Hoppa till innehåll
Anime.se

School Days


Orrin
 Share

Rekommenderade inlägg

Kan det här verkligen stämma? Visst 0verflow har haft en kort animerad film med samma koncept som aprilskämt en gång, men att dom skulle göra en riktig OVA på det...

Snacka om missanpassat, hoppas att det slutar lika illa för Makoto här med, big chance men man får alltid hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

OKeeeeej... såg precis sista avsnittet och wooooow hade inte väntat mig det där :blush:

Tyckte nog att stycka/åka iväg på en båt / avsnittet ägde och gav den där psykade uppfattningen jag fått under hela serien.

Hade jag slagit vad innan hur det skulle sluta hade jag satt pengarna på rådumpning av Makoto och total utfrysning men inte da. Slutet blev någe annat. Hahaha en skön serie dock som tack vare slutet får en 7/10

 

Kanon 2006 som Julkalender :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

gaah. vad gör jag i denhär tråden? Jag vågar inte läsa några av posterna än. :D

Såg precis avsnitt 1-4 av denhär serien. Skulle bara kika lite på första och sen ge mej på detdär eländiga javaprojektet...

Det sket sej litegran.

Första avsnittet var lite "meh. dethär blir nog inget för mej.".

Sen kom slutscenen, och slog an på alla dom rätta strängarna, så sen kunde man ju inte bara stänga av!

 

Av det lilla jag läste i denhär tråden innan det började kännas farligt nära spoilervarningar, så kan jag se att jag inte är den enda som vill skjuta honom minst en gång per avsnitt. Klumpig, klantig idiot!

 

Som hon skrev så diskret på lappen:

Baka baka baka baka baka!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

gaah. vad gör jag i denhär tråden? Jag vågar inte läsa några av posterna än. :D

Såg precis avsnitt 1-4 av denhär serien. Skulle bara kika lite på första och sen ge mej på detdär eländiga javaprojektet...

Det sket sej litegran.

Första avsnittet var lite "meh. dethär blir nog inget för mej.".

Sen kom slutscenen, och slog an på alla dom rätta strängarna, så sen kunde man ju inte bara stänga av!

 

Av det lilla jag läste i denhär tråden innan det började kännas farligt nära spoilervarningar, så kan jag se att jag inte är den enda som vill skjuta honom minst en gång per avsnitt. Klumpig, klantig idiot!

 

Som hon skrev så diskret på lappen:

Baka baka baka baka baka!

 

 

jag kan inte göra så mycket annat än att hålla med dig om det där. ^__^

maybe you are me :O

 

nej nu ska jag återvända till avsnitten :D

Hej svejs

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

***** Spoilervarning *****

 

Läs om du sett färdigt serien

Jaha, då har jag också sett klart den här animen då. Vad skall man säga? Tankarna är många, och jag är sjukt osäker på om jag gillar den eller ej, men ett gott tecken brukar vara att man blir engagerad och bryr sig. Att serien väcker känslor så att säga. Jag blev aldrig särskilt rörd, eftersom den mest var brutal och fick en att känna sig nedstämd, men den väckte ändå starka känslor som sagt. Allt har väl med empati att göra.

 

Jag hade inte hört eller läst någonting om serien innan jag började se, annat än att vissa personer verkade gilla den, så hade väl lite förväntningar på kvalitén åtminstone. Efter ett par avsnitt tyckte jag den var bra, verkligen. Jag tyckte Makoto och Kotonohas relation var charmig om än lite osäker vilket säkert alla noterade. Man kunde ana ganska snabbt att hans intresse för Kotonoha hade skapats mest av det han sett på avstånd, och inte av hennes egentliga personlighet. Insåg också att han förmodligen skulle få upp intresse för Sekai eftersom deras relation var så mer naturlig och avslappnad. Mina tankar var således att han skulle försöka bryta upp med henne ASAP och välja Sekai, det hoppades jag att han skulle göra. Men därifrån blev det ju bara sjukare.

 

Jag hade hoppats på att det skulle sluta där, eller ja... åtminstone med triangeldramat. Jag tyckte det var tillräckligt jobbigt att se. Oj vad man led med Kotonoha. Hon var verkligen hur gullig och caring som helst, när hon t ex ville att de skulle köpa mobiltelefonerna ihop <3 Det gjorde ont att se honom bedra henne samtidigt. Till slut var det ju dessutom som om Makoto valde Sekai mest för att hon var villig och inte för att de faktiskt hade kommit bra överens från början, att de faktiskt hade något. Det var nog här serien började tappa tycker jag. Blev för mycket kåtbock och för lite känsla för min egen del.

 

Att det till slut blev en orgie av samlag för lilla Makoto kan tyckas både dåligt och bra IMO. Ganska orealistiskt kanske, eftersom de visste hur jävla pantad han var, och han verkade ju mest bry sig om sig själv och ingen annan. Samtidigt om man ser det från Makotos perspektiv kan det nog ligga en viss poäng i det. Problemen blev så stora för honom, och det tror jag han insåg. Han var så jävla tafatt (från början till slut) att han inte lyckades ta tag i det så hans sätt att lösa problemen var att gå från den ena villiga tjejen till den andra. Det fick honom att glömma tillvaron. Det fick också serien att tappa liv eftersom det mest kändes som om de stack kniven i magen på en hela tiden.

 

Slutet blev en enda lång misär. Setsuna ville hjälpa sin kompis men det hela blev bara mer komplicerat och hon lyckades inte ta farväl. Sekai började gå under p.g.a detta och blev dessutom gravid och Makoto agerade givetvis baka #1. Dock tyckte jag vid det här laget att man tappat medlidande för i princip alla karaktärer utom Kotonoha som egentligen inte velat någon något ont från första början, och det var bara så jobbigt att se. Makoto fick nog vad han förtjänade, men samtidigt kan man undra om killen hade någon uppfattning om moral ö.h.t? Tjejerna gjorde ju bara några tafatta försök att förklara för honom att det inte var OK att bete sig på det sättet som han gjorde. Sålänge de fick lite värdefull quality time med honom verkade ju de vara OK med att han sprang till första bästa tjej dagen efter. Ok, inte riktigt, men ändå...

 

Ytterligare en sak som jag noterade i serien var att den visar prov på hur brutalt elaka tjejer kan vara mot varandra. För killar handlar det oftast mer om fysiska hot, och vi är nog mer raka mot varandra. I serien ser vi vilken brutal stämning som finns mellan vissa tjejer, och Kotonoha är återigen den som blir värst drabbad. Hade varit intressant att höra en tjejs åsikt på ämnet, som sett serien då.

 

Så hur skall man summera det? En riktigt nedstämmande serie som till viss del framstår rätt orealistisk och ologisk men som faktiskt har sina poänger och sina goda stunder. Det finns glimtar i vilka serien faktiskt briljerar, och det finns säkerligen också situationer som dessa i verkligheten, men som kanske inte får samma dramatiska konsekvenser. Ingen går ärrad ur en situation som denna, det är ett som är säkert. Skulle jag betygsätta serien blir det nog någonstans mellan 7 och 8. Den är bra men tilltalar mig inte helt och hållet.

 

Undrar förresten hur gamla karaktärerna är? Går i ettan på high school, så jag antar 16 år då? Det gör inte det hela mindre tragiskt, å andra sidan är personerna yngre och mer naiva i dessa år.

Mycket tankar är det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas du inte misstycker om att vi lade till en hide-tag induce, i sådanafall är du fri att ändra på den men det går lättare att undvika spoilers med en sånn.

 

Det var onekligen en intressant och välskriven recension du har skrivit, mycket bra gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inga problem. Jag har ingen större erfarenhet av dedikerade diskussionstrådar så vet inte vad man skall förvänta sig. Jag såg till att strunta i tråden innan jag sett färdigt för jag antar att man får förutsätta att sista avsnitten diskuteras längst bak, men nu finns det ju ingen risk att något avslöjas så blir nog bra.

 

Kul att du gillade min text förresten! Försöker att alltid uttrycka vad jag känner i ord men det är inte alltid så lätt, men uppskattas det och man kan skapa diskussion uppmuntras man iaf att fortsätta. Men som sagt, svårt när man är så förbaskat kluven och förhoppningarna kanske ledde en till att förvänta något annat än det man bjöds på. Vidare känner att det är lite tråkigt att man inte har spelat spelen ibland och kan jämföra och kontrastera, men va tusan. Det är bra att det finns folk som bidrar med den biten så man får helheten!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp. har sett klart den för några dar sen

Jag fullständigt älskade den, plågsam som den är.

Som sagt jag är en aning masochistisk i min anime smak.

Efter att ha sett det sista avsnittet så mådde jag riktigt dåligt.

Jobbigt att man blir så illa berörd, men samtidigt älskar jag när en film/serie kan röra upp så mycket känslor.

(Skulle kunna göra en fin psykisk analys av detdär, men det tar vi en annan gång)

 

I efterhand så kände jag att jag nästan blivit lurad till att sympatisera med Makoto, då han i början helt enkelt var en kille som är lätt att symnpatisera med.

Sedan kom idiotbetéendet stegvis och man intalade sig varje gång att "alla kan göra misstag. Han vet säkert bättre..." tills man slutligen förväntar sig att han ska ta tag i alltihop och hålla sig till Sekai... också klipper de över till nästa scen där nästa tjej knäpper blusen :|

...också mixar vi in lite klipp på den förkrossade Sekai som ligger i sin säng och ser så lidande ut så man bara vill hålla om henne.

 

Mina favorit avsnitt är 3, 4 och 5, eftersom de, enligt min mening är de enda där han beter sig vettigt, precis innan allt brakar åt h-e.

Visst, han är otrogen mot Katsura, men för första gången är både han och Sekai ärliga mot sigsjälva. Och scenen i regnet är bara för vacker.

(Hej jag är smygromantiker också. men tala inte om det för någon ;) )

 

Avslutningsvis vill jag nog säga att den ändå inte är helt orealistisk ens i slutet. Jag har själv sett liknande scenarion utspela sig i min omgivning.

Mäniskor kan vara väldigt konstiga ibland...

 

Det har nästan blivit lite stiltje i mitt anime frossande efter denhär. Jag kollar på några olika serier, men jag saknar detdär som verkligen rör runt i magen. eller

eller hugger kniven i hjärtat på en kanske man ska säga.:blush:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

School Days är onekligen en annorlunda serie, jag hade också väntat mig något helt annat men eftersom jag har spelat spelet så kändes animen lite småtråkig i början så dom senare avsnitten kom snarare som en frisk fläkt för mig.

 

Spoiler School Days

Jag visste ju sedan tidigare att Makoto kunde vara ett rejält svin, men inte i den här klassen...

 

Nåja jag anser fortfarande att hans far är värre (se första meddelandet i tråden), men han var ändå inte så långt ifrån här.

Sen för sakens skull, bilden är från Myself; Yourself en annan ganska annorlunda serie.

t_ZBsnnbmwV.gif

Producent : Makoto Itou

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag tror säkert att människor kan agera så under extremt pressade situationer Ashaz. Har själv precis blivit varse om att psyket kan vara rätt skört stundtals och att det inte är så jävla svårt att sluta fungera helt och hållet. Dessutom är det en anime och där förutsätter man väl att det inte blir särskilt intressant om man inte tar extremfallen, vad vet jag.

 

Antagligen var det för att jag väntade mig en mysigare anime med ett aningen lyckligare slut som jag blev lite mindre belåten med denna. Dock tycker jag det var ett starkt slut, och en stark serie över lag, no doubt. Det är bra att stundtals få se andra delen av spektrat för att få lite kontrast. Önskar jag kunde få se karaktärerna i en annan serie bara, där de får vara trevliga mot varandra istället för att, ja... ni förstår ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo. förstår precis vad du menar.

Jag har tillochmed tankat ner spelet som serien bygger på (var tydligen gratis :D ) men... det är på japanska.

 

Det finns endel intresanta varianter om man snokar runt på youtube.

Bland annat en där han får ett brev från Setsuna i paris... där hon skriver att hon är gravid.

Om jag förstod det rätt så avslutas det med att hon titulerar sig som hans fru. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gratis var det ja :D

 

Är dessa från spelet alltså? Borde kanske spana in det lite för att få en annan syn på det hela. Annars kommer jag ha båtscenen på näthinnan forever ;)

 

Måste tillägga en sak förresten. Eller kanske ställa frågan snarare. Var det bara jag som tyckte de hade halvstörda kameravinklar ibland? Typ vridit skiten 90 grader så att man hade problem att följa med vad som hände. Antar att de ville vara stilistiska men blev mest jobbigt. Bl a när Sekai och Kotonoha gungade i tillsammans i början av serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns väl ett demo av spelet som är gratis, men det innehåller bara första kapitlet. Själva spelet är mellan 7-8 GB stort också, ingen risk att 0verflow skulle släppa så mycket animerade sekvenser gratis.

 

Som sakt spelet är på japanska och finns ej översatt, men det håller på att översättas.

 

Ja jag rekommenderar också att spela spelet, främst för att få en litet annan bild av det hela. Kotonoha blir inte alltid sämst behandlad och Setsuna var som en annan person i animen. Makoto har även några ljusa sidor som kommer fram bättre i majoriteten av spelets slut. Sen så håller jag även med Timotei om att spelet var bättre, även om jag ansåg att animen fungerade bra som ett intressant kompliment. Kom bara ihåg att spelet har en åldersgräns på 18 år och innehåller en del sexscener.

 

Angående slutet Ashaz såg

Den där vägen har förövrigt den bästa skolfestivalen i spelet, tro det eller ej men School Days kan vara rätt berörande.

Förutom School Days finns även spelet Summer Days fast med Setsuna som den kvinnliga huvudrollen istället för Sekai och Kotonoha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Måste skriva av mig!! Spoiler varning!

De första 7 avsnittet fick jag precis samma känsla som när jag såg Kimi Ga Nozomu Eien. Det gjorde ont i hjärtat att se alla karaktära lida så mycket och jag blev bara mer förbannad på Makoto. Efter 7 avsnitt börja serien flippa ut lite, han hade sex med allihop och jag fick bara ännu mer ont i hjärtat. Slutet kan ju disskuteras... jag menar, jag är ganska tacksam för att de va så dåligt slut för annars hade jag legat i sängen med täcket över mig hela julafton och vart på kasst humör. Jag är glad att Makoto dog men ändå lessen eftersom Sekai och Kotohana fortfarande gillade han väldigt mycket. Ne fyfan vilken ond serie!! blä jag blir bara ledsen

Dom gjorde iaf serien inlevningsbar på högsta sätt. Eftersom det inte är hentai så tar man det seriöst liksom på något sätt och då blir det så jävla sorgligt! nefyfan vilket skitserie... skulle inte sätt den nu

 

Händer inte ofta det här, har hänt mig på kanske 10 serie att jag lämnats så här helt upp och ner. Exempel är förra året, kollade klart på SEED och destiny och efter det kunde jag inte sova på 60 timmar, slockna efter 60 timmar på en lektion i skolan och sov på bänken hela dagen för läraren bad alla att inte väcka mig... farligt de där med anime altså =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns endel intresanta varianter om man snokar runt på youtube.

Bland annat en där han får ett brev från Setsuna i paris... där hon skriver att hon är gravid.

Om jag förstod det rätt så avslutas det med att hon titulerar sig som hans fru. XD

 

Jo det finns väldigt många olika slut, de flesta slutar dock med att någon dör. Animens och slutet på den var dock vad jag förstått en mix av många av sluten från spelet då t.ex. "Everyones Makoto" är både ett avsnitt i animen och ett slut i spelet. Det finns också andra exempel som slutet där

Kotonoha hugger ihjäl Sekai som i animen (blodsprutande hals ni vet) fast Makoto är också där och de är mitt på en gata på dagen. Just det slutet har faktiskt lånat ut Kotonohas sjuka utseende när hon precis huggit Sekai till animen.

 

Kan knappt vänta tills översättningen på spelet är klart dock så verkar 8 GB lite väl mycket och jag får nog rensa "lite" då, hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mPan:

ja visst är det underbart? De inte bara hugger kniven i hjärtat på en. de karvar ut det med en rostig sked för att sedan stampa på det med skitiga skor.

 

Fantastiskt att de lyckas beröra en så starkt.

 

Jag blev verkligen fäst vid Sekai, så sista avsnittet kändes rejält i magen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det finns väldigt många olika slut, de flesta slutar dock med att någon dör.

Stämmer inte alls, bara tre av dom 20 olika sluten slutar med att någon dör. Resten är antingen andra typer av dåliga slut, Sekai eller Kotonoha slut och så finns det 1 slut för Otome, 2 för Hikari och ett special slut för Setsuna.

 

Angående dom dåliga sluten

永遠に (eien ni)

Kotonoha hoppar från en balkong och tar livet av sig.

 

鮮血の結末 (Senketsu no ketsumatsu)

Kotonoha hugger ihjäl Sekai med sågen på bron.

 

我が子へ (Warega ko he)

Sekai hugger ihjäl Makoto med kökskniven på stranden.

 

Minna no Makoto är ett dåligt slut men ingen dör i det, utan Makoto kan helt enkelt inte bestämma sig i slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det finns väldigt många olika slut, de flesta slutar dock med att någon dör.

Stämmer inte alls, bara tre av dom 20 olika sluten slutar med att någon dör. Resten är antingen andra typer av dåliga slut, Sekai eller Kotonoha slut och så finns det 1 slut för Otome, 2 för Hikari och ett special slut för Setsuna.

 

Angående dom dåliga sluten

永遠に (eien ni)

Kotonoha hoppar från en balkong och tar livet av sig.

 

鮮血の結末 (Senketsu no ketsumatsu)

Kotonoha hugger ihjäl Sekai med sågen på bron.

 

我が子へ (Warega ko he)

Sekai hugger ihjäl Makoto med kökskniven på stranden.

 

Minna no Makoto är ett dåligt slut men ingen dör i det, utan Makoto kan helt enkelt inte bestämma sig i slutet.

 

Aha, tack för upplysningen. Har i stort sett bara sett de sluten där folk dör och antog att det var en sort signatur för spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Trailer till School Days OVAn som dök upp för runt en månad sen ifall någon skulle ha missat den eftersom den inte har blivit länkad här.

 

http://www.nicovideo.jp/watch/ax2069865

OVA? :surprised:

 

DOES WANT!!!!

 

 

jag hittade dock inte trailern under länken. bara en massa "?????" och länkar till andra sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag hittade dock inte trailern under länken. bara en massa "?????" och länkar till andra sidor.

Man måste tyvärr vara registrerad på Nicovideo för att kunna se videos där, finns säkert någon guide någonstans om man inte kan japanska. Hittade den även på youtube dock.

 

OVAn kommer den 28/3 och baserar sig på ett aprilskämt som spelföretaget körde förra året. Den videon kan ses här om du inte har sett den.

 

Och nej OVAn verkar inte det minsta seriös.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...