Hoppa till innehåll
Anime.se

Gundam 00 2nd season


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag skulle ge Gundam 00, båda säsongerna, 7/10. Det var inte så tråkigt, det var småkul action (trots rosa explosioner och andra halvtaskiga effekter) och några vändningar. Men det var också ganska fånigt och hade en känsla av att vilja vara mer komplicerat och moget än vad det var. Och att Haro-robotarna var tvungna att upprepa allt de säger två gånger var ganska störande.

 

Slutet och filmen.

Spoiler
Kasst slut. Inte ett slut i egentlig mening, bara upplägg för nästa "säsong" (som råkar vara en film)... Alltså, alla ser ut att dö, men i nästa sekund lever de utan att någon anledning ges -- precis som slutet på säsong ett. De kanske har gjort slut på själva berättelsen, men sättet det gjordes på var väldigt icke-slutigt.

 

Filmteasern kändes väldigt Arthur C. Clarke-influerat -- ni vet, Jupiter som skådeplats för mänsklighetens "nästa steg". (Nu när jag tänker på det var det ju Clarke som populariserade tanken om rymdhissar i The Fountains of Paradise.)

 

Jupiter? I Clarkes 2001-böcker...

Spoiler
...har en främmande, uråldrig utomjordisk civilisation lämnat monoliter (stora, svarta stenblock) på olika platser i universum för att stimulera utvecklingen av intelligent liv i universum. Mänskligheten var ett sådant resultat, och vid Jupiter (under isen på månen Europa) finns ännu en ras varelser som påverkats av monoliterna.

Slutet på mänsklighetens barndom? I Clarkes Childhoods End...

Spoiler
...blir mänskligheten kontrollerad av en mäktig utomjordisk ras i djävlars skepnad, som senare visar sig arbeta åt en ännu större och mäktigare galaktisk civilisation med svärmmentalitet (alltså en stor klumpexistens istället för många individer). Med deras hjälp når mänskligheten upp till nästa nivå, och ansluter sig till svärmen, varpå allt annat liv på jorden utplånas.

 

Så, jag tror och hoppas faktiskt att det för första gången(?) i alla Gundam-serier kommer att komma utomjordingar. Jag antar att det är möjligt att det kan bli en "vi mot dem"-grej, med Gundams mot rymdmonsterrobotar, men det skulle nog kunna bli som i Contact (fast med mer action), där utomjordingarna inte är med själva -- alltså att Gundam 00-mänskligheten bara inleder den så kallade "dialogen" som Aoelia förberedde oss inför.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Slutet och filmen.

Spoiler

Så, jag tror och hoppas faktiskt att det för första gången(?) i alla Gundam-serier kommer att komma utomjordingar.

Om någon har missat det så är det bekräftat att så är fallet.

 

Filmen har för övrigt biopremiär idag i Japan, så vi kan väl vänta oss en DVD/Blu-ray hösten 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...