Hoppa till innehåll
Anime.se

The Wheel of Time


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Okej, jag kom på mig själv precis då jag var på väg att dra iväg den stackars Harry Potter-tråden långt som satan i "Off Topic"-riktning och tänkte att en serie av denna storlek kanske klarar av att ha en egen tråd. Jag antar att det finns ett flertal personer här på forumet som gillar fantasy, och finns det det så brukar det även finnas en hel del personer som blivit frälsta av Robert Jordan's "The Wheel of Time".

 

Jag saxar helt enkelt vidare från Potter-tråden (vad jag ens gjorde där som inte har läst en enda mening i en Potter-bok vette fan egentligen) och hänvisar hit därifrån.

 

Om någon mod tycker att skapandet av den här tråden var antingen korkat eller onödigt (eller kanske både och) så får han eller hon naturligtvis ta bort den, men jag vet inte riktigt vart diskussion kring serien annars skulle huseras.

 

Då så.

 

instämmer mer eller mindre (med Meatrose, hur som helst 1,5 år kvar till A memory of light :D

dör han innan seriens slut så ska jag gå till hans grav och skrika; "God, why god!? What have we done to deserve this fate!?"

 

Japp, eller ja... 1,5 år var nytt för mig. Låter lovande dock. Det enda jag har hört angående datum och dylikt är att RJ's publicist vill försöka släppa prologen till A Memory of Light i någon sorts form redan nu i augusti/september. RJ själv verkar dock inte tycka om idén eftersom han vid flera tillfällen har satt sig ner och skrivit om hela prologen efter att ha skrivit klart den aktuella boken. Vi får väl se, men det vore onekligen kul med ett litet smakprov bara för att verkligen få känna att det är på G, trots dödlig sjukdom och allt skit han råkat ut för. =)

 

Btw... tror du att du kommer läsa om samtliga böcker i och med det att sista boken kommer ut? Jag lutar nog åt det i varje fall. Det var ganska länge sedan jag läste bok 11, och mot min vilja glider en del saker ur minnet, vare sig man vill det eller ej. Fördelen är att behållningen då är stor i att läsa om allt från början (igen). Har läst serien så långt den har givits ut sammanlagt tre gånger nu, och känner ändå lite sug efter att starta från början igen i och med AMoL.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tor har namngett våren 2009 som release, inte mer än så tyvärr... Prologen var hur som helst nåt nytt för mig.

Kan ju avslöja att han har tänkt skriva en trilogi om mat och månbruden som inträffar tror det var 5-10 år efter Tarmon Gaidon. (även två till i New Spring)

 

Och jo jag kommer att läsa om alla en gång till för femitelfte gången (har nog läst alla böckerna minst 4 ggr vardera). Sen har han sagt att oavsett hur tjock boken kommer bli så kommer den att släppas som en volym :rolleyes:

 

Det ända negativa med RJ och WoT egentligen är att han skriver om andra personer och händelser när man tvunget måste (tvångstankar) vill läsa om Rand eller Mat eller ibland Perrin. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ärligt säga att man inte kommer ihåg mycket av serien :) , men kommer det ut fler så vet jag inte om man orkar läsa om alla ifall det inte passar in med någon fridag eller liknande. Kanske att man läser ett par av böckerna, de som man tycker är aningen bättre för att få tillbaka minnet.

 

Följt denna serie hur länge som helst så får sannerligen hoppas han blir klar med den >:D

 

 

edit: bara jag som tycker Mat/Perrin är mer intressant än Rand B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bara jag som tycker Mat/Perrin är mer intressant än Rand B)

 

Japp...

 

Hehe, nej men trots att jag personligen är mest intresserad av vad som händer med och omkring Rand så vet jag att väldigt många klagar över att det är framför allt för lite Mat i de senare böckerna. Personligen vill jag ha mer Graendal. >:D

 

Blir sugen att sparka igång mitt frysta WoW-konto nu och springa runt och slakta horde med min female human destrowarlock Graendal, men jag måste vara stark... måste vara stark. ^^

 

Låter jäkligt intressant det där med sequeltriologin Dread. Mer Mat till Mat-fansen skulle man ju lätt kunna påstå. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blir sugen att sparka igång mitt frysta WoW-konto nu och springa runt och slakta horde med min female human destrowarlock Graendal, men jag måste vara stark... måste vara stark. ^^

 

 

Blir oftast så när man läser fantasy, får den där RP känslan och har man då ett spel som WoW liggandes är det lätt hänt att man startar upp det >:D

 

 

Som Mat-fan får man hoppas triologin blir av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo du, jag hyser inte heller några jättevarma känslor för Perrin som karaktär. Följer som sagt helst Rand (eller the Forsaken), men Mat har definitivt sina ljusa stunder. Jag tror dock att Perrin kommer att spela en stor roll i sista boken. Kanske kommer han fungera som en bro mellan the Dragon Reborn och den Rand al'Thor som växte upp i Emondsfield... som en stabil pelare att luta sig mot. Eller jag vette fan, bara spekulationer från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo du, jag hyser inte heller några jättevarma känslor för Perrin som karaktär. Följer som sagt helst Rand (eller the Forsaken), men Mat har definitivt sina ljusa stunder.

 

Känner likadant.

 

Är även jag ett stort fan av denna bokserien, och bara jag lyckas ta tag i mig själv och komma igång med den igen så läser jag lätt om alla böckerna för tredje gången!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

älskar den här serien^^ har alla böcker i engelska, och väntar ivrigt på flera:p. Har inte hört nått om Mat-triologin, men hoppas den kommer då han är min favorit. Presis som dom flesta andra hyser jag inga större känslor för perrin. Den här serien har även en speciell plats i mitt hjärta då det var den första fantasy serie jag började läsa, sammt den första egna boken jag började läsa^^ roligt att den fortfarande håller på, har hängt med det mesta av mitt liv :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Det ända negativa med RJ och WoT egentligen är att han skriver om andra personer och händelser när man tvunget måste (tvångstankar) vill läsa om Rand eller Mat eller ibland Perrin."

 

Haha, jo, han har ju skapat EN DEL karaktärer till sitt epos. Hoppa in på länken som följer nedan, och klicka sedan på alfabetets olika bokstäver för att få ett hum om hur sataniskt många unika karaktärer han faktiskt har skapat. Jag fattar inte hur han har koll på allt, vilket han ändå verkar ha imo.

 

Click --> Lista över unika karaktärer i WoT :surprised:

 

Edit: Han får fan ta och skärpa till sig lite nu inför sista boken. Det lata skrället har inte en enda karaktär som börjar på bokstaven X...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag började läsa serien för eh, runt 8-12 år sedan, småsvårt att ha koll på exat när. Den var helt ok i början, men numera läser jag mest den för att få reda på hur det slutar. Tyvärr känns serien nu bara som en bland alla andra dussin serier, svårt att komma på speciellt mycket som skilljer serien från något från t.ex. Eddings, Goodkind, etc.

 

Jordan borde avslutat WoT för länge sedan, men istället har han utvecklat historien och infogat så många sidospår och extra-karaktärer att man knappt orkar hålla reda på alla, dessutom går historian knappast framåt alls i de nyare böckerna eftersom alla extraspår och sidokaraktärer tar upp så mycket plats. Sen att storyn mer och mer tas upp av "romantik" är ju också ganska irriterande, det känns nästan löjligt när så gott som varenda hondjur i serien ska paras ihop med lämpligt handjur.

 

(Om jag verkar överdrivet negativ kan hända beror på att jag blir mer och mer alergisk mot "standard" fantasy)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Kom som en shock. Men han lider inte längre och han dog utan att känna nån smärta. Och han fick sagt till sin fru att han älskade henne innan han dog.

 

Hans familj kommer att ge ut sista boken. Ca en vecka innan han dog berättade han sista boken från början till slut för sin familj. Wilson (tror det var så han hette ;) ) berättade i bloggen att MOT är det bästa RJ någonsin har skrivit. RJ har haft boken klar i huvudet väldigt länge och gjorde massa anteckningar och ljudinspelningar.

 

Robert Jordan - Rest in Peace -

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kom som en shock. Men han lider inte längre och han dog utan att känna nån smärta. Och han fick sagt till sin fru att han älskade henne innan han dog.

 

Hans familj kommer att ge ut sista boken. Ca en vecka innan han dog berättade han sista boken från början till slut för sin familj. Wilson (tror det var så han hette ;) ) berättade i bloggen att MOT är det bästa RJ någonsin har skrivit. RJ har haft boken klar i huvudet väldigt länge och gjorde massa anteckningar och ljudinspelningar.

 

Robert Jordan - Rest in Peace -

 

Menar du inte aMOF? (a Memory Of Light?) eller misstolkar jag meningen? imo verkligen glad att den kommer ges ut trots bortgången. Synd bara att hans trilogi om Mat och hans samurai serie inte kommer nu :( verkligen en beklaglig utveckling av hans sjukdom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Vet inte om ni har hört eller sett detta, så jag tänkte att det var lika bra att slänga in en post om det.

 

Brandon Sanderson har valts ut som den som ska fullborda Jordan's verk. Det är en relativt okänd fantasyförfattare (eller det beror ju på vem man frågar och vem man jämför med) som alltid har sett upp till Jordan som sin förebild. Det är änkan Harriet som har valt Sanderson, och jag hoppas på hennes omdöme då jag själv inte har läst någon av hans böcker. Jag har dock inte sett någon som har läst dem nämna ett enda negativt ord, så det är väl bara att hålla tummarna.

 

Hur som haver, om allt går enligt planerna så lämnar han in manuskriptet i december 2008, och hjulet vrider sig för sista gången hösten 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...