www.youtube.com/watch?v=jB9k33J9uNk



Blindtest: BGM 01

Här följer ett mycket annorlunda blindtest! Som ni vet går blindtesten oftast ut på att känna igen signaturmelodier och att kunna namnge vilka animeserier och -filmer de kommer ifrån, med eventuella bonuspoäng för artist- och låtnamn.

Här har jag klurat ut en serie blindtest som ska uppmärksamma animemusikkompositörer! Det är många av mina personliga favoriter, men också en del jag inte kunnat namnet på tidigare.

Så här spelar vi: varje klipp jag kommer att posta (kanske med 1-2 veckors mellanrum eller så) kommer att ha fem låtar vardera (totalt 20) från fyra kompositörer: låt oss kalla dessa för kompositörer A, B, C och D. Som spelare får man halvpoäng för att lista ut vilka låtar som hör till vilken tonsättare, utan att behöva kunna namnen. Jag har, speciellt med mina favoriter, försökt välja musikstycken som är något representativa för kompositörernas stilar, så det bör inte vara supersvårt. Man har chans till poäng även om man inte hört låtarna förut!

Utöver detta får man ytterligare ett helpoäng per låt om man kan namnge kompositörerna. Därtill har man chans till ytterligare halvpoäng om man kan placera rätt anime på rätt plats.

Men! För att komplicera det ytterligare lite till så har jag tagit med en till låt som inte är av någon av de fyra kompositörerna! Om man kan urskilja vilken av de 21 låtarna som inte hör dit, så har man chansen att plocka hem ett extra dubbelpoäng! Obs: man får inga bonuspoäng för att säga vem avvikaren är eller från vilken anime låten kommer.

Alltså:
0,5p för rätt bokstav (A/B/C/D) på rätt plats. (10,0p max.)
+1,0p för rätt kompositörnamn på rätt plats. (20,0p max.)
+0,5p för rätt animenamn på rätt plats. (10,0p max.)
+2,0p för markering av avvikare. (2,0p max.)

Fullpott: 42,0p.

Svar via PM. Jag kommer inte att säga vilket som är rätt eller fel förrän facit kommer om sisådär en vecka, och ni har fram till dess på er att svara eller ändra tidigare svar.

Svarsmall:
01 (00:00-00:30):
02 (00:30-01:00):
03 (01:00-01:30):
04 (01:30-02:00):
05 (02:00-02:30):
06 (02:30-03:00):
07 (03:00-03:30):
08 (03:30-04:00):
09 (04:00-04:30):
10 (04:30-05:00):
11 (05:00-05:30):
12 (05:30-06:00):
13 (06:00-06:30):
14 (06:30-07:00):
15 (07:00-07:30):
16 (07:30-08:00):
17 (08:00-08:30):
18 (08:30-09:00):
19 (09:00-09:30):
20 (09:30-10:00):
21 (10:00-10:30):
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väldigt coll tävlingsidé. Det är ju bara att gråta: BGM-intresserad som jag trodde att jag var, kan jag typ ingen av de där. Eller jo, den mest uppenbara.

 

Men lite kommentarer om poängsättningen: Är det bara 4 tonsättare så krävs det ju bara att man säger rätt namn en enda gång, eller hur? Det borde ju snarare vara så att:

Rätt bokstav: 0,5 poäng( max 10)

Rätt namn: 5 poäng per kompositör (max 20)

Rätt animé: 0.5 poäng per svar (max 10)

 

Dessutom, kan man animén så är det ju en baggis att googla vem kompositören är, så kan man animén kommer ju kompositören på köpet, så det blir ju ka-ching bara man känner igen musiken från en animé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag mest vill åt är att få folk att tänka lite på olika stilar. Det är därför som G-nivå är att kunna separera alla fyra (fem) stilar. Alltså, ett lösningsförslag på grundnivå kan se ut så här:

 

Kompositör A: låtar 1, 8, 11, 12, 17

Kompositör B: låtar 4, 9, 13, 15, 20

[...]

01 (00:00-00:30): Kompositör George Katamura, från "Bishōjo Daimyō Takeshi-kun"

02 (00:30-01:00): Kompositör Ukiko Keiō, från "Happy Princess"

03 (01:00-01:30): Kompositör George Katamura, från "Giant Scorpion Trandaizer"

<span style="font-family: courier new" ,="" courier,="" monospace'="">04 (01:30-02:00): Avvikare

05 (02:00-02:30): Kompositör Chigen Tsukuribana, från "KabuTote"

[...]

 

Det är helt rätt att om man känner igen en animelåt så kan man genom det få fram kompositören. Men:

  • Vissa animeserier har mer än en kompositör, så det gäller att hitta rätt namn.
  • Man måste fortfarande kunna urskilja vilka fem av de 21 låtarna som är kompositörens.
  • Om man känner igen vilken anime det kommer från så har man ändå förtjänat poäng.
  • Om det är någon som använder den kunskapen för att "fuska", så ser jag det inte som en förlust, för spelaren har väl ändå lärt sig något. :colonthree:


 

Oj, vänta nu... Om man säger att låtar 1, 2, 3, 4, 5 är kompositör A och har inget rätt så får man 0p. Om de är alla rätt så får man 2,5p. Men mellantingen då? Om man säger att låtar 1, 2, 3, 4, 5 är kompositör A, men bara 4/5 var kompositör A, så får man 2,0p, det låter rimligt. Men 2/5? Hm, jag har nog inte tänkt till ordentligt...

 

 

 

Jag tror jag gör så här, att vilken som är kompositör A/B/C/D beror på vilken som ger mest poäng. Dvs om man säger att "kompositör A har gjort låtar 1-5", men egentligen är det ABCCC, så är det CCC som räknas som kompositör A. Alltså, största gemensamma urvalet... om ni förstår vad jag menar. Med undantagsregeln om man nämnt ett namn: om man sagt att kompositör A är Sven Yukimura och har gjort låtar 1-5, fastän Sven bara gjort låt 1 och kompositör B har gjort 2-5, så får man bara ett poäng.

 

Vad komplicerat det blev... :ambivalentdrop:

 


 

Det är givetvis lätt för mig att säga, men jag skulle kanske få 20,5 poäng (av 42,0 möjliga). Max, förstås; förmodligen mindre. :happydrop:

 


 

Jag överväger också, om det är för få medtävlande, att göra resterande blindtest till gruppuppgifter, så att det inte handlar om att få flest poäng, utan om att knäcka nöten, typ "Scellan vs alla". Så kan ni diskutera vilka gemensamma drag ni tycker er höra. Typ "låtarna 4, 8 och 19 är ju mest lika, de har ju alla liksom en massa blockflöjt och körsång i melodin" eller så.

Redigerad av Sceleris
Slog samman inlägg.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väntar i varje fall spänt på resultaten, för det är i varje fall inte

Joe Hisaishi

som är en av kompositörerna. Jag som var så säker på den grupperingen! Åtminstone två av de andra är jag sugen på att höra mer från, de lät riktigt bra.

 

Gjorde lite egen analys för att motivera vem som gjort vad, men tävlingsformatet gör att man håller sina tankar för sig själv. Spoliers, du vet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dags för facit!

  • Susumu Hirasawa: Berserk, Earth
  • Michiru Ōshima: Fullmetal Alchemist, Kiro
  • Kōtarō Nakagawa: Scryed, Alter
  • Susumu Hirasawa: Paranoia Agent, Tai Tōge Mōsō
  • Yukari Hashimoto: Sankarea, Hontō no Kimochi
  • Kōtarō Nakagawa: Zettai Karen Children, Kaikin
  • Michiru Ōshima: X'amd, Hana Kakisu Kisusukakki
  • Yukari Hashimoto: Toradora, Duty of Love
  • Michiru Ōshima: Soranowoto, Ciel bleu
  • Susumu Hirasawa: Detonator Orgun, Bandeira Ryokō Dan
  • Kōtarō Nakagawa: Hayate no Gotoku, Sassō
  • Michiru Ōshima: Nabari no Ō, Koakuma Shōnen
  • Yukari Hashimoto: Mawaru Penguindrum, Sango no Meiro
  • Avvikare!
  • Kōtarō Nakagawa: Gun x Sword, One Night Stand
  • Yukari Hashimoto: Sasami-san, My Pace
  • Susumu Hirasawa: Millennium Actress, Run
  • Michiru Ōshima: Tatami Galaxy, Kamo Ōhashi
  • Kōtarō Nakagawa: Code Geass, 0
  • Susumu Hirasawa: Paprika, Oumono
  • Yukari Hashimoto: Mayochiki, Itte mo Wakatte Moraenai

Jag kan ju också avslöja att Zeedox fick flest poäng.
 
Alltså, man kan ju inte direkt sammanfatta en filmmusikkompositörs stil på 2½ minuter. Visst, en del verkar föredra orkestrar, en del verkar föredra synthmusik, till exempel. Men till ett soundtrack så måste man ju sätta ihop många olika sorts låtar som ska passa i många olika slags scener. Och budgeten varierar väl förstås också: en del har råd att anlita orkester, andra inte, gissar jag.
 
Men... ändå, om man lyssnar på flera soundtrackalbum av samma kompositör så märker man ändå en del återkommande stildrag. Ibland kan de vara svåra att sätta fingret på, speciellt när man som jag inte har någon musikalisk bildning, men jag har försökt att hitta några sådana drag som man kan tycka är representativa för kompositören.
 
Så medan jag sätter ihop blindtest 2... vad tror ni jag har försökt hitta för stildrag i blindtest 1? Håller ni med mig i mitt urval, eller var det för långsökt? Och ännu viktigare, har ni fått upp ögonen för någon kompositör? :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och budgeten varierar väl förstås också: en del har råd att anlita orkester, andra inte, gissar jag.

 

En kompis på KTH berättade för mig att man kan komponera konstgjord körsång och orkestermusik i vissa datorprogram. Jag vet inget närmare, men det skulle i varje fall betyda att en populär (välavlönad) kompositör inte har så stort hinder för att ta med det i sin musik. Gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag är ett par veckor för sent ute, men det var ändå kul att klura lite på det här. Vid första genomlyssningen kände jag inte igen ett enda stycke, även om Susumu Hirasawas sätt att använda röster i sin musik sticker ut en del. Koutarou Nakagawas spår ville jag gärna koppla ihop med Yoko Kanno, det var nog jazzigheten som fick mig att tänka på Cowboy Bebop-öppningslåten. De väldigt hollywoodskt orkestrerade bitarna var enkla att koppla ihop, men de känns väldigt anonyma i sin filmiskhet, namnet Michiru Ōshima kan jag inte minnas att jag hört om tidigare. Yukari Hashimoto hade jag kanske lyckats få ut namnet på om jag grävt lite djupare, hans trumprogrammering har så tydliga dansmusikrötter samtidigt som jag faktiskt sett Penguindrum.

 

Nu ska jag helt klart skaffa mig några av Susumu Hirasawas kompositioner, jag gillade verkligen de upplyftande styckena, och kanske äntligen få se några fler av Satoshi Kons verk på kuppen!

 

För övrigt är det helt möjligt att med en vanlig dator skapa musik som för majoriteten av animétittarna eller biobesökarna är svår att skilja från en för ändamålet inspelad symfoniorkester. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att försöka beskriva mitt urval i blindtest 1 ovan:

  1. Med Susumu Hirasawa så tänker jag att han främst är en artist som gör elektronisk musik. Konnässörer får bruka mer precisa beskrivningar, medan jag kan säga att det är en massa blippande och bloppande i en snabb, jämn takt. Framförallt är det hans förvrängda sång som jag tycker gör Hirasawa till Hirasawa. Jag skulle också försöka beskriva förvrängningen med att det blir något slags utdragning på "tonerna".
  2. Michiru Ōshima, då tänker jag symfoni. Musiken till Soranowoto var kanske det överlägset bästa med hela serien. Här har jag försökt välja lite mer gladare stycken; de får mig att tänka på något slags Disney-filmmusik. Hennes var de enda riktiga symfoniska styckena i testet, så de borde väl inte ha varit så svåra att plocka ur, men även om man direkt jämför exempelvis med Yoko Kannos symfonier så tycker jag mig urskilja några sorters skillnader. Jag tycker faktiskt att Ōshima använder hela orkestern bättre, eller åtminstone mer intressant, än Kanno. De olika sektionerna har tydligare, mer individualistiska melodier, utan att det låter annat än harmoniskt ändå. I Kannos symfonier smälter de mer ihop, som i exempelvis
    (som jag älskar!).
  3. Vem kan väl glömma Kōtarō Nakagawas musik till Code Geass? Tja, alla hans soundtrack innehåller mycket musik med hans kännetecken: trumpeter som spelar melodin i högt tempo tillsammans med stråkar, och så jazztrummor i bakgrunden! Väldigt unikt animesound tycker jag.
  4. Yukari Hashimoto är nog minst individuell i listan, enligt mig. Hennes olika soundtrack har inte många gemensamma knytpunkter; det är vitt skilda sorters musik och känslolägen. En del stilar tyckte jag mig känna igen när jag lyssnade igenom hennes olika soundtrack, men ja, det blev främst trummaskinerna jag ville komma åt. Trots min musikaliska oskicklighet har jag nog ändå lyckats välja klipp som inte låter som de andra kompositörernas, eller?

 Så har det funkat? Kan jag fortsätta på samma spår, samma typ av bakomliggande urvalsresonemang, inför blindtest 2? Eller bör jag tänka om? I varje fall så blir det gruppdiskussion i tråden, istället för individuella testresultat per PM (även om jag nog godtar dem också -- fast ni får inga poäng för dem!).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För övrigt är det helt möjligt att med en vanlig dator skapa musik som för majoriteten av animétittarna eller biobesökarna är svår att skilja från en för ändamålet inspelad symfoniorkester. 

Det är väl förvisso helt sant, men det är ju verkligen så att orkestrar anlitas också i olika omfattningar, även idag. Antingen småskaligt, som

, eller mer påkostat, som Yoko Kannos turer till Polen och Warszawas filharmoniska orkester. (Här hade jag tänkt länka en minidokumentär där Kanno åker till Polen, men jag hittade den inte på Youtube.)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

http://www.youtube.com/watch?v=BD8wiMV2MQc



Blindtest: BGM 02
(Nerladdningsbar version här.)


Här är uppföljaren till förra testet! Läs det inlägget för mer information, men i korthet har jag gjort blindtest för att uppmärksamma kompositörer av bakgrundsmusik i anime, och för att få lite diskussion om musikstilar.

Vi kommer att spela annorlunda än förra gången. Regler och förutsättningar:

  • Klippet ovan innehåller 20 låtar på 30 sekunder vardera. Dessa 20 låtar är skrivna och arrangerade av 4 olika animemusikkompositörer. Låt oss kalla dessa för A, B, C och D.
  • Er uppgift är att tillsammans diskutera er fram till vilken kompositör (angivet antingen med bokstav A-D eller med namn, om ni vet) som skrivit vilket spår.
  • Omgången slutar när alla bokstäver associerats till rätt spår, eller när vi kollektivt känner att det räcker. Alla 20 låtar måste vara korrekt tilldelade en bokstav i ett och samma inlägg för att det ska vara rätt, dvs att svaret inte måste pusslas ihop från olika svar och inlägg.
  • Det är ingen poängställning, ingen vinnare, för att spelet snarare är "alla mot Sceleris" än "alla mot alla". Detta betyder att alla bidrag hjälper, även om det bara är "jag vet inte något annat än att låtar 4 och 17 MÅSTE vara gjorda av samma person". Resonera i tråden även om ni inte har en färdig gissning, för det kan ju vara till hjälp ändå!
  • Det är lite svårare än förra gången, men det är inte någon avvikare denna gång.

Svarsmall:
01 (00:00-00:30):
02 (00:30-01:00):
03 (01:00-01:30):
04 (01:30-02:00):
05 (02:00-02:30):
06 (02:30-03:00):
07 (03:00-03:30):
08 (03:30-04:00):
09 (04:00-04:30):
10 (04:30-05:00):
11 (05:00-05:30):
12 (05:30-06:00):
13 (06:00-06:30):
14 (06:30-07:00):
15 (07:00-07:30):
16 (07:30-08:00):
17 (08:00-08:30):
18 (08:30-09:00):
19 (09:00-09:30):
20 (09:30-10:00):

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Härligt! Mer musik!

 

Det första jag känner är att 9, 15, 20 hör ihop. De är jazziga, energifulla och lägger fokus på rytmen. Instrumenten tävlar om att höra sig hörda. Det låter som något man skulle kunna höra runt en lägereld. Även 3 och 5 passar in något på detta. Ingen annan matchar energin. 

 

Intryck av de enskilda styckena:

3. Westernaktig. Långsam men explosiv. Lite mysig stråk, moderngammal känsla. Påminner om Bastion.

5. Jazzig. Ett instrument i fokus i taget. Långsamt gungande.

9. Modern västern. Akustisk gitarr, få instrument. Kraft i alla slag. Lägereldkänsla.

15. Akustiska instrument. Vagt eko hörs på allt, lite ihålig och varm känsla. Hårda slag.

20. Lägereld. Rytmisk. Alla instrument försöker göra sig hörda samtidigt. 

 

Jag har noll koll på vem som skrivit dem, eller var de kommer ifrån. Det känns som om alla borde komma från samma album, men jag känner inte igen dem från Cowboy Bebop, den uppenbaraste källan. Spelet Dark Cloud har påminnande drag, men skiljer sig i attityd. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Well jag tar väll de animer jag kände/tror jag känner igen.

 

10 : Fairy Tail, bra säker på det men inte omöjligt att det är fel

13 : Naruto/Katanagatari, känns som om de är därifrån men är ganska osäker

16 : SOA? Känns bara så på hur det är arrangerat, kan inte säga att jag känner igen låten.

 

 

Btw, Sceleris kan du skriva in listan med tiderna i beskrvininge på youtube? Då kan man hoppa till tidpunkterna genom att klicka på dem =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Well jag tar väll de animer jag kände/tror jag känner igen.
 

Inte så att det är något fel med det, tvärtom kan det vara till hjälp, men denna omgång går leken inte ut på att gissa vilka animeserier som låtarna kommer ifrån. :happydrop:

 

Det där med tidsangivelserna var smart, det ska jag fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, så länge det inte blir något slags omständligt bakgrundsfusk, typ "en låt är gjord av kompositör X, så då behöver jag bara lyssna igenom alla låtar på alla soundtrack som X har gjort" istället för att tänka på musikstilarna, vilket är poängen med testet. :wink:

 

Poängen är som sagt att identifiera gemensamma musikaliska drag i grupper om fem låtar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...