Hoppa till innehåll
Anime.se

School Days


Orrin
 Share

Rekommenderade inlägg

BmhSCTmnA.jpg

 

Ursprunglig skapare : 0verflow

Animering : TNK

Avsnitt : 12

Genre : Drama

Sändes : Tisdagar 26:15 TV Kanagawa

Hemsidor

Animen : http://www.schooldays-anime.com/

Spelet : http://schooldays.0verflow.com

 

Det kanske är lite sent att skapa en School Days tråd så här när det bara är två avsnitt kvar av serien, men jag tycker ändå att det kan vara värt det speciellt eftersom det finns en del bakgrundsmaterial att ta upp.

 

School Days är från början ett eroge utvecklat av 0verflow som kom ut under 2005, spelet fick ett positivt mottagande när det släpptes bland annat för att vara ett av dom första erogen som var "animerade" samt att det hade en stor variation av olika valmöjligheter för hur handlingen skulle utveckla sig. Företaget 0verflow är en del av en trio företag som kallas för Chiyoren, förutom 0verflow (Pure mail, Raddish serien) så ingår även âge (Kimi ga nozomu eien, Muvluv) samt Nitroplus (Saya no uta, Demonbane) i Chiyoren.

 

Spelet är även mest känt för sina ytterst blodiga slut, ett exempel är den ökända "bro scenen" då Kotonoha skär halsen av Sekai med en såg så blodet forsar som en fontän. Dock så utgör dom blodiga sluten en klar minoritet (3 stycken av 20 möjliga), frågan är om animen kommer ha ett...

 

Spelet School Days håller förövrigt på att översättas av Sekai project.

 

School Days är i grund och botten ett triangeldrama mellan huvudpersonerna Makoto Itou, Sekai Saionji och Kotonoha Katsura. Det hela börjar med att Makoto har förälskat sig i Kotonoha, en flicka ifrån grannklassen men har inte tagit sig mod till att prata med henne. Istället förlitar han sig på ett rykte som säger att om man har flickan som man älskar som bakrundsbild på mobiltelefonen så kommer man få henne. Under en lektion så får Sekai, en flicka som sitter på platsen brevid honom i skolsalen syn på bilden i hans mobiltelefon och erbjuder sig att hjälpa honom vinna över Kotonoha. Det som inte Makoto vet är dock att Sekai hyser känslor för honom som hon försöker dölja. Givetvis kommer det hela spåra ut en del och Sekai kommer kommer senare inte kunna hålla sina känslor hemliga längre.

 

Makoto är förövrigt känd som ett av "mänsklighetens lägsta avskum" i från spelet tillsammans med bland annat Kimi ga nozomu eiens Takayuki. Det som har retat upp många spelare är att han har en viss tendens till att göra tvärtom mot det man väljer att han ska göra, men även att han är obeslutsam och beter sig som ett rent svin under vissa vägar. I animen är han dock tusen gånger värre, han har fortfarande kvar sin obeslutsamhet men här visar han ingen som helst sympati för dom andra karaktärerna. Så länge han får ha sex så spelar det absolut ingen roll vad dom andra får genomlida, dock så gör han det på ett sådant sätt att man bara inte kan låta bli att skratta åt honom.

 

t_ZwJWDvqlW.gif

Makotos ökända "henne skulle jag kunna knulla" ansiktsuttryck.

 

Animen School Days och spelet School Days är dock inte alls lika, vilket fungerar enligt mig riktigt bra i det här fallet eftersom animen håller samma klass som de bättre av spelets rutter. Det enda klagomålet jag har är att Setsuna är helt ur karaktär i animen, i spelet är hon den smarta av dom samt den enda flickan som inte är en rejäl bitch någongång. Hon vart förövrigt framröstad till spelets bästa karaktär och har fått ett eget spel efter det (Summer Days). Trots detta så anser allafall jag att School Days har visat sig vara en av dom bättre spel till anime konversionerna, så om man gillar mörka draman så rekommenderar jag att man tar en titt på den här.

 

För er som har sett en del av serien och känner till karaktärerna så följer här nedan lite bakgrundsinformation om Makotos släkt (mest hans far), detta kommer med 99 procents säkerhet inte tas upp i animen och det tas inte upp i spelet. Jag kan nästan garantera att det kommer intressera och chocka, det är riktigt sjuka saker.

 

För er som känner till karaktärerna (om Makotos släkt)

Makotos far (Tomaru) är en ganska känd man i tidigare 0verflow spel, mest är han känd för att inte kunna låta bli kvinnor (ålder eller släktskap spelar absolut ingen roll) på ett sett som får Makoto att verka vara en ängel. Sammanlagt har Tomaru lyckats samla på sig 43 barn under sitt liv och dom flesta är med olika kvinnor, många av hans barn är även med hans egna syskon och döttrar. Nedan följer att inte så komplett släktträd, men det visar allafall dom delarna som kan vara intressanta om man ser på School Days.

 

t_DKGcfrTZj.gif

Har översatt dom viktigaste namnen

Svarta streck = relation

Gråa streck = barn

Blåa namn = män

Röda namn = kvinnor

止 = Tomaru (Makotos far)

 

Shun som jag även har översatt är en halvbror till Makoto.

 

Från denna kan man då urskilja att:

-Vid ett tillfälle har Tomaru fått ett barn med sin dotterdotters dotterdotter, som han även är farfar och farfars far åt. (detta förklaras iom flickornas extremt unga ålder vid graviditet).

 

-Tomaru är även morfar åt Sekai och Setsuna, vilket då gör Makoto till deras morbror.

 

-Shun är både far åt Sekai och Setsuna, vilket då gör deras far och mor till halvsyskon, Makoto till deras farbror samt de båda till halvsyskon (olika mödrar båda är dock Tomarus döttrar).

 

Tomaru har även gjort en del gräsliga saker, vid ett tillfälle gjorde han en av sina döttrar gravida när hon fortfarande var (enkel siffra) år gammal vilket resulterade i att hon och barnet avled under förlossningen.

 

Här är ett exempel på ett stycke dialog från Raddish Summer Vacation, jag tänker inte översätta detta stycke men för er som kan läsa det ha det så roligt.

 

りでる http://www.0verflow.com/html/products/s ... ddle_c.jpg

オーナー http://www.0verflow.com/html/products/s ... u_icon.jpg

理香 http://www.0verflow.com/html/products/s ... a_icon.jpg

 

Owner = Tomaru

Rika = Tomarus dotter

 

りでる「どうして、オーナーがこの部屋に?」

りでる「っていうか、もしかして、私がここでサボってるの、バレちゃった?」

りでる「だとしたら、マズいかなぁ……」

理香「おねえちゃん」

りでる「あっ。理香ちゃん……って、何?その白いの」

理香「えへへ。おじいちゃんが…」

りでる「オーナー、理香ちゃんに変なもの食べさせてるんじゃ……まったくもう」

理香「ぺとぺとするぅ」

りでる「うん。今拭いてあげるから……うわ。何?生臭いっていうか……イカみたいな……」

 

Nedan följer några några bilder som kan säga ett och annat, ni får dock ursäkta kvaliteten eftersom dom är tagna från olika nicovideo klipp.

 

t_XqNyegFIQ.gif

Sekais mor som ung till vänster.

 

t_fRLXkBsmA.gif

Om någon undrar var maskoten kommer ifrån, Setsunas faster till vänster.

 

t_fdiDXfFUM.gif

Tomaru och två av hans byten.

 

t_iTgzTEZZx.gif

Till sist. Tomaru har varit framme igen, flickan på bilden är förövrigt hans dotter (ja hon säger att hon går i första klass). Fråga mig dock inte hur det är fysiskt möjligt.

 

Förövrigt bor Makotos sjuåriga syster hos Tomaru, stackars barn...

 

Förhoppningsvis ska väl det här förklara ett och annat om varför Makoto är som han är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Makoto är förövrigt känd som ett av "mänsklighetens lägsta avskum" i från spelet tillsammans med bland annat Kimi ga nozomu eiens Takayuki. Det som har retat upp många spelare är att han har en viss tendens till att göra tvärtom mot det man väljer att han ska göra, men även att han är obeslutsam och beter sig som ett rent svin under vissa vägar. I animen är han dock tusen gånger värre, han har fortfarande kvar sin obeslutsamhet men här visar han ingen som helst sympati för dom andra karaktärerna. Så länge han får ha sex så spelar det absolut ingen roll vad dom andra får genomlida, dock så gör han det på ett sådant sätt att man bara inte kan låta bli att skratta åt honom.

Det där är det som gör att jag a) inte kan spela liknande spel och ;) absolut inte kan kolla på motsvarande animé.

 

Jag har börjat småfatta att flåbusar till killar som beter sig som svin är poppis i tjejmanga, men i porrspel begriper jag fortfarande inte ett smack varför huvudpersonerna är så! Hyser generisk porrspelsspelare en latent önskan att bara bete sig som ett svin, eller? Eller är det tvärtom, att huvudpersonen gör så svinig att alla spelare ska kunna känna "jamen JAG skulle behandla henne bättre?".

 

Själv mår jag bara piss av att se ett apaäckel bete sig så jävligt utan att få vad han förtjänar, vilket är typ ett Gattssvärd i tinningen. Fattar jag tycke för någon av tjejerna mår jag bara dåligt av att se dem bli så dåligt behandlade, och det slutar bara med att mitt tycke för tjejerna faller platt till marken för att de aldrig sluta hänga efter den där idioten som beter sig som… ja, se ovan beskrivningar.

 

Och ärligt talat ger jag fullständigt fan i varför personerna är som de är. De kan ha haft världens sämsta uppväxt, men det är bara bortförklaringar och ingen ursäkt. Faktiskt. Även om man kanske inte ska bli så uppretad när det gäller fiktion.

 

Enda porrspels-deriveringen jag verkligen uppskattat var Episode of the Clovers till Dreamcast. Där var nämligen porrdelarna borttagna, även om de insinuerades, och även om huvudpersonen var lite tillknäppt så var han i alla fall trevlig.

 

Ledsen om jag gick off-topic, men jag skulle vilja diskutera mer om varför porrspelshuvudpersoner är sådana tillknäppta svin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zimeon, om än något man kan säga om just School Days är att vårt avskum till huvudperson blir knäad och misshandlad av tjejerna vid ett antal tillfällen på grund av sin idioti, vilket känns riktigt skönt ;)

 

Men för att återgå till serien och recensionen så vill jag först och främst säga Bra Skrivet! Jag gillar animen starkt, mest på grund av den något mörka handlingen och hur bra karaktärerna skildras.

avsnitt 11(!)

Jag ser verkligen fram emot vad som kommer hända. Sekai kommer ju inte dö, eftersom det bara kommer sabba hela handlingen. Jag tror att det bara är ett trick att skapa en cliffhanger genom att visa oss en bro, Sekai och Kotonoha, samt Kotonohas tomma blick och väskan i handen (som kanske innehåller en såg) ;o

Men jag vill ha tillbaks Setsuna :<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En av dom bättre serierna som går i år tycker jag. Makoto blir dock värre med tiden(hoppas på ett bra slut, t ex att han får spö) och serien börjar väl bli liiiite utdragen. Jag föredrar spelet framför serien vilken dag som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv mår jag bara piss av att se ett apaäckel bete sig så jävligt utan att få vad han förtjänar, vilket är typ ett Gattssvärd i tinningen. Fattar jag tycke för någon av tjejerna mår jag bara dåligt av att se dem bli så dåligt behandlade, och det slutar bara med att mitt tycke för tjejerna faller platt till marken för att de aldrig sluta hänga efter den där idioten som beter sig som… ja, se ovan beskrivningar.

När han beter sig mest som ett svin i spelet så får han allafall vad han förtjänar, vilket är en kniv i magen i det här fallet. Kanske inte lika effektivt som ett Gattssvärd men det räckte åt honom. Det är inte helt omöjligt att animen går mot en liknande upplösning heller.

 

Men ja School Days skulle nog inte passa då, animens Makoto har också gjort mig riktigt arg under vissa partier. Men för att klargöra lite han skulle aldrig få för sig att ta till våld eller göra något mot någon annans vilja, utan han vet bara inte vad det innebär att vara trogen.

 

Ledsen om jag gick off-topic, men jag skulle vilja diskutera mer om varför porrspelshuvudpersoner är sådana tillknäppta svin.

Nu gör du en liten generalisering här som inte riktigt stämmer, det är trotsallt en klar minoritet som är svin om du nu inte räknar in väldigt nischade genres. Främst så har du dom "tre stora stygga" Kimi ga nozomu eiens Takayuki, School Days Makoto samt White Albums Touya. Förutom denna trio är otrevliga huvudpersoner relativt ovanliga inom nyare spel.

 

För att ta några exempel som det finns animer på, Utawarerumonos Hakuoro är väl ett prima exempel på en snäll huvudperson. Även Typemoons spel Tsukihime och Fate Stay/Night har även dom snälla huvudpersoner, Shiki från Tsukihime är allmänt känd för att vara rätt tuff och Shirou från Fate hör väl nästan till typen "den snälla idioten".

 

Nu har jag inte så stor erfarenhet av 0verflows tidigare spel, men av det jag har lyckats forskat fram så ska inga tidigare huvudpersoner vara speciellt otrevliga (mannen som jag beskriver i den döljda texten är ingen huvudperson). Samma sak med âge som har gjort Kimi ga nozomu eien, deras spelserie Muvluv som dom har hållit på med på senare tid har en av dom bättre huvudpersonerna om du frågar mig (vilken skillnad från Takayuki...).

 

Som sista exempel. Keys äldre huvudpersoner hade alltid en viss dryg attityd över sig, men dom var aldrig otrevliga utan mest sarkastiska (samt mycket bra på tsukkomi). Nyare Key huvudpersoner är tom vänligare, med dessa spel är inte 18+ så dom räknas kanske inte men det är samma typ av visuell roman.

 

Själv skulle jag säga att otrevliga huvudpersoner var nog mer vanliga innan 2000-talet, men efter "Leaf och Key revolutionen" under slutet av 90-talet så förändrades det hela en hel del. Givetvis gick det sakta i början och en del äldre klyschor hängde fortfarande med vilket kan bland annat ses i Kanon och Airs korkade flickor, men i dagens läge så går det inte att komma ifrån att det har skett radikala förändringar. Fler och fler företag drar tex kraftigt ner på 18+ materialet.

 

Skulle man säga åt någon porrspels spelare under 90-talet att det skulle komma ett mecha/sci-fi spel som drar starka referenser till bland annat andra världskriget och kvantfysiken, samt spenderar timmar på att förklara de tekniska detaljerna bakom tex mechorna så skulle man antagligen bli utskrattad.

 

Nu spårade jag ur ytterligare och kom visst in på lite historia här, jag får skylla på att det är lätt hänt när man är intresserad av ämnet.

 

Jag tackar även så mycket för berömmet, det värmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hrm, jag slutade titta på den här serien innan några "mörka" delar kom in i bilden. Störde mig mest på att Makoto var så ofattbart trög, och när han skulle "öva" på Sekai rann droppen över även för handlingen. Serien går vidare, bort ifrån denna trista, långsökta kärlekstriangel längre fram, alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tröttnade jag också under dom tidigare delarna av serien men hoppade på den igen avsnittet efter "träningen" och ja den blir allafall enligt mig mycket bättre senare. Serien har gått ganska långt ifrån en kärlekstriangel nu när det är två avsnitt kvar och Makoto går knappt att känna igen från dom tidiga delarna.

 

Så länge man inte känner för mycket sympati för Kotonoha bara, hon får genomlida betydligt mer än dom flesta. Men ha i åtanke att hon kan vara betydligt värre än Makoto i spelet (om du inte håller med mig DB så spela om 我が子へ).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

School Days är helt okej, orkar dock inte se den varje vecka för att jag hatar Makoto alldeles för mycket, vilket du även beskrev väldigt väl.

Pratade faktiskt om ju det med Erkefiende igårkväll och han höll med.

Det enda som gör att man fortsätter titta på serien är Sekai och hoppet om ett visst slut.

 

Men ha i åtanke att hon kan vara betydligt värre än Makoto i spelet (om du inte håller med mig DB så spela om 我が子へ).

 

Slice.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sådär då, jag började beta av de utgivna episoderna igår kväll, och har nu sett klart episod 11. Jag antar att jag får ansluta mig till skaran som inväntar sista avsnittet med andra ord.

 

Vad tycker jag såhär långt då? Jo, serien lyckas ju engagera mig ganska mycket, och vanligtvis låter jag mitt engagemang få verka som en barometer för huruvida det jag tittar på är bra eller inte. Just i det här fallet känner jag mig dock nästan lite kluven, och egentligen är det väl onödigt att ropa hej innan den tjocka tanten har börjat sjunga i och med episod 12. Det ska bli ruskigt intressant att se vilket slut vi kommer få bevittna.

 

Och jo, visst fan hatar jag Makoto... han är så sjukt äcklig som person. Egentligen ogillar jag de flesta av de kvinnliga karaktärerna med eftersom de verkligen upplevs som "programmerade karaktärer" vilket kan låta naturligt eftersom det är en speladaption, men faktum är att jag aldrig har stött på så "icke-logiska" psyken hos ett gäng karaktärer förut. Alla bevittnar de vilket socialt missanpassat freak Makoto är, samt att han inte har någon som helst insikt i hur andra människor tycker och tänker eller vad som är rätt och fel... men samtidigt som de konstaterar det drar de ner trosorna och låter honom göra som han vill. Bah... den enda jag verkligen känner för är stackars Kotonoha, som trots hennes sjukt påtagliga naivitet ändå har ett uns av logik bakom hennes agerande. Jag hade troligtvis haft en annan bild av henne om jag hade spelat spelet, men nu har jag ju inte det. ^^

 

Jag har dragit en hel del paralleller och skulle egentligen vilja skriva av mig, men jag tror jag sparar mig till en eventuell mini-recension i "sett senast"-tråden eller något. Gief episod 12!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade själv tänkt sågat serien här i min egna tråd efter avsnitt 11, det var helt ärligt bland det mest ologiska jag har varit med om.

 

Spoiler avsnitt 11

Jag menar var kom Hikari ifrån? Serien saknar helt uppbyggad för sina händelser utan kastar bara fram dom apropå ingenting. Men samtidigt så kunde jag inte låta bli att gapskratta när Makoto öppnade dörren i underkläderna och bjuder in tjejen på gruppsex, det är bara så fel det kan bli.

 

Verkar inte vara Kotonoha som kommer ta livet av aset i avsnitt 12 allafall, mitt hopp går nu över till Sekai, men först ska väl Makoto sätta på Kotonoha (möjligtvis Kokoro också även om jag tror hennes ålder räddar henne i animen) så han nästan har gått hela laget runt...

 

Vissa händelser i avsnitt 11 antyder faktiskt på ett av spelets slut, om dom kommer köra på den vägen så kommer allafall jag vara nöjd.

Jag får nog förklara efter nästan veckas avsnitt vad Kotonoha har gjort för att förtjäna mitt hat, fast nu så är faktiskt animens Makoto värre efter händelserna med Sekai i senaste avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja Orrin, jag håller med dig om hans eskapader i episod 11... helt klart. Och jag kom på att jag inte sade det i den här tråden heller, men riktigt välskriven och informativ presentation. =)

 

Kul att få lite kött på benen gällande Makoto's bakgrund, även om jag personligen inte anser att den på långa vägar berättigar hans sätt att vara och agera. Jag störde mig även jag på Takayuki från Kimi ga Nozomu Eien men han känns fortfarande som ett oskyldigt lamm i jämförelse med det här aset. =P

 

Kan tillägga att Makoto är den enda karaktär förutom Code Geass' Suzaku som får mig att vilja dra en "The Ring" och kravla igenom skärmen för att misshandla fanskapet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan tillägga att Makoto är den enda karaktär förutom Code Geass' Suzaku som får mig att vilja dra en "The Ring" och kravla igenom skärmen för att misshandla fanskapet. ;)

 

 

Håller med dig man blir juh lack när man ser hur han agerar....lämnar han sekai nu efter de som hände ahh då blir de en ""the ring"" !

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj... här händer det grejer!

 

Läs vidare, vad som möjligtvis är en fingervisning för vilken sorts slut serien kommer ha döljer sig här inne.

Det har hänt en sak i Kyoto. En 16-årig tjej högg ihjäl sin pappa med en yxa, och denna händelse ledde till att man valde att inte visa episod 12 av School Days på TV som planerat. Det ligger nu ganska nära till hands att anta att vi inte kommer få se ett "happy ending", för i sådana fall så hade det inte funnits någon anledning att ställa in avsnittet.

 

Källa för tragedin (inget om School Days nämns dock): http://mdn.mainichi-msn.co.jp/national/ ... 6000c.html

 

Det är en hemsk tragedi det där med mordet, men ur School Days-synvinkel kanske det innebär att ett visst as får vad han förtjänar? Ni som har spelat spelet... finns det något blodigt slut som involverar något yx-liknande? Vad jag har förstått så är ett av de tre blodiga sluten såg-relaterat, men det var väl Kotonoha vs Sekai? Kan det möjligtvis vara så att Sekai flippar ur och går lös på Makoto? ;)

 

(eller det finns ytterligare ett möjligt scenario om man ser till spelets olika slut va?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var trots allt en väldigt fin båt vi fick se istället (bild från nicovideo).

 

t_QbLTTKKPx.gif

 

Angående spel sluten

Dom tre "bad endsen" (lyckliga slut?) i spelet består först av ett där Kotonoha dödar Sekai med en såg på den ganska berömda bron som var med i slutet av avsnitt 10.

 

Det andra består av att Kotonoha hoppar från en balkong och landar på marken med huvudet före.

 

Det tredje och numera mest troliga slutet består av att Sekai sticker en kökskniv i magen på Makoto, det här slutet sker bara om Sekai blir gravid och Makoto går till Kotonoha (precis vad som har hänt i animen alltså). Det är även det här slutet som skämtsamt kallas för School Days mest lyckliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj... här händer det grejer!

 

Läs vidare, vad som möjligtvis är en fingervisning för vilken sorts slut serien kommer ha döljer sig här inne.

Det har hänt en sak i Kyoto. En 16-årig tjej högg ihjäl sin pappa med en yxa, och denna händelse ledde till att man valde att inte visa episod 12 av School Days på TV som planerat. Det ligger nu ganska nära till hands att anta att vi inte kommer få se ett "happy ending", för i sådana fall så hade det inte funnits någon anledning att ställa in avsnittet.

 

Källa för tragedin (inget om School Days nämns dock): http://mdn.mainichi-msn.co.jp/national/ ... 6000c.html

 

Det är en hemsk tragedi det där med mordet, men ur School Days-synvinkel kanske det innebär att ett visst as får vad han förtjänar? Ni som har spelat spelet... finns det något blodigt slut som involverar något yx-liknande? Vad jag har förstått så är ett av de tre blodiga sluten såg-relaterat, men det var väl Kotonoha vs Sekai? Kan det möjligtvis vara så att Sekai flippar ur och går lös på Makoto? ;)

 

(eller det finns ytterligare ett möjligt scenario om man ser till spelets olika slut va?)

 

 

Angående spel sluten

Dom tre "bad endsen" (lyckliga slut?) i spelet består först av ett där Kotonoha dödar Sekai med en såg på den ganska berömda bron som var med i slutet av avsnitt 10.

 

Det andra består av att Kotonoha hoppar från en balkong och landar på marken med huvudet före.

 

Det tredje och numera mest troliga slutet består av att Sekai sticker en kökskniv i magen på Makoto, det här slutet sker bara om Sekai blir gravid och Makoto går till Kotonoha. Det är även det här slutet som skämtsamt kallas för School Days mest lyckliga.

 

JAAAAAA!!!

 

Det känns ju som att alternativ tre ligger närmast tillhands nu, inte bara med tanke på vad som har hänt i de senaste avsnitten, utan även med tanke på potentiell anledning till att de valde att inte visa avsnittet.

 

Edit: Lade till en quote på min egen post på grund av sidbyte i tråden... för sammanhangets skull. ^^

 

Edit 2: Något som gör mig smått oroad är faktumet att vi med lite otur får se en editerad version av episod 12... jag hoppas innerligt att så inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Edit :

Verkar som om varken TV Aichi eller TV Osaka kommer sända avsnittet och uppenbarligen har Chiba TV gett anledningen att avsnittet var för våldsamt.

 

(Den här informationen kommer dock från sekundära källor så ni får själva bedöma hur trovärdigt det är)

 

Dom kvarvarande kanalerna är då Saitama den 21/9 samt ATX under flera tillfällen (första gången den 28/9), Saitama kan vi nog glömma men ATX är dock en betalkanal så där är chansen betydligt större (dom sände Gantz under dagtid för guds skull!).

/Edit

 

 

Det är heller inte helt omöjligt att vi kommer få se en censurerad version, det beror helt på av vilken anledning det blir stoppat. Ett helt nytt avsnitt är också möjligt även om jag verkligen inte hoppas på det, oftast brukar det då ersättas med ett recap avsnitt men det går inte i det här fallet direkt. Om det nu skulle inträffa så kommer nog original avsnittet att finnas med på någon av DVDerna allafall.

 

Det som retar mig mest är att det har hänt lite väl ofta under den senaste tiden, Moetan råkade ut för en liknande händelse sen har det även varit lite mindre bekymmer med Seto no Hanayome, Gurren Lagan samt Touka Gettan. Det börjar nog bli dags att vara tacksam för när serierna sänds i första hand på betalkanaler.

 

Jag kan bara frukta för hur det kommer bli när Kodomo no Jikan ska sändas, mangan är bra mycket grövre än tex Moetan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om nu inte ATX kommer sända sista avsnittet så tyder det väldigt mycket på att det är ett PR trick för att sälja fler DVDer, det är bara att vänta och se nu. Enligt Moonphase har dom inte gett något svar än, nåja en sak är säker avsnitt 12 av School Days kommer alltid vara känt som "nice boat" avsnittet både i Japan och i väst.

 

OVA:er brukar ju ta ut svängarna lite mer, så med tanke på hur mesigt det där OVA-avsnittet var borde de väl inte få några problem.

Dom har även gjort ett uttalande om att det som pågår i mangan nu aldrig skulle kunna sändas på TV så du har nog rätt i att den kommer nog vara ganska mild, men förhoppningsvis utan att tappa poängen med varför den är grov.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag postade samma sak i Higurashi no Naku Koro ni-tråden, men eftersom jag utgår ifrån att personer som ser den ena inte nödvändigtvis följer den andra så valde jag att posta samma sak här eftersom båda serierna är påverkade av den aktuella situationen.

 

Nu får de väl för fan ge sig? ;)

 

Ännu en tonåring har greppat en yxa och svingat den mot sin egen far. Den här gången var det en 15-årig pojke som gjorde det, men han lyckades inte ha ihjäl sitt tilltänkta offer. Pojkens pappa fördes dock till sjukhus efter det att sonen omhändertagits.

 

Duktigt dålig timing! :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tur att Potemayo är klar allafall annars skulle väl den också ha blivit avbruten nu, den ena "degklumpen" gick faktiskt runt med en lie som säkert kan misstolkas för en yxa...

 

Men School Days sista avsnitt kan vi nog få vänta länge på verkar det som, bara inte hatet för Makoto hinner svalna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tur att Potemayo är klar allafall annars skulle väl den också ha blivit avbruten nu, den ena "degklumpen" gick faktiskt runt med en lie som säkert kan misstolkas för en yxa...

 

Men School Days sista avsnitt kan vi nog få vänta länge på verkar det som, bara inte hatet för Makoto hinner svalna.

 

Hehe, det kommer aldrig att svalna för mig. Mitt hat är genuint och äkta. Jag antar att risken för att vi kommer behöva vänta tills dess att DVD-skivorna kommer är ganska stor för tillfället. Nåja, allt vi kan göra är väl att hoppas på AT-X som i egenskap av betalkanal har lite större inflytande över vad de själva visar. Higurashi verkar dock nästan ännu mer körd om jag ska vara ärlig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...