Hoppa till innehåll
Anime.se

5 Centimeters Per Second


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

hCnUmhRsg.png

 

Byōsoku Go Senchimētoru 「a chain of short stories about their distance」 handlar precis som Makoto Shinkais tidigare verk om ett fåtal unga människors förhållanden, korta avsnitt ur deras uppväxt, men framför allt saknad. Filmen är i tre delar:

 

Ōkashō

Akari och Takaki är ännu i tolvårsåldern när de skiljs åt av hennes föräldrars beslut. De skriver brev till varandra, försöker att behålla kontakten och deras relation. Efter ett år av seperation ska de träffas igen, men Takaki fastnar i en snöstorm på vägen till Akari.

 

Cosmonaut

Takaki har flyttat till Tanegashima, där även Kanae lever, en obeslutsam tjej som inte kan bestämma sig för vad hon vill göra av sin framtid, och i stället tillbringar sin tid med att försöka besegra vågarna och från avstånd beundra Takaki. I stadens rymdanläggning förbereds under tiden uppskjutningen av en satellit som ska ta sig bortom stjärnorna.

 

Byōsoku 5 Centimeters

Vuxenlivet tär på Takaki, som arbetar hårt men är disillusionerad med hans liv som saknar något, någon... Under tiden planerar Akari sitt bröllop med en annan man. När Takaki är på väg över ett järnvägsspår träffar han en kvinna som han känner igen, men när de båda vänder sig om för att se på varandra skärs deras vy av ett tåg.

 

Personer

 

W57GUa.jpgTv1Pws.jpgYfiFHV.jpgbVJu2S.jpg

 

Från vänster till höger - Takaki Tōno, Akari Shinohara, Kanae Sumita och Akari som vuxen.

 

Länkar

 

http://5cm.yahoo.co.jp/index.html

http://daike.hp.infoseek.co.jp/03_filmography/5cm.html

http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=6696

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Jag har sett första delen ur den här och som vanligt är det extremt vackra bakgrunder samt animationer. Storyn verkar helt okej men inget utöver det vanliga kände jag. Vi får se hur dom andra delarna är.

 

 

Jag rekommenderar i alla fall den här även om man inte tycker om storyn så är det värt att ta en titt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte om det är en annan trailer (för den andra går så otroligt långsamt att få ned), men här har jag en. ;)

Bah! Här laddar jag upp en halvtaskig webström rippad fran japanska Yahoo! at er medan Sceleris sitter och ruvar pa en högupplöst version.

 

(Tack.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag var så sen med att svara, jag kunde inte se att dom har fastställt något datum då filmen ska släppas på DVD än. Den kommer antagligen gå på WOWOW runt samma tid eller tidigare också, dom har alleredan gjort reklam för den men inget datum verkar vara bestämt. Jag ska hålla koll efter mer info och uppdatera så fort jag ser något.

 

Jag längtar väldigt mycket, del ett var helt underbar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett första delen ur den här och som vanligt är det extremt vackra bakgrunder samt animationer. Storyn verkar helt okej men inget utöver det vanliga kände jag. Vi får se hur dom andra delarna är.

 

 

Jag rekommenderar i alla fall den här även om man inte tycker om storyn så är det värt att ta en titt!

 

Håller med helt och hållet. Har också sett första delen och det är ju inte storyn direkt i första hand som man kollar på den. Så är det för mig iaf. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Tjoho, tackar för det. Stötte precis på http://5cm.yahoo.co.jp/dvd/ också. 19:e juli blir en röd dag i kalendern. 400:- för boxen eller 225:- för den vanliga utgåvan, + frakt. Eeh.

 

OK, jag har alltså bestämt mig för att förhandsbeställa DVD-boxen. Jag har tagit mig till http://store.yahoo.co.jp/broccoli/cwf0103.html och sedan vidare genom den röda länken (Kan ej direktlänka till nästa sida.)

 

Om någon vill göra sig besväret att från denna punkt leda mig vidare skulle jag & potentiella andra intresserade få det mycket lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kollade hjälpsidorna på yahoo.

Angående leveranser utomlands så ska man kolla sidan på varje affär om denna levererar utomlands. En titt ner på sidan med DVDn säger att det inte går.

 

Edit: Inte sidan med DVDn, utan sidan för affären, http://store.yahoo.co.jp/broccoli/index.html

 

Du får nog köra på amazon.jp eller Mangaoh. Vilket som är minst dyrt beror på hur mycket förbokrabatt amazon ger.

 

Amazon.jp behöver du ingen hjälp att använda. Mangaoh finns det en utförlig beskrivning för i "Köpa manga" tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så får det nog bli för min del. Jag måste ha subs... kan på tok för lite japanska för att klara mig utan. :(

 

Den här serien känns dock som ett "måste". Visst, jag ska väl inte ropa hej än, men den verkar vara lika vacker innehållsmässigt som den är utseendemässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
lite förvirrad, var där tre chapters eller 3 filmer? fick informationen från animenfo, inte hundra på hur det ligger till :P

Det är en film som heter Byōsoku Go Senchimētoru och består av tre delar - Ōkashō, Cosmonaut och Byōsoku 5 Centimeters. En lågupplöst version av Ōkashō släpptes på Yahoo! Japan i februari, och hela filmen hade premiär på bio två veckor senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt i antagandet att det är lagligt.

Om man ska vara riktigt petnoga är det lagligt att översätta någon annans verk, men så vitt jag förstår det inte lagligt att göra översättningen tillgänglig för allmänheten utan tillåtelse från originalverkets upphovsrättsinnehavare.

 

Med det sagt finner jag det dock osannolikt att upphovsrättsinnehavarna skulle bry sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...