Hoppa till innehåll
Anime.se

Film-/Serietips!


Rocky
 Share

Rekommenderade inlägg

Hittade ingen sådan här tråd, vilket är skumt! Men nu finns den!

 

Så, jag tänkte att man kunde ge varandra tips om filmer och serier och om någon frågar efter nåt i t.ex. genren; Action så kan man ge tips! Eller bara skriv upp bra serier och filmer.

 

Tips: Serierna "My name is Earl" (komedi) och "Prison Break" (action).

 

Fråga: Någon som vet någon bra kult-film? Clockwork Orange är en riktigt bra sådan iaf.

 

Over and out. (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fråga: Någon som vet någon bra kult-film? Clockwork Orange är en riktigt bra sådan iaf.

 

Varför inte forsätta att se några Kubrickfilmer till, tex. 2001, Path of Glory, The Shining. Annars så kan du titta på några filmer med Rutger Hauer speciellt Split Second (Alienaction i framtidens London) eller ...

 

The Blood of Heroes/Salute of the Jugger:

Detta är en av mina absoluta favoritfilmer och jag tycker att den är så grymt underskattad. Filmen utspelar sig i framtiden efter ett stort krig, där man spelar ett brutalt och blodigt spel som liknar amerikansk fotboll. Rutger spelar en före detta stjärna som reser runt från by till by med sitt lag och utmanar lokala spelare. Filmen har blivit så kultförklarad att det faktiskt finns en liga nuförtiden i Tyskland som spelar exakt samma spel och Australien har också börjat få upp intresset. Det sägs att Kentarou Miura's (skaparen av Berserk) har blivit väldigt inspirerad av Rutger's karaktär när han designade Guts.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fråga: Någon som vet någon bra kult-film? Clockwork Orange är en riktigt bra sådan iaf.

 

Varför inte forsätta att se några Kubrickfilmer till, tex. 2001, Path of Glory, The Shining. Annars så kan du titta på några filmer med Rutger Hauer speciellt Split Second (Alienaction i framtidens London) eller ...

 

Du glömde Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb och Full Metal Jacket. :P

 

Västern: Butch Cassidy and the Sundande Kid, Once upon a time in the West, The Good, the Bad, the Ugly (och de båda Trinity-filmerna för den som gillar komik).

 

Taxi Driver, Vertigo, North by Northwest.

 

Det var få kultfilmer, några större än de andra osv. fred

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jäkligt bra tips på filmer Mellow!

 

Kom på två andra filmer man måste se, One Flew Over the Cuckoo's Nest (Gökboet) och Apocalypse Now.

 

Gaah! Skrev Gökboet men suddade ut och glömde skriva in, bra du fyllde på. Apocalypse Now (Redux) såg jag faktiskt i veckan, en liten besvikelse faktiskt, men absolut ingen dålig film, gav den en (stark) 4/5 på filmtipset.

 

Såg faktiskt första filmen ur Gudfadern-trilogin i veckan också, även den en besvikelse men mycket bra och en (stark) 4/5.

 

Sedan kan man ju diskutera om Citizen Kane borde vara med, genom tidernas bästa film framröstad av kritiker osv, men det finns ju så många framröstningar av kritiker osv. Tror även Taxi Driver vann en röstning.

 

En del av Akira Kurosawas filmer har väl också fått kultstatus, Yojimbo och De Sju Samurajerna är väl hans kändaste.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan kan man ju diskutera om Citizen Kane borde vara med, genom tidernas bästa film framröstad av kritiker osv, men det finns ju så många framröstningar av kritiker osv.

Om Citizen Kane borde vara med i vad? Är det kultfilmer eller bara toppfilmer ni listar upp här? Inga kultfilmer har ju egentligen nämnts sedan A Clockwork Orange, och jag är inte helt övertygad om att den räknas den heller. (Med "kultfilm" menar jag då som en film som, fastän inte en storsäljare, fått ett antal lojala fans, dvs. en "kult". Rocky Horror Picture Show är ett exempel.)

 

Det råder däremot ingen tvekan om att Citizen Kane, en av världens mest inflytelserika filmer, är en toppfilm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan kan man ju diskutera om Citizen Kane borde vara med, genom tidernas bästa film framröstad av kritiker osv, men det finns ju så många framröstningar av kritiker osv.

Om Citizen Kane borde vara med i vad? Är det kultfilmer eller bara toppfilmer ni listar upp här? Inga kultfilmer har ju egentligen nämnts sedan A Clockwork Orange, och jag är inte helt övertygad om att den räknas den heller. (Med "kultfilm" menar jag då som en film som, fastän inte en storsäljare, fått ett antal lojala fans, dvs. en "kult". Rocky Horror Picture Show är ett exempel.)

 

Det råder däremot ingen tvekan om att Citizen Kane, en av världens mest inflytelserika filmer, är en toppfilm.

 

Mjo det har du rätt i, var inte så längesedan jag gick igenom begreppet "kultfilm" men har redan glömt bort allt nästan. Det jag egentligen har gjort är att rada upp lite äldre kanonfilmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En otroligt bra serie är iallafall Twin Peaks. Jag blev "kär" direkt i Special Agent Dale Cooper.

 

Sedan Prison Break (där Peter Stormare och sin karaktär verkligen lyfter upp) som du redan nämnt är relativt bra och spännande.

 

Two and a Half Men tyckte jag var lite småmysig när den började sändas på TV3 för inte så länge sedan. Tecknade serier som Futurama och The Simpsons är ju också kalasbra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Enemy at the gate", är nog en av de bästa krigsfilmerna jag sett, prickskyttekrig i Stalingrad.

 

sen för att komma till ännu nyare filmer, så har jag fallit för "The last Samurai". helt enkelt underbar.

 

"Gladiator" är nog också med på topplistan av grymma filmer för min del.

 

Sen finns det en del andra bra filmer jag sett också, men har inte orken att leta upp namnen på dem för tillfället, kommer väl senare antar jag. Har nog inte sett alldeles för många kultfilmer tyvärr =/

 

kom på att jag gillar Rambo filmerna också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Brukar väl inte se så mycket filmer direkt, men jag brukar gilla det mesta jag ser.

 

Är det någon här som har sett El Charro? Haha oj detta är en så rolig skräckis, man blev faktiskt lite rädd men den var samtidigt så dåligt gjord att man skratta. Har inte hört något mer som sett den än så vore kul att få nån annans åsikt (:

 

Sen kollade vi på en film i skolan Guds Stad som jag tyckte var riktigt bra! Den handlar om några ungdomar som lever i Rio de Janeiros förort som just heter Guds Stad. Förorten är väl inte direkt den fredligaste, snarare tvärtom och under 80-talet var det ansett som den farligaste. Gängbråk, mord och all annan kriminalitet är bara vardagsmat, och inte ens barnen går säkra. Gillar verkligen uppläget, hela filmen är snyggt gjord, och när filmen dessutom börjar med att alla jagar en höna kan väl ingen motstå att se den? ;D

- Det ska också (eller har?) kommit en liten tv-serie som heter Människornas Stad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Delikatessen" är en underbart bizarr fransk dystopisk framtidsfilm....

 

Ja mycket intressant film. Såg den tillsammans med en vän och vi pratade en del under filmen vilket jag inte gillar (ska vara helt ostörd till filmer jag ej sett innan, helst ensam). Missade mycket på grund av det.

 

Jean-Pierre!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för era tips till mig, ska kolla upp dom!

 

Jag glömde nämna att Sin City är en av världens bästa film/seriebok!

 

Överskattad film, serien är säkert bra. Ska bli intressant att se Preacher eller vad serien heter som film (om det nu blir någon?).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Överskattad? Helt klart inte. Tycker mer den är underskattad. Har hört från väldigt många att de ogillar filmen, vilket jag inte riktigt förstår. Dock får man hänga med i svängarna eftersom dom har tre olika berättelser i en film, som är riktigt häftigt gjort. Man känner ju igen karaktärer i en serie från en annan, om man ser den mer än en gång.

 

Till er som gillar filmen, läs serieboken! Den är också svart-och-vit men innehåller vissa färger, så som den gula killen (vad han nu heter).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till er som gillar filmen, läs serieboken! Den är också svart-och-vit men innehåller vissa färger, så som den gula killen (vad han nu heter).

 

Yellow Bastard (Junior) :)

 

Glömde nämne Das boot, den bästa och mest verklighetstrogna krigsfilmen jag har sett (snäppet bättre än Der Untergang).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till er som gillar filmen, läs serieboken! Den är också svart-och-vit men innehåller vissa färger, så som den gula killen (vad han nu heter).

 

Yellow Bastard (Junior) :)

 

Just det ja, tack! ;D

 

Glömde nämne Das boot, den bästa och mest verklighetstrogna krigsfilmen jag har sett (snäppet bättre än Der Untergang).

 

Den är riktigt bra! Men Black Hawk Down är också en riktigt bra verklighetstrogen krigsfilm! En av mina favoritfilmer inom det ämnet! (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...