Hoppa till innehåll
Anime.se

School Days


Orrin
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Ska passa på att skriva någonting eftersom jag såg klart School Days tidigare ikväll och det var onekligen ett slut att minnas.

 

Spoiler avsnitt 12

Makoto blöder ondska!

 

Det här var tom värre än vad jag kunde tänka mig, kan inte föreställa mig att avsnittet skulle ha fått sändas på någon vanlig TV-station även om det inte hade skett något mord innan. Speciellt det andra mordet var rätt extremt måste jag säga, mycket värre än dom i spelet.

 

Censuren bestod förövrigt av att blodet var svart, en del vinklar var bortklippta samt att en del ljud (vid uppskärningen av magen tex) saknades. Overflow har nämligen haft en special visning av avsnittet samtidigt som det gick på TV och där var det ocensurerat.

 

t_HdZXBvAfn.gif

Nice boat

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så var den sagan slut. Jag blev rätt nöjd med sista episoden, men serien i sig lyckas inte charma mig så fruktansvärt mycket. Det var dock helt klart en underhållande resa den bjöd på, och jag blev emotionellt engagerad tack vare hatet mot Makoto som successivt byggdes upp under seriens gång.

 

School Days - 12

Gött att se, även om jag störde mig på att morden var censurerade. Inget fx-ljud var med, och det kändes verkligen som att de hade klippt scenerna för att inte visa diverse saker. Att blodet var svart var lite irriterande det med, men alla dessa saker kommer väl vara återställda i DVD-releasen. =)

 

Hur som haver... trots det något ologiska/överdrivna slutet så måste jag säga att jag gillade faktumet att Sekai och Makoto fick vad de i mina ögon förtjänade. Eller ja, Sekai hade inte behövt dö, men att se Makoto falla till golvet i en skur av blod var tämligen tillfredsställande.

 

Aja, jag har ändå svårt att hylla serien då den framställde karaktärerna som hyfsat ologiska, men det var helt klart underhållande. Det jag är mest nöjd med är ändå att de valde att göra ett blodigt slut. Troligtvis var det därför som de gjorde Makoto extra dum/idiotisk/äcklig/hatad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

School Days 12
Det var ett extremt bra slut med tanke på hur dålig serien blev i slutet. Jag hurrade över att Makoto och Sekai fick smaka på rättvisan. Kotonoha var utan tvekan den mest intressanta karaktären under seriens gång och blev fort min favorit efter det att Setsuna stack. Lite trist med mordscenerna men fint ändå och att blodet var svart var väl lite fult(vill man vara lite dryg så kan man ju tänka sig att Makoto blöder ondska istället). Bra avslut på en helt ok serie.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Chockerande! O_O

Det sista avsnittet var oerhört stötande och oväntat.

Jag kunde gissa på förhand att avsnittet skulle bli väldigt stötande (med tanke på incidenten i Japan) men att det skulle bli så här stötande hade jag aldrig trott.

 

Jag förstår nu verkligen varför det tog så långt tid för avsnittet att få sändas (att det ens fick sändas är en annan fråga.).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Chockerande! O_O

Det sista avsnittet var oerhört stötande och oväntat.

som sagt GOD DAMNNITTTTTTTTTTTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

STÖTANDE SOM FAN :surprised: JAG VÄNTADE MEN , DEN HAR VAR OTROLIG

sensmoral : läs inte sms skräp och titta bakåt

10 AV 10 (!)

 

echii äger

 

>=3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kotonoha, vilken jädrel det där.

Hon är helt klart den bästa karaktären i serien, mest oskyldig i alla fall.

Bara lite chockad sådär efter vad som hänt.

Hon gjorde helt rätt, försvarade sig ju bara. :(

Hm, av de slut jag sett i School Days så ville jag ha ett annat. Eller rättare sagt en till del med hur det hela skulle ha slutat.

 

Dock så försvarade hon sig inte, hon hade en klar tanke om vad hon skulle göra, eller missade du sågen hon hade i handen som hon använde?

 

Blev inte upprörd efter det som hände, Makoto fick exakt vad han förtjänade. Det och att jag sett några slut och spelat School Days själv så :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blev inte upprörd efter det som hände, Makoto fick exakt vad han förtjänade. Det och att jag sett några slut och spelat School Days själv så :P

 

Slutet var inte direkt upprörande nej, det var kul att se en patetisk Makoto blöda till döds ja.

Men varför är det så många som tycker att Makoto fick vad han förtjänade?

 

Han var ju den enda som inte hade mord i tankarna. XD

Eller många här kanske ser värre på abort än brutala knivmord. -_>

Edit: Ajuste, jag har ju inte sett de andra sluten ännu där Makoto kanske är teh killer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blev inte upprörd efter det som hände, Makoto fick exakt vad han förtjänade. Det och att jag sett några slut och spelat School Days själv så :p

 

Slutet var inte direkt upprörande nej, det var kul att se en patetisk Makoto blöda till döds ja.

Men varför är det så många som tycker att Makoto fick vad han förtjänade?

 

Han var ju den enda som inte hade mord i tankarna. :lol:

Eller många här kanske ser värre på brutala knivmord än abort. -_>

Edit: Ajuste, jag har ju inte sett de andra sluten ännu där Makoto kanske är teh killer.

 

 

skojar du med mig, Han är det största svinet sen gud vet när, de är ju han som driver folk till mord XD.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan en anime spåra ur mer än det sista avsnittet School days?

Svar:Nej

 

Det var ju helt absurt att hon styckade sin pojkvän och la honom i en väska.

sen att hon ligger och kramar hans avhuggna huvud på en båt på slutet gjorde inte saken bättre.

enligt mig så hadde det faktist vart bättre med ett typiskt "lyckligt slut".

 

aja att dom började döda varandra och vart allmänt sinnesjuka passade inte in i denna serie, förövrigt var den helt ok... bara att jag inte gillade Motokos jävla "knulla med allt jag kan få och skita i resten" stil men men.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju det som gör SD lite speciellt. Ljusa och glada serier med trevliga slut finns det mer än nog av. Det bör också nämnas att i spelet så är den absoluta merparten av vägarna och sluten bra. Det är också möjligt att ta sig genom det utan en enda sexscen, och där det hela slutar med att Makoto och Kotonoha bara är vänner.

 

Men att 0verflow slängde in tre lite speciella slut, och dessutom höll tyst om dessa in i det sista är en stor del av varför det gick hem så bra.

Det är en vanlig plats, vanliga människor men som under lite andra omständigheter totalt snedtänder. Det är den kontrasten som tilltalade mig (och gjorde att jag hade överseende med att det kom +10 patcher).

 

Jag var ändå lite förvånad att studion hade stake nog att göra något på de mer mörka delarna, för att inte toppa det hela med ett kombinerat slut av de tre från spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att slutet kändes rätt uppfräshande, om alla animer slutade likadant vorde det inte direkt roligt heller, ibland så behöver allafall jag något annorlunda.

 

Om jag kommer in lite på spelet igen så är det till stor del dom dåliga sluten som det är känt för, dessa är dock inte i närheten av animens i sjukhet och givetvis finns det andra storytunga spel som har betydligt värre slut än vad School Days animen hade (Black cyc jag kollar på er). Det som gör School Days speciellt är just kontrasten mellan spelets 3 dåliga sluten och dom 17 bra sluten, själv tyckte jag animen gjorde ett rätt bra jobb på just den punkten trots att den givetvis bara kunde ha ett slut, fast den led dock lite av andra saker.

 

Edit: Jag var för seg :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag hör också till de som tyckte om sista avsnittet, just på grund av att det inte försökte skapa ett lyckligt slut vilket i mina ögon hade varit helt, totalt omöjligt med tanke på scenariot som episoderna ett till och med elva målade upp.

 

Jag håller med om att det var kul att se att studion hade bollar nog att välja ett sådant slut. Animén i övrigt var inte mer än "okej" för mig med tanke på hur ologiskt karaktärerna agerade. Visst, hade den hållit sig till triangeldramat så hade man kunnat göra något logiskt av det... det funkade ju ypperligt för KGNE som även om den i mina ögon är väldigt mycket bättre på alla plan har liknande begynnelsevillkor för triangeldramat. Dock så utvecklades storyn och karaktärerna på ett helt annat sätt i SD, och om jag har fattat det rätt så gjorde de Makoto ännu värre i animén än han var i spelet. Antagligen för att det makabra slutet skulle kännas mer berättigat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan en anime spåra ur mer än det sista avsnittet School days?

Svar:Nej

 

Det var ju helt absurt att hon styckade sin pojkvän och la honom i en väska.

sen att hon ligger och kramar hans avhuggna huvud på en båt på slutet gjorde inte saken bättre.

enligt mig så hadde det faktist vart bättre med ett typiskt "lyckligt slut".

 

aja att dom började döda varandra och vart allmänt sinnesjuka passade inte in i denna serie, förövrigt var den helt ok... bara att jag inte gillade Motokos jävla "knulla med allt jag kan få och skita i resten" stil men men.

Styckade? Fick närmare det intrycket att hon bara hög av huvudet. Stycka är för mig att man skär av armar, ben, gärna i olika leder, fingrar, tår etc etc.

 

Att bara ta av huvudet kallar jag inte för att stycka :P, men det är jag det.

 

Sedan så kan det bli mer skruvat än School Days, Higurashi har varit där och vänt ett par ggr...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oja Makoto var verkligen värre i spelet, kan ju faktiskt ta och dra några skillnader mellan karaktärernas beteenden och deras nivåer av "bitchighet".

 

Kom ihåg att det är hur jag ser på spelet och jag vet att alla inte håller med.

 

Spoilers School Days animen och spelet

Makoto

I spelet är Makoto för det mesta som Takayuki i KGNE, med andra ord han är obeslutsam. Jag brukade skämta en del om att det var som att släppa in en varg i en hage med får och få honom att bara bita ett av dom, så han tänkte alltså även i spelet till viss del med lillhjärnan även om det var mycket värre i animen.

 

En del i att Makoto är så hatad i spelet var pga att han inte gjorde som man valde att han skulle göra. Ett exempel är under skolfestivalen när man har valt Sekais väg hela tiden. Makoto är precis klar med sitt skift i kafeterian och funderar på vad han ska göra, spelaren får två val antingen leta på Sekai eller inte göra något alls. Det självklara valet här är så klart att leta på Sekai, men istället för att göra som man vill så råkar då Makoto träffa på Kotonoha och dom har sex inne i båset med kameran. Efter detta kommer man nästan garanterat få slutet där Kotonoha hoppar från en balkong.

 

Makotos beteende i animen kommer dock inte från ingenting, under spelets överlägset mest sjuka väg så inleder Makoto ett sexuellt förhållande med både Sekai och Kotonoha samtidigt. En dag när Makoto och Kotonoha väntar på att Sekai ska komma över till Makoto så tjuvstartar dom lite, när dom lagom ska till att börja så kommer Sekai men Makoto märker inte detta (dom är i hans rum och hon är i vardagsrummet utanför). Kotonoha tar då tillfället i akt att tvinga Makoto att säga att hon är mycket bättre än Sekai och att (fritt översatt) "Sekai bara är ett hål som han använder för nöjen". Efter detta försvinner Sekai spårlöst (och gravid) i några månader för att sedan komma tillbaka och döda Makoto när han sitter på stranden en kväll och undrar vad som har hänt med henne. Här kom även förklaringen till varför jag hatar Kotonoha mest av alla i School Days.

 

Sekai

Sekai finns det dock mindre att säga om, hon är sig ganska lik förutom att hon är mer passiv i spelet och blir knappt aldrig sur på någon utan backar hellre undan. En annan skillnad är dock att hon inte vågar berätta för sina vänner om det inte är bra mellan henne och Makoto. Det bitchiga hon kan göra är att acceptera Makotos erbjudanden även om han är i ett förhållande med Kotonoha.

 

Bitchighet (0-5): animen (4), spelet (1)

 

Kotonoha

Här är det dock rätt stor skillnad, Kotonoha kan vara betydligt mer aggressiv i spelet och vägrar på en gång att lyssna på att Makoto och Sekai är tillsammans även om hon och Makoto aldrig har gjort mer än gått på en första date och sen mer eller mindre slutat träffas. För det mesta är hon dock rätt snäll och försiktig, det är mest under vissa ställen (läs Makotos stycke) som hon kan vara väldigt extrem.

 

Bitchighet (0-5): animen (1,5), spelet (3,5)

 

Setsuna

Här har vi en person som är helt annorlunda, Setsuna är från spelet känd för att vara en snäll flicka (hon vann också 0verflows popularitets tävling). Största skillnaden är att Setsuna aldrig skulle gå i mellan Makoto och Kotonoha om hon inte tror att Sekai och Makoto har ett förhållande och Kotonoha försöker stjäla honom. I spelet offrar hon tom ännu mer för Sekai än var hon gjorde i animen och gör aldrig något närmande på Makoto förutom under ett tillfälle då hon har fått tillåtelse från Sekai, samt att hon en gång fejkar det för att få Sekai att bestämma sig.

 

Setsuna står även för spelets två mest berörande scener, den första är under slutet man får om man bara att valt Sekai hela tiden (heter "Setsunas känslor"). Här låtsas Setsuna stöta på Makoto (han vet om det också) för att få Sekai att komma underfund med hur hon egentligen känner, det är förövrigt hon som ska åka till Paris i den här vägen. Efter att Sekai har kommit underfund med hur hon känner så övertalar Setsuna sin mor att ta Sekais mors plats i Paris och under sista scenen tar Makoto och Sekai farväl av Setsuna vid flygplatsen (slutar med ett V-tecken från en gråtande Setsuna).

 

Andra gången är under en skolfestival dagen innan Setsuna ska åka till Paris (kapitlet heter "Setsuna"), här får hon tillåtelse att göra som hon egentligen vill från Sekai som har deppat ihop helt av att få reda på att Setsuna ska flytta (Makoto är inte tillsammans med någon här). Så Setsuna går mer eller mindre in och "vinner" Makoto efter en scen, under det här kapitlet får man även veta om bakgrundshistorien som visades i animen om att Makoto hjälpte Setsuna och hon gav honom till Sekai. Det hela slutar med att Setsuna och Makoto sitter ensamma i ett klassrum och hon berättar att hon ska flytta, Makoto börjar säga att han älskar henne men hon avbryter honom och säger att han måste glömma henne och tänka på Sekai. Sen ber hon om en sista önskan och säger "förvara den här någonstans långt inne i ditt hjärta där du aldrig kommer titta" sen kysser hon honom var på en insertlåt börjar spelas och en bild på gråtande Setsuna från när dom först träffades visas. Efter detta kommer man få Setsunas slut vad som än händer (under spelets enda epilog).

 

Bitchighet (0-5): animen (3), spelet (0)

 

Otome

Finns lite att säga om Otome också, Otome i spelet mobbar aldrig egentligen Kotonoha själv utan är för det mesta passivt deltagande medans hennes vänner agerar. Under hennes enda slut så bildar Sekai och Kotonoha en allians mot Otome som dom tror har ett förhållande med Makoto (vilket hon inte har), men det hela baktänder och Makoto blir tillsammans med Otome istället. Hon är dock ganska annorlunda beroende på vilken väg man väljer, under en del kan hon vara hur snäll som helst och under andra kan hon vara rätt bitchig.

 

Bitchighet (0-5): animen (4,5), spelet (3)

 

Resten är mindre viktiga, det som kan nämnas är att man får veta en del om Nanamis pojkvän i spelet. Han är en otaku som gillar att spela loli spel och han har även en syster som är rejält förälskad i honom, hon slänger tom ut Nanami en gång när hon presenterar sig som hans flickvän. Sen gillar han förövrigt att bli kallad för "onii-chan" när han och Nanami har sex...

 

Bara ingen tar illa vid sig nu för att jag använde termen bitchighet, men det var den bästa jag kom på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Vad i helv...

 

Från Moonphase:

[アニメ]OVA「School Days ~マジカルハート☆こころちゃん~」リリース決定!

 

DfkQCKCWS.jpg

 

Det ska komma en School Days OVA den 26/3 -08 som kommer heta Magical Heart Kokoro-chan.

 

http://www.sofmap.com/product_detail/ex ... DD03030000

 

Kan det här verkligen stämma? Visst 0verflow har haft en kort animerad film med samma koncept som aprilskämt en gång, men att dom skulle göra en riktig OVA på det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...