Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2010: kringsnack


Gravskopan
 Share

Rekommenderade inlägg

Bra val!

Ska helt klart se den som julkalender. Serial Experiments Lain var faktiskt min första anime serie som jag såg vilket var år 2003. Jag var bara 14 år då och kommer ihåg att jag hade svårt att förstå den då. Men har sedan dess sätt serien ett flertal gånger och förstått den bättre nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du mycket vill se sista avsnittet på julafton, säg det rätt ut istället för att vara sarkastisk. Hänvisningar till gamla TV-traditioner är också rätt fåniga. Detta är inte en riktig, svensk julkalender på 24 avsnitt, det är en japansk tecknad sommarserie på 13 avsnitt. Forumtraditionen kan inte vara analog med TV-traditionen.

 

Helst skulle jag inte se på julafton, för det är då det är det mesta händer åtminstone i min familj. Men okej, folket har talat. Dock har jag hellre två dagar på raken i början (dels för att det är mindre körigt då, dels för att första avsnittet är så knäppt att det kan vara bra att komma in i andra avsnittet lite fortare), så jag föreslår:

 

1 december: avsnitt 1.

2 december: avsnitt 2.

4 december: avsnitt 3.

6 december: avsnitt 4.

8 december: avsnitt 5.

10 december: avsnitt 6.

12 december: avsnitt 7.

14 december: avsnitt 8.

16 december: avsnitt 9.

18 december: avsnitt 10.

20 december: avsnitt 11.

22 december: avsnitt 12.

24 december: avsnitt 13.

 

Detta tycker jag ser bra ut. Jag föredrar också att se 2 avsnitt på raken (eller iaf som i detta fallet 2 dagar i rad) i början så man kommer in lite bättre i serien sen blir varannan dag perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du mycket vill se sista avsnittet på julafton, säg det rätt ut istället för att vara sarkastisk. Hänvisningar till gamla TV-traditioner är också rätt fåniga. Detta är inte en riktig, svensk julkalender på 24 avsnitt, det är en japansk tecknad sommarserie på 13 avsnitt. Forumtraditionen kan inte vara analog med TV-traditionen.

 

Helst skulle jag inte se på julafton, för det är då det är det mesta händer åtminstone i min familj. Men okej, folket har talat. Dock har jag hellre två dagar på raken i början (dels för att det är mindre körigt då, dels för att första avsnittet är så knäppt att det kan vara bra att komma in i andra avsnittet lite fortare), så jag föreslår:

 

1 december: avsnitt 1.

2 december: avsnitt 2.

4 december: avsnitt 3.

6 december: avsnitt 4.

8 december: avsnitt 5.

10 december: avsnitt 6.

12 december: avsnitt 7.

14 december: avsnitt 8.

16 december: avsnitt 9.

18 december: avsnitt 10.

20 december: avsnitt 11.

22 december: avsnitt 12.

24 december: avsnitt 13.

 

Apropå att kolla på anime på julafton, jag vet inte hur ni har det med era familjer, men åtminstone jag brukar kunna avvara 24 minuter åt de animejulkalendrar jag brukar anta mig att se, själva firandet pågår sällan, hos oss i vilket fall, alla vakna timmar på julafton, utan de när mest i högvarv från 12 till 20 ungefär.

 

Därefter håller jag med de människor som tycker att det är bättre att klumpa ihop upplösningen istället för att klumpa samman början, nu minns jag ju i och för sig inte om Lain ens har någon direkt upplösning värd att klumpa ihop, men generellt sett föredrar jag att köra varannan dag, sedan den 23 och 24.

 

Att köra julkalendern med slut EFTER jul tycker jag bara låter som att man inte tar hela julkalender-grejen seriöst... som att man sätter den på tider då "den inte är i vägen för julfirandet". Rätta mig om jag har fel, men en julkalender skall väl vara EN DEL av själva julfirandet? Då passar det ju ypperligt att ha den på julafton! Att man inte har tid är normalt sett inte en anledning, gå upp en halvtimme tidigare på julafton bara, inga konstigheter i min mening (lokala avvikelser kan förekomma).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hänvisningar till gamla TV-traditioner är också rätt fåniga.
Vad menar du med referenser till "gamla tv-traditioner"? Jag kan inte hitta några specifika referenser till tv-kalendrar i ditt citat, bara referenser till adventskalendrar i allmänhet. Alla svenska adventskalendrar (utom den i Bamse) slutar enligt tradition med den 24 december.
Rätta mig om jag har fel, men en julkalender skall väl vara EN DEL av själva julfirandet?
En adventskalender är en del av adventsfirandet (alltså perioden från och med första advent till och med julafton), därav namnet "adventskalender". Man brukar dock enligt tradition låta kalendern börja första december och inte första advent, vilket vissa år gör att det kan finnas upp till två luckor som ska öppnas redan före advent. På samma sätt torde en julkalener vara något man använder under julfirandet (alltså perioden från och med julafton till och med 13 januari).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Omröstning angående tittardagar: se första inlägget.

 

 

 

Apropå att kolla på anime på julafton, jag vet inte hur ni har det med era familjer, men åtminstone jag brukar kunna avvara 24 minuter åt de animejulkalendrar jag brukar anta mig att se, själva firandet pågår sällan, hos oss i vilket fall, alla vakna timmar på julafton, utan de när mest i högvarv från 12 till 20 ungefär.

Idealet är att man har avsnittsrelaterad diskussion på diskussionsforumet också. Det kan lätt ta upp mer tid, tid som vissa kanske hellre ägnar borta från datorn.

 

Jag hinner med det, du hinner med det, men någon kanske inte gör det. Man kan inte göra alla till lags, men om det är lättare för denne att medverka den 25 december istället för den 24 december så väger det tyngre än att vi ska följa traditionen för traditionens skull.

 

Att köra julkalendern med slut EFTER jul tycker jag bara låter som att man inte tar hela julkalender-grejen seriöst... som att man sätter den på tider då "den inte är i vägen för julfirandet". Rätta mig om jag har fel, men en julkalender skall väl vara EN DEL av själva julfirandet? Då passar det ju ypperligt att ha den på julafton!

Efter jul? Jul är inte bara julafton. Om jag är lat och citerar Wikipedia: Den officiella svenska julhögtiden börjar den 24 december (julaftonen, aftonen före juldagen) och avslutas den 13 januari (Tjugondag Knut) då "julen dansas ut", även om det på senare tid blivit allt fler som inleder firandet tidigare och betraktar det som avslutat i och med den sista lediga dagen 6 januari (trettondagen).

 

Nog för att man ska vara seriös, men om det är så hemskt att se ett animéavsnitt på juldagen så är du för seriös. Animéjulkalendern är faktiskt bara en liten kul grej på ett litet hobbyforum på webben.

 

Vad menar du med referenser till "gamla tv-traditioner"? Jag kan inte hitta några specifika referenser till tv-kalendrar i ditt citat, bara referenser till adventskalendrar i allmänhet. Alla svenska adventskalendrar (utom den i Bamse) slutar enligt tradition med den 24 december.

I och med trådens filmmediala inriktning kan vi anta att de julkalendrar han talade om var de i Sverige mest kända julkalendrarna: SVT:s julkalendrar.

 

Spoiler
Mellanmänsklig kommunikation består inte enbart av det som sägs eller skrivs rakt ut, utan bör också bedömas och tolkas utifrån sammanhang.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst precis allt som sagts här men med tanke på den nyinlagda undersökningen måste jag fråga; spelar det någon roll? Huvudsaken är väl diskussionen och att man sett det rätta avsnittet tills ett visst datum för att kunna deltaga? Jag kan då säga redan nu att jag inte kommer att köra på något kollektivt tittande-datum.

 

Visst det är en julkalender men då är jag också en sån som öppnar en extra lucka i chokladkalendern om jag känner mig sugen på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är klart att alla inte vill ta sig tiden att sitta och diskutera sista avsnittet av Lain på julafton, hur stora blir juldiskussionerna över huvud taget? I vilket fall är det klart att man, med hänsyn till att alla inte vill bevaka forumtrådar över julaftonen, även kan diskutera sista avsnittet (och Lain i helhet) den 25e, det är ju ingenting som hindrar. Jag menar bara att en julkalender allt som oftast är till för att "räkna ner" till julens höjdpunkt, nämligen just julafton, och då känns det lite fel att köra sista avsnittet på juldagen.

 

En julkalender sätts mellan den första och tjugofjärde december anser jag, sedan pågår diskussionen så länge den nu vill tills den traditionsenligt dör ut. Sätter man datumet den 25e innebär det ju att vi som sett sista avsnittet på julafton inte kan öppna munnen förrän dagen efter, och det är ju inte heller något vidare kul.

 

I övrigt vet jag att jul i allmänhet börjar lite när den vill och slutar när julkänslan försvunnit, men en julkalender är, åtminstone för mig, ett sätt att räkna ner till julafton. Naturligtvis är det en massa saker om och kring (ökar julkänsla osv) men huvudsakligen räknar den ner. Kommersiellt sett har ju julen redan börjat, och julkänslorna börjar dyka upp bland folk runtom i landet trots att det bara är i början av november.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idealet är att man har avsnittsrelaterad diskussion på diskussionsforumet också. Det kan lätt ta upp mer tid, tid som vissa kanske hellre ägnar borta från datorn.

Sista avsnittet och serien i helhet kommer visserligen att diskuteras en bit efteråt också, så spela roll.

 

Dessutom trodde jag att Sceleris var diktator.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag röstar inte på något av alternativen då det inte spelar någon roll för mig. I samtliga fall "missar" jag sista avsnittet då jag bor borta över julen (åker kvällen den 23:e och kommer hem den 26:e).

 

Hade jag personligen fått välja dagar hade det blivit 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 23. Varför just de dagarna? Tja, det känns väl bra att köra två dagar på raken i början för att komma in i serien lite snabbare och det känns även bra att köra två snabba puckar i slutet då man ofta vill se det sista avsnittet av en serie så snart som möjligt efter att ha sett det näst sista. På det här sättet kan även de som inte har möjlighet att titta på anime på själva julafton vara med.

 

Men, nu kan man ju inte skräddarsy ett scenario som passar alla och det är inte så att jag försöker lägga till ett ytterligare alternativ. Vad ni än röstar fram blir det säkert bra. Det här är ju inte förhållningsregler utan, som Sceleris säger, något som kan liknas vid en "officiell rekommendation". Att just jag kommer behöva se sista avsnittet den 23:e för att kunna kommentera det på julafton (alternativt juldagen) påverkar ju inte vad ni andra gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menar bara att en julkalender allt som oftast är till för att "räkna ner" till julens höjdpunkt, nämligen just julafton, och då känns det lite fel att köra sista avsnittet på juldagen.

Jag ser kalendern här desto mer som en forumaktivitet som åker snålskjuts på eller härmar julfirandet utan att vara en del av det.

 

Sista avsnittet och serien i helhet kommer visserligen att diskuteras en bit efteråt också, så spela roll.

Det är förvisso helt sant.

 

Dessutom trodde jag att Sceleris var diktator.

Men jag är en snäll och omtänksam diktator. :konata:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser kalendern här desto mer som en forumaktivitet som åker snålskjuts på eller härmar julfirandet utan att vara en del av det.

Det kan förklara varför vi har en tämligen skild åsikt om det hela ^^;

 

(har aldrig riktigt sett det som en forumgrej, det har ju kommit först på senare år...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...