Hoppa till innehåll
Anime.se

The Wheel of Time


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Jo, jag tyckte också att att den svenska översättningen flöt på rätt bra. Det var visserligen länge sedan jag läste någon av dem på svenska. Efter den femte svenska boken (motsvarande 2,5 engelska böcker) ledsnade jag och bytte till originalen istället. Jag har dock alltid föredragit att läsa på engelska då jag tycker bättre om engelskan som språk. Översättningar överlag är något som jag ser som ett nödvändigt ont och kan jag undvika dem så gör jag det gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är så långt mellan böckerna att jag tvingas läsa om hela serien varje gång det släpps en ny. >:)

 

Hade helt missat att det kommit en ny bok. Trodde att serien dog när Jordan gick bort. Läste de första böckerna när jag var i tioårsåldern. Min mamma älskar fantasy så jag plöjde genom hennes bibliotek en sommar och läste allt jag kunde hitta av Eddings, Kerr, Jordan och allt vad de heter. Såna här mastodontfantasyserier är den ultimata verklighetsflykten. Jag kan gå i ide och vakna upp en vecka och ett dussin böcker senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

"Ladies and gentlemen, A Memory of Light --the final book in The wheel of Time--has been finished."

about an hour ago

 

https://www.facebook...BrandonSandrson

 

Jag hittade inte den ursprungliga tråden, men jag vet att det finns många här som väntat på den. :)

Redigerad av Sceleris
Slog ihop de tre olika trådarna.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Jag försökte gå tillbaka till Wheel of Time efter att ha läst mig uppdaterad i A Song of Ice and Fire. Det var i princip omöjligt. Jordan/Sanderson framstod som rena amatörer i jämförelse. Ändock behöver jag en bok för tre 20-timmars flygresor snart, det är hög risk för att det blir Memory of Light.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är fortfarande mitt i en omläsning av böckerna så har inte kastat mig över sista än ;(

 

Däremot finns det ju mycket rykten och liknande kring ett spel och en filmserie. Vad tror vi om dessa?

Jag vill minnas att jag nyligen läste att ett spelföretag höll på med ett mmo som utspelar sig ett par 100 år före bokens handling

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, sista boken har släppts?

 

Jag har inte så mycket som öppnat någon av Sanderson-böckerna just för att jag tänkte vänta tills dess att den sista släpptes för att sedan läsa igenom allt från första början (för tredje gången vid det här laget). Har uppenbarligen inte hållit mig uppdaterad för jag hade ingen aning om att den avslutande volymen hade kommit. 

 

Edit: Fan ta mig, jag behöver få tag på de två sista böckerna för att komplettera min samling men Towers of Midnight (den näst sista) står som "helt slutsåld" och "slut hos förlaget". FML.

 

Edit #2: Okej. Flitig som jag är letar jag upp någon amerikansk handlare via nätet som sålde en Towers of Midnight - "läst men i nyskick" - för mer än vad den kostade som ny. Till det tillkommer det naturligtvis frakt till Sverige. Jag är dock inte den som är den utan betalar ivrigt och nöjer mig med att samlingen åtminstone kommer bli komplett.

 

Några timmar senare kommer jag hem och tittar i bokhyllan och vad fan står väl där om inte Towers of Midnight - rätt förlag (Orbit) och rätt utgåva (first press). Släpa ut mig på en äng med högt gräs och skjut mig för jag tror fan jag börjar bli dement och uppenbarligen kostar det mig pengar. :3

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet gott, allting gott. Jag skrev till amerikanen och han hade inte hunnit skicka boken än. Han makulerade beställningen och gav mig pengarna tillbaka. Faith in humanity - restored.

 

Det ledde åtminstone till att jag upptäckte en trevlig samlarutgåva av den första boken och jag lyckades få tag på ett exemplar som bör vara på väg hem till mig vid det här laget. Nu hoppas jag bara att de släpper de återstående 12 böckerna i samma format.

 

Så här ser den ut.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet gott, allting gott. Jag skrev till amerikanen och han hade inte hunnit skicka boken än. Han makulerade beställningen och gav mig pengarna tillbaka. Faith in humanity - restored.

 

Det ledde åtminstone till att jag upptäckte en trevlig samlarutgåva av den första boken och jag lyckades få tag på ett exemplar som bör vara på väg hem till mig vid det här laget. Nu hoppas jag bara att de släpper de återstående 12 böckerna i samma format.

 

Så här ser den ut.

 

Jag vill ha hela serien i samlarutgåvan, men hade inte råd med det när de började släppas ;_;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill ha hela serien i samlarutgåvan, men hade inte råd med det när de började släppas ;_;

 

Än så länge har de ju bara släppt den första boken i det formatet och det tycks finnas några exemplar kvar på amazon. Jag tror att de hade fem kvar när jag hade köpt min.

 

Jag hoppas som sagt att resten av böckerna också kommer men det verkar inte vara säkert. Det känns ju lite onödigt att släppa enbart volym 1 av 13 i fin specialutgåva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Ugh. Att göra saker tar sin tid om man är Volbla.

 

Det som slog mig först när jag läste A Memory of Light var att många karaktärer hamnade lite i skymundan vid de stora sammankomsterna. Det var flera jag hade väntat mig skulle säga någonting någon gång, men de fick inte riktigt chansen. Jag antar att det är vad som händer när man försöker knyta ihop en miljon karaktärer med varsin sidohandlingar. Speciellt trodde jag att

Siuan och Moiraine skulle utväxla några ord efter den senares återkomst. Det var ändå en stor grej, och de har väl varit kumpaner och någorlunda vänner ända sen Draken föddes. Moiraine säger förvånansvärt lite i allmänhet.

En sak jag dock inte tror vad oundviklig var att en massa andra detaljer pekades ut långt mer sällan än vad jag tycker de borde. Det var långa perioder där jag mer eller mindre glömt bort att

Rand förlorat sin hand och Mat sitt öga

, och det är ändå framstående grejer. Man kanske kunde ha putsat till en del scener.

Det blir något bättre när all fightan startar. Alla har sina egna grejer att göra och kan få lite individuell fokus. Grejen med superfightan är att det blir något långdraget. Jag försöker komma på hur det här är sämre än de andra böckerna, men jag antar att de helt enkelt har en större del av förebådande spänning som sedan resulterar i ett klimax av något slag. I A Memory of Light når vi en höjdpunkt så relativt tidigt att det inte går att hålla sig exhalterad under hela den tiden. Fast det ska ju också föreställa det största och viktigaste kriget på årtusende, så det kanske inte går att göra på något annat sätt. Och det är ju inte som att det inte händer intressanta och oväntade grejer mitt i allt blodvite, men allt är kanske inte så engagerande som det borde vara.

En grej... en rätt oviktig grej men som jag ändock tyckte var förunderlig var uppenbarelsen att bögar finns. Vanligtvis skulle jag uppskatta något sånt om det hanteras väl, som i Game of Thrones, men vad jag minns har Wheel of Time aldrig någonsin hanterat ämnet sexualitet förut. Det dåliga är inte ens att det kommer från ingenstans, utan att det bara nämns om två (eller var de samma?)  oviktiga sidokaraktärer helt i förbigående. Det kändes bara som ett väldigt klumpigt och krystat politiskt ställningstagande som inte egentligen har med boken att göra. Onödigt.

Sen säger jag väl något om slutet också.

Jag tycker det fungerade mestadels bra. Jag tror jag alltid gillat när profetiorna bara går i uppfyllelse tack vare någon sorts ordvits. Fast jag önskade nog lite mera av slutet. Det var nog ett par för många obesvarade frågor kvar. Visst att världen skulle bli rätt wonky utan Den Svarte, men vad menade Rand när han sa att han egentligen aldrig varit fienden? Jag tycker han verkar rätt fientlig. Vad var skillnaden på Rands försegling jämfört med Drakens ursprungliga försegling? Kommer Den Svarte någonsin kunna beröra världen igen? Och... kommer Min börja leva med Tuon?

Det kanske är bra när ett slut lämnar dig längtandes efter mer. På ett sätt är det en så fascinerande värld (såsom fantasy ska va) att jag skulle kunna läsa beskrivningar om vad som händer efter slutet utan någon riktig handling ens. Som en historiebok.

Nå, det har varit en ordentlig berg-och-dalbana, Herr Jordan och Herr Sanderson. Jag ser redan fram emot när jag tar mig ännu en tur.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dread nämnde i irc-kanalen om att det finns en viss mängd sexism i Wheel of Time. Det är faktiskt inget som jag själv tänkt på tidigare, men jag lyckades hitta den här blogposten efter en enkel googlesökning.

 

http://abbygoldsmith.com/articles/wot-Sexism.shtml

 

Det är få saker som jag inte håller med om. Jordan har i sitt verk många kvinnor som är väldigt viljestarka och viktiga för hur handlingen utspelar sig, men han verkar sannerligen insistera att det finns vissa fasta gränser mellan vad en kvinna är och vad en man är (eller borde vara), och jag håller nog inte med honom om dem gränserna.

 

Som bloggaren skriver "I can forgive Jordan for his eccentricities. He gives us these enthralling books, after all." men det är något intressanta att undersöka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...