Hoppa till innehåll
Anime.se

Den riktiga mannen


Sidelnikov
 Share

Rekommenderade inlägg

Ja, att vara expert på att skada andra människor är beundransvärt. Nu känner jag mig som en sämre människa.

 

Här har ni Mason. Han har viktigare saker för sig än att sitta på forum och förolämpa människor för att han tycker att hans sätt att slösa bort sitt liv är bättre än deras sätt: http://www.youtube.com/watch?v=rlEYXrV_9EE

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förresten, hur kommer det sig att Japaner är så harmlösa?

 

Jag menar här i Sverige så går det ju en massa snack om MMA och att det har kommit in i riksidrottsförbundet, men samtidigt så vet man att i Japan så är det normal att utöva kampsport och det har en låg kriminalitet.

 

Tror att det har med sk konfuciaism att göra, dvs att man skall behandla alla som man själv vill bli behandlad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förresten, hur kommer det sig att Japaner är så harmlösa?

 

Jag menar här i Sverige så går det ju en massa snack om MMA och att det har kommit in i riksidrottsförbundet, men samtidigt så vet man att i Japan så är det normal att utöva kampsport och det har en låg kriminalitet.

 

Tror att det har med sk konfuciaism att göra, dvs att man skall behandla alla som man själv vill bli behandlad.

Nu har du nog rört till konfucianismen en aning ;)

...the Confucian tradition. It states, among other things, that a younger person should honour (and pay) his elders, in return for protection, knowledge, or benevolence. Confucius (孔夫子) himself, who lived 2,500 years ago, placed great importance on unequal relationships between people as a guarantee for long-term stability and "harmony" in society. His ideas had an enormous influence over the Chinese way of thinking.

 

Att man i väst ser en högre procent kriminella bland kampsportare är nog som MMA kändisen Musse påtalade, just för att vi ofta tvingas hålla oss i skumma källarlokaler och aldrig riktigt accepteras som normala idrottare. Stämplas det som våldsamma outsiders som lär sig prygla folk, så drar det också till sig en viss sorts människor.

 

/Ashaz. Kallas av vissa "Sihing" appropå konfucianismen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...