Hoppa till innehåll
Anime.se

Golgo 13 - Mord och inga visor.


doppler
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är synd och skam att ingen, inte ens jag, startat en tråd om den här serien, men nu är det dags att ta tjuren vid hornen.

 

Golgo 13. Den hårdaste, kyligaste och skickligaste yrkesmördare som världen skådat. Slugare än Light Yagami, mer hänsynslös än Lelouch Lamperouge och med mer stake än Kamina. Om ni inte hört talas om honom tidigare så kan outrosekvensen visa vad som kommer att hända i de femtio avsnitten:

 

Golgo 13 ligger med något våp.

 

1.jpg

 

När hon är fullkomligt utmattad så hoppar han i kostymen och drar.

 

2.jpg

 

Sedan är det dags att ta i tu med arbetet, och att göra sig av med de som står i hans väg.

 

3.jpg

 

Med en kula från sin modifierade M16 tar han kål på sitt mål.

 

4.jpg

 

När han är färdig med mördandet så återgår han till liggandet.

 

5.jpg

 

Och så är vi tillbaka på ruta ett. I fyrtio år har den här ostoppbara mördar- och sexmaskinen uppfyllt fantasierna hos japanska medelålders mangaläsande män.

 

Vill ni veta mer om det underbara varumärke som är Golgo 13? Ta då och lyssna på AnimeWorldOrders informativa recension av den första Golgo 13-filmen där mycket om mangan och dess bakgrund tas upp.

 

Hela detta inlägg är stulet direkt från Daryl Surats tråd på ADTRW om just Golgo 13.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
avsnitt 17
Varför skjuter Golgo polisen i slutet, för att han "visste" att Golgo var skyldig? Det är ju inte direkt första gången som Golgo är den enda möjliga gärningsmannen på plats och folk "vet" att han är den skyldige utan att ha några bevis. Det stör mig för det mordet känns helt onödigt och inget som Golgo 13 skulle göra.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

avsnitt 17
Spoiler
Varför skjuter Golgo polisen i slutet, för att han "visste" att Golgo var skyldig? Det är ju inte direkt första gången som Golgo är den enda möjliga gärningsmannen på plats och folk "vet" att han är den skyldige utan att ha några bevis. Det stör mig för det mordet känns helt onödigt och inget som Golgo 13 skulle göra.

Jag tog det som att...

Spoiler
Golgo antingen var där för att döda polisen också (dvs ett till kontrakt), eller att polisen hade tänkt döda Golgo först, och att Golgo sköt i självförsvar. Han gav ju Duke en konstig blick...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker den är tillräckligt spännande för att man ska fortsätta orka titta. Det är ju ingen cliffhanger - varje avsnitt är fristående. Så man får inget direkt sug efter att hela tiden se mer, vilket jag tycker passar mig bra. Sätt dig ner med ett glas whisky i mycket dämpat belyst rum en sen kväll så ska du se. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
avsnitt 17
Varför skjuter Golgo polisen i slutet, för att han "visste" att Golgo var skyldig? Det är ju inte direkt första gången som Golgo är den enda möjliga gärningsmannen på plats och folk "vet" att han är den skyldige utan att ha några bevis. Det stör mig för det mordet känns helt onödigt och inget som Golgo 13 skulle göra.

Jag tog det som att...

Golgo antingen var där för att döda polisen också (dvs ett till kontrakt), eller att polisen hade tänkt döda Golgo först, och att Golgo sköt i självförsvar. Han gav ju Duke en konstig blick...

 

Läste mangan igår...

I slutet av den första engelska samlingsvolymen från viz media så finns det lite kul information om golgo i slutet, bl.a "conditions fo accepting a job".

 

- Kills without hesitation any people who lie to him, betray him, or may pose an imminent danger to him on a job (regardless of the offender's rationale).

Det är sannolikt att han dödade polisen eftersom Golgo ansåg att polisen hade potentialen att fälla honom. Att han inte brytt sig om tidigare poliser som varit efter honom måste vara för att han inte såg dem som ett "hot".

 

- No double contracts. Should he happen to recieve the same commission from different clients at the same time, he will only accept payment from the client with the prior contract.

Han hade alltså inte kunna ha dubbla kontrakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läste mangan igår...
Spoiler

I slutet av den första engelska samlingsvolymen från viz media så finns det lite kul information om golgo i slutet, bl.a "conditions fo accepting a job".

 

- Kills without hesitation any people who lie to him, betray him, or may pose an imminent danger to him on a job (regardless of the offender's rationale).

Det är sannolikt att han dödade polisen eftersom Golgo ansåg att polisen hade potentialen att fälla honom. Att han inte brytt sig om tidigare poliser som varit efter honom måste vara för att han inte såg dem som ett "hot".

 

- No double contracts. Should he happen to recieve the same commission from different clients at the same time, he will only accept payment from the client with the prior contract.

Han hade alltså inte kunna ha dubbla kontrakt.

Avsnitt 17 (fortfarande).

Spoiler
Nja, jag vet inte. Polisen var inte någon omedelbar fara för Golgo, som hade kunnat lämna stället för länge sen. Dessutom står det "imminent danger to him on a job"... men jobbet var ju redan slutfört. Men det kan vara så att det har att göra med "any people who lie to him"-delen av det. Han kanske såg igenom polisens lögner i och med hans blick efter de talats vid, och tänkte "det DÄR ska han få fan för". (Polisen hade kanske tänkt döda/fånga Golgo för privata skäl eller för karriären.)

 

Men det om dubbla kontrakt, "the same commission from different clients", betyder det inte bara att han inte accepterar samma specifika uppdrag (t.ex. "mörda presidenten") från olika personer samtidigt?

 

Så just på grund av att Golgo inte stuckit ens före han träffat den där gamla snuten, tycker jag det känns vettigt att han skulle ha mer jobb där. Men men, jag vet inte. Det var något oklart berättat. Det är möjligt att Golgo helt enkelt är, som dopplers signatur säger, en skitstövel. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...