Hoppa till innehåll
Anime.se

Japan tips


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Den 5:e Oktober åker jag och en polare till Japan och vi ska vara där i tre veckor. Under de här tre veckorna har vi bara en vecka mer eller mindre planerad när vi ska till hans släktingar och hälsa på. Jag skulle gärna därför få lite tips om ställen att besöka som kanske hotell då vi inte bokat något, restauranger, evangemang, butiker osv. Ni behöver inte begränsar er till någon speciell stad då vi tänkt åka runt så mycket som möjligt, så även tips på städer vore kanske på sin plats. Vore oerhört tacksam för lite tips här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vart i Japan skall ni åka till? Har en liten lista över platser som jag personligen tror skulle vara roliga att besöka, så har ni ett Japan Rail Pass och inte har någonting emot att resa runt en del och bo på en mängd olika platser så har jag nog lite förslag :D

 

Ett varningens finger dock för att mina förslag till större delen är av lite "tråkigare" karaktär, så som platser, byggnader, naturparker och så vidare ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såhär på rak arm kan jag rekommendera att ni besöker Tokyo tower, rätt speciell känsla att se en stor del av tokyo 200+ meter upp i luften samt att det finns en hel del andra saker att se där inne. Gundam statyn, vet inte vart den står nu men det är en upplevelse att stå bredvid/under den. Akvariet i Osaka, är bland världens största och även om man kanske inte gillar fiskar så mycket så lär ni ändå hitta något intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Whops, pinsamt misstag av mig... tyckte ju att jag läste varje rad så noga... ^^;

 

Aja, ett par av de resmål jag har på min lilla lista:

  • Nachi Falls, Wakayama - ett 133 meter högt vattenfall. Det kanske inte slår Hannoki-vattenfallet, men det rinner bara på våren. Dessutom ligger det nära...
  • Mount Ōmine, ett religiöst berg strax norr om nyss nämnda vattenfall på vilket endast män är tillåtna att bestiga. Varningsskyltar för kvinnor finns på både japanska och engelska. Baserat på bilder är området otroligt fint med sina tillhörande tempel, och dessutom finner man "Test of Courage" på berget, vilket är tre stycken mandomsprover (typ) som kan vara intressanta att se närmare på. Berget finns med på en av UNESCOs många listor, och feminister världen över är förbannade. Apkul!
  • Kansai International Airport, Osakas flygplats beläget på en konstgjord ö utformad i exakta rektanglar, ser asfräckt ut, åtminstone från luften. Värt ett besök om man har vägarna förbi.
  • Hasahima Island, eller "Gunship Island" är en idag övergiven ö som en gång i tiden var världens mest befolkningstätaste plats och en aktiv gruva, ägd av Mitsubishi. Ön är fullkomligt överfull med förfallna byggnader och verkar asfräck att besöka, man öppnade ön för "civil befolkning" igen ganska nyligen, under 2009 vill jag minnas. Vill också minnas att Riyu här på forumet var där nu i år. Man får dock endast besöka en liten, liten del av ön eftersom den är i så dåligt skick som den är. Det är också troligt att man får punga ut en slant för att åka dit. Ön ligger strax utanför Nagasakis kust, och är en av många obebodda öar, om man gillar sånt. Nagasaki är säkert också värt ett besök som stad, inte minst pga. atombombningarna.
  • Hachijō Kojima Island, en övergiven ö strax väster om Hachijoima på vilken Battle Royale-filmen spelades in. Har ingen koll på hur man tar sig till Kojima, men till Hacijojima kan man ta sig till från Tokyo med färja för sisådär 120 dollar, tur och retur. Utöver just Kojima verkar Hachijojima vara ett ganska trevligt ställe.
  • Himeji Castle, ett svinstort slott som ser ut att ligga på toppen av en kulle. Dessutom ser omgivningen ganska fin ut som sådan. Slottet finner ni i Himeji, strax nordväst om Osaka.
  • Helgedomen Itsukushima, det är svårt att undgå den här. Den röda porten mitt ute i vattnet är en ganska välkänd ikon och garanterat värd ett besök när man ändå är på väg söder ut i landet,eller norrut söderifrån? Strax sydväst av Hiroshima finns porten i vattnet med tillhörande tempel vid land. Dessutom är det som sagt nära till Hiroshima, vilket i sig är ett otroligt intressant resmål, inte minst för fredsmonumentet där, med tillhörande byggnad.
  • Har ni vägarna förbi Okinawa, vilket ni bör ha, så finns där världens näst största akvarium innehållande valhajar och en massa annat kul som säkerligen kan vara värt ett besök. Om inte annat är förmodligen Okinawa som ö i sig ganska intressant och lätt värd färjeresan dit. Är man dessutom historiskt lagd finner man här "Gusuku Sites and Related Properties of the Kingdom of Ryukyu" vilket är en serie UNESCO-platser och slottsruiner från det gamla kungadömet Ryukyu.
  • Japans nordligaste punkt, på toppen av Hokkaido finns ett litet monument som kan vara roligt att besöka, dessutom ett perfekt tillfälle att agera ut en del av Honey & Clover.
  • Kyoto, sist men inte minst är Japans kulturella mittpunkt inte att förglömma. Dels med sin uppenbarligen vackra natur kring staden, de klassiska turistmålen (som dessutom förekommer i ett otal animer), populärkulturella turistmål som Nintendos gråa betongklump till huvudbyggnad och diverse animationsstudior. Dessutom åker ni på hösten vilket innebär att ni med största säkerhet komme mötas av mer höstfärger än vad som kan registreras med normala ögon, av de gul-röda löv träden kommer ha på sig... om ni har tur vill
    säga.

 

Som sagt, jag varnade först av att några av ställena kan vara ganska tråkiga, även om alla garanterat är balla att någon gång ha besökt. Det finns flera platser och städer jag inte kommer ihåg namnen på, och dessa är nog de mest vanliga ställen man hör om när man ändå planerar att åka till Japan så jag vet inte om det är till någon jättestor hjälp. Skall se om jag kan gräva fram lite annat skoj...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hasahima Island

Där var jag faktiskt i somras! I folkmun kallas det dock Gunkanjima. Finns för övrigt en hel del annat att se i Nagasaki. Gillar man Sakamoto Ryoma är det en stad som måste besökas.

 

Ta en sväng förbi Shizuoka och spana in Gundam-statyn.

 

Gillar ni nöjesparker så har Fuji Q Highland de bästa berg- och dalbanorna. Annars är både Disney Land och Disney Sea roliga platser.

 

Vid Hiroshima finns ön Miyajima där man lätt kan spendera en hel dag med rundvandring. Sen finns det ju lite annat att se i Hiroshima också. Jag hann bara se atombombsmonumentet. (På tal om det så kommer en överlevare från just den bomben att berätta om sina upplevelser på Armémuséet idag kl. 17.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för svaren så här långt, mycket informativt och intressant. Skulle även uppskatta om ni hade bra tips på kanske butiker, restauranger, hotell osv att tipsa om. Hotell är något vi nämligen måste använda oss av åtminstone två av de tre veckor som vi är där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min favorit är faktiskt ställen som inte är internationella turistmagneter, men det kanske är för att jag aldrig varit förtjusta i sådana och har hunnit tröttna på tempel. Det som gjorde störst intryck av sådana saker var räv-helgedomen Inari-taisha i Kyoto. När man gick runt över beerget tbland de tiotusentals röda och stenfärgade portalerna fick man en känsla av att komma från det tråkigaste landet i världen. Fatta hur fett det skulle vara om man i utkanten av Göteborg kunde hitta världens jämrans superhelgedom tillägnad skogens älgar. Ungefär hur asballt som helst. Kristendomen är pisstråkig i jämförelse.

 

Butiker och restauranger är bäst att du bara kör på "vafan som än kommer". Det är det som är kul, och ska vi börja tipsa om sånt blir det bara en tipsrunda för dig; du kan lika gärna kolla i Lonely Planet. Hotell är väl än annan sak, men där jag har inte mycket att tipsa om. De gånger jag har bott på hotell har jag bara brytt mig om en enda sak och det är priset. Vad det är för frukost eller sånt har inte rört mig i ryggen; för mig var det så speciellt att vara i Japan, så att gå till en 7-Eleven och köpa risbollar var typ roligare än en hotellfrukost. Och det är lite svårt att tipsa om hotell utan att veta vilken stad du tänkte vara i. Tänkte du åka runt bland många städer spelar ju hotellen mindre roll; ska man däremot bo på ett och samma i en vecka eller mer kanske det har betydelse (fast det hade det inte för mig, bara priset).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte alls väl bevandrad på "korttidshotell" så jag är nog inte till någon större hjälp, har ni dock som ovan nämnt Japan Rail Pass så kan ni alltid nyttja nattågen mot en reducerad avgift, vilket jag har förstått ligger på sisådär 9000 yen per säng och resa. Beroende på hur mycket ni reser så kanske man inte kan nyttja det precis varje dag (om ni inte vill flänga runt riktigt mycket villsäga).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min favorit är faktiskt ställen som inte är internationella turistmagneter

Det håller jag med om, till viss del. Det är svårt att inte bli fascinerad av vissa saker och man hamnar gärna där för att det är så storslaget och därför vill man gärna se det trotts att det är en riktig turistmagnet. Men vanligtvis brukar även jag dra mig för att hamna där alla turister är, just därför ska det bli riktigt skoj att se vad polarens släkt har att erbjuda eller inte. Kommer förhoppningsvis då komma in lite mer i vardagen vilket kommer bli en upplevelse i sig.

 

Butiker och restauranger är bäst att du bara kör på "vafan som än kommer". Det är det som är kul, och ska vi börja tipsa om sånt blir det bara en tipsrunda för dig; du kan lika gärna kolla i Lonely Planet.

Det skadar aldrig att få lite tips dock. Butiker kanske kan vara svårt att tipsa om men restauranger är något jag kommer vara grymt intresserad av att prova så mycket som möjligt, just därför hade det varit skoj att prova något som något annan tyckte var riktigt bra. Men det är inte så lätt heller om ni inte vet var jag kommer att vara. Men Tokyo är givet i åtminstone en vecka skulle jag tro, sedan har vi tänkt köpa det nämnda tågpasset som Klibbis pratat om till sista veckan. Tackar ännu än gång för svaren, det kommer bli riktigt skoj och längtar som tusan. Efter en sommar med massa slit så behövs en semester helt klart och det ska bli extra roligt den här gången hoppas jag på

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Instämmer med Zimeon angående internationella turistmagneter. I somras när jag var där ville jag försöka se så mycket som möjligt av de "obligatoriska sevärdheterna", för att sedan "ha det avklarat", samtidigt som jag ville se mer inte-så-kända platser. Inari-Taisha var coolt, men jag tycker nog att den också hör till samma kategori, om än inte lika mycket. Även om jag inte stötte på så många västerlänningar, eller människor öht, så fick jag känslan av det.

 

Som omväxling sökte jag mig till mer obskyra platser där idolgruppen AKB48 spelat in musikvideor och TV-shower. :angry:Choushi, Jogasaki-Kaigan, Hitsujigaoka, nåt gammalt hus i Chiba och en övergiven skola i Yamanashi var några av platserna. Andra mindre populära ställen som jag besökte under dagar då jag inte hade annat för mig blev bl.a. ett litet aquascaping-museum ute på landsbygden en timmes bussresa från Niigata och Shenmue-byn Yokosuka. :psyduck:

 

Om jag skulle tipsa om en enda resturang (baserat enbart på maten) så får det nog bli Chinkenichi Maboudoufu-ten (陳建一麻婆豆腐店), som serverar kryddstark tofu. Skrev lite om det på bloggen. Finns på lite olika platser så det bästa är nog att kart-googla på namnet och se vad som ligger närmast. Har annars en katalog på min Flickr med enbart mat som jag åt där i somras, kanske kan ge lite inspiration. Vad som verkar vara lätt hänt för västerlänningar som åker till Japan är att de inte förstår något av vad som står på menyn hos de japanska resturangerna, och istället blir det bara McDonalds och mikromat från 7 Eleven. Var inte rädd för att fråga eller säga fel, och använd kroppspråk och peka om den verbala kommunikationen inte funkar servitrisen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är nästan inne på samma spår som Zimeon och Riyu, turistmagneterna är värda ett besök, dock inte högre prio än något annat. Det är ju nämligen alltid intressant varför en turistmagnet är just en sådan, dessutom kan man alltid berätta om hur överhajpat (eller underhajpat?) det var.

 

För övrigt, Riyu! Hur och vart sov du när du var i japan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För övrigt, Riyu! Hur och vart sov du när du var i japan?

Just ja, det glömde jag skriva om. Jag blev tipsad om Japan Youth Hostel som har massor med billiga rum runtom i landet. Det enklaste är att ringa och boka. Själv bokade jag dagen innan sovnatten, vilket var lite väl i sista minuten, men det funkade bra. Rummen har oftast 3-6 sängar, man får alltså räkna med att dela rum med främlingar om man åker själv. Men för mig var det bara kul att ha någon att prata med och dela erfarenheter med efter en lång dag. Och jag stötte bara på japanska turister, vilket var kul. Ingen mat ingår i baspriset, men finns som tillval. Frukost-buffe brukar kosta 500 yen. En del hostels är familjedrivna, och där blir man inte sällan bjuden på massa gott om kvällarna.

 

Tror jag betalade mellan 2000-3000 yen per natt på de olika ställena. Kanske finns billigare alternativ, men jag tycker detta var rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv bokade jag dagen innan sovnatten, vilket var lite väl i sista minuten, men det funkade bra.

 

Två saker, vad gjorde du om det var fullt, om det nu någonsin inträffade, samt hur saftiga blev inte dina telefonräkningar, eller använde du telefonkiosker/lokal mobiltelefon/etc?

 

 

[...] sedan har vi tänkt köpa det nämnda tågpasset som Klibbis pratat om till sista veckan.

Utifall att, glöm inte att köpa passet innan ni lämnar Sverige, då det inte går att köpa väl på plats!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två saker, vad gjorde du om det var fullt, om det nu någonsin inträffade, samt hur saftiga blev inte dina telefonräkningar, eller använde du telefonkiosker/lokal mobiltelefon/etc?

Ett, det hände, och då ringde jag till ett annat ställe bara. Finns ju åtminståne ett par stycken i varje stad. En gång hörde jag med receptionen på hotellet jag var på då, om de kunde hjälpa till och hitta något vid nästa stad.

Två, jag hade ett gammalt telefonkort som dock tog slut ganska fort, då använde jag mynt eller min egen gamla japanska mobiltelefon som jag köpt ett 3000-yen (240kr) prepaid card till. Då kan man ringa och ta emot samtal både inom landet och från/till utlandet. Går även att signa upp för att maila obegränsat i 30 dagar, då dras 300 yen (24kr) från kortet. Har till och med 1000 yen kvar på kortet, eftersom man mest mailar sina torskar i Japan. Softbank då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...