Hoppa till innehåll
Anime.se

Mest känslosamma/vackraste scenen från en serie?


Curl
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu är jag ganska nu här och har inte hittat rätt alla forum, men tänkte ge mig försök på att posta en tråd endå.

 

Frågan lyder alltså: Vilken scen i en anime-serie har haft störst inverkan på dig?

 

Mitt bidrag får än så länge vara den lilla snutten när Kaname Chidori klipper håret på Sousuke Sagara i FMP secon raid. Det är så fruktansvärt vacker på något sätt.

 

p.s Om en liknande tråd redan finns så ber jag om ursäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Air, strandscenenerna i slutet av serien är några av mina favoriter

Ackompanierat av låten Giniro precis efter tystnaden när Misuzu skrikit "Mama", ja. Har ännu inte sett något som slår denna scen. Avsnitt 11 var det tror jag.

 

Sakuras desperata försök att ta kål på det magiska körsbärsträdet i slutet av Da Capo ligger också högt på den känslosamma delen.

 

Edit: Sant Orrin. Tänker primärt på Aozora när jag tänker på den låten, så jag misstog mig i farten :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då ska väl jag också vara självklar. Air, scenen på stranden i avsnitt 11.

 

Edit: Giniro är det som spelas, Aozora kommer först i avsnittet efter.

 

Om jag får nämna spel finns det ett par i Clannad och Muvluv Alternative som ligger på den nivån också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ouch. Jag kan redan se Saber skriva ett riktigt flame-inlägg. Dock håller jag med mig på denna punkt Orrin ;)

Tss, inte blir det något flame från mitt håll för att jag hör till den minoritet som inte gillar Keys tecknarstil. Utöver stilen föredrar jag filmen (utan att samtidigt anse serien vara dålig) då den fokuserar på färre personer, har fler scener jag minns och allmänt lämnade ett större intryck på mig. Det bör noteras att jag såg den innan serien.

 

Jag faller så lätt för vackra stilar. :surprised:

 

SaiKano ;_;

Hade varit bättre om inte Shuji & Chise såg ut som en fyrtio- och åttaåring.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kanske bore ta och se air efter alla lovord en fått här, även om kanon ligger härnäst på min lista.

 

Japp, men säger som flaskis... se till att se serien och INTE filmen. Visst, råder nog delade meningar om det, men enligt mig är serien så mycket bättre. Grattis, du har sagt att du ska se Kanon också (Antar att vi snackar KyoAni's Kanon). Jag är nästan lite avundsjuk på dig. Att ha både Kanon 2006 och Air på "ej sett-listan" är något som jag vill tillbaka till. Älskar dem båda något otroligt så vore grymt att få se dem "för första gången" igen. ^^ Måste dock säga att jag tycker Air är den bättre av de två.

 

Tycker för övrigt att det är kul att se [är nästan lite förvånad (men ändå inte)] att så pass många av oss med många serier i bagaget ändå väljer Air. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Air

Det jag menar är att Airs huvudtema är relationen mellan mor och dotter. Själv anser jag att den kommer i skymundan när Yukito medverkar i slutet och inte bara får agera ögon åt tittaren. Men det är en smaksak, Kyoanis version inriktar sig helt klart mer på att återberätta spelet medans filmen använder element från den.

 

Sen är det givetvis en smaksak vilken stil man gillar, jag uppskattar när en anime är så likt källmaterialet som möjligt men det är inte nödvändigtvis bättre för det.

Jag kan vara lite väl hård i mina bedömningar ibland när det gäller sådant (Kanon 2006). Menade inte något illa med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sikta mot toppen! GunBuster (sista delen

Spoiler
I striden för mänsklighetens överlevnad, som tar plats i rymdmonstrens näste i mitten av galaxen, krävs en ytterligare personlig uppoffring av Noriko och Kazumi, som redan räddat världen så många gånger. Men de lovar att överleva, och vid ett tårfyllt farväl lovas de ett varmt mottagande när de återvänder.

GT4alr.jpg7mBtrP.jpg

Nu måste de använda GunBusters överljushastighetsmotor för att initiera en av de största fiktiva explosionerna någonsin. Nedräkningen inleds, men den flyende GunBuster nås av explosionen.

RuajHG.jpgh3BlsZ.jpg

 

Senare, i en av Vintergatans yttre spiralarmar, närmar sig resterna av en misshandlad GunBuster sitt mål: Jorden. Det har gått 12 000 år. (På grund av effekterna av att färdas nära ljusets hastighet har piloterna dock bara upplevt det som några dagar eller timmar.) Noriko och Kazumi möts av en mörk och öde planet. Var det ett misslyckande? Blev mänskligheten trots allt utrotad?

yxsoqU.jpg5eEpgB.jpg

 

Över det som en gång var Okinawa, Japan, börjar ljus framträda på jordens yta.

f5DSj1.jpgkj81Hr.jpg

 

VÄLKOMNA TILLBAK∀

8te5WB.jpg

 

Serien slutar med att livkapslarna dalar ner mot en främmande jord, men en jord full av liv.

71tQd9.jpgt3v5bJ.jpg

 

Den svartvita bilden, ljudet, röstinsatserna, musiken och handlingen samverkar perfekt för att förmedla den storslagna skalan och den lyckliga känslan. Detta tycker jag är en vacker scen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej Sceleris, den hamnar faktiskt på listan över serier att se. Lite synd att jag vet hur den slutar nu, men hade det inte varit för din lilla resumé av slutet så hade jag nog inte kommit mig för att se den. =)

Du bör nog veta att början är väldigt annorlunda. Jag misstänker att (super)robotgenren inte riktigt är för dig, men med min långa artikel kanske du kan få ett lite bredare perspektiv på serien (och därmed få ut mer av den även om du inte skulle råka tycka om den). ;)

 

Helt klart en sevärd serie oavsett smak, då den går från början till slut på mindre än tre timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Elfen Lied sista avsnittet.

snapshot20070511132744mv0.jpg

 

Här gick mitt hjärta slow motion, min blick förblev fixerad mitt på tv:n för en stund.

 

Elfen Lied sista avsnittet, 2

snapshot20070511132849kz7.jpg

 

Tankarna satte igång och ett lyckorus susade igenom kroppen, även här fixerades blicken och natten avslutades med ett "Das Ende", klockan som dingade var rent utsagt klockren!

 

Eureka Seven sista avsnittet.

snapshot20070511133756rj7.jpg

 

<3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Elfen Lied sista avsnittet.
snapshot20070511132744mv0.jpg

 

Här gick mitt hjärta slow motion, min blick förblev fixerad mitt på tv:n för en stund.

 

Elfen Lied sista avsnittet, 2

snapshot20070511132849kz7.jpg

 

Tankarna satte igång och ett lyckorus susade igenom kroppen, även här fixerades blicken och natten avslutades med ett "Das Ende", klockan som dingade var rent utsagt klockren!

 

Eureka Seven sista avsnittet.

snapshot20070511133756rj7.jpg

 

<3

 

Du fick med exakt de scener som jag nästan börjat gråta till. Grymt bra! <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...