Hoppa till innehåll
Anime.se

Den gamla generationen Vs. Den nya generationen

Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Det har nu gått en tid sedan Playstation 2, Gamecube och Xbox var herrar på marknaden. En ny generation av TV-spel har äntrat arenan; en generation som spottar på blidrörs-TV, och kräver att man skaffar en HD-dito. Många spel som har kommit till dessa idag är så fabulöst snygga att somliga helt enkelt har glömt bort hur spelen såg ut för ett par år sedan.

Därför kan man fråga sig: hur har den äldre generationen överlevt denna HDfiering? Kan man fortfarande spela Super Mario Sunshine eller Final Fantasy X på sin 50"-TV?

I mitt fall kan jag svara både ja och nej. När jag försöker koppla in PS2:an in i 26"-HDTV blir bilden blurrig, oskarp och allmämt eländig; bildrörs-TV:n ger ett klart bättre resultat. Däremot när jag spelar GC-spel på min Wii (via komponentkabel) blir bilden alldeles perfekt (om än lite utdragen). Angående Xbox har jag inte testat att koppla in den, men att spela Halo 2 på Xbox 360:n går alldeles utmärkt.

Själv har jag alltid bildrörs-TV:n nära till hands för att kunna spela mina gamla PS2-spel. Hur är era erfarenheter med den gamla vs. den nya generationen? Kommer de nya konsolerna att ta över våra liv såpass att man glömmer bort sin små älsklingar? Hur länge kommer det att ta innan de faller i glömska?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bildrörs-tv? Så 80-tal.

Själv spelade jag det gamla Final Fantasy 6 igår, försökte med HDTVn men det laggade lite väl då teven inte tog emot min första playstation.

Så jag fick helt enkelt byta till min gamla bildrörs-tv, inga problem där.

Även om min Snes fungerade skitbra på HDTVn.

Final Fantasy X tycker jag fungerar utmärkt, även om vissa PS2-spel blir lite suddiga, men vem är så kräsen.

En sak är i alla fall säker, det var bättre förr!

'97, vilket år...

Men det är nästan ändå lite löjligt med dessa personer som inte "vill" följa med teknologin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det funkar helt OK. Man får inte ha allt för höga krav med tanke på att man blåser upp en ganska lågupplöst bild på en stor yta, åtminstone i mitt fall. Tyvärr lider spel mer av detta än t ex filmer, varför vet jag inte. Jag upplever dock att min plasma klarar av lågupplöst material som analog TV, DVD och gamla spel bättre än motsvarande LCD. LCD är helt enkelt mycket bättre på att avslöja brister i signalkällan. Detta var en av anledningarna till att jag köpte plasma och inte LCD.

Med rätt kabel tycker jag det går att få acceptabelt resultat iaf. Xbox i NTSC-läge med komponentkabel och HD-uppskalning. Tycker spelen ser helt OK ut. I början jämför man lite med hur det kan se ut när man spelar ett modernt spel som drar nytta av upplösningen och då blir man lite besviken, men efter ett tag så vänjer man sig.

Anledningen till att bildrörs-TV i många fall är bättre är ju för att signalkällan är interlaced medan TV-tekniken är progressiv. Det kan ge ett lite lustigt resultat att justera detta. Kan man köra progressiv direkt från källan upplevs slutresultatet mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har bara spelat Wanda och kolosserna (Shadow of the Colossus) på min platt-TV. När en kompis var över och såg spelet sa han "oh, coolt, har du satt igång din PS1?". Själv var jag OMFG när jag såg skärmdumpar från spelet.

Det är inte maskinerna det är fel på, det är TV-apparaterna. Överdetaljerade spel blir bluddriga på min nya TV :(

Själv är jag helt ointresserad av de nya spelmaskinerna. Eller nja, inte helt, men nästan helt. TV-spel roar mig helt enkelt inte längre. Brädspel är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inga problem att spela gamla PS2 spel på min projektor, visst det blir inte direkt UBER vackert men det funkar!

Just nu föredrar jag förra generationen pga av spelutbudet men jag tror att den här generationen kommer krossa förra runt 2009/10.

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv väntar man nog till nästa generation, eventuellt tills det börjar komma lite fler spel, tycker inte de är något vidare brett sortiment atm... tacka vet jag ps2, som jag fortfarande är stört nöjd med, kanske skulle blivit en ps3a om den hade riktigt bra stöd för ps2 spel, men icket.

Väntar ivrigt på Odin Sphere till ps2an för tillfället, planerar att låta det bli det första spelet jag spelat på länge (till ps2 då alltså).

brädspel, och andra kortspel är jag också väldigt intresserad av, men framför allt så har kortspelen en tendens att bli svinigt dyra efter ett tag. 50kr för 11 magickort nej tack. Fast kanske går ner mig i något sånt spel igen. Eye of judgment såg rätt trevligt ut faktiskt, men ska vara snuskigt dyrt.

Skulle nöjt mig med pc om det inte vore för att den saknar en underbar genre, tactical rpg. a.l.a. Disgaea, Phantom brave, FF tactics, Ogre tactics, etc...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter