Hoppa till innehåll
Anime.se

Seto no Hanayome


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Det var ett tag sen jag skrev en recension och dessutom tycker jag att det är på tiden att skapa en tråd om denna allmänt underbara serie.

 

bGLmXYPey.gif

 

Den är i mina ögon väldigt orginell, jag var dock välförberedd på detta då jag läst några kapitel ur mangan.

För mig är den roligare en "Hayate the Combatbutler!", det tycker jag säger ganska mycker om hur rolig jag anser att den egentligen är. Hela serien bygger ganska mycket på överdrivna gester och till viss del anspelningar på andra animeserier om än svaga. En underbar komedi med romans som topping. Kanske ska skriva lite om vad den handlar om;

Nagasumi som är på besök med sina föräldrar på "seto island". En dag när han badar så håller han på att drunkna. Det sista han ser innan det svartnar är en tjej, med fiskstjärtfena, ja ni hajjar, en sjöjungfru. Hur som helst enligt gamla sjöjungfru lagar, så är det tabu att en människa får se en sjöjungfru, och båda parterna ska avrättas. Lösningen, San Seto (som sjöjungfrun heter) och Nagasumi ska gifta sig, precis som titlen på animen betyder, Seto´s Bride. Problemet är att San´s far är ökänd maffiaboss, och tillråga på allt väldigt överbeskyddande, givetvis är han mot att sin högtaktade och älskade dotter ska gifta sig med en lågt stående människa. Så han gör allt för att försvara sin dotter mot en sådan skymf.

I det hela så blandas det in lönnmördare, andra diverse maffiamedlemar från havetsmaffia.

 

Som jag skrev innan så spelar serien väldigt mycket på överdrivna gester och handlingar, och i det stora hela så lyckas den perfekt. Det enda dåliga med den som jag kan komma på är att bl.a. San är betydligt sötare/snyggare i mangan än i animen, men det vägs upp med bitvis tydligare scener, samt att de överdrivna gesterna ter sig mycket bättre. Jag tror serien kommer bli 12 avsnitt lång, men kan mycket väl bli 24/6 avsnitt istället.

 

I det stora hela 8,5/10, för sin underhållande originallitet. Och att den dessutom inte blir enformig, iaf inte efter de åtta avsnitten jag sett hittills av serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevligt initiativ. Serien är tokbra.

 

En liten anmärkning bara, studion har valt att kalla henne för 'Sun' när de skriver namnet med alfabetet.

 

Själv tog jag mig en titt på mangan efter att jag sett några avsnitt av animen, så jag har väl lite preferenser åt det hållet. Något jag tycker animen lyckas överlägset mycket bättre med är alla Suns "ninkyo-mode" scener (körbärsblommor och japansk"schlager" som bgm). De fungerar alltid som en toppen stämningshöjdare.

 

En annan poäng, som också är oundviklig är rösterna som framförallt tack vare Suns breda kyoto-dialekt blir riktigt speciella. Haruko Momoi gör ett mycket bra jobb med Sun här.

 

Så vitt jag förstått av hemsidan blir det iaf mer än 12 avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här behövdes verkligen, roligaste komedin den här säsongen enligt mig.

 

Som DB säger så kommer serien att bli längre, det pågår en tävling på hemsidan om vem som ska få sjunga den andra outro låten (Sun eller Luna) som ska börja på avsnitt 14.

 

Moonphase har dock ingen information om hur lång den kommer bli.

 

Själv vart jag ganska förtjust i Suns "Your Gravitation" som hon sjunger i avsnitt 8, hela versionen var mycket trevlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra dära Dread. Att den är roligare än Hayate får jag hålla med om då det är väldigt mycket referenser där som jag inte alltid har koll på medans den här är mer ren komedi som man kan skratta åt.

 

Mangan är dock inte alls lika bra som animen utan dom får till allting lite bättre och

Något jag tycker animen lyckas överlägset mycket bättre med är alla Suns "ninkyo-mode" scener (körbärsblommor och japansk"schlager" som bgm). De fungerar alltid som en toppen stämningshöjdare.

är verkligen kalasbra.

 

Sen varje gång som Nagasumi får sina öron helt bortsprängda av San och får träffa sin farfar är klockren. :)

 

Nu saknas det bara att någon skriver lite om Nagasarete Airantou så är mina tre komedi serier för den här säsongen uppskrivna på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

You people are far too kind.

 

Som DB säger så kommer serien att bli längre, det pågår en tävling på hemsidan om vem som ska få sjunga den andra outro låten (Sun eller Luna) som ska börja på avsnitt 14.

 

Moonphase har dock ingen information om hur lång den kommer bli.

 

Själv vart jag ganska förtjust i Suns "Your Gravitation" som hon sjunger i avsnitt 8, hela versionen var mycket trevlig.

 

Sun sjunger helt klart bäst, så jag skulle ha röstat på henne. Jag gillar speciellt "heroic song", den e störtskön, sen Nagasumi influerad av den är så grymt coolt rolig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Det stämmer nog nästan att den är det Flaskis, jag kan allafall inte komma på någon specifik som har fått mig att skratta mer, speciellt avsnitt 20 ligger bland mina favoriter inom komedi numera.

 

Just det avsnittet som jag har liggandes. Får väl ta och se på det nu snarast. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*Bump for awesomeness*

 

Hur många kollar på denna serie egentligen? Ni som inte gör det borde börja snarast. Serien må vara medelbra i början, men efter ca fyra till fem avsnitt blir den galet bra :>

Jag vågar promota den till årtiondets roligaste anime.

 

Jag följer ännu serien, den är helt klart en av årets roligaste serier, men inte årtiondets.

Den absolut roligaste serien jag har sett är antingen Azumanga Daioh eller Cromartie High.

Just nu går ju Lucky Star och Sayonara Zetsubô Sensei också, så det finns mycket roligt att se nu.

Men den är helt klart ett måste att ladda ned, även om den kan verka väldigt konstig så funkar det och gör serien riktigt underhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrattar med hela mitt hjärta till den här serien! ;)

 

Skulle vara tacksam om någon skulle kunna nämna någon mer "speedad" humor anime, gärna med lite parodier osv. Gillar när det bara river lös med massa tok :D

 

Säger bara Inukami! Om du inte har sett den, se nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu! :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg första avsnittet av serien när den började, men den tilltalade mig inte över huvud taget. Av vad jag minns var det halvdan humor och ännu mer halvdan animering. Eftersom jag har väldigt lätt för att överge serier så finns det inte en chans att jag ger den ett till försök ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...