Hoppa till innehåll
Anime.se

Handla från e-bay!


Sebbe
 Share

Rekommenderade inlägg

Är det någon som beställt animé (eller manga) eller något över huvud taget från e-bay.com någon gång? Finns nämligen ett par saker jag vill köpa där, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Tänkte bara höra om det kanske finns någon som regelbundet handlar från e-bay, och som skulle kunna plocka med några saker till mig. I så fall betalar jag ju självklart i förskott! Men jag tror inte det finns någon sådan generös typ! :P

Någon som någon gång handlat från e-bay?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det knepiga är att om någon här skulle vara så vänlig att köpa åt dig så kommer ändå prylarna att skickas hem till korthållaren.

 

Skulle det vara annars kunde jag lätt göra det, är lite för lat för att orka hämta ut paket och skicka iväg till varsdetnuärdubor.

 

2 år kvar tills du kan skaffa VISA, du har ingen förälder eller snäll storasyster/bror som har ett VISA-kort som kan hjälpa dig?

 

Skaffar man Paypal så är det äckligt lätt att handla på ebay.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det knepiga är att om någon här skulle vara så vänlig att köpa åt dig så kommer ändå prylarna att skickas hem till korthållaren.

 

Skulle det vara annars kunde jag lätt göra det, är lite för lat för att orka hämta ut paket och skicka iväg till varsdetnuärdubor.

 

2 år kvar tills du kan skaffa VISA, du har ingen förälder eller snäll storasyster/bror som har ett VISA-kort som kan hjälpa dig?

 

Skaffar man Paypal så är det äckligt lätt att handla på ebay.

 

Vissa banker kan ge ut betalkort med Visa vid 16 års ålder, har för mig att handelsbanken gör det. SEB gör det dock inte T_T

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vad jag vet så måste man ha fast inkomst för att få skaffa kort som duger med att betala över nätet, räcker inte med att men ansvarar för sina egna pengar - men jag kan ju minnas fel(?).

 

Det varierar från bank till bank, SEB kräver det. Vissa banker har ju t.o.m. så du kan skapa ett temporärt kort som du kan handla för upp till en viss summa på, och då fungerar det precis som ett mastercard. När den summan är överskriden så slutar det kortnummret fungera. Kan vara värt att kolla om din bank har något sådant också Sebbe ifall de inte låter dig skaffa betalkort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ett vanligt Maestro kort med konto på föreningssparbanken, kostar 50:- / kvartal har jag för mig och det kan du skaffa när man fyllt 13 :)

 

De har en tjänst som heter "Banken via Internet" och där kan man fixa så att Maestrot fungerar som ett VISA eller MC över internet.

 

Läs mer här:

 

http://www.foreningssparbanken.se/sst/i ... 21,00.html

http://www.foreningssparbanken.se/sst/i ... 28,00.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då många säljare på eBay tar PayPal som betalningssätt kan man få sakerna skickade till en adress annan än korthållarens. Annars är Western Union vanligt, där du också kan välja adress. Om ingetdera går kan du allt som oftast helt enkelt kontakta säljaren "manuellt" och ge denne en ny leveransadress. Jag har aldrig haft eBay-problem som inte kunnat lösas snabbt och smidigt.

 

Se som sagt bara upp för bootlegs, ty de är ondska.

 

Skicka mig ett PM, e-brev eller liknande så kanske jag tillochmed kan hjälpa dig med transaktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då många säljare på eBay tar PayPal som betalningssätt kan man få sakerna skickade till en adress annan än korthållarens. Annars är Western Union vanligt, där du också kan välja adress. Om ingetdera går kan du allt som oftast helt enkelt kontakta säljaren "manuellt" och ge denne en ny leveransadress. Jag har aldrig haft eBay-problem som inte kunnat lösas snabbt och smidigt.

 

Se som sagt bara upp för bootlegs, ty de är ondska.

 

Skicka mig ett PM, e-brev eller liknande så kanske jag tillochmed kan hjälpa dig med transaktionen.

 

Värt att nämna är att Western Union själva säger att deras tjänst inte ska användas för att betala saker köpta på auktion. Det är troligtvis det lättaste sättet att bli blåst på också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Värt att nämna är att Western Union själva säger att deras tjänst inte ska användas för att betala saker köpta på auktion. Det är troligtvis det lättaste sättet att bli blåst på också.

Jag har bildat mig en annan uppfattning, efter att ha använt deras tjänst för att betala auktioner i flera år utan problem. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har bildat mig en annan uppfattning, efter att ha använt deras tjänst för att betala auktioner i flera år utan problem. ;)

 

Där ser man, aldrig varit med om en säljare som vill ha betalt genom det där. Nu var det ju dock westernunion vi pratade om ;)

 

Jag måste dock säga att deras auction payment tjänst verkar lika osäker för köpare som den vanliga "beama pengar på tre sekunder" metoden =( Fast det kan väl bero på vad man är van att handla med för "varor" på ebay också...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl ungefär lika säkert som alla andra sätt tillgängliga för att betala på Internet med...

 

Det jag menade är att man antagligen kan bli blåst eftersom de skickar en money order till säljaren med post. Om han sedan inte skickar något står du där utan dina pengar. Iaf med vanliga Western Union var man även tvungen att bekräfta att man inte skulle göra en chargeback innan man kunde skicka pengar med kreditkort genom dem. Kör man då samma system på auctionpayments så kommer man bli stående utan varken pengar elller saker man köpt om det går illa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

--/ Om han sedan inte skickar något står du där utan dina pengar. /--

Vilket kan hända hur man än betalar. Själv håller jag mig för det mesta till säljare med mycket och bra feedback, de brukar vara rädda om sitt rykte och måna om att fixa problem ifall de uppstår. I annat fall försöker jag starta en dialog med dem, funkar inte det får det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

--/ Om han sedan inte skickar något står du där utan dina pengar. /--

Vilket kan hända hur man än betalar. Själv håller jag mig för det mesta till säljare med mycket och bra feedback, de brukar vara rädda om sitt rykte och måna om att fixa problem ifall de uppstår. I annat fall försöker jag starta en dialog med dem, funkar inte det får det vara.

 

Skillnaden är att om man tar med t.ex. Paypal så har man 90 dagar eller nått på sig att gå till Visa eller Mastercard och göra en chargeback, alternativt kontakta paypal om det. Det är ju lite värre när pengarna ligger i ett brev som är gud vet var.

 

Som du säger dock, det är mycket bättre att bara hålla sig till säljare med hög feedback. Å andra sidan vore det då omöjligt för nya säljare att komma igång om alla gjorde så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara för att påpeka en sak.

 

Mycket av de som säljs på ebay är brända fansubs och HK(hong kong bootlegs) och är skit.

 

 

Ingen vettig människa säljer anime dvds... och om de säljer riktiga är de idioter som besmutsat och de ÄR inte värda att ha.

 

 

:D.

 

Jag undrar hur du får tag på anime DVDs då... jag brukar då köpa dem och de är helt klart värda att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen vettig människa säljer anime dvds... och om de säljer riktiga är de idioter som besmutsat och de ÄR inte värda att ha.

Så animé-DVD:er är inte värda att ha, säger du? I alla fall inte sådana man köper? Och folk som säljer dem är idioter?

 

Jag hänger nog inte riktigt med här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen vettig människa säljer anime dvds... och om de säljer riktiga är de idioter som besmutsat och de ÄR inte värda att ha.

Så animé-DVD:er är inte värda att ha, säger du? I alla fall inte sådana man köper? Och folk som säljer dem är idioter?

 

Jag hänger nog inte riktigt med här.

 

Jag menar om ngn köper anime dvds så behåller man dem, man säljer dem inte.

 

Jag menar såklart andrahandsförsäljning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...