Hoppa till innehåll
Anime.se

Windows Vista


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

Så, vilka ska skaffa det? Nu? Snart? Vid datoruppgradering?

 

Själv är jag riktigt sugen att skaffa det nu faktiskt. Formaterade precis datorn nu och installerade om mitt XP Pro för jag insåg inte att Vista var upon us så mycket som det är nu.

 

Men man kan inte vara helt säker på drivrutinerna än känns det som, man kan riskera lite prestandaförlust med nuvarandra drivisar.

 

Jag skulle dock inte skaffat det om det inte vore för att jag får det gratis via MSDNAA (någon Microsoftgrej som min skola är medlem i, kan gå in i Microsofts webshop och dra hem fullversioner av mängder med program och OS med äkta keys). Får Business versionen vilket är motsvarigheten till Professional och den bästa versionen om man inte bryr sig om Media Center och Movie maker tjafset, vilket jag inte gör.

 

Windows ReadyBoost

 

Windows Vista introduces a new concept in adding memory to a system. Windows ReadyBoost lets users use a removable flash memory device, such as a USB thumb drive, to improve system performance without opening the box. Windows ReadyBoost can improve system performance because it can retrieve data kept on the flash memory more quickly than it can retrieve data kept on the hard disk, decreasing the time you need to wait for your PC to respond. Combined with SuperFetch technology, this can help drive impressive improvements in system responsiveness.

 

Windows ReadyBoost technology is reliable and provides protection of the data stored on your device. You can remove the memory device at any time without any loss of data or negative impact to the system; however, if you remove the device, your performance returns to the level you experienced without the device. Additionally, data on the removable memory device is encrypted to help prevent inappropriate access to data when the device is removed.

 

Detta är mycket intressant. Vet inte om det blir någon större prestandaskillnad för oss med bra datorer och 2gb eller mer i RAM men jag har iallafall fått ett Sandisk Cruzer 256mb med av skolan, så den funktionen ska testas! :D

 

Ett av de mest återkommande klagomålen omfattar integration av Digital Rights Management-tekniker i operativsystemet, närmare bestämt HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) som är en teknik som används för att kontrollera digitala videosignaler. I HDCP kommer det bland annat finnas funktioner som kan stänga av skärmen om användaren tittar/lyssnar på multimedia som hämtats från nätet olovligt.

 

Detta är jag dock rädd för, om jag slipper detta i XP så kommer jag nog aldrig köra Vista.

 

All information du behöver om Vista

 

Btw varför fungerar inte poll-funktionen i Allmänt? Är lite dumt eftersom detta är enda sektionen som tråden passar in i, och det hade varit intressant att se vilken version dom flesta ska skaffa.

 

Edit: Hah, ett sånt här köper jag på direkten om jag bestämmer mig för att installera Vista, kostar ju ingenting!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

mmm, sen att vista och xp är som grekiska vs kinesiska gör inte saken bättre , dvs dem "talar" olika språk gör det inte bättre... fast vista har trevligt användar gränssnitt, etc... men tror jag ska testa linux så fort jag får tag på en hårdisktill..

 

äktakopiavarifieringen, kommer förhoppningsvis gå att blocka på något sätt, men sen de att man kan blocka allt som installeras känns rätt praktiskt, eller iaf har jag uppfattat det som att man kan stoppa installationer av bl a spyware, men också annat mög... men så småning om så hjälper väl inte de heller längre =/

 

så svaret på frågan är nej, men skulle inte tacka nej till det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

windows? haha. noob :P

 

närå. ha så kul med crasherna, virusen och äktakopiavarifieringen av alla program. lycka till ^^

 

lolololololol Mac nooben har talat =P

du borde läsa gårdagens SVD, det var en intressant krönika om Mac-användare där. ;>

 

Och XP är så grymt stabilt nu så det där skitsnacket håller inte längre tbh. Om man inte är kass that is och inte klarar av att underhålla och hålla koll på ett operativsystem. >_>

 

Ha det kul med minimal support för den vanligaste programvaran. ^^

 

Edit: Hittade krönikan på deras hemsida med

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Och XP är så grymt stabilt nu så det där skitsnacket håller inte längre tbh. Om man inte är kass that is och inte klarar av att underhålla och hålla koll på ett operativsystem. >_>

 

Ha det kul med minimal support för den vanligaste programvaran. ^^

 

haha. jag lolade. windows kommer aldrig att vara stabilt.

 

Om man inte uppkopplad till internet that is
fixed

 

sen är det ju roligt att jag bor 50 meter från mac support som ligger mitt i stan^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

sen är det ju roligt att jag bor 50 meter från mac support som ligger mitt i stan^^

 

Själv behöver man ju ingen support alls så förutom det man får smidigt på Windows Update. ^^

 

det är ännu roligare att jag aldrig heller kommer behöva mac support heller. jag ska ta en skärmdump för att visa:

bild1ec0.png

 

jag ska vara ärlig på en sak, windows har fler program och webbsidor som är kompatibla. det här har dem fått bara för att det är fler som använder windows.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror du missförstod texten lite, den handlar mer eller mindre om Mac-fanboyism.

 

Jag samtycker till att strunta i Steve Jobs allt mer demoniska leende och att han med sin nyvunna aktiemajoritet i Disney är på god väg att förvandlas till 2000-talets Rupert Murdoch. Jag samtycker till att inte bry mig om att Jobs nemesis, Bill Gates, är den av de båda som verkligen gör världen bättre genom att skänka miljarder åt världens fattiga. Jag samtycker till att förtränga att min Mac i princip är en pc tack vare det nya, snabbare Intelchippet. Så länge jag får fortsätta att känna mig som en lite bättre människa än resten av er.

 

Mac är för datorvärlden som hippies är för samhället typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror du missförstod texten lite, den handlar mer eller mindre om Mac-fanboyism.

 

Jag samtycker till att strunta i Steve Jobs allt mer demoniska leende och att han med sin nyvunna aktiemajoritet i Disney är på god väg att förvandlas till 2000-talets Rupert Murdoch. Jag samtycker till att inte bry mig om att Jobs nemesis, Bill Gates, är den av de båda som verkligen gör världen bättre genom att skänka miljarder åt världens fattiga. Jag samtycker till att förtränga att min Mac i princip är en pc tack vare det nya, snabbare Intelchippet. Så länge jag får fortsätta att känna mig som en lite bättre människa än resten av er.

 

Mac är för datorvärlden som hippies är för samhället typ.

 

hippies är bra för samhället och ingenting annat. att sprida kärlek till både människa och natur. att kämpa för fred och att göra sig av med det materialistiska beroendet.

 

så tack för att du kallar mig macanvändare ^^

 

och fanboyism är väl det inget fel på? att man handlar varor och tjänster från ideologier och annat är ju bara bra. som bojkottning av tex israel. det är ju bara bra.

 

sen att kapitalismen har suttit sina käftar i Steve är inte mitt problem. det är hans. och att säga att bill gates ger pengar till välgörande ändamål är ju fel. han skänker till amerikanska företag för att bygga upp länder. så det är inte att skänka pengar. det är att investera. om man lägger pengar någonstans ska man få någonting för det, är inte det ert måtto?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säkerhet

Vista kommer med egen brandväggslösning och en säkerhetslinje som skyddar användaren mot oseriösa sidor när man surfar på nätet.

 

Sök

En förbättrad sökfunktion som liknar Macs ”spotlight” där man direkt från startmenyn kan söka på bland annat favoritprogram, e-post, dokument, musik eller bilder.

 

Flip 3D

Visar öppna program i fönster som är snyggt staplade på varandra – framställda på ett tredimensionellt sätt.

 

Media Center

Man kan använda pc:n som en tv och få ett tv-gränssnitt till musik, filmer och bilder.

 

Movie Maker

Ett nytt och förbättrat redigeringsprogram för video.

 

Windows Media Player

Version 11 som kopierar och sorterar musikfiler, skapar spellistor mm.

 

Fotogalleri

Ett förbättrat bildbehandlingsprogram för beskäring och justering av bilder. Här kan man även skapa bildspel.

 

Windows sidepanel

En vertikal remsa på högra sidan av skärmen som man kan öppna små fönster med aktiva program.

 

Mac har samtliga förutom kanske WMP och fotogallerit som det finns minst lika bra att ladda ner gratis på nätet. dessutom så kräver vista så otroligt mycket, det kommer alltså att gå långsamt på bra datorer. visst, det kommer gå bra på superdatorer, men inte på vanliga arbetares datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ärligt så tycker jag inte det är nåt fel på mac, men det finns några bra anledningar att hålla sig till windows och "vanlig" pc, dels priset, att få en mac med snarlik prestanda är att kasta pengar i sjön... sen att många spel inte fungerar till macen är också ett stort minus.

 

något som är minus till båda är förmågan att göra egna tillägg till operativ systemet, något som jag tycker verkar jävligt intressant med linux, sen om det är så mkt bättre kan jag inte svara på...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska införskaffa en OEM-version av det nästa gång jag köper en dator, vilket borde bli senare i år. Ser bra ut på alla plan och har hört bra saker om det av alla som beta-testat.

 

Mac-romantik

dessutom så kräver vista så otroligt mycket, det kommer alltså att gå långsamt på bra datorer. visst, det kommer gå bra på superdatorer, men inte på vanliga arbetares datorer.

Har du provat själv eller är det som de flesta andra av dina argument, fria fantasier?

Jag har en laptop som jag kör Vista på, med 1024 MB DDR-RAM.

Det flyter på utmärkt och Vista kräver inte alls minst 1GB RAM då min flickvän med 512 MB RAM kör Vista också utan komplikationer. Dock har det hänt att systemet segats ned för henne när hon över 10 applikationer hon jobbar med samtidigt, men det är inte annorlunda från när hon körde XP.

 

Men som sagt, personligen upplever jag nu att systemet flyter på bättre än när jag hade XP.

Säljs väl knappast datorer med mindre än 1 GB RAM idag.

 

men att mac nästan är som pc är fel. det är pc som nästan är som en mac, fast med fel.

På vilken kan man installera det andra operativsystemet, men inte vice versa...

 

och fanboyism är väl det inget fel på?

När det inkräktar på sunt förnuft och börjar hindra förmågan att objektivt ta till sig information är det inte direkt bra, nej.

 

windows kommer aldrig att vara stabilt.

upt.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snälla, sluta dra in politik i allting hela tiden. Vad i h*lvete har Israel med detta att göra? Nu skulle jag kunna sitta och pladdra på varför jag avskyr Palestina, men det gör jag inte.

 

Och att ens sitta och spekulera över Bill Gates goda vilja är fan stört, har du någon aning om hur mycket pengar han donerar? Eller hur mycket av hans förmögenhet som doneras när han dör? Och skulle det vara något dåligt att investera i dom fattiga länderna? Vore det bättre att köpa mat för pengarna och låta dom fortsätta mot samma bleka framtid? Enda sättet för något att bli bättre i U-länderna är att investera och bidra, vilket han gör. Du ska nog se att det inte finns den minsta baktanke om vinst där. Så håll käft om skitsnacket nu i Vista-tråden. Inte ett ord till om något annat än Vista.

 

------------------------------------

 

DB <3

41 dagar bilden fick mig att små-le. (:

 

Vilken version planerar du att köpa? Premium?

 

Är riktigt sugen på att installera det nu, men alltså om jag inte kommer kunna ladda ner film och anime längre så går det ju bara inte. Det kommer väl dröja innan HDCP kommer börja användas seriöst, men när det väl kommer då sitter man där också.

 

Sen vill jag egentligen ha 64-bitars versionen med, vet inte om MSDNAA kommer släppa den eller inte. Tycker det är grymt bra av Microsoft att säga att dom inte tänker signera några drivrutiner som inte finns både i 32bits och 64bits version.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

windows kommer aldrig att vara stabilt.

counter-trolling

Jag har då under mina 6 års användning av Windows XP fått två krasher; ena gången på grund av att ett av minna minnen gått sönder, och andra gången när min f.d vattenkylning läckte ca 1 dl vätska på mitt grafikkort. Båda gångerna var det alltså något annat än windows som fick min dator att krasha. Visst Windows 98 var skitdåligt, 95 likaså, och ME var rena skämtet. Men att säga att NT 5.x-kärnan inte är stabil utan några som helst källor och/eller bevis är ett skämt.

 

I have a dream... that one day fanboys will grow smart

 

Seriöst, har du inget att tillägga om tråden än att trolla och dumma dig så kan du ju sluta med att skriva. Du vände hela diskussionen om Windows Vista till en "PC vs Mac"-tråd, grattis :rolleyes:

 

Tillbaks till ämnet så ska jag nog vänta med Vista. Just nu är det för lite stöd ute på marknaden eftersom det är så nytt, men jag har tillgång till en gratis licens och nedladdning av Windows Vista Business via MSDN Academic Alliance, och jag gissar på att de andra versionerna kommer läggas dit snart :)

 

Sen angående validifieringen tycker jag den funkar helt utmärkt. Till skillnad mot alla andra metoder företag använder för att skydda sig mot piratkopiering är denna metod en av de få som inte påverkar den "hederlige" användaren på något negativt sätt som helst.

Sen om ni älskar Windows ska ni köpa en licens ;) eller börja plugga på KTH eller annan högskola/universitet som erbjuder gratis licens av all Microsoft-programvara :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är inte så intresserad av Media Center.

Jag uppgraderade mitt XP Pro till Media Center Edition 05 först men gillade det inte alls, bara massa extra processer och prestandatjuveri, så jag formaterade den och drog en clean installation av Pro igen.

 

Men för en del kan jag tänka mig att det är riktigt trevligt, speciellt för såna som bygger en HTPC maskin. (:

 

Sen tbh så känns det otroligt onödigt att dom släpper Vista Basic versionen, den är något som känns nästan totalt onödigt att köpa. Premium är det minsta man ska ha om man ska köpa Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni glömmer bort en sak folket. Angående Copyright-skyddet i Vista. Kör två datorer eller två operativsystem. Jag kommer att köra Vista på min nya dator, när Vista börjar sjunka i pris så jag kan köpa det, och Windows XP på min andra. Då kan man bara dra igång en shoutcast på gamla datorn och streama till Vista-burken. Tada, inga problem med svart skärm då inte. ;P

 

Vi får se om Vista verkligen är nödvändigt inom det närmsta året. Jag är bara intresserad av DX10 just nu och kan inte Vista ge mig något annat som verkligen tilltalar mig så tänker jag inte införskaffa det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag aldrig skaffat det om det inte var gratis. (:

 

Ser ingen anledning att inte skaffa det nu iallafall, och skulle det vara skit så är det bara att formatera och installera XP igen, ingen big deal. Lite mycket arbete kanske men men.

Kopiera mappen "Application Data" (dold mapp) i din Documents and Settings samt kopiera för säkerhets skull alla installerade program i Program Files-mappen som du vill behålla så sparar du på alla dina programinställningar :)

Gör så före varje formatering, och det drar bort ca 1-1,5 timme av konfiguration :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har ju separata hårddiskar och flera olika partitioner så jag sparar bara alla installationsfiler och sånt på lagringshårddisken.

Att koperia Program/Program files fungerar ju inte, man måste ju installera om programmen annars är det inte stor chans att dom fungerar utan att ha sina registerposter etc.

 

Sen ska jag alltid sitta och hålla på att tweaka med alla tjänster och allting, så det tar sin lilla tid att göra det med. :<

 

Men jag blir troligtvis nöjd med Vista så! :D

Fast problemet är ju om jag installerar Vista nu, och så släpper dom typ 64 bitars versionen på MSDNAA om nån månad, då blir det till att formatera igen. ;_;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, jag menade inte att jag skippar alla installationer :P

Det är mer att vissa inställningar kan ligga i program-mappen för ett program, t.ex så ligger alla konton till min ftp-server i en fil i program-mappen, och jag vill inte tappa all den infon efter en installation, eftersom många kommer ha problem att logga in då :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...