Hoppa till innehåll
Anime.se

ESC 2007


kakan
 Share

Rekommenderade inlägg

Var det någon/ra som kollade på detta program? Jag befann mig i soffan hela kvällen och stoppade i mig hemmagjord pizza samt ostbågar och cider, skönt att slappa sig och bara ligga stilla i x antal timmar!

 

Vad tyckte ni om resultatet? Serbien.. Själv tyckte jag inte alls att det var nåt speciellt med deras bidrag, däremot tyckte alla andra i familjen det. Och medans de bölade när Ukraina fick 12-or så skrattade jag, jag kände på mig det redan innan röstningen drog igång att de skulle klara sig bra. Känns även som att den kommer vara nån sorts partyplåga i framtiden.

 

De som jag hoppades på klarade sig tyvär inte någe vidare; Frankrike, Tyskland, Finland och så lilla Sverige. Det bidde en semi för alla nordiska länder, fast det är nog inte något större bakslag ändå tror jag. Fast jag siar att det kommer vara svårt för en del länder att samla poäng i framtida ESC-finaler med tanke på öststaterna.

 

Och en sak till, sen när har Finland en egen Grynet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det hela är ett skämt. Rösterna är mer politiska än om att handla om vem som sjöng bäst. Sen är alla låtar rena skräplåtar. The Ark var faktiskt bland de bättre, men bara låten räcker tydligen inte långt.

 

Sant sant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serbien vann alltså...

 

Själv tyckte jag inte att det var något större fel på just den låten. De sjöng trots allt ganska vackert. Synd att jag inte kunde sitta uppe och se röstutredningen själv.

 

För övrigt måste jag säga att den här eurovisionen vinner stort på originalitet. Många av låtarna var minst sagt nytänkande; inte minskt Frankrike och Ukrainas bidrag. Helt klart bättre än de stereotypiska "Love you Baby~"

 

Vilken plats kom förresten Ukraina på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tror de kom tvåa, att de ens fick poäng är bara ett tecken på hur sjukt dåligt och korrupt (?) röstningen egentligen är. Jag såg inte alla uppträdandena såg kanske 6 (till finland tror jag) sen stack jag och kom tillbaka när röstningen började.

 

Jag har aldrig gillat the Ark men får hålla med om att även de var bland det bättra, samma sak gäller ryssarna /fast inte lika bra.

 

Jag satt och tänkte för mig själv, undrar vem fan som blev rik på röstningen, så vitt jag vet så var Hanna (?), och The Ark topp tippade båda två.

 

Det enda som var riktigt riktigt bra, var finnarna som arrangörer, det var bra. Eller Grynet klonen var bara grymt irriterande, men i övrigt så var det en bra show. Apocalyptica med cirkuskonster till B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fram till år 2002 vanns tävlingen /enbart/ av västerländer, men inte var det något gnäll om konspirationer då. Svenskar är lika usla förlorare som alla andra. Att The Ark dessutom kläcker ur sig "Vi är världens bästa band oavsett den här dyngtävlingen." gör dem ju bara till de största idioterna, än värre än subban Carola som förra året sket i efterfesten med motiveringen "Vadå, vi vann ju inte."

 

Å andra sidan går hela tävlingen ut på att rangordna bajskorvar efter nyans av brunt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker att Serbien var ganska bra vinnare.

Låten var bra inget att klaga på men derimot tvåan kanske inte var en bästa men typisk en sådan som skulle kunna dra sig till toppen.

 

Själv tykte jag inte om The Ark låten och tippade redan innan att de skulle sluta på ca 18e plats och de slutade ju på 18e så...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är intressant att jämföra DNs och Aftonbladets versioner av The Arks reaktion på det hela. Aftonbladet verkar i princip vilja återspegla (och överdriva) de negativa känslorna de hade efter kvällen, medan DN helt enkelt menar att "de gjorde sitt bästa." Visst, jag kan mycket väl tänka mig att de sa att de var världens bästa band och kallade eurovisionen för en dyngtävling, men jag tvivlar på att han försökte "attackera" dem, som Aftonbladet fick det att låta. Förmodligen skämtade han bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstå gången på länge som jag faktiskt såg Eurovisionsschlagerfestivalen. Serbiens låt var väl OK som vinnare, även om ballader kanske inte är min grej (jag hejade på Tyskland, Turkiet och Vitryssland, i den ordningen), men en del andra topplaceringar undrar man ju över...

Hade faktiskt trott att The Ark skulle hamna runt plats 5-7, men hej så fel man hade...

 

Hursomhelst är det uppenbart att olika regioner i Europa har olika musiksmak, t.ex. gav ju de nordiska länderna höga poäng på varandra men fick inga av övriga Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hursomhelst är det uppenbart att olika regioner i Europa har olika musiksmak, t.ex. gav ju de nordiska länderna höga poäng på varandra men fick inga av övriga Europa.

 

det har ingenting med musiksmak att göra att nordiska länder ger varandra topp poäng, har i princip alltid varit så precis som cypern så gott som alltid ger grekland fullpott. och att forna(?) östländer ger poäng till andra forna(?) östländer. Sorgligt men sant, ESC har ingenting med musiksmak, bara vilka grannar man har, nu mera känns det som.

 

Vart nog sista gången jag såg ESC, på några år tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha! Hade inte sett ESC på många år, men igår hamnade jag oplanerat hemma hos familjen, varpå schlager var temat på TV:n. Fy fan säger jag bara, det är ju bara en stor oseriös cirkus nuförtiden. Jag menar, låtar som närmast kan likställas med komprimerad avföring får ju tolvor från en massa länder. Visst, att Ukraina fick en massa röster förstår jag, men att Ryssland tog poäng är något jag inte fattar. Jag höll på att sätta rödtjutet i halsen när ryssarna körde sitt bidrag för att det var så ap-dåligt. Ni vet när man sitter själv och rodnar för att man inte ens kan inse hur personerna på TV kan stå där utan skyddad identitet och skämma ut sig så till den milda grad.

 

Vann rätt låt?

 

I helvette heller!

 

Trodde jag att Sverige skulle vinna?

 

Knappast... Babushka i [insert random öststatsland] röstar inte på en man i utsvängda brallor, öppen för liten skinnjacka, medaljong med fiskfjäll på bröstet och fjädrar i håret... oavsett hur det låter.

 

Kommer jag titta nästa år?

 

Eftersom det som avgör tävlingen är hur många "grannländer" man har i juryn så, nej. Tävlingen ägs av öststaterna nuförtiden. Att jag aldrig har hört en bra låt i ESC-sammanhang är ju också en bidragande anledning. XD

 

 

Haha, jaja, det är ju i varje fall underhållning... ungefär på samma sätt som de första avsnitten av varje Idol-säsong... ni vet uttagningarna. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Satt och kollade på hela programmet samtidigt som jag bevakade allas åsikter i #Eurovision-kanalen på irc. Serbiens bidrag var inte speciellt alls och Ukraina var småroliga men skulle absolut aldrig vinna i min mening. Däremot så tyckte jag att Lettlands bidrag var ganska bra ^.^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...