Hoppa till innehåll
Anime.se

National Novel Writing Month


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu börjar jag längta ordentligt tills det börjar! Jag hade redan börjat skriva en bok,som jag tänkte skriva klart nu i november. Men jag har förstått att det kommer att bli ett rent helsike om man ska skriva vidare på en befintlig historia i det tempot, så därför har jag tänkt om. Så jag ska kasta det jag har skrivit, behålla några av karaktärerna och börja om från början.

 

Jag lär nog också köpa mig ett löst tangentbord till min laptop, för mellanslagstangenten är väldigt seg. Man måste trycka väldigt hårt för att det ska bli något, och det kommer nog att bli väldigt många ihopskrivningar annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Do I have to start my novel from scratch on November 1? Can I use an outline?

"Outlines and plot notes are very much encouraged, and can be started months ahead of the actual novel-writing adventure. Previously written prose, though, is punishable by death."

 

FrisseFrissén ska ju kasta det befintliga, och slipper därmed dödsstraff. (Puh!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkligen trevligt att se att så många har fattat intresse för denna händelse. Här trodde man att man var den enda i hela svenska cyberrymden som sysslade med dessa vansinnigheter när jag skapade tråden, men My visade sig snabbt vara mer veteran än jag, och i år äntrar ytterligare några tappra författare arenan. Jag önskar er alla lycka till.

 

Jag har förresten bestämt mig för vilket håll min berättelse för i år ska gå. Utöver en Eroge-parodi ska det bli en kärlekshistoria, i nutidsmiljö! Mellan olika kön till och med. Eftersom jag själv har absolut noll erfarenhet av romans, och vanligtvis skriver fantasy, blir detta så långt ifrån mot expertområde man kan komma. Ska bli spännande att se hur mina instinkter handskas med en sådan handikapp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En liten fråga, lite så där på måfå, men hur gör ni när ni ska skriva repliker? Hur gör man för att personen som läser ska veta vem som säger vad utan att hela tiden lägga till "sa hon", "sa han" "frågade hon honom" osv?

 

Jag brukar oftast hoppa över sånt och skriva i en tredje persons perspektiv, men med dom små "ledtrådarna" jag har inför min historia så hade jag tänkt att blanda lite mellan Tredje person och första person (inte på något galet sätt, tyvärr) så jag blir lite fundersam på just den delen ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det bara är två peroner i en konversation är det kanske bäst att lägga till "sa han/hon[namn]" eller dylikt de första dialogstyckena, men om det sedan blir uppenbart vem som pratar, på dialogupplägg eller talesätt, behöver man inte använda det så ofta, såvida man inte vill ändra tonen på en viss replik.

 

Jämför...

"Hej," sa Hikari glatt, "tänker du också skriva en bok i November?"

"Absolut!" svarade Najica. "Min bok kommer ha Zombier i sig."

"Verkligen?" sa Hikari. "Min ska nog handla om utomjordingar."

"Vilka utomjordingar då?" frågade Najica.

"Marsianer, för de är coola," svarade Hikari.

"Jaså? Jag föredrar dock mer realistiska rymdvarelser," sa Najica.

"Fast jag går efter mer komik," förklarade Hikari.

"På så sätt," svarade Najica fundersamt. "Nåja, lycka till i November."

"Du med," sa Hikari."

 

med...

"Hej," hälsade Hikari glatt, "tänker du också skriva en bok i November?"

"Absolut!" svarade Najica. "Min bok kommer ha Zombier i sig."

"Verkligen? Min ska nog handla om utomjordingar."

"Vilka utomjordingar då?"

"Marsianer, för de är coola,"

"Jaså? Jag föredrar dock mer realistiska rymdvarelser."

"Fast jag går efter mer komik."

"På så sätt," svarade Najica fundersamt. "Nåja, lycka till i November."

"Du med."

 

Olika stilar använder förstås olika knep; det viktigaste är att dialogen är flytande. Sedan lönar det sig att försöka variera sig och inte upprepa "sa [...]", utan ändra det som situationen passar (e.g. Utbrast, Frågade, Viskade, Skrattade, Hostade etc. etc.).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men My visade sig snabbt vara mer veteran än jag

Wut? Men du har väl deltagit fler gånger än vad jag har? Jag har varit med 2 gånger och ska alltså delta för 3:e året i rad.

 

 

Jag har förresten bestämt mig för vilket håll min berättelse för i år ska gå. Utöver en Eroge-parodi ska det bli en kärlekshistoria, i nutidsmiljö! Mellan olika kön till och med. Eftersom jag själv har absolut noll erfarenhet av romans, och vanligtvis skriver fantasy, blir detta så långt ifrån mot expertområde man kan komma. Ska bli spännande att se hur mina instinkter handskas med en sådan handikapp.

Nemas problemas, systrarna Brontë hade enligt legenden inte upplevt någon kärlek de heller, och titta på vilka ultraklassiker de skrev! Folk suckar fortfarande över Emily Brontës Svindlande höjder. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wut? Men du har väl deltagit fler gånger än vad jag har? Jag har varit med 2 gånger och ska alltså delta för 3:e året i rad.

Hopps, borde kollat den detaljen innan jag skrev. Kom bara ihåg förra året hur du seglade i mål med (om jag minns rätt) närmare 80000 ord medan jag precis hade kommit ikapp min förlorade tid pga. svininfluensan. Så jag kanske är den större veteranen, men du är den snabbare skribenten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu när det börjar närma sig (okej, det är mer än två veckor kvar men i alla fall) så har jag börjat få små tvivel om vad min nano ska handla om. Dom tankarna jag har gått runt med är placerat i, om man ska gå efter deras uppdelning,"Literary Fiction".

 

Men som sagt, har börjat gå runt och fundera på om man ska skriva något helt annat. argh. :psyduck: vad göra? :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har 2 veckor på dig att bestämma dig, så få inte panik. Själv känner jag många som byter berättelse under skrivandets gång. Ibland väljer man fel och känner man att det inte går så är det bara att byta och försöka skriva ifatt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jajjebox, imorgon gäller det, och idag ska jag iväg till ett Kick-Off-möte i stockholm, kl. 2 på Café Vetebullen, Hornsgatan 61. Om någon av er som tänker skriva i år bor i stockholmsområdet, dyk gärna upp.

 

Och min roman, åtminstone i mitt huvud, har växt till något riktigt häftigt. Hoppas bara det översätts bra till textdokument.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv kom jag för sent till kickoffen i gbg, men det ska nog bli lite skrivet efter midnatt idag trots allt. Jag har dock bytt spår: Min cyberpunk skjuts på framtiden så att jag får tid att utveckla idén innan jag börjar skriva på den. Istället blir det till att skriva fortsättningen på förra årets Nano. Jag har en massa roliga planer för var som ska ske i boken, så jag ser verkligen fram emot att skriva!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1860 ord! Och min historia har redan tagit en oväntad svängning. Men vad väntar jag mig, när jag tänker ut på fläcken hur huvudpersonen reagerar på att bli väckt av ett "Onii-chan!", och när han upptäcker att hans mamma förvandlats till en storbystad pingla. Roligt är det i alla fall att beskriva folks hår.

 

Ett utdrag kommer läggas upp på min NaNo-profil inom kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...