.jpboy Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 tjj nån som vet vem som är kunnigast inom anime/manga i Sverige?? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Herid Fel Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Denna tråd får mig att le. Hur kan man ENS mäta en sådan sak? Det spelar sedan heller inte så stor roll eftersom man ändå kan "googla" upp sina kunskaper på två tre timmar... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Teron Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Jag är helt övertygad om att det är min Dammråtta Lars-Olof (annars är Herids svar rätt nära sanningen också). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Jag skulle nog gissa på Zimeon. Det som inte han vet om manga och anime är nog inte så viktigt att känna till... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
RockmanZero Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Mr Musatachio has a point there. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
.jpboy Skrivet juni 1, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Jag skulle nog gissa på Zimeon. Det som inte han vet om manga och anime är nog inte så viktigt att känna till... aa jag läste i någon manga att han var det tror att det var one piece Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Isamu Dyson Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Like who gives a shit?? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Elwin_Baltia Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Magister Katt har nog varit med om en hel del även om det finns en hel del som han säkert skulle vilja putsa lite extra på. =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MackanRoyan Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Rätt omöjligt fråga att svara på. Svårt att veta vad alla andra har för kunskaper, eller ? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Denna tråd får mig att le. Hur kan man ENS mäta en sådan sak? Det spelar sedan heller inte så stor roll eftersom man ändå kan "googla" upp sina kunskaper på två tre timmar... Klart man inte kan mäta. Svaret får man ju aldrig, men sen beror det ju på vilken sorts kunskap man är ute efter. Kunskap man kan googla sig till ligger jag dåligt till på. Men det finns mycket man inte kan googla sig till. Allt finns inte på internet. Sammansatta intryck från ett hundratals animéer och insikter de leder till brukar man inte kunna googla sig fram till. På sin höjd hittar man andras insikter. Och ju mer man vet desto mer förstår man att man inget vet. Jag känner mig som en nolla. Vet ingenting om robotaniméer från 80-talet och vad gäller dunderklassikerns från 70-talet är jag helt väck. Där knäcker både Andreas, Iggy och Stangel mig med vänstern. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Herid Fel Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Det var en del av mitt budskap. Anime är en huvudgrupp för samma sak som spelfilm. Ingen kan allt om alla sorters spelfilmer heller. Och mycket går att få ihop genom att googla. Och före du själv har sett det och ditilsl bara läst det så är det du läst in insikt i filmen. Om än inte lika målande som att ha sett den. Däremot så ju mer anime du ser ju större "kunnighet" får du. Du bygger på ditt minne av upplevelser och erfarenheter som kommer följa en i livet. Det är som om du skapar ett eget verk, en tavla, en själ. Det kan aldrig vara likadan och är alltid lika mycket värd oavsett vem du frågar så är det din själ, dina upplevelser, och dom är din skatt, ditt värde. Och ingen kan säga att det du tycker är fel. Det är dina värderingar som är du.. Inte vad andra tycker. Därför kan man inte mäta detta. Kanske fakta mässigt. Men det är inte det Anime handlar om. Eller? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Bao Skrivet juni 1, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Håller inte med. Man kan veta det allra mesta om all slags spelfilm. Fast inte om alla filmer. Det finns en professor i filmvetenskap i Göteborg, Olle Sjögren, som forskar i Anime. Han har (eller skulle, vet inte om det blitt av) varit i Japan och studerat lite. Om jag gissar rätt så är det nog Olle Sjögren som kan mest om Anime i Sverige. På forskarnivå, så är jag övertygad om att han kan mest. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Herid Fel Skrivet juni 2, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 2, 2004 Men vilket värde har den kunskapen? Har han sett anime eller forskar han bara om den? Det är två helt skilda saker att veta saker OM anime som är fakta än att ha en egen bild om den. En bild säger mer än tusen ord. Samt även formulerar dom bättre än vad orden kan. Varje uppfattning av erfarenheter och upplevelser av anime är din unika egenskap. Det inget man kan FORSKA sig fram till. Det är konstigjort, stelt och rakt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet juni 2, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 2, 2004 Om den där snubben vore det minsta _intresserad_ av sin forskning på animé, skulle han väl dyka upp och forska lite där anime-kulturen faktiskt finns: på Dôgakon, J-Popcon eller andra konvent... Eller hänga på forum som det här. Forskare som bara låser in sig på sina rum ger jag inte mycket för. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Herid Fel Skrivet juni 2, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 2, 2004 Samma här. Men han nämde ju att forskaren skulle till japan. Det är lite mer kulturellt där än här i Sverige.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Krunaldo Skrivet juni 2, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 2, 2004 Samma här. Men han nämde ju att forskaren skulle till japan. Det är lite mer kulturellt där än här i Sverige.. Är inte fan kulturen i väst anorlunda en den i öst? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Onizuka Skrivet mars 12, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 12, 2005 Zimeon tror jag att det är. Han framstår iallafall somdet genom att han översätter massor av manga och sådant. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Freiztan Skrivet mars 12, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 12, 2005 Just Olle Sjögren har jag aldrig hört talas om, men argumentet varför han skulle behöva visa sig på Dôgakon el. liknande för att få erkännande som vetenskapsman förstår jag inte. Om han exempelvis har skrivit filmvetenskapliga artiklar om hur Tokyo beskrivs inom den japanska tecknade filmkulturen (varför inte från "Om du lyssnar noga" till "Tokyo Godfathers" till "Love Hina") men inte är särskilt intresserad av den ungdomskultur som byggts upp kring coola pojkar och flickor med stora ögon här i Sverige har han förmodligen bättre för sig än att bege sig till Sollentuna rätt helg enkom för den sakens skull. Möjligen skulle jag kunna rekkomendera honom ett besök rätt lördag till biograf Fokus i Hagsätra. Om herr Sjögren nu skulle forskat om "Tecknad film som japansk exportvara" eller någonting åt det hållet skulle jag nog rekommendera honom att lyfta telefonen och ringa upp förslagsvis tidigare nämnde herr Zimeon Lundström, eftersom denne helt klart är en av de personer som haft längst kontinuerlig erfarenhet av mediet här i Sverige, och dessutom en av de i Skandinavien med störst kontaktnät inom facket. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pale Shade Skrivet mars 13, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 13, 2005 Jag skulle nog gissa på Zimeon. Det som inte han vet om manga och anime är nog inte så viktigt att känna till... om man kan mäta det skulle jag nog också gissa på Zimeon... men de e nog mycket svårt att avgöra en sådan sak Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mekurion Skrivet mars 13, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 13, 2005 Jag såklart B) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryuji Skrivet mars 13, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 13, 2005 Jag tycker att zimeon är riktigt kunnig ;). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Oiroke Skrivet mars 13, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 13, 2005 Klart det går att mäta! Alla vet väl att ens mängd kunskaper om anime är direkt ansluten till hur många GB anime man har på datorn.. (ursäkta ev. sarkasm) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet mars 13, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 13, 2005 Hehe, den var bra... i själva verket är det väl nästan tvärtom, att det är OMVÄNT proportionellt? De som verkligen brinner för anime lär sig ju japanska och vill ha filmerna på original-DVD, och dessutom bidra med en slant till animationsindustrin. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Freiztan Skrivet mars 15, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 15, 2005 Jaså, och jag som trodde att jag var konstintresserad, men eftersom jag inte äger en enda Magritte ser jag nu att jag misstagit mig. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet mars 15, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 15, 2005 Fasen, jag gillar Picasso, men jag har inte ETT ENDA ORIGINAL!! :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg