Hoppa till innehåll
Anime.se

Ghost Hound


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

GHOST HOUND

 

HAUySJbbR.png

 

Kort info:

Det här verkar fylla det hål som blivit sen Ghost Hunt slutade, där mycket mystik förhoppningsvis är inblandat. Perfekt nu till höstens mörker. Production I.G står för den här serien och karaktärs designen, som det inte går att ta miste på från bland annat Jigoku Shoujo, Mariko Oka är med och gör det här till kanske en av höstens höjdare.

 

Den är även skriven av personen bakom bland annat Serial Experiments Lain och RahXephon, vilket är två riktigt bra serier enligt mig. Så att ha höga eller goda förväntningar på serien blir nog inte allt för stora krav skulle jag tro.

 

Handling:

Två olika världar. Den verkliga (Utsushiyo) och dröm/gömdavärlden (Kakuriyo) och tre olika pojkar som alla kan gå in och ur Kakuriyo. En olycka som hände 11 år innan, där två personer blev kidnappade, bland annat huvudpersonen Komori´s syster.

 

Karaktärerna:

 

Tarou Komori

Kensho Ono

JpSuoxxBj.png

Huvudpersonen. Kommenterar sinna så kallade drömmar på band efter att han vaknar upp. En återkommande dröm verkar vara med hans syster som ligger och sover(?).

 

Makoto Ogami

Souichiro Hoshi, Gundam Seed, Gundam Seed Destiny

DYNTGkDhm.png

Får veta i första avsnittet att han inte varit i skolan på två veckor när några personer ser honom på skolområdet igen. Han verkar också ha något att göra med Tarou Komori som hänt tidigare.

 

Masayuki Nakajima

Jun Fukuyama, Code Geass, Inukami, ToHeart2

xlkblQxYI.png

Nyligen inflyttad i staden och tar direkt intresse för Makoto Ogami och Tarou Komori.

 

Miyako Komagusu

Akiko Yajima, Berserk, Blood +, Ergo Proxy

uaFBKCRpH.png

Man får se henne när Tarou Komori befinner sig i drömvärlden och sedan i slutet av första avsnittet där hon tittar på något som ser ut som ett spöke/väsen. Mystisk tjej som man inte fått veta något om än.

 

Vi fick Seirei no Moribito i våras/sommras av Production I.G som verkligen levererade från början till slut, låt oss hoppas på en till minst lika bra serie i Ghost Hound.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På vilket sätt är Ghost Hunt och Ghost Hound relaterade?

Jag försökte hitta något på wiki men vågade inte läsa för mycket för risken för spoilers. Kunde dock inte hitta någon relation, olika karaktärer och historierna lät väldigt annorlunda också(av det jag läste).

 

Undrar hur det är viktigt att ha sett Ghost Hunt först(jag har inte sett den)?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På vilket sätt är Ghost Hunt och Ghost Hound relaterade?

 

Båda seriernas namn består av två ord varav det första är "Ghost" och det andra börjar på "H" vilket ger förkortningen "GH". ;)

 

De är inte relaterade.

 

aah.

 

tyckte Blå antydde att dom var relaterade med:

Det här verkar fylla det hål som blivit sen Ghost Hunt slutade

 

Jag missförstod väl :]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, jag misstänkte att det var därför. =)

 

Jag tror snarare att herr Blå syftade på att Ghost Hound har chans att fylla upp tomrummet som Ghost Hunt lämnade efter sig på spök/mystik-planet.

 

Själv har jag inte sett första episoden än, men jag kommer definitivt följa serien såhär i höstrusket.

 

Edit: Ohh... Akika Yajima... jag älskade henne som Pino i Ergo Proxy. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror snarare att herr Blå syftade på att Ghost Hound har chans att fylla upp tomrummet som Ghost Hunt lämnade efter sig på spök/mystik-planet.

 

Stämmer mycket bra. Men de som inte har sett Ghost Hunt och gillar när det är lite mystik och lite övernaturligakrafter (spöken/väsen/andar osv) bör absolut spana in den också. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2

Bra avsnitt, jävligt bra avsnitt. Mycket förklarades och man har nu en bra bild av vad som hände 11 år sedan när Komori och hans syster blev kidnappade.

 

Gillar Nakajima och hans sätt att gå till väga med saker. Inget smygande eller liknande utan han går direkt på sak, frågan är bara varför han är så angelägen av att veta allt detta.

 

Komori´s scen när han går in i skogen och den mystiska dimman som kommer fram är härlig med det brusande ljudet. Jag njuter och längtar till nästa avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Ghost Hound - 03
Jag gillade det här avsnittet. Det var mer interaktion mellan huvudkaraktärerna, och det ska bli spännande att se vad som händer när de kommer in i ruinen av Tarou's fängelse. Sedan vill jag ju se mer av Miyako. Av någon anledning känns hon väldigt intressant som karaktär redan nu, trots att man inte vet så mycket om henne.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ghost Hound - 03
Sedan vill jag ju se mer av Miyako. Av någon anledning känns hon väldigt intressant som karaktär redan nu, trots att man inte vet så mycket om henne.

 

Känner precis samma sak.

Det är något speciellt med henne som intresserar mig och det ska bli spännande att se vem hon egentligen är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tredje avsnittet

Nakajima fortsätter att vara den drivande kraften som får handlingen att gå framåt, och samtidigt vet man minst om honom bland de tre pojkarna.

 

Vem är det som han påstår sig ha dödat och vad för slags scen är det som spelas upp för honom?

 

Håller också med om att Miyako är en annan inressant karaktär, självklart är de alla intressanta men tycker att man har fått en klarare bild om både Makoto och Tarou´s bakgrund som gör att man vill veta mer om de andra två.

 

De små scenerna är härliga föresten, tänker främst på när Nakajima går ut ur skolan och börjar tänka tillbaka om vad som hänt samt när de tre går upp i skogen och Tarou blir rädd när han tänker på vad som hände tidigare där i skogen, var det en dröm eller verklighet?

 

zjeOtWsiw.png

Avsnitt fyra bådar gott nu när de nu ska bege sig in i mörkrets hemligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ghost Hound - 04

Igen så fylls man med nya frågor och funderingar, precis som tidigare avsnitt i serien.

 

Fan vad kusligt spännande det var när dom gick in och Tarou som börjar se saker igen (tänker på det som hände i skogen i avsnitt 2).

Tarou och Makoto verkar ta hela situationen när de blir de där små väsen med ro, medans Masayuki får panik och aggerar mer som en person ska efter en sådan situation skulle jag villja säga.

 

Den här serien får en stor eloge redan nu från mig när det gäller att fänglsa tittaren under ett helt avsnitt, och som sedan får en att undra vad fan kan dom bjuda på här näst. Kanske bara är jag som är så tokig i serien i sig också, gillar verkligen den värld som har målats upp för en. Samt att alla de fyra karaktärerna som det mer eller mindre handlar om är alla lika intressanta.

 

Som sagt, bara vänta på att avsnitt 5 kommer subbat snart.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Ghost Hound svammel

Serien är sjukt spännande och beroendeframkallande och jag vill bara ha mer. Jag får nog ta och se om avsnitt sju dock om jag vill förstå allt om vad som sades om hjärnans olika funktioner för minnet.

 

Herr doktor verkar nu visa sitt rätta jag, men inte direkt vilka planer han har än. Fick de vibbarna om har redan efter första mötet med honom, om att han hade något annat planerat än just att bara hjälpa Tarou, men dom försvann sedan efter att han och Tarou hade en liten kvällspromenad och pratat om diverse.

 

De är OBE och det är något som gör att Tarou vill dit hela tiden, är det för att han vill träffa sin syster bara? Vill iaf se mer av den världen. Sen vill jag även ha mer screentime på Miyako och veta mer om henne och hennes roll i serien. Och även gubben på berget som kunde se dom i Kakuriyo, ja det är massor jag vill veta!

 

Lite mer beröm till serien i mitt lilla svammel kanske man också då får plats med. Om det nu inte vore nog med att bara handlingen är fängslande så är ljudet en grymt bra anledning kanske för att bara mysa av alla små detaljer som man för höra. Det jag gillar mest är det brusande ljudet som kommer i olika tillfällen, som tex i slutet av avsnitt sju när Makoto ser något i mörkret som springer och blir sedan påkörd av en lastbil som sedan försvinner i tomma intet. Det är en liknande figur som Tarou såg i skogen förut samt som han ser när han tänker tillbaka till sin systers kidnappning, är det persnoner eller är det några andra varelser det rör sig om?

 

En liten lista för att förenkla allt det som står i texten ovan kanske kan vara lättare att läsa.

 

 

  • *Vem är gubben som vandrar mellan olika berg och som kan se pojkarna i Kakuriyo?
    *Vad har Miyako för speciella krafter samt vilken betydande roll kommer hon ha i fortsättningen i serien?
    *Vad har den manlige doktorn för planer?
    *Har den kvinnliga doktorn något lurt för sig med?
    *Vem är det som Tarou kan tänkas se i sin egen hjärna?
    *Vill Tarou något annat än att bara träffa sin syster i Kakuriyo?
    *Vilka är de mörka figurerna som man har fått sett vid olika tillfällen?

 

Det finns nog några frågor till som jag gärna kan tänka mig att diskutera om. Få av dessa har jag ens några bra svar på själv, men det som gör serien så grymt intressant är att just en hel del frågor ploppar upp och man kan inte direkt sluta tänka på dom, iaf inte jag. Avslutar detta inlägg med att skriva att den här serien är kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Bumbar upp den här.

 

Avsnitt 9-10 var fruktansvärt bra. Här är det spänning på hög nivå!

 

I <3 Spökhund

 

Lite spoilers

Nu fattar man också varför den heter spökhund, även fast man kanske ser det i OP låten. Makoto är riktigt skön när har bara så där gör om sig till en.

 

Spökhund tar sig i kragen också och scenen med den mörka figuren som springer och bli påkörd av en buss om och om igen var riktigt bra. Och när tjejen får panik och skriken till och figuren vänder sig om mot dom tänkte jag mest "nej nej vafan gör du!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Verkar som inte allt för många följer den här serien på forumet, vilket är synd då den är ruskigt spännande just nu efter 13 avsnitt (som jag har sett).

 

Ghost Hound 11-13

Här händer det massor av saker hela tiden och seriens regi är mästerlig! De använder helt enkelt de visuella perfekt med det ljud som även utnyttjas till max för att få fram rätt kännsla.

 

Vad händer då? Vi kan börja med Makoto och hans jakt efter sanningen på sin fars död. Riktigt intressant var det när Miyako's far berättade om den gången de gick in i sjukhuset.

 

Sen har vi Masayuki och hans far som verkar ha nå rellation med den kvinnliga doktorn. Samt att hans far bara i sig verkar dölja något annat.

 

Tarou och Miyako's scen vid ån slår dock nästan allt. Dock var den manliga doktorns scen i skolbyggnaden en riktig rysare den med, var inte riktigt med på den även fast det kanske var så uppenbart.

 

Senaste avsnitt dock med Tarou som flyger runt i den andra världen var sjukt spännande.

 

Ghost Hound blir bara bättre för varje avsnitt och ni som inte ser på den bör nästan plocka upp den direkt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det tycker jag att du gör rätt i. Jag är väldigt förtjust i det vi har fått så här långt. Serien växte på mig i samma takt som OP-låten "Poltergeist".

 

Det blir mer och mer Miyako, och det gillar jag. Hon är intressant som karaktär, och jag gillar hur hon är designad rent visuellt. Att Yajima Akiko står för rösten gör ju inte det hela sämre. Ghost Hound är en fröjd för såväl ögon som öron, och det är helt klart en av de bästa serierna jag följer för tillfället.

 

Och ja Blå, scenen vid ån var nice. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...