Hoppa till innehåll
Anime.se

Baseballmangor


phreak
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag vet att det är folk här inne som finner denna slags manga underhållande.

 

Bästa mangakan Adachi är väl ett stort namn för de flesta och han har gjort succeer som Touch, H2, Cross Game och så vidare.

 

Tänkte se vilken av dessa ni tycker är bäst, eller om det finns någon annan ni uppskattar? Major exempelvis (Mästerlig anime)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste säga att det är Adachi som tilltalar mig, inte huvudsakligen baseboll. Nu är Adachi tokbäst på att göra baseboll-mangor, och det är faktiskt sant att det är när han inte gör baseboll som det är störst risk att hans serier bara blir asbäst (istället för supermegaasbäst), men han ger mig inte lust att läsa några andra baseboll-saker. Som sagt, det är inte genren som sådan som tilltalar mig, utan bara Adachi.

 

Det enda andra som jag kan påstå mig känna till är Svinga stort (Ookiku furikabutte) av Asa Higuchi (serialiseras i Afternoon). Den är bra, men väldans rörig, och verkar mest gå ut på att moa (moa = svenskt verb för adjektivet "moe", det vill säga att springa runt (alternativt sitta) och skrika (alternativt tänka) "moeeeeeeee" över något som är sött/coolt/etc) över svettiga pojkar som sportar. Själv kan jag knappt hålla isär alla kastare och fångare och slagmän och utefältare, så många som Higuchi trycker in i sin serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När du berättar sådär så får du det verkligen att låta som att basebollmangor och Adachi är synonymer. Och ja, på vissa plan så är det faktiskt så.

 

... Ska jag även ta det som att du har läst de 3 mangorna som jag just skrev upp? Kanske Hiatari också? :O ... och alla andra? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När du berättar sådär så får du det verkligen att låta som att basebollmangor och Adachi är synonymer. Och ja, på vissa plan så är det faktiskt så.

Nja, det är väl snarare så att Adachi = basebollmanga, men inte att basebollmanga = Adachi. Det finns massor av (säkert bra) basebollmanga som inte Adachi skrivit.

 

... Ska jag även ta det som att du har läst de 3 mangorna som jag just skrev upp? Kanske Hiatari också? :O ... och alla andra? :)

Jodå, det har jag. Jag stoltserar ibland med att ha i min ägo allt som Adachi har publicerat (ej räknat olika utgåvor av samma sak), men det kan ju finnas något jag missat. Och Cross Game får jag ganska sent, eftersom jag beställer via billiga Sun Ai. Men jo, jag har mig veterligen läst allt han har skrivit/ritat. Inklusive de där tidiga, lite sämre sakerna han ritade på Juzo Yamazakis manus. Men så är jag Adachi-galning också.

 

Edit: Nej fasen, jag saknar fortfarande Hatsukoi Koushien och Aa, seishun no koushien. Tyvärr har jag ganska dålig koll på exakt vad de innehöll, så det kan hända att de bara är samlingar av småmaterial.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där är jag inte alls lika hemma. Har han ens skrivit något annat än Slam Dunk i basektmangaform? Han har ju gjort sig ett så stort namn nu med Vagabond, så han känns inte lika basektkopplad som Adachi känns baseboll-kopplad. Det skulle vara Takahashi och Captain Tsubasa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där är jag inte alls lika hemma. Har han ens skrivit något annat än Slam Dunk i basektmangaform?

Tja, Buzzer Beater (alienbasket?) och Real (rullstolsbasket). Så med tre av fem mangaserier om basket är det kanske inte helt fel att påstå. (Och Slam Dunk var ju skitbra, den enda manga jag har svettats av spänning av att läsa!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slam Dunk, hur många volymer är den?

Trettioen volymer. (Animeserien täcker 25 volymer, tror jag.)

 

Animen är ju inte lika hög klass som mangan nej. Men... menar du att animen täcker till och med 25e volymen, eller 25/31 av handlingen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trettioen volymer. (Animeserien täcker 25 volymer, tror jag.)

 

Animen är ju inte lika hög klass som mangan nej. Men... menar du att animen täcker till och med 25e volymen, eller 25/31 av handlingen?

De tar inte upp matcher eller händelser efter den tjugofemte boken, så vitt jag förstår. Jag har dock inte sett serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, I'll (eller Airu som titeln uttalas i Japan) är en basketmanga. En av mina absoluta favoriter för övrigt; kanske p.g.a. den handlar mer om ungdom på glid än just basket. Men fina basketscener är det gott om det med. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Jorå, Baseboll är lika fränt varje gång, bara Adachi tecknar det :) Jag lade nyss vantarna på bok 3 av Cross Game och det är mumsmums.

 

Volymen efter den är den bästa, då matchen mellan Prefab & First string börjar :) Tyckte faktiskt att det var först nu som den blev riktigt bra, så av den enkla anledningen ska jag nog läsa om lite av de tidigare pocketena.

 

Oerhört intressant story bygger detta på, och utvecklingen kan bli så enorm, det är så stort, denna manga kan mycket väl bli längre än Touch, vad är din kommentar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har tagit 50 kapitel och bra en match har hunnit spelats, ingen turnering eller någonting har börjat än :) Om de ska nå bäst i Japan (och mangan får fortsätta så långt) så har vi en väldigt intressant story framför oss. Det var så jag menade.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Måste bara skriva ang. Slam Dunk att det är en verkligen mästerlig manga (och anime för den delen med). Den har allt sport, humor, spänning och fighting (:S hah). Jag grät nästan i sista volymen då Inoue har valt att göra dom sista kanske 35 sidorna utan text. Så fint.

 

Buzzer Beater fastnade jag inte så mycket för iomed att det var så mycket overkligt. Real kändes lite... krystad iomed rullstolarna.

 

Jag tror ingen manga/anime kommer påverka mig så som Slam Dunk gjort. Men jag hoppas det!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Har inte tokläst så mycket mer Cross Game. Jag tror jag missade en volym där så jag väntar på att komplettera.

 

Däremot ser jag om på Touch just nu. Det är helt enkelt goda grejer.

 

Och jo, det vore trevligt att visa sånt på visningar, men numer är det så himla trögt att texta saker, särskilt när man vet att det är MASSOR med avsnitt om man vill göra det komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...