Hoppa till innehåll
Anime.se

National Novel Writing Month


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

NaNoWriMo vunnet, femte året i rad! Fick skriva runt 6000 ord idag för att få till ett slut som jag var någorlunda nöjd med. Det var också mitt första försök till att skriva en kärleksupplösning mellan man och kvinna, vilket kom som en spännande utmaning.

 

Till redigeringen gäller det att dra ner på osten avsevärt, samt skriva ett extra kapitel eller två, för det var en del grejer jag skulle velat ha med som jag inte hann. Jag undrar om inte min berättelse hade artat sig bättre till ett riktigt eroge-format...

 

Nästa år, om jag inte får någon annan snilleblixt, blir det fortsättningen på Ragnarök-historien som gäller!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grattis, Hikari! Om det är din 5:e vinst på 5 försök innebär det att du numera är 500% mer fantastisk än innan du gick i mål i år. ^^

 

Ni andra som inte hann eller orkade eller hade tur med datorerna, ge inte upp! Det viktiga är att man skriver ända fram till slutet, även om det bara blir 50 ord om dagen. Sedan tar man nya tag nästa år! Kanske var det fel berättelse, då kan man välja att skriva om något annat istället. Eller så var det rätt berättelse, men livet valde att dumpa en massa saker på en, då kan man fortsätta skriva på den nästa år, bara att räkna från där man börjar.

 

Hur som helst är det kul att vi var ett gäng här i år som deltog! :psyduck: Nästa år lurar vi med ännu fler tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Hur går det för ert skrivande under tiden mellan Nano? Själv har jag bara skrivit en kort novell sedan november, men jag har redigerat en hel del gamla grejer. Det är väldigt bra övning att gå igenom sina texter och se om man kan vaska fram något bra bland allt skräp. När jag känner mig redo ska jag ta itu med att redigera min Nano-bok från förrförra året. Den kan definitivt förbättras och målet är att kunna få en så vettig version av den att jag kan skicka in den till ett förlag, helst redan i år. :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

För min del går det lite trögt just nu. Jag har börjat renskriva min Nano från i höstas, men det är nog inget material man kan skicka till något förlag. eventuellt så kanske jag skickar efter ett par ex från något Print-on-demandbolag och ger till några vänner och bekanta.

Annars händer det inte så mycket på skrivarfronten. Jag har börjat skriva lite på en julkalender, men jag är fortfarande inte säker på om idén håller för 24 avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Hur går det för er alla med skrivandet? Jag börjar bli klar med andra delen i min fantasyserie. Med lite tur blir den klar så att jag kan skriva början på del 3 i november, peppar peppar. Det vore även kul att skriva klart min scifiroman också vid tillfälle, men den är inte ett direkt seriöst skrivprojekt så vi får se när jag har tid med den.

 

Hoppas att det blir lika många här som skriver Nano i år som förra året! Och kom ihåg att 1000 ord är bättre än noll! ^^ Spela roll om man kommer i mål, bara man har roligt medan man skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*le gasp* Har du inte hört? ;)

 

Men för att vara allvarlig så innebär ju skrivandet även planering och plottande, vilket är helt okej att göra i förväg, bara man inte börjar skriva innan den 1:a november. Så när jag säger skriva menar jag allt som har med det att göra, planering, redigering, korrekturläsning och liknande. Det är faktiskt lättare att skriva när man har hållit igång lite under året, även om det bara är fylledikter och mindmaps. :)

 

Själv har jag svårt för att planera allt för mycket i förväg, för då blir det så tråkigt att skriva och inga överraskningar för en själv. Man måste ju även få ha lite svängrum för att ändra sig om man kommer på bättre idéer. Så jag har bara lösa planer för årets Nanoberättelse, men jag räknar med att det mesta faller på plats när jag väl sitter där med datorn i knät och väntar in tolvslaget den 30:e oktober. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Planering, det var en annan femma! Jag sitter mest hela året och funderar löst kring min berättelse... Ältar mig över hur okunnig jag är om ämnen jag vill skriva om. Kommer på idéer, små förändringar av originalkonceptet. Kanske borde göra en mer handfast planering förvisso. Milstolpar så att jag håller mig på vägen. :d

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan ju planera in de orubbliga händelserna, de som måste vara med, och sedan låta själva skrivandet få bestämma hur, när och var allt avhandlas. Då blir det lite mer dynamiskt under själva skrivmånaden. I övrigt är det jättebra att fundera på berättelsen, själv brukar jag ofta ta en paus om det är något jag inte kommer på själv och sätta mig och grubbla tills bitarna faller på plats. Jag brukar även ta hjälp av min skrivgrupp om jag behöver bolla idéer och koncept.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan ju planera in de orubbliga händelserna, de som måste vara med, och sedan låta själva skrivandet få bestämma hur, när och var allt avhandlas.

Mja, mjo, fast jag ska försöka vara striktare än så med själva strukturen, och planera in bestämda händelser på bestämda platser men låta mellanspelet vara fritt. Jag tror att jag måste akta mig för att ha för mycket frihet -- jag kan få sämre "on the spot"-fantasi då. Det svåra är att hinna med all efterforskning jag vill göra för att få lite mer kött på benen.

 

Vad är en skrivgrupp förresten? :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det finns något annat namn för det, men vi är några som träffas en gång i veckan och skriver under året. Under november skriver vi mer flitigt än annars. Man brukar kunna leta efter andra skrivkompisar på Nanowrimos forum, alternativt dra igång något eget. Det brukar vara lite extra kul att träffas under Nano och peppa varandra om man kör fast eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sannolikhet att jag försöker på mig nanowrimo i år: Låg.

 

Men hur är det om jag skulle vilja använda ett intro jag tidigare skrivit till en annan berättelse? Är det bara att utelämna den delen (och därav fylla sin 'kvota' till så mycket det är tänkt att man ska göra) och sedan lägga till den? det borde väl tekniskt sett inte vara några problem (då till blir tillagd efter nanowrimo)? o.<

 

Inledningen i fråga (mest för att tja... "varför inte?")

Somewhere, someplace there is a small little golden box. A golden box with various silver decorations. But on the front of the box there is a sentence in bronze. The sentence say: “A box filled with the memories and dreams of eternity…” But this box is nothing more than a myth in the human world. A myth that says that the person to get his or her hands on it will gain the knowledge of time, the wisdom of a sage, the feelings of a fair maiden. Many has went out on a journey to find it, where none of them has ever returned. “Maybe they had found the box?” their closest friends thought, “but if they did, then why did they not tell us?”. But the people did not know that such knowledge, such wisdom and kindness would surely be the end of the world.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart att du kan ha med din inledning, och om du faktiskt sätter dig ner och skriver den igen tror jag t.o.m. att man får räkna med den i sin dagskvot. Jag menar, det är okej att planera hur mycket som helst bara man sätter sig och knackar på tangentbordet först efter 1:a november.

 

Själv velar jag mellan att skriva del 3 i min undomsbokserie (fantasy) eller skriva vidare på mitt hobbyprojekt (scifi). Vill egentligen gärna skriva del 3, men mer sugen på att skriva SF efter några månader med bara fantasygrejs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, om det resulterar i en bra novell eller roman spelar det ju ingen roll om någon återanvänder 200 ord eller liknande. Som någon som alltid skriver mer än vad som krävs bryr jag mig inte så mycket om reglerna. Man ska t.ex. skriva sammanhängande projekt, men förra året jobbade jag på flera olika och skrev en bit på vardera. Det finns inga Nanowrimopoliser som kommer och burar in en för att man tänjer på deras riktlinjer. Är dessa kontraproduktiva, dvs får folk att inte delta alt. hoppa av mitt i vore det ju bara dumt.

 

Och vill man inte tänja på reglerna kan man ju arbeta om sin text lite när man skriver om den så är det inte samma. Problemet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte skrivit ett ord under året som gått? Ingen fara. Det är ju det som National Novel Writing Month är till för. ;)

 

Åh, nu ser jag fram emot november! Bara ett avsnitt kvar i min nuvarande bok, men det är nästan färdigplanerat, så jag ska nog hinna klart innan Nanowrimostarten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, snart bara en månad kvar. Jag ska skriva en uppföljare till förra årets berättelse. Hela året har jag gått och funderat ut idéer som jag ska använda, men nu när november börjar närma sig kommer jag knappt ihåg något av det jag har tänkt ut. Fast egentligen gör det inte så mycket, under förra året kom jag på de bästa delarna samtidigt som jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skriv upp alla idéer du får i ett anteckningsblock eller i mobilens anteckningar eller mejla dem till dig själv. Även om det bästa dyker upp medan man skriver (dagens sanning!) är det alltid skönt att ha anteckningarna att luta sig tillbaka mot om man kör fast. Det kan man spara mycket tid och ångest på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...