Hoppa till innehåll
Anime.se

Canaan


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Trodde också vi hade en tråd om denna serien. Menar du inte spoiler-tag för avsnitt 12?

12

Av någon anledning så tvivlar jag på att hon dör, men sen samtidigt så kan hon mycket väl dö :S Man vet aldrig med Type-moon scenarion. Hur som helst så tycker jag serien har hållit en bra nivå överlag hittills i alla fall. Tror nog den klarar det i det sista avsnittet också
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag menade såklart 12 D:

 

12

Ja, innerst inne vill jag inte att hon ska dö. Det som talar emot att hon dör är just det att Canaan "låser upp" sin mest övernaturliga förmåga när hon försöker skydda sitt "ljus" som Alphard själv sa. Antagligen kommer det bli något sådant i slutet.

 

Also, påminn mig om att skriva en bra seriebeskrivning så snart som möjligt. Jag är för trött idag >.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och jag som tänkte göra den här tråden i förrgår men orkade inte söka upp den.

 

Jo vapen får jag aldrig nog av. Jag har analyserat det mesta i den här serien vad gäller vilka puffror de skjuter med och jag säger grattis Alphard till en pistol som används av en enda organisation i världen.

 

Ja Maria ska leva så att Canaan aldrig lyckas ta fram sin inre styrka.

 

1 avsnitt kvar sen blöpp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja då var den serien slut, måste nog smälta avsnittet lite innan jag skriver nåt mer om det tror jag. Tre filmer känns som prequel, summary, sequel en film av varje, men oavsett vilket det blir så blir det säkert bra.

 

Sammanfattningsvis så var det en trevlig serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, slutat lämnade väl en ganska skön kännsla. Serien var rätt bra rätt igenom också.

 

Det ända som jag stör mig på/tycker är dåligt är karaktären Maria. Visst att hon är viktig för att storyn skall röra sig frammåt, och utan henne hade det antagligen varit en annan historia. Men jag tål inte den personligheten, vet inte om det är rösten som gör det eller sättet som hon agerar på. Jag tycker det är en pina att titta på sånna personer i anime.....

 

Som sagt, i övrigt var den bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ända som jag stör mig på/tycker är dåligt är karaktären Maria. Visst att hon är viktig för att storyn skall röra sig frammåt, och utan henne hade det antagligen varit en annan historia. Men jag tål inte den personligheten, vet inte om det är rösten som gör det eller sättet som hon agerar på. Jag tycker det är en pina att titta på sånna personer i anime.....

Sen finns det vissa (jag t.ex) som tycker att allt som har med henne att göra är underbart. Att våga släppa efter lite på sina hämningar är något som jag beundrar.

 

F.ö så ska jag allt skriva en beskrivning för denna serie ikväll! Om inte så tar jag gärna emot någon annans beskrvning, pastar in i mitt inlägg och ger credits till denne såklart ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag tagit mig i kragen och sett klart denna serie.

 

Om man ska diskutera sista avsnittet...

Måste påpeka att jag inte riktigt gillade sista avsnittet, även fast jag tycker serien är väldigt bra. Olyckligtvis så brukar jag aldrig göra det, vara nöjd med slut för animéserier det vill säga. Det känns som att japaner är duktiga på att komma på en bra story, men aldrig att avsluta dem, för nästan varenda gång blir jag besviken. Sista avsnittet för mig är, som jag hoppas det är för alla andra, det viktigaste i hela serien. Det är det avsnittet som kommer sammanfatta ens uppfattning och sitt "betyg" av serien. Och det som oftast brukar förstöra, som även har infiltrerat denna serie, är förkärleken till sidokaraktärerna.

 

Maria Osawa, YunYun, Cummings, Hakko, Taxi-föraren och så vidare, och så vidare... Dessa är alla sidokaraktärer (förutom Maria) som får lite för mycket fokus, enligt min mening, på ett eller annat sätt. Maria är en otroligt viktig karaktär, men själv tycker jag inte hon är intressant för fem öre. Hennes resoneringar över liv och "ljus" är inget annat än utfyllning i serien för mig. Och det är precis vad sidokaraktärer ska vara; utfyllnader. Okej för att Cummings är förälskad i psycho-syrran, och ok att han försöker skydda henne... men det skiter jag blanka fan i. Tycker japaner borde lära sig uttrycket "kill your darlings". Och Yunyun är så jävla irriterande enligt mig, och jag håller med flaskis när han menar att hon förstör stämmningen ibland, för det gör hon. Alltid. Den huvudkaraktären/sidokaraktären som jag tycker "sköter sitt jobb" är Minoru Minorikawa, reporten. Trots att han är en huvudkaraktär till viss del så läggs inte så mycket fokus över honom, och det borde vara samma sak med resten av sidokaraktärerna enligt min mening.

 

Missförstå mig nu bara inte. Sidokaraktärer behövs, men inte all fokus som nu lagts på dem. De första tio minuterna av avsnittet var rätt okej, då de båda Canaans gjorde upp, resten handlar bara om sidokaraktärerna. Jag tycker det kunde slutat annorlunda. Hur vet jag inte, men... Äh, jag vet inte, mina känslor säger bara att jag inte gillade avsnittet överlag, och det gör att jag mister lite glädje när jag ska bedöma hela serien. Ett poängs avdrag. Det enda som räddar lite är väl cliffhangern i slutet. Får väl bara hoppas att filmerna fyller ut det som saknas, men tyvärr är det så förutsägbart så vi vet redan att det bara kommer vara ca. 2 minuters nytt material i första filmen, som bara är en sammanfattning av serien, eller antagligen halva.

 

I överlag så ger jag serien 8/10, på grund av det lama, "japanska" slutet. Jag älskade första avsnittet otroligt mycket, och tänkte att "- Äntligen! Det här kanske kommer bli något väldigt speciellt!". Ett par avsnitt senare tyckte jag fortfarande om serien, men den känslan dog nog redan efter andra avsnittet tror jag.

 

Sammafattningsvis så säger jag bara:

 

Less side characters, more Canaan, och serien hade blivit bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Såg nyss klart sista avsnitt och jag gillade serien. Till en början så tyckte jag inte att det var något speciellt men ändå var det något som gjorde mig nyfiken att se nästa avsnitt vilket har varit rätt ovanligt under den senaste tiden då jag har blivit uttråkad efter bara 2 avsnitt på raken. Kanske var det tempot som höll mig kvar då jag tyckte att det höll en jämn nivå eller var det så att det inte fanns något direkt att kritisera, visst Maria och Yun yun kunde vara lite jobbiga ibland men de kändes ändå uthärdliga.

 

Hur som helst så tyckte jag att serien var bra rakt igenom och även om jag inte "längtar" efter filmerna så kommer jag hålla utkik och se dem.

 

Det bästa avsnittet

Avsnitt 11 var verkligen guld, när Liang går bärsärkagång så vaknade sadisten i mig och jag kunde verkligen inte sluta flina och jag måste verkligen säga att den scenen är den bästa i hela serien, allt sitter exakt där det ska och man kan verkligen känna atmosfären.

Förhoppningsvis har den här serien även väckt min "animé glöd" igen som har varit lite sisådär på sista tiden, nu vill jag se mer bra animé!

 

PS När kommer den omtalade seriebeskrivningen då Flaskis? Det var ett tag sen du skrev att du skulle skriva en. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tyckte jag första avsnittet var bäst. Det unika för mig var att jag inte förstod storyn alls (som det brukar vara), men ändå så var jag helt uppspelt. Det hände så mycket ändå, och man försökte verkligen och man ville förstå storyn och vad som kommer hända. Efter mina första 25 minuter Caanan kunde jag inte få nog, jag behövde mer. Sen efter ett par avsnitt försvann den känslan, just att det var en überfantastisk anime, men bra alltigenom var den verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...