Hoppa till innehåll
Anime.se

Att skriva på Japanska på datorn.


Igyou_Hime
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har lite problem med att skriva på japanska på datan. Jag har windows 7 som OS men jag akn endast ändra tangentbords-språket, dvs när jag trycker på k kommer tecknet för no... jag vill att när jag skriver sa kommer tecknet för sa osv. men jag fattar verkligen inte hur jag ska göra.

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå in under Kontrollpanelen, klicka på Klocka, språk och nationella inställningar (om du kör kategori-läget). Välj Byt tangentbord eller andra indatametoder och klicka på knappen Byt tangentbord. Scrolla ner till japanska och bocka i Japansk och Microsoft IME och klicka sedan på OK.

Om du inte ser språkfältet i aktivitetsfältet får du fram det genom att högerklicka på aktivitetsfältet och väljer språkfältet under verktygsfält.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som att du har råkat ut för TATEISUKAN-layout istället för QWERTY-layout. Jag har för mig att man kan växla mellan de olika layouterna genom att trycka på två tangenter samtidigt (eventuellt shift och "hiragana katakana"). Om du inte importerat tangentbordet från Japan saknar tangentbordet förmodligen "hiragana katakana"-tangenten, så då kanske det är omöjligt att byta mellan de båda layouterna.

 

Om du inte lyckas ändra från TATEISUKAN till QWERTY kan du titta på Wikipedias bild av den japanska tangentbordslayouten så att du åtminstone vet vilka tangenter som ger vilka tecken...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har lite problem med att skriva på japanska på datan. Jag har windows 7 som OS men jag akn endast ändra tangentbords-språket, dvs när jag trycker på k kommer tecknet för no... jag vill att när jag skriver sa kommer tecknet för sa osv. men jag fattar verkligen inte hur jag ska göra.

Någon som vet?

När du slår över till japanska, tryck alt+caps lock och testa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Hallå.

 

Hur skriver man ぢ och づ i microsoft ime? Romaniseringarna är ju redan upptagna av じ och ず.

Som "di" och "du".

 

さ sa し si す su せ se そ so blir med dubbelprickar ざ za じ zi ず zu ぜ ze ぞ zo.

た ta ち ti つ tu て te と to blir med dubbelprickar だ da ぢ di づ du で de ど do.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Hahaa! Ännu en smärre förfrågan har uppstått.

 

Hur skriver jag ett chōonpu, ー, med microsoft IME? Om man skriver till exempel "haa" med katakana som inmatningsmetod så får man bara ett ハア. Jag hade ju hoppats att det skulle vara så enkelt. Jag har inte hittat att tecknet sammanfaller med någon vanlig teckenknapp heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur gör man ett rakt streck ovanför vokaler för att markera lång vokal? Alltså inte â, î, û, ê, ô. Utan med raka streck.
Enkelt: ā ī ū ē ō :colonthree:

 

Om du använder Linux eller något liknande operativsystem kan du använda programmet Xmodmap. Programmet används för att modifiera tangentbordet och det du vill är att lägga till tecknet dead_macron. Först letar du rätt på en tangent som du inte behöver (t.ex. shift-mellanslag, Windows, meny eller ena control-tangenten). Skriv "xev" och tryck på tangenten. Då dyker det upp något liknande:

KeyRelease event, serial 33, synthetic NO, window 0x3800001,

root 0x15a, subw 0x0, time 214478273, (760,961), root:(768,1033),

state 0x0, keycode 38 (keysym 0x61, a), same_screen YES,

XLookupString gives 1 bytes: (61) "a"

XFilterEvent returns: False

Alltså: A-tangenten har tangentkod 38. Skriv "xmodmap -e 'keycode 38=dead_macron'" i ett terminalfönster så får du dead_macron på a-tangenten (istället för bokstaven "a" som du nu inte längre kan skriva). Av just den anledningen kanske det är dumt att plocka bort en tangent som man har användning av, men det brukar alltid finnas en massa onödiga tangenter på ett tangentbord. Förslagsvis lägger man in Xmodmap-kommandot i något startskript eller liknande så att det alltid körs när man slår på datorn. Tecknet dead_macron funkar som en accenttangent: man trycker först på dead_macron och sedan på bokstaven man vill ha strecket över.

 

Gissningsvis finns det något liknande program för andra operativsystem.

 

Dessutom kan lettiskt tangentbord användas för ā, ī, ū och ē, men ō saknas dessvärre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte kolla just nu, men är det inte bara typ bindestreck/minus och så eventuellt mellanslag?

 

Red.: Ja, så är det. (Kunde visst kolla.) Knappen höger om sifferradens "0" är på ett engelskt QWERTY-tangentbord tangenten för "-", det är vår "+"-tangent.

Åå. Jag måste ha missat det. Tack.

 

Hur gör man ett rakt streck ovanför vokaler för att markera lång vokal? Alltså inte â, î, û, ê, ô. Utan med raka streck.

Det borde finnas fler sådana enkla modifikationer till vanliga bokstäver. Ä och ö kan man ju göra utan att behöva knappar för ä och ö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...