Hoppa till innehåll
Anime.se

National Novel Writing Month


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu har jag i alla fall lagt på ett kol, och lyckats komma upp till 32000 ord.

Imponerande upphämtning de senaste dagarna! Det verkar ju inte alls omöjligt för dig att komma ifatt helt efter den här kraftansträngningen. Oväntade plotvändningar hör dessutom till Nano. Jag planerar ofta under skrivandets gång, men är ändå beredd på att mer än hälften av planeringen ofta kastas eller ignoreras, så jag planerar sällan mer än 3-4 scener åt gången.

 

Det är lite svårt att säga så mycket baserat på bara ett kort utdrag, men det närmaste jag kan komma är väl att säga att ditt läste som en "äkta" roman (istället för en text som vill vara en "äkta" roman).

Det var väldigt snällt sagt. Jag la upp just det stycket för att jag tyckte att det låg nära tonen jag ville ha i berättelsen. Hur sedan slutresultatet blir ska bli lika spännande att se för mig som alla andra eventuella läsare. Svårast är väl att se till att berättelsen som helhet håller ihop och känns relevant.

 

(Ja, undertexterna kändes påtagliga - Markus framstår en aning som uke - men det kändes inte så konstigt med tanke på författaren. ;) )

Jag tror att det framstår mer som så eftersom scenen är ryckt ur sitt sammanhang. Egentligen är det helt andra saker som händer i just den scenen, men numera ser ju folk bara homoerotik överallt istället för intrigbyggande. ;) Men ja, visst kan jag hålla med om att Markus är lite "uke" i den scenen, som du så fint uttryckte det. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu ligger jag runt 38000 ord, och därmed bara 2000 ord efter där jag bör ligga. Kör jag ett till maraton på 4000 ord innan skolan imorgon ska jag det nog lösa sig trots allt. Och jag måste säga att trots den raska takten har jag lyckats få ihop en riktigt hyfsad, nästan sammanhängande historia. Mycket strider har det dock blivit (bra för att fylla ut ord), och nu har jag börjat vandra den mörka vägen av kvinnokärlek (MEN med lite straight-romantik på sidan av!)

 

Förresten, en liten anmärkning på Mys utdrag: det kändes ibland lite svårt att se vem som pratade. Två karaktärers dialog i ett och samma stycke förvirrar mig; det blir liksom bättre översikt om man byter stycke när det är någon annans tur att tala. För övrigt kan jag inte säga mycket mer än att det är god kvalitet på texten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förresten, en liten anmärkning på Mys utdrag: det kändes ibland lite svårt att se vem som pratade. Två karaktärers dialog i ett och samma stycke förvirrar mig; det blir liksom bättre översikt om man byter stycke när det är någon annans tur att tala. För övrigt kan jag inte säga mycket mer än att det är god kvalitet på texten.

Du är inte den enda som har påpekat det! Anledningen är att jag inte orkade bestämma mig för hur jag ville formatera texten innan jag satte igång, så för enkelhetens skull tänkte jag formatera det under redigeringen i efterhand. Tänkte att det blir enklare än om man får göra om allt. Jag är hemskt missnöjd med förra årets nanos format, men bara tanken på att ändra allt har avskräckt mig från att ens försöka bearbeta den.

 

Jag kommer även att behöva bryta upp mina "textklumpar" i mindre stycken, för det är ganska kompakt just nu. (^.^; )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så där ja, min Nano är färdigskriven och ordmängden verifierad. 80 379 ord blev det allt som allt. Mina armar värker och jag hinner inte riktigt vila upp dem eftersom översättningen av En kopp kaffe till väntar, men det var det värt.

 

Jag är extremt mycket mer nöjd med årets berättelse än den jag skrev förra året. Känns som om den följde den dramatiska kurvan hyfsat väl och även om den innehåller mängder med scener som antingen kommer att behöva strykas, fyllas ut eller skrivas om så har den nästan lika många som känns starka.

 

Nu väntar redigering av texten på lediga stunder.

 

Edit: Jag glömde säga att min Nano fick ett namn under sista veckan. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag kommit ikapp! 45500 ord! Om det fortsätter enligt planen kommer jag vara vinnare på söndag. Sug på den, svininfluensa!

 

Jag har faktiskt lite svagt börjat gilla min historia och mina karaktärer. Just nu har jag fem stycken i gruppen, plus två karaktärer som är baserade på spelare jag verkligen mötte när jag spelade Ragnarök. Jag har också fått tillfället att leka med två världar i berättelsen , och mekaniken som håller de samman. Många låtsasvetenskapliga fantasyförklaringar blir det, och säkerligen en del som motsäger varandra, men de kanske rätar ut sig själv under editeringen. För det här är en historia jag faktiskt känner att jag kanske vill editera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hejsan hoppsan jag har vunnit!

 

51000 ord slutade det på, fast till sist tappade jag lite grann tråden, och det blev lite för mycket informationsdump om världen och dess übermagiska förflutna och ursprung. Även i år lyckades jag också para ihop två karaktärer av samma kön, men till skillnad från förra året kändes det som en aningen mer välskildrat förhållande, även om slutet blev nästan så ostigt som det kunde bli på grund av tidsbrist. Det här kommer bli ett hårt jobb att redigera.

 

Inte blev det någon avslutad historia heller, så risken finns att jag måste ta en framtida NaNo i anspråk och skriva klart berättelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte blev det någon avslutad historia heller, så risken finns att jag måste ta en framtida NaNo i anspråk och skriva klart berättelsen.

Varför inte skriva klart utanför NaNo? Du har ju trots allt kommit igång och har NaNo-vana, det borde väl inte vara så svårt att göra det då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kan ju tyckas så, men förra året (och i år fram till november) upptäckte jag att det var ganska svårt att få till samma entusiasm under resten av året som under november. Det är den där Nanomagin som saknas helt enkelt.

 

Appropå inget, så blev jag klar natten till torsdag. Nu har jag lidit av mild ångest över att inte ha något att skriva de senaste dagarna. Jag är inte van vid så mycket fritid!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kan ju tyckas så, men förra året (och i år fram till november) upptäckte jag att det var ganska svårt att få till samma entusiasm under resten av året som under november. Det är den där Nanomagin som saknas helt enkelt.

Precis, och det har varit ett problem för mig som faktiskt skriver historier även i vanliga fall. Men jag har liksom inte lyckas hitta någon bra balans; jag kan knappast förvänta mig själv att hålla samma hastighet som i NaNo, men om jag inte har någon sorts tidspress händer det att andra saker kommer i vägen. Jag skulle behöva en handbok i "Hur man skriver en bok utan galen tidsbegränsning".

 

Det är lättare, åtminstone för mig, att använda tiden utanför NaNo att gå tillbaka till tidigare verk och rätta dem. Årets berättelse behöver mycket sådant, så min energi kommer förmodligen läggas på det innan jag fortsätter skriva den; för som det är nu har jag verkligen ingen aning hur det kommer sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från en sak till en annan: Is it difficult to write well about sex?

 

Har ni skrivit sexscener i era NaNo-berättelser?

 

Jag har aldrig skrivit någon, och jag kommer nog aldrig skriva någon, i synnerhet inte till NaNoWriMo. Dels för att jag aldrig har läst någon bra (bara ett antal dåliga, varav många rent ut sagt ingav obehag genom sin råa osexighet), och dels för att en klyschig sexscen i en klyschig NaNoWriMo-berättelse inte hade varit samma sak utan Berlins Take My Breath Away.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skriver helst bara kysscener, för det är mysigt och för att jag är bra på att skriva det (enligt de som fått läsa i alla fall). Eventuella sexscener (inga i årets Nano) har blivit typ "puss kram hångel ta av tröjan fade to black". Men jag skriver ungdomsböcker och då brukar man sällan skriva så mycket mer än så om man inte känner att det gagnar berättelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Jag kom på ett sätt att förbereda mig inför november. Jag har ju liksom en idé i huvudet, men när det gäller själva skrivandet så... Det blir liksom svårt att få självdistans till det. Att få det att kännas "ärligt" och inte konstlat (som att man inte författar lika mycket som man härmar en författare). Så jag ska börja värma upp och skriva kortberättelser fram till november. Då kan man öva fantasin också. En vinst-vinst-situation!

 

I år, då jävlar...!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det tror jag faktiskt är en alldeles utmärkt idé! Då håller du igång skrivandet och får lite chans att experimentera fram en stil du trivs med. Se bara till att du verkligen skriver klart allt du börjar på, även om du tycker att det blir skit. Viktigt råd som många författare brukar ge. Jag försöker själv lyda det, även när jag skäms som en hund över det jag har åstadkommit.

 

Själv skriver jag kortare avsnitt om mina karaktärer, som en novellsamling snarare än en hel berättelse. Jag får väl kalla den för volym 1.5. eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror jag tar och snor den idén. Det är ju ett utmärkt sätt få igång skrivandet utan att behöva lägga massa tid på att strukturera en roman. Dessutom är jag trött på att inte ha något att svara när folk frågar "hur går det med skrivandet," och jag är ännu tröttare på order "borde," så nu måste det banne mig bli åka av! Jag har till och med en idé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror jag tar och snor den idén. [...] Jag har till och med en idé.

Om du har en plan så är det inte riktigt samma tanke som jag har. Jag har tänkt försöka skriva något nytt och oplanerat varje sittning. B)

Den "plan" har är dock inte mycket mer än "här är en karaktär och en värld, gör något med dem." Fast kanske till och med det är för mycket; egentligen ska man väl komma på karaktärerna, världen och historien på fläcken, och inte heller vara baserat på något man själv (eller någon annan för den delen) tidigare skrivit. Skulle nog vara en nyttig övning för mig; jag har en tendens att tänka för mycket på kontinuitet och hur mina berättelser kan knytas ihop med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett par roliga generatorer för några snabba idéer. (Man kan använda resultaten som övningsuppgifter.)

 

http://www.archetypewriting.com/muse/generators/plot.htm

Exempel:

The story starts when your protagonist stops to help someone in a car accident.

 

Another character is an athlete who wants your protagonist's job.

 

http://www.seventhsanctum.com/index-writ.php

Exempel (Writing Challenge):

A character becomes negative during the story. During the story, a character discovers an item they thought they had lost. The story must have a lion at the end. The story must involve some shoes in it. During the story, there is a dramatic revelation.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Den analyssajten är ren BS. Några av författarna som tas upp som exempel provade sina egna texter och fick helt andra författare som svar. Själv klistrade jag in olika textstycken i mitt senaste blogginlägg och fick olika författare som svar för varje paragraf. Arthur C Clarke, Cory Doctorow, Dan Brown, Stephen King, osv.

 

Men det hade varit roligt om det verkligen fungerade...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...