Hoppa till innehåll
Anime.se

Top 5 Anime ni sett!


Qvarfordt
 Share

Rekommenderade inlägg

Följer trenden och listar min top 5 lista:

 

1. Tengen Toppa Gurren Lagann

 

2. Ghost in the Shell: Stand Alone Complex 1 & 2

 

3. Neon Genesis Evangelion + The End of Evangelion

 

4. Seirei no Moribito

 

5. Cowboy Bebop

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min lista är skrämmande lik Sceleris'. Visserligen kollar jag inte alls lika mycket på anime nu som för 5-10 år sedan, men det GJORDES bevisligen jäkligt bra grejor då:

 

Neon Genesis Evangelion

Cowboy Bebop

Eldflugornas grav

Gunbuster

Min granne Totoro

 

(icke rangordnat, men topp-fem)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Näe :D

 

Jomen... när jag sätter betyg på en serie försöker jag utvärdera hur bra den egentligen är. Vad den förtjänar för betyg. Favlistan är bara subjektiv. Det går väl hand i hand med betyget på en viss nivå, men det är inte helt samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jomen... när jag sätter betyg på en serie försöker jag utvärdera hur bra den egentligen är. Vad den förtjänar för betyg. Favlistan är bara subjektiv. Det går väl hand i hand med betyget på en viss nivå, men det är inte helt samma sak.

Håller med fullständigt. Man kan ju vara väldigt förtjust i något som egentligen är "dåligt" (t.ex. dåligt tecknat eller dåligt skrivet), eller, vice versa, helt likgiltig inför något som man inte har några som helst invändningar emot.

 

Typexempel för mig är den tämligen primitiva Urusei Yatsura som jag är fånigt förtjust i för att den slår an någon sträng hos mig, medan Eldflugornas grav för mig är ett fantastiskt stycke film som jag inte blir särskilt glad av att se. (Nu menar jag inte "glad" på det sätt som filmens handling påverkar känslorna -- det hade varit dumt att vänta sig av den filmen --, utan snarare filmen som helhet.)

 

Men oftast sammanfaller det väl ganska mycket: man tycker ju faktiskt om att se bra grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo man gillar väl ibland saker som inte alls är så bra egentligen. Själv så älskar jag korta komedi-serier (korta som i 5-7 minuter) så som Gyagu Manga Biyori, Ippatsu Kikimusume och Let's Nupu Nupu trots att de är väldigt fult animerade och underlägsna i de flesta aspekt om man räknar bort humorn. Kan inte få nog utav dem. De är dock inte särskilt minnesvärda eller rörande till skillnad från de på min fav-lista.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här blir aningen svårt att besvara är jag rädd för, men jag gör en lista som många andra har gjort :D. (blir ingen 1-5 lista). Alla dessa serier har inget med robotar att göra, har aldrig tyckt om dom =/, men i varje fall alla dom här serierna är antingen bra pga handlingen eller för att dom har ngt med övernaturliga killar som kutar runt med svärd att göra. Har fastnat för sånna slags anime serier ><.

 

Death Note

 

Handling = +++++

Spänning = ++++

Karaktärer = +++

Serie längd = ++½

Musik = ++++

Strids Ritning / stil = Finns ingen, han dödar med en bok =P.

-----------------------------------------*

Rurouni Kenshin

 

Handling = ++++

Spänning = +++ (Pauser i handlingen, till ex dom har en fest i 3 avsnitt)

karaktärer = ++++

Serie längd = +++++

Musik = ++

Strids Ritning = ++++½

-----------------------------------------*

Claymore

 

Handling = +++½

Spänning = ++++

karaktärer = +++(är väldigt petig på utsende, och stör mig på huvudpers.

Serie längd = ++ (26 avsnitt, och serien har lagts ned, vad jag förståt).

Musik = ++½

Strids Ritning / stil = ++++

------------------------------------------*

Berserk

 

Handling = +++++

Spänning = ++++½

Karaktärer = +++++

Serie Längd = ++ (åter igen nerlagd efter 28 avsnitt , om jag minns rätt)

Musik = ++++

Strids Ritning / stil = +++½

-------------------------------------------*

AirGear

 

Handling = +++½

Spänning = +++½

Karaktärer = ++++

Serie Längd = ++

Musik = ++

Strids Ritning / stil = ++++ ( Häftig kombination, med inlines.)

-------------------------------------------*

Okej kan inte låta bli men... One peace måste nämnas !!

 

One Peace

 

Handling = ++++

Spänning = +++

karaktärer = ++++

Serie Längd = ++++++ (Mycket att gräva i ! =D)

Musik = +++½

Strids Ritning / stil = ++++

-------------------------------------------*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Claymore

Serie längd = ++ (26 avsnitt, och serien har lagts ned, vad jag förståt).

 

Berserk

Serie Längd = ++ (åter igen nerlagd efter 28 avsnitt , om jag minns rätt)

 

Båda serierna är avslutade. Claymore animen avslutades troligtvis av den anledningen att den hade kommit ikapp mangan.

 

Berserk animen är mer en preview till mangan som pågår än.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm gick bara igenom hela serier jag sett och fick fram en lista som antagligen ser lite annorlunda ut mot de flesta här.

 

1.)The twelve kingdoms

2.)Terra e

2.)The Third

4.)S-strain

5.)Clannad

 

(bonus 6-10)

6.)Serei no Moribito

7.)Speed Grapher

8.)WitchBlade

9.)Lucky Star

10.)Mariasama ga Miteru

 

Terra e och The Third kunde jag inte avgöra mellan vilken som är bäst :P.

 

Kommer antagligen ändras när fler serier blir klara, bl.a är jag väldigt förtjust i nijuumensounomusume

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går egentligen inte skriva en top 5 lista bara sådär om anime. Det är ju som att fråga vilket ditt top 5 käk är, någon kommer svara glass, någon svarar godis och någon cool människa svara LAN schnitzel....

 

De går liksom inte riktigt in i samma kategori.

 

Jag har bestämt mig att jag ska skriva en top x lista ändå och ta med alla som jag tycker är riktigt bra på olika sätt.

 

- Hajime no Ippo

 

- Rurouni Kenshin OVA2 (Samurai X: Trust and Betrayal)

 

- Hikaru no Go

 

- Major Season 1-3

 

- Gundam SEED

 

- Grave of the Fireflies

 

- Cowboy Bebop

 

- Samurai Champloo

 

- Strawberry Panic

 

 

Dessa är väll de som sticker upp mest ur min lista av anime. Finns många som ligger strax under listan som jag funderade på att ta med men då hade listan blivit för lång :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå ingenting, är det någon som har en aning om det nånsin ska komma en fortsättning på Full metal panic? Vilken i övrigt är en av mina favoriter... :P

 

Full Metal Panic! The Second Raid kanske? :P

Eller du menar om det ska komma en ny efter den? Finns nog f.ö en OVA på Second Raid också om jag inte är helt ute och cyklar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå ingenting, är det någon som har en aning om det nånsin ska komma en fortsättning på Full metal panic? Vilken i övrigt är en av mina favoriter... :P

 

Det är omöjligt att veta såvida man inte har lyssnat av alla samtal som Kyoto Animation har fört med Gatoh Shouji (FMPs författare). Jag antar för övrigt att du redan har sett Full Metal Panic! The Second Raid.

 

Man får ta sig en titt på den information som finns och sedan försöka dra egna slutsatser. Det här är inte rätt tråd för diskussionen, men om du hoppar in i tråden för allt som har med Full Metal Panic! att göra kan du ta del av en del information. Det är ganska mycket text och jag vill inte klippa in det i den här tråden. Om du har några frågor efter att ha läst det som står kan du fråga i den tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

- Rurouni Kenshin OVA2 (Samurai X: Trust and Betrayal)

 

Kanske lite onödigt att påpeka samt OT men det är faktiskt OVA1 som är Trust and Betrayal OVA2 är Reflections :P

 

Trust And Betrayal är uppdelad i två OVAer har jag för mig. Sen har du Reflections som är på två st OVAer där med. Däremot på myanimelist med flera så lägger de ihop det som en ända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trust And Betrayal är uppdelad i två OVAer har jag för mig. Sen har du Reflections som är på två st OVAer där med. Däremot på myanimelist med flera så lägger de ihop det som en ända.

Trust och Betrayal är bara namnet på de amerikanska DVD:erna. (Detta för att amerikanska bolag traditionellt har undvikit att skylta med "del x av y" för att locka ovetande köpare.)

 

Den första OVA:n är en serie på fyra avsnitt, den andra en serie på två avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

nu är min lista inte bara serier.. men det får ni ta och leva med ^^

 

1. Arashi no Yoru ni (bättre får man leta efter)

2. Spice & Wolf

3. Full Metal Alchemist

4. Wolf's Rain

5. Princess Mononoke

 

nu när jag ser min egen lista själv ser jag hur konstigt utspridd mina genrer är men... ja så är det bara :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...