Hoppa till innehåll
Anime.se

Dator som fryser...


Igyou_Hime
 Share

Rekommenderade inlägg

Min nya dator har fått för ovana att frysa till, man kan inte göra nåt inte ens stänga av den. Och eftersom att det är en bärbar kan jag itne dra ur el sladden, då går den ju bara på betterit, någon som vet vad jag kan göra för att starta om den när den blir så här?

 

Tycker du ska lämna tillbaks den/lämna den på reparation, en ny dator ska inte bete sig på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fasen Sceleris! Jag hade också en på lager... -.-

 

 

 

 

 

Men för att vara lite hjälplig, antingen är det ett produktionsfel, eller så har du installerat och tankat ner sjuka grejer som fryser OSet. När du väl får igång datorn, installera och kör grova anti-förstöra-datorn-program (som exempelvis Malewarebyte's Anti-Malware eller HijackThis, om du vet vart felet ligger). Googla också på lite andra lösningar, finns mängder av bra och enkla guider på nätet för detta.

 

Om det snarare är så att du nyss plockat upp datorn från lådan och skyddsplasten redan sitter kvar på skärmen när datorn fryser är det nog att föredra att du lämnar tillbaka den och kräver en ny (eller gratis reperation).

 

 

 

Hur gammal är den förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

btw, det funkade inte att hålla inne on/off knappen, tror du iten helt seriöst att jag provat det!?

Ja, jag trodde helt seriöst det.

Det låter som om något är allvarligt fel på datorn. Gör som du redan planerar att gå tillbaks med den.

___

hehehe, när det hände fick jag panik och provade nog allt som går att prova^^ det måste varit en väldigt rolig syn^^ tur att ingen såg på...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en annan sak som är konstig är att jag inte kan koppla upp trådlöst bredband fast än jag gjort allt som jag ska och suttit i kundtjänst. undra om det också har med datorn att göra... + att mitt internet är retard trögt, fastän jag ska ha xl...

 

Du har en trådlös router hoppas jag?

 

=D

jag den är inbyggd i modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en annan sak som är konstig är att jag inte kan koppla upp trådlöst bredband fast än jag gjort allt som jag ska och suttit i kundtjänst. undra om det också har med datorn att göra... + att mitt internet är retard trögt, fastän jag ska ha xl...

Finns det någon annan dator i hemmet som är uppkopplad mot samma trådlösa nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad menar du med att den "fryser till"? Att bilden bara stannar och att datorn inte reagerar oavsett vad du gör för något? Är det fortfarande samma fel om du ominstallerar windows?

 

Är du säker på att du inte täcker för några ventilationshål när felet uppstår? Står datorn på ett hårt underlag, dvs inte på en soffa, knäet eller liknande?

 

Hur ofta kommer felet?

 

Vad har du för dator och var är den köpt?

 

en annan sak som är konstig är att jag inte kan koppla upp trådlöst bredband fast än jag gjort allt som jag ska och suttit i kundtjänst. undra om det också har med datorn att göra... + att mitt internet är retard trögt, fastän jag ska ha xl...

Det är till 95% säkerhet inte fel på datorn i det fallet. Så länge USB-anslutningen fungerar (Om det är en USB-dongel du kör med för att koppla upp dig) Så är det antingen fel på dongeln, dina mjukvaruinställningar eller hos din ISP. (Så vida du inte menar att det är ett trådlöst nätverk du försöker koppla upp dig till)

 

Det låter i vilket fall som att din dator är trasig på de första två felen. Om du lämnar in den för reparation så tänk på att beskriva noggrant hur felet uppenbarar sig så det inte går att misstolka. Utgå från att försäljaren som skriver felanmälan inte vet hur man skriver en, för det vet de oftast inte även om de tror det själva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en annan sak som är konstig är att jag inte kan koppla upp trådlöst bredband fast än jag gjort allt som jag ska och suttit i kundtjänst. undra om det också har med datorn att göra... + att mitt internet är retard trögt, fastän jag ska ha xl...

Finns det någon annan dator i hemmet som är uppkopplad mot samma trådlösa nätverk?

nej, vi har faktiskt aldrig haft data hemma innan denna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad menar du med att den "fryser till"? Att bilden bara stannar och att datorn inte reagerar oavsett vad du gör för något? Är det fortfarande samma fel om du ominstallerar windows?

 

Är du säker på att du inte täcker för några ventilationshål när felet uppstår? Står datorn på ett hårt underlag, dvs inte på en soffa, knäet eller liknande?

 

Hur ofta kommer felet?

 

Vad har du för dator och var är den köpt?

 

en annan sak som är konstig är att jag inte kan koppla upp trådlöst bredband fast än jag gjort allt som jag ska och suttit i kundtjänst. undra om det också har med datorn att göra... + att mitt internet är retard trögt, fastän jag ska ha xl...

Det är till 95% säkerhet inte fel på datorn i det fallet. Så länge USB-anslutningen fungerar (Om det är en USB-dongel du kör med för att koppla upp dig) Så är det antingen fel på dongeln, dina mjukvaruinställningar eller hos din ISP. (Så vida du inte menar att det är ett trådlöst nätverk du försöker koppla upp dig till)

 

Det låter i vilket fall som att din dator är trasig på de första två felen. Om du lämnar in den för reparation så tänk på att beskriva noggrant hur felet uppenbarar sig så det inte går att misstolka. Utgå från att försäljaren som skriver felanmälan inte vet hur man skriver en, för det vet de oftast inte även om de tror det själva.

jag använder inget i USB anslutningen- ska jag ominstallera windows? hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur du ominstallerar windows beror helt på vilken dator du har. På de flesta brukar man behöva hålla in en av F-tangenterna precis när man slagit på datorn. Läs vad som står på skärmen precis när du sätter på den (innan den börjar ladda windows) och se vad det står. Annars kanske du fick en återställningsskiva med datorn?

 

Om det bara händer ca två gånger per vecka så kanske det inte är värt att lämna in på service för, men börjar det hända oftare, och ominstallation av windows ej hjälper, så rekommenderar jag att lämna in den.

 

-

 

Är det ett vanligt trådlöst nätverk du försöker ansluta till, eller är det mobilt bredband som man kan koppla upp sig vart som helst med?

 

Om det är ett trådlöst nätverk, kan ni ens hitta det trådlösa när ni söker efter anslutningar? Om inte så kan det vara fel på datorn, men också er trådlösa accesspunkt. Om ni kan hitta nätverket men inte ansluta så är det förmodligen inget hårdvarufel utan fel i inställningarna antingen i accesspunkten eller i Windows.

 

Att ställa in nätverk för den som inte är datorvan kan vara riktigt svårt, särskilt om det är tråslöst. Det bästa är nog om någon ni känner som vet vad de sysslar med kan kika på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har inte mobilt bredband, jag kan bara ansluta till nätverk i närheten, jag har till exempel suttit inne på grannars oskyddade internet, men den kan inte koppla upp på mitt, så nu har jag internet sladden ständigt i mellan datorn och modemet.

Angående frysningarna så hände det idag 2ggr på raken...men nu har jag hittat ett sätt att lösa det på, jag får hålla in on off knappen i typ 10 sekunder....

Datorn är av märket asus.

Det låter ju på alla er som försökt hjälpa mig att det är fel på OS, som är windows 7. när datorn fryst sig, nästa gång jag sätter på den står det att windows 7 inte avslutats korrekt, och så akn man välja hur man vill starta om den, men eftersom att jag inte vet vad jag ska välja så får det alltid bli starta om window, tror jag det står... men det finns andra alternativ... som jag inte kommer ihåg nu...tror att de alla hade nåt med "felsökning..." i meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger inte att felet beror på mjukvarufel, men att ominstallera windows är bästa sättet att utesluta den möjligheten helt och hållet. Det handlar om vanlig felsökning.

 

Om du installerar om hela operativsystemet men datorn ändå fortsätter "frysa" så kan du i princip vara säker på att det finns ett hårdvarufel. Det är ju onödigt att lämna in datorn på reparation för att sedan bli tvungen att betala undersökningsavgift och frakt för att en enkel ominstallation löste problemet.

 

när datorn fryst sig, nästa gång jag sätter på den står det att windows 7 inte avslutats korrekt, och så akn man välja hur man vill starta om den, men eftersom att jag inte vet vad jag ska välja så får det alltid bli starta om window, tror jag det står... men det finns andra alternativ... som jag inte kommer ihåg nu...tror att de alla hade nåt med "felsökning..." i meningen.

Det kommer alltid när man inte stängt av windows korrekt genom "stänga av-funktionen" i startmenyn, t.ex om man brutit strömmen. Det är bara att välja "Starta Windows normalt" eller motsvarande.

 

Om du kan ansluta till grannens nätverk men inte till ditt eget så är det nästan säkert inget hårdvarufel i din dator som orsakar det. Vad händer om du försöker ansluta till ditt eget nätverk? Hittar du ens nätverket och vad står det i så fall när du försöker ansluta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag försöker ansluta till mitt egna nätverk som är skyddat, så ska man ju skriva in ett lösenord som jag har ändrat på en hemsida som comhem uppgivit i manualen till ett jag kan, men det står bara att det inte går att koppla upp.

Så ni tycker inte jag ska lämna in den? Iofs, har jag ju nu lärt mig hantera frysningarna, genom att starta om datorn, även om det är lite frustrerande att en ny dator håller på såhär... Just det, när jag ringde comhems kundtjänst så försökte en kille jag snackade med verkligen hjälpa mig och han guidade mig och då visade det sig att om jag gjorde mitt bredband oskyddat så tror jag att det gick att koppla upp det.

 

Btw Tack för alla svar, speciellt från Largo,

jag har nästan fått mer hjälp här en från affären den är köpt i och från comhem som jag ringt flera ggr...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag försöker ansluta till mitt egna nätverk som är skyddat, så ska man ju skriva in ett lösenord som jag har ändrat på en hemsida som comhem uppgivit i manualen till ett jag kan, men det står bara att det inte går att koppla upp.

 

... Just det, när jag ringde comhems kundtjänst så försökte en kille jag snackade med verkligen hjälpa mig och han guidade mig och då visade det sig att om jag gjorde mitt bredband oskyddat så tror jag att det gick att koppla upp det.

Har du provat ändra till något simpelt lösenord, typ "111"? Har du åäö i lösenordet så kanske det inte fungerar heller. I vilket fall som helst har jag svårt att tänka mig att ett hårdvarufel i din dator skulle göra så att okrypterad trafik fungerar, medan krypterat inte gör det. Det måste nästan vara något man kan fixa genom inställningarna.

 

En långsökt teori är att din dator kanske inte stödjer lika avancerad kryptering som ditt trådlösa modem. Testa om möjligt att ändra krypteringsmetod till "WEP". Det är den simplaste metoden.

Så ni tycker inte jag ska lämna in den? Iofs, har jag ju nu lärt mig hantera frysningarna, genom att starta om datorn, även om det är lite frustrerande att en ny dator håller på såhär

Om du är helt säker på att det inte är ett mjukvarufel så tycker jag att du ska lämna in den för reparation (av frysningarna). Var dock noga med att beskriva felet noggrant. Vad "fryser" innebär, hur ofta det uppstår och vad datorn används till när det händer (Surfning, musik o.s.v.).

 

Det jag är rädd för, eftersom felet uppstår så sällan, är risken att serviceteknikern inte hittar något fel på datorn och att alla tester går igenom utan fel. Då får du förmodligen stå för undersökningsavgiften som oftast ligger runt 500kr. Sen sitter du och måste välja mellan att leva med en defekt produkt, eller stå på dig och lämna in den igen (och riskera att få betala ytterligare en undersökningsavgift). Jag vill inte skrämma upp dig, men sådana situationer uppstår tyvärr ibland.

 

Btw Tack för alla svar, speciellt från Largo,

Inga problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...