Hoppa till innehåll
Anime.se

National Novel Writing Month


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Var upp till sent för igår och läste om förförra årets NaNo som förberedelse inför årets fortsättning. Många idéer jag hade i förhand visade sig inte fungera efter omläsningen, så nu sitter jag och kommer på handlingen mest eftersom. Finns dock väldigt många trådar jag måste försöka knyta ihop.

 

Återstår att se om jag kan vinna även sjätte året i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser att vi är ett gäng i år som skriver (jag har några av er på min vänlista så jag brukar kolla hur långt folk har kommit då och då). Hur går det för er? Själv har jag haft en slö start jämfört med tidigare år, och skrivandet går lite så där även om det är roligt. Jag har dock valt karaktärer och situationer som ligger utanför min comfort zone, så det var väl inte helt oväntat. Jag hoppas att den ansträngningen ska belöna sig i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv är jag lite för nära min comfort zone: storslagna världar med storslagna huvudpersoner som är på ett storslaget äventyr. Men så är det också en fortsättning på en tidigare skriven berättelse, så jag måste hålla mig vid temat. Däremot är det roligt att få använda samma karaktärer som jag skapade för två år sedan, det gör skrivandet lättare då jag redan känner till karaktärsdragen, men det hindrar mig inte från att utveckla dem ytterligare och bringa fram karaktärsdrag jag annars inte hade väntat mig i del ett. Hoppas bara jag lyckas pricka in berättelsen på 50000 ord, så jag inte blir klar får tidigt eller inte lyckas få det färdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Hur går det för er, nu när vi är inne på sista veckan? Själv har jag haft en motig Nanowrimo i år, men jag ska försöka ta mig i mål. 11k kvar. Gillar min berättelse, men den har inte riktigt lyft för mig. Tror att det har mycket att göra med att det är lite stressigt med jobb och sådant samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kom i mål i går. Den här månaden har jag varit arbetslös,och har därför haft mer tid till att skriva än förra året. Flera av idéerna jag skrev ned i mitt anteckningsblock blev aldrig använda, så jag funderar på att göra lite ändringar i berättelsen den dagen jag får tummen ur och renskriver alltihop.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ungefär 12000 ord kvar till målet. Och det är mycket att knyta ihop. Många karaktärer och många mytologiska termer att hålla reda på, och massor av gudomliga makter att etablera. För precis som varenda en av mina NaNoWriMo-historier så handlar även denna om gudomliga makter. Det verkar vara ett genomgående tema. Jag är inte jättebra på att hitta på riktiga skurkar, så det blir ofta att det handlar om högre krafter som huvudpersonerna måste sätta sig upp mot. Vad som gör det intressant är vem eller vad som styr dessa makter, och vad motovationerna är.

 

I vilket fall måste jag lägga på en rem. Och det hjälper inte direkt att jag börjar bli förkyld.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer inte bli klar med min berättelse, även om jag kommer upp i rätt antal ord. Första delen av berättelsen tog upp alldeles för mycket ord, så där kommer jag få skära bort och skriva ihop en massa den dag jag redigerar boken. Men det finns många bra ingredienser som jag upptäckte just genom denna långa inledning, så det var åtminstone inte förgäves. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nu "vunnit" NaNoWriMo -- sjätte året i rad -- men jag har ännu inte lyckas få klar historien. Det som frustrerar mig är att jag bara har en episk slutstrid kvar, men som det ser ut nu vet jag inte om jag kommer kunna klara av att skriva den tills imorgon kväll. Över 50000 ord blir det ju i vilket fall, men jag hade gärna velat ha en avslutad berättelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag kröp över mållinjen några timmar innan midnatt den 30:e november, fast själva boken hann knappt komma igång. Det får väl bli till att skriva på den under nästa år istället, tillsammans med mina andra pågående projekt. Nej, Nanowrimo 2011 kommer inte gå till historien som den bästa Nanoupplevelsen hittills, men jag är väldigt nöjd med att jag orkade i mål. ^^;;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 months later...

Det börjar dra ihop sig igen. Vilka är på i år? För min del blir det tredje året i rad. Denna gång hade jag tänkt byta genre helt, så jag kommer befinna mig långt ifrån min "comfort zone". Det kan ju bli bra, och det kan bli katastrof, men de säger att Nanowrimo är rätt tillfälle att experimentera med sitt skrivande..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag är väldigt peppad i år! Jag ska skriva 3:e och avslutande delen i min fantasytrilogi som utspelar sig i Japan. Eftersom jag struntar i de mer petiga reglerna i utmaningen (som att man ska skriva en hel bok från början till slut osv) har jag redan skrivit inledningskapitlet för att ha det överstökat. Det gör att jag kan dyka rakt in i huvudberättelsen som kickar igång i bokens andra kapitel.

 

Det är många trådar som ska knytas ihop i denna avslutande bok, vilket kommer att bli en spännande utmaning. Och om det mot förmodan kör ihop sig har jag förra årets påbörjade bok som jag kan skriva vidare på för att få ihop mina ord. Som jag hade skrivit då var förra Nano motig och jag körde fast strax efter första tredjedelen av av boken, men nu har jag utforskat den berättelsens bakgrund för att kunna jobba vidare på den. Men sannolikt fortsätter jag på den vid nästa års Nano istället.

 

Hur går det för er andra? Har ni nya projekt och idéer eller kommer ni bara skriva och se hur det blir?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har väldigt ambitiösa planer i år! jag har tänkt skriva någon typ av fantasyberättelse, vilket jag aldrig har gjort förut. Jag har till och med kostat på mig ett nytt tangentbord enkom för den här månaden. Jag kände att jag orkar inte med det inbyggda tangentbordet på min laptop en Nanowrimo till. Det är inga större fel på det, men man måste trycka precis i mitten på mellanslagstangenten för att den ska ta, trycker man lite utanför mitten blir det inget. Och det är ganska irriterande att man tappar en massa ord bara för det.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag blev klar på 16 dagar i år, vilket var skönt med tanke på hur motigt föregående år var. Ca halva berättelsen återstår, men jag måste ägna mig åt annat under resten av året, så det får jag ta itu med till våren. Hur som helst var det härligt att skrivandet flöt på så bra!

 

Ni kan läsa ett kort utdrag ur min Nanos inledning här. Det är tredje och sista delen i min trilogi som utspelar sig i Japan.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag börjar sakta men säkert närma mig målet jag med, och räknar med att bli klar i helgen. Det har gått långt över förväntan med min berättelse. Jag hade tänkt ut saker som skall hända mina karaktärer flera år framöver, men på 42 000 ord har jag ännu bara berättat vad som händer de tre första dagarna i historien. Frågan är bara hur jag skall kunna hitta disciplinen att fortsätta skriva när den här månaden är slut?

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Nej, ge inte upp! Det är inte alls mycket tid som behövs, det räcker med någon timme om dagen. Sjäölv så jobbar jag, och räknar man med restiden är jag borta nästan tolv timmar om dag, men ändå lyckas jag få tiden att räcka till. det handlar bara om hur motiverad man är. Och så ska man inte heller bry sig om ifall man skriver rätt eller bra, sådant kan man rätta till nästa månad!

 

Som sagt, ge inte upp! det kan vara svårt att komma igång när man redan har missat några dagar, men när jag ligger efter brukar jag ta helgerna till att skriva ikapp. Men skulle det vara så att du inte lyckas komma igång kan du alltid göra ett nytt försök nästa år. Spara dina idéer och planera lite grann inför nästa år så ska du se att det kommer gå mycket lättare.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, jag kan försöka skriva imorrn ;_; ska sova strax
 
Om det bara var en timme~
Jag skriver myckt långsammare än så :/ Pausar ofta, dels för att jag inte vet vad jag ska skriva, dels för att jag känner att jag måste beundra mitt verk.
 
Vem här är Nesskall, förresten? Jag är så paranoid över sådant :#

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...