Hoppa till innehåll
Anime.se

Kvällskurser och förberedelser.


Addie
 Share

Rekommenderade inlägg

Sitter här och funderar på om jag ska börja på kvällskurs efter jul. Är det några här som gått kvällskurser? Om så är fallet, lär man sig mycket där?

 

Angående förberedelserna, så har jag upptäckt att jag äger samma bok som de använder där, nämligen: Japanese for Busy People. Så jag tänkte om det isåfall finns något som man kan börja lite på. Så man kan lite när man kommer dit. Vad ska man då börja med tycker ni? Hiragana?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om så är fallet, lär man sig mycket där?

Den jag gick på följde Genki I, hur mycket du lär dig av det beror på din egen ansträngning och eventuellt läraren. Japanese for Busy People är en dålig bok som använder alltför mycket romaji i stället för kana.

 

Se till att lära dig hiragana och katakana innan kursen börjar så har du ett milslångt försprång. Det är ingen större utmaning och du kan klara det utan lärare på ett antal veckor, återigen beroende på din ansträngning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvällskurser har gett mig mycket och man får gott om tid på sig att läsa läxorna samt forska under veckorna.

 

Som sagt: Japansk lärare, lära sig hiragana och katakana innan kursen börjat och sen ställ frågor när du inte förstår någonting men var beredd på att mycket i Japanska inte går att förklara förrän du lärt dig grunderna.

 

Lär dig gärna lite överkurs som du kan imponera med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej. Jo, japanskt lärare är det.

 

Men eftersom jag är väldigt intresserad av att lära mig, så kommer jag kunna anstränga mig väldigt mycket för att ta in så mycket kunskap som möjligt. Så hiragana och katakana borde man då hinna lära in. Finns det möjligtvis någon bra sida på nätet som man kan lära sig de på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej. Jo, japanskt lärare är det.

 

Men eftersom jag är väldigt intresserad av att lära mig, så kommer jag kunna anstränga mig väldigt mycket för att ta in så mycket kunskap som möjligt. Så hiragana och katakana borde man då hinna lära in. Finns det möjligtvis någon bra sida på nätet som man kan lära sig de på?

Du bör definitivt hinna lära dig katakana och hiragana innan jul. Mycket mer också beroende på hur hårt du satsar.

 

Här finns en sida du kan använda:

http://www.learn-hiragana-katakana.com/

 

Själv skall jag också börja en kurs i japanska efter jul (om jag blir antagen) och jag har gjort en lektion på livemocha.com varje dag och nu gjort klart dem alla. Nu tänker jag börja med Rosetta Stone.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att lära sig hiragana och katakana "innan jul" är att skjuta ganska långt under mål. Man lär sig dem på 6 timmar (det går jag i god för) med Remembering the Kana, som använder associationer för inlärning: här associerar man formerna på tecknen med absurda små berättelser som ger ledtrådar till uttalet. Hiraganatecknet あ (a) påminner mig om en anka som kastar en kniv (delen av tecknet som ser ut ungefär som ナ) på en stoppskylt (の). (Man ska föreställa sig synen i sitt inre.)

 

Fast man behöver ju egentligen inte boken för att kunna använda sin fantasi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att lära sig hiragana och katakana "innan jul" är att skjuta ganska långt under mål. Man lär sig dem på 6 timmar (det går jag i god för) med Remembering the Kana, som använder associationer för inlärning: här associerar man formerna på tecknen med absurda små berättelser som ger ledtrådar till uttalet. Hiraganatecknet あ (a) påminner mig om en anka som kastar en kniv (delen av tecknet som ser ut ungefär som ナ) på en stoppskylt (の). (Man ska föreställa sig synen i sitt inre.)

 

Fast man behöver ju egentligen inte boken för att kunna använda sin fantasi.

 

Precis så var det vi körde igenom alla hiragana och katakana när jag hade Japanska steg 1 i gymnasiet. も (mo) till exempel liknar en mobiltelefon (med god fantasi), de två strecken är "displayen" och det "bakvända j:et" är ena kanten av telefonen.

 

 

Just att associera tecken med saker är väl bland det bästa sätten att lära sig saker och ting på, det används ju för folk som memorerar kortlekar och allt sånt där <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*Life story mode*

 

När jag läste japanska fick vi papper med kana på. Jag kom på den briljanta idén att snoka upp romaniserade låttexter och bara försöka skriva dom i kana. Var jag osäker på ett tecken var det bara kolla på papperet. Efter tre sessioner med 5-6 låttexter (tror jag) över två veckor (jag är slö) kunde jag nästan alla om jag fick tänka efter. Fast det är ju en del kana som används ofta och andra sällan, så det kanske inte är det optimala sättet att lära sig :P

 

En del trick för att komma ihåg kom ju automatiskt. Det jag minns tydligast och som antagligen är enklast att beskriva var sa och ki. Dom ser ju nästan likadana ut (さ き; ett streck -> två streck) och jag minns att jag hört ett ord, saki, några gånger. Det är tom i ordning så jag kom ihåg vilken som var ett och två streck.

 

Fast jag lärde mig med en separat linje nere till vänster och ingen snurr sådär. Blandar fortfarande ihop sa och chi då och då.

 

Öhm. Poäng i alla fall. Kana går snabbt att lära sig även om jag egentligen aldrig lärde mig katakana.

 

*Life story mode: end*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag minns tydligast och som antagligen är enklast att beskriva var sa och ki. Dom ser ju nästan likadana ut (さ き; ett streck -> två streck) och jag minns att jag hört ett ord, saki, några gånger. Det är tom i ordning så jag kom ihåg vilken som var ett och två streck.

Mina motsvarande berättelser är en samuraj som sitter på huk och ritar i marken med en dolk, respektive en kiwi som är så stor, minst en halvmeter i diameter, att man måste skära den med ett svärd. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är väldigt intresserad av att börja någon slags kurs/kvällskurs. En del av er verkar ha gått, andra vill börja.

 

Då undrar jag bara vart man ska söka? Och eftersom jag vet att en del på forumet befinner sig kring Göteborgstrakterna så hade det varit perfekt om någon av de kunde ge lite tips.

 

Det enda jag kommer på i huvudet är Medborgarskolan, men har absolut ingen aning om det är bra eller dåliga kurser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är väldigt intresserad av att börja någon slags kurs/kvällskurs. En del av er verkar ha gått, andra vill börja.

 

Då undrar jag bara vart man ska söka? Och eftersom jag vet att en del på forumet befinner sig kring Göteborgstrakterna så hade det varit perfekt om någon av de kunde ge lite tips.

 

Det enda jag kommer på i huvudet är Medborgarskolan, men har absolut ingen aning om det är bra eller dåliga kurser.

 

GU kör en kvällskurs som börjar nu i vår och sträcker sig över totalt ett år, är dock osäker om den är fristående eller om du måste söka via studera.nu... har inte satt mig in i det speciellt bra...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...