Hoppa till innehåll
Anime.se

Top 5 Anime ni sett!


Qvarfordt
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Min topplista håller sig i stort sett konstant. Så jag postar min femtopp från 2010-2012:

  1. Eve no Jikan Gekijouban
  2. Fate Zero (båda)
  3. Suzumiya Haruhi no Shōshitsu
  4. Gintama'
  5. Mahou Shoujo Madoka Magica

Egentligen är det väl lite fusk med Eve no Jikan eftersom det nästan helt bygger på OVA-serien. Isåfall tar jag bort den och sätter in Hanasaku Iroha efter Madomagi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag är lite för trött för att göra en utvärdering om varför jag har dessa som topp 5, jag har helt enkelt funderat, tänkt på dem och sett dem flest gånger. Men tänkte försöka lägga in en av topparna ur varje genre, ungefär..

 

Ginga Nagareboshi Gin (silver fang)

Code Geass: Hangyaku no Lelouch

Hajime no Ippo

Ristorante Paradiso

Spice and Wolf

 

Meh - det blev inte dom jag tänkte från början, och jag kan inte säga att dom här är bättre än vissa andra.. Men inte heller sämre. Nåväl, jag försökte i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hmm, svårt att komma på fem som alla platsar i topp, men men...

 

 

.hack//SIGN

Ohotad etta (övriga serier har ingen rangordning).

Älskar alla delar av denna anime - story, karaktärer, tecknarstil, musik etc. You name it, I love it.

hack_sign.jpg

 

 

Fushigi Yuugi

En annan STOR favorit.

gang.jpg

 

 

Saber Marionette J

Lime!!!!!!! <3

735ddec1.jpg

 

 

Mai Hime/Otome

Simply awesome <3

Mai20hime2002.jpg

 

 

Kyo Kara Maoh!

Bishies *drool*

*wipes floor*

kyoukaramaou2.jpg

 

 

Bubblare skulle väl vara Sword Art Online.

Hittils jättebra, men jag avvaktar tills jag ser hur den slutar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Finns så himla många, men här är några som jag uppskattat väldigt mycket.

 

1. Hikaru no Go (Fullkomligt älskade serien... så himla bra minnen)

2. Aria (Serien som drar inspiration ifrån Venice, inte den där ecchi/harem anime).

3. Yakitate Japan!

4. Hunter x Hunter originalserien (Inte sett sista så har ingen åsikt)

5. Clannad

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
Att göra en lista på mina fem största favoriter är sannerligen inte lätt, men om jag skulle göra ett försök skulle det nog se ut någonting såhär:

 

5. Lucky Star (Whut?!?!)

Denna kommer med på listan enbart på grund av att den är vad jag vill kalla en Undantagsanime. Den totalignorerar de gyllene reglarna kring anime som jag har växt upp med: Den japanska versionen är bättre än den engelska; kvinnliga argsinta karaktärer med feminin utstrålning är inget att ha; långvariga diskussioner om mat kan aldrig vara spännande. Lucky Star skruvar på reglerna och kör sitt eget race där Wendee Lee spöar Aya Hirano, den argsinta "tsundere" (notera citattecknen)-karaktären börjar visa episk karaktärsutveckling, och man sitter som hypnotiserad när de pratar om hur man äter kakor och bakelser på bästa sätt. Det som i mina ögon sänker seriens värde är dels för att alla skämt inte tilltalar mig, och dels för att majoriteten av alla karaktärer mest agerar som utfyllnad (även dubben har höjt standarden för somliga, inte minst för Misao och Yutaka). Och dels för att jag (förmodligen är den enda på jorden som) inte tål introt.

4. Fullmetal Alchemist

En gång i tiden var detta min absoluta favorit, men nu inser jag att serien inte alltid levererar på rätt sätt. Jag kan inte hjälp att jämföra den med mangan, som på alla sett är en bättre historia i mina ögon. Dock är det fortfarande en riktigt bra anime full av härlig nostalgi, så den förtjänar definitivt en plats på listan.

3. Trigun

Jag har säkert nämnt det förr, men detta är den första animeserien någonsin för mig. Den är rolig, sorglig, smart och cool; allt man kan önska sig av en anime. Har sett serien tre gånger, men det kanske är dags för en fjärde gång snart.

2. Azumanga Daioh

Jag har redan lovordat den här serien så mycket att jag inte vet vad jag ska tillägga. Bästa slice-of-life serien någonsin, som har allt som Lucky Star saknar. Det har gått alltför många år sedan jag såg på serien nu...

1. .hack//SIGN

Serien som i mina ögon är perfekt. Det enda som är dåligt med den den är dess uppföljare (*host .hack//LoS(er)) och allt skräp som skapades runt universumet. För berättelsen var tydligen för episk för skaparna att kunna hålla kvar den på sin rätta plats; Roots var väl okej, men ingenstans i närheten av det undersköna originalet. Another Birth-böckerna funkade väl också, om man har ett öppet sinne. Om du inte har sett .hack//SIGN ännu, släpp vad du håller på med och spring och titta på den! Spring!

 

Detta är såklart en mycket oexakt lista. Jag tror jag har bytt plats på Azumanga och SIGN ett antal gånger, och det känns som Fullmetal Alchemist bara åker längre och längre ner. Jag har dessutom nog missat en hel del favoriter (som Planetes, Last Exile, Doki Doki School Hours...), men som sagt är det mycket svårt att rangordna godbitarna.

Wow, så detta var mina svar för fyra, nästan fem år sedan.

 

Och tja, .hack//SIGN är nog fortfarande min favorit, men eftersom det har gått så lång tid sedan jag senast såg på Azumanga Daioh skulle jag nog dra ner den på listan ett snäpp eller två. Samma gäller Trigun. Efter att ha varit i Japan skulle jag faktiskt sätta Lucky Star ännu högre på listan, kanske nummer tre. Fullmetal Alchemist skulle jag nog fortfarande ha kvar på nummer fyra, med tanke på vad den gjorde för mitt animeintresse överlag.

 

Fast ja, några nya klassiker vet jag inte om jag kan komma med, då jag inte har varit tillräckligt engagerad för att orka se på allt nytt. Och inte hamnar Jag är inte ALLS kär i min storebror! eller Mina inre val sätter käpp i hjulet på min gymnasieromanskomedi på några listor, någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...