Hoppa till innehåll
Anime.se

Udda anime


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

När man tänker efter så finns det en hel del udda anime man sett, såna som inte är särskilt kända, är svåra att få tag på och som man i princip aldrig blir rekomenderad.

 

Så jag tänkte att ni kunde skriva lite udda anime ni sett i era dar som faktiskt varit riktigt bra!

 

En som jag skulle rekomendera, som åtminstone jag tycker är lite udda och jag har aldrig sett någon skriva om den, är Pet Shop of Horrors!

Var ett tag sen jag såg den men i varje fall så är det fyra avsnitt med en ny historia i varje. Handlar om en djuraffär som säljer speciella och unika djur, men oftast så är det inga normala djur utan exotiska och mytiska sådana. Men man kan inte räkna med att köpa ett sådant djur utan att det får konsekvenser...Riktigt mystisk och lite skräckinjagande stämning i den.

Vill minnas att animationerna är bra med, serien kom trots allt ut 1999 så.

 

countd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mushi-shi är väl den mest udda animen jag har sett, men den verkar ju vara rätt populär, så jag vet inte om den eg kan räknas till udda :rolleyes:

 

Förutom djur och växter finns även en tredje sorts varelse: mushi (kan översättas som småkryp, men det stämmer inte riktigt)som närmast skulle kunna beskrivas som andar och spöken, men som är högst verkliga, även om inte alla kan se dem. Mushis kan ibland ställa till problem för människor och då kallas en Mushi-shi in (bug-master, (kommer inte på nåt bra svenskt ord)).

Ramberättelsen i Mushi-shi handlar om Mushi-shin Ginko, men varje avsnitt är en egen fristående historia och dessa tenderar att kretsa kring andra människor än Ginko (med ett par undantag)

 

Kan verkligen rekommendera den (snubblade över den för att det fanns en tråd om den här på forumet, så som sagt, jag vet inte om man kan kalla den udda på så sätt som okänd)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Legenden om galaxhjältarna: Inte udda innehåll, inte okänd, men den verkar inte ha fått det genomslag eller popularitet den förtjänar. Men animations- och berättarstilen kanske är ett för stort hinder för att de flesta kan tänka sig se alla 110 avsnitt. Rekommenderas definitivt åt de som gillar anime för vuxna.

 

Cirkelmagi Guru Guru: Inte heller okänd, men av de populärare animedatabaserna att döma verkar den inte heller så sedd. Ganska kul TV-serie med RPG-vinkling, om en pojke som ska bli hjälte och en flicka som är magiker, som tillsammans ska bekämpa en ondska. Bitvis väldigt simpel, men rolig. :)

 

Robot Carnival: En samling kortfilmer av olika animemästare, om robotar. Vissa siktar på underhållning, vissa är rent artistiska (nästan flummiga). Intressant.

 

Nekojiru Gekijou: Väldigt cynisk och rolig humorserie på 27 mycket korta avsnitt om en familj katter (i en värld där katter är ungefär jämställda med människor). Bygger på samma källa som den mer kända och närmast surrealistiska Cat Soup-OAV:n.

 

Eldfågeln ~ Karmakapitlet: Rintaros filmatisering av en del ur Osamu Tezukas Eldfågeln-manga. Allvarlig historia och skickligt hantverk. 60 sevärda minuter.

 

Flammande utbytesstudenten: En gammal Gainax-anime, två avsnitt kort. Måttligt humoristisk, men jag tror den är ganska okänd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte tipsa om några, men Sceleris hann före och tipsade om alla som jag tänkt tipsa om.

 

Så jag får väl tipsa om Key the Metal Idol. Inte direkt okänd, men lite bortglömd. Ses med fördel ett avsnitt i taget, jag som pressades att bara se ett avsnitt i månaden (de kom inte snabbare) hade nästintill religiösa upplevelser när de sista avsnitten äntligen kom efter typ tre år. Förlorar nog lite av sitt värde om man streckser den, men det kanske funkar, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ängelns Ägg: Rätt okänd animé från 1985 utav drömduon Yoshitaka Amano och Mamoru Oshii. Väldigt speciell handling, upp till tittaren att avgöra vad det är för något som händer, knappt någon dialog, underbar musik, animationen är i perfektion och .. vad ska man säga? "Objet d'Art".

 

tenshi.jpg

 

Twilight Q: Allmänt mysko och skum animé i två fristående delar, där Mamoru Oshii regisserade del två. Del 1 handlar om en tjej som hittar en kamera på havsbotten som innehåller bilder på henne själv med en okänd man, och själva kameran skall inte komma ut förns två år senare, dvs den har ej tillverkats ännu. Del 2 handlar om en detektiv som spionerar på en man och hans dotter(?), handlar inte bara om det men lite svårt o summera vettigt.

 

snapshot20070113010511.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Varför har ingen nämnt Kemonozume? Den har en väldigt "udda" tecknarstil, historien i sig är väl inte alltför märkvärdig även om den är intressant och smått oförutsägbar, jag personligen tyckte den var väldigt bra. En annorlunda kärlekshistoria.

 

Har inte kreativiteten att skriva nån lätt recension, så jag saxar vad som som står på wiki:

 

"Since ancient times there has been a race of flesh eating monsters called Shokujinki(食人鬼). They can assume human form or otherwise live in the shadows while feeding on humans. The Kifuuken(鬼封剣 )martial style school was created to hunt down those creatures and its teachings have been passed down through the generations to the Momota family.

 

The story revolves around the forbidden romance between Toshihiko, the latest heir of the Kifuken school and Yuka, a young woman who is a Shokujinki."

 

main.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...