Hoppa till innehåll
Anime.se

Fate Zero


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Säsong 1

Spoiler
3DLpA.pngI46mZ.png
zQlF1.pnguAIkH.png
jdrz3.pngpBMXK.png
C8zDW.png

Dows.png 2l8I.png

IgpL.png o253.png 

WlbW.png i7fL.png

0Hpi.png 8wDd.png

YNpe.png OcCM.png


Nej, nu ska jag rycka mig i kragen och titta i kapp lite aktuell animé. Såg om första avsnittet Fate: Zero, "innanföljaren" till Fate: Stay Night. Detta första dubbellängdsavsnitt (en mycket attraktiv produktion av Ufotable) ger ju mest en introduktion till figurerna och världen (storyn i korthet är att ett mystiskt magiskt artefakt, Graalen, har utvalt några magiker att medelst magiska frammanade historiska hjältar bedriva magisk strid mot varandra, där vinnaren får en önskan uppfylld; olika maktfaktorer är katolska kyrkan, magiska samfund, olika trollkarlars ätter samt några oberoende kämpar), så det är mycket snack och lite verkstad, men jag uppskattar att det är gravallvarligt -- en välkommen omväxling till allt flams jag annars ser --, och jag tyckte om scenen där prästen Kotomine och trollkarlsmördaren Kiritsugu på olika platser samtidigt begrundar varandra som farliga: Kotomine förstår sig inte på den risktagande Kiritsugu, och Kiritsugu förstår sig inte på den kallsinnade Kotomine. Jag tyckte att det var en ganska bra uppläggning som lockar mig mer än något annat i avsnittet: hur kommer dessa två män att drabba samman? Vad driver dem, och vad måste de offra?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, nu ska jag rycka mig i kragen och titta i kapp lite aktuell animé. Såg om första avsnittet Fate: Zero, "innanföljaren" till Fate: Stay Night.

Jag såg första avsnittet för några dagar sen, och jag absolut älskade det. Jag märkte inte ens att det var dubbellångt. Jag tycker den gjorde ett eminent jobb med att introducera alla karaktärer och bakomliggande handlingar, som relationen mellan de viktiga familjerna. Jag är intresserad av vad alla karaktärer kommer göra. Som Waver; hur kommer den här spolingen klara sig i ett krig till döden? Det enda jag tyckte var vajsing var varför Irisviel tycker om Kiritsugu så mycket. Han verkar inte vara så värst kramgo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är intresserad av vad alla karaktärer kommer göra. Som Waver; hur kommer den här spolingen klara sig i ett krig till döden?

Jo. Eftersom jag har sett Fate: Stay Night så är spänningen lite förlorad på så sätt (jag vet ju i runda slängar hur det kommer att sluta), men det känns som att själva "tävlingen" i Zero kommer att bli mer angelägen. Speciellt utan huvudpersonen i Stay Night.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade avsnitt 2.

Spoiler
  • Kung Iskander var härlig (Iskander och Waver, vilket radarpar). Jag tänkte mig att han skulle vara Attila (passande ryttarklassen), men då börjar han prata om Persien och Makedonien vilket för tankarna till Alexander den store. Inte riktigt den bilden man har av Alexander... men å andra sidan så visar sig ju kung Arthur vara en kvinna, så låt gå.
  • Först trodde jag att grabben som Uryû höll fången var Emiya Shirô, meneh... antar att han inte var det. Undrar om Shirôs bakgrund kommer att förklaras. ( '-')
  • Och Uryûs frammaning Blåskägg tänkte jag mig först vara "Den galne araben" från H.P. Lovecrafts böcker, eftersom han verkade ha Necronomicon... Men "Blåskägg"? Blåskägg var en fransk litterär blåskäggad figur som mördade sina fruar. Snubben i Fate: Zero hade ju inte ens skägg!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kom till avsnitt fem i ett jehuj. Fastän det inte känns som att så värst mycket har hänt än så känns det som det hela tiden händer saker. Det är hela tiden kul. Kommer nog ikapp på måndag.

 

Jag gillade avsnitt 2.

  • Kung Iskander var härlig (Iskander och Waver, vilket radarpar). Jag tänkte mig att han skulle vara Attila (passande ryttarklassen), men då börjar han prata om Persien och Makedonien vilket för tankarna till Alexander den store. Inte riktigt den bilden man har av Alexander... men å andra sidan så visar sig ju kung Arthur vara en kvinna, så låt gå.
  • Först trodde jag att grabben som Uryû höll fången var Emiya Shirô, meneh... antar att han inte var det. Undrar om Shirôs bakgrund kommer att förklaras. ( '-')
  • Och Uryûs frammaning Blåskägg tänkte jag mig först vara "Den galne araben" från H.P. Lovecrafts böcker, eftersom han verkade ha Necronomicon... Men "Blåskägg"? Blåskägg var en fransk litterär blåskäggad figur som mördade sina fruar. Snubben i Fate: Zero hade ju inte ens skägg!

 

Herr Blåskägg sa väl inte att det var hans riktiga namn eller alias. Bara "Kalla mig det här tills vidare." I slutsekvensen får man se en bild av varje hjältes gamla liv, och Blå visas bara släpas iväg till en hängsnara omgiven av präster. Javene.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt fem sett. Rider är ju bäst.

 

Jag gillar hur mästarna och deras hjältar läggs upp. De står liksom alla i relation till varandra, och belyser varandras karaktärsdrag och handlingar.

 

Spoiler
Waver är pojken som vill bli tagen på allvar men domineras av sin stolta och frimodiga hjältekonung. I kontrast står Wavers stöddiga lärare som vill sätta honom på plats, och som står över sin egen hjältekämpe och behandlar honom som en schackpjäs.

 

Tôsaka är en mäktig trollkarl som säger att hans mål är "att nå kunskapens rötter", men när hans hjälte är en "kungarnas konung" med storhetsvansinne kanske det säger något om honom själv. Och mot honom står en man som för att rädda en liten flicka sjunker ned i vansinne och överger sin mänsklighet. Hans hjälte: en sinneslös rustning med en förbannelse, just en passande symbol för vad Matô riskerar att bli.

 

Emiya är den kvalfyllda yrkesmördaren som vill rädda världen och mot sin personliga moral måste använda en kvinnlig riddarkonung. Mot honom står en kall och beräknande präst som går alla bakom ryggen, och använder den skugglurkande lönnmördarklassen till sina egna syften.

 

Jokern av dem är en psykopatisk seriemördare med en lika besatt trollkarl.

 

Det är ju egentligen ganska väl uttänkt -- åtminstone jämfört med karaktärsgallerier som byggs ut med motivationen "vänta nu, vi har ju ingen europeisk utbytesstudent ännu!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett upp till avsnitt 8.

Vi fick till slut veta vem Blåskägg är.

 

Gilles de Montmorency-Laval (1404–1440), Baron de Rais, was a Breton knight, a leader in the French army and a companion-in-arms of Joan of Arc. He is best known as a prolific serial killer of children. There is significant controversy over his guilt; some maintain he was framed for political reasons.

 

[...]

 

In 1434/5, he retired from military life, depleted his wealth by staging an extravagant theatrical spectacle of his own composition and dabbled in the occult. After 1432 Gilles engaged in a series of child murders, his victims possibly numbering in the hundreds. The killings came to an end in 1440 when a violent dispute with a clergyman led to an ecclesiastical investigation which brought Gilles' crimes to light. At his trial the parents of missing children in the surrounding area and Gilles' own confederates in crime testified against him. Gilles was condemned to death and hanged at Nantes on 26 October 1440.

 

Gilles de Rais has had some cultural impact and is one among several candidates believed to be the inspiration for the 1697 fairy tale Bluebeard by Charles Perrault. His life is the subject of several modern novels, and referenced in a number of rock bands' albums and songs.

Egentligen var det väl lite udda från början när han kallade Saber för oskuld. "Shojo" är vad jag vet en kvinlig oskuld (jungfru), och Saber har poserat som man i större delen av sitt liv. Men nu vet vi. Han är galen helt enkelt :)

 

Jag gillade starkt hur Emiya jobbar i avsnitt 6. Vi hade redan fått höra hur han använder extrema metoder, men att demolera ett höghus var verkligen inget jag förväntade mig. Kort och gott älskar jag hur smart serien är när det gäller karaktärers handlingar och strider. Förutom en sak. I avsnitt 8 var det fyra personer som kom nära att dö, men alla klarade sig. Lite fattigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6:

Spoiler
  • Ja, det var riktigt ballt när han sprängde huset! "Oh no he le didn't!"
  • Kirei var sen oväntat bra på hand-till-hand-strider.
  • Gilgamesh är så cool! Kanske inte egentligen karaktären i sig, men jag är så kär i tanken på att en 5000 år gammal konung är med. (Jag är rätt fascinerad av förhistoria och tidig historia i allmänhet.)

Avsnitt 7:

Spoiler
  • Kvicksilverskyddet var ganska häftigt.
  • Rider fortsätter att vara bäst.
  • Det var en konstig scen och jag blev inte övertygad av skådespeleriet, men jag gillade när Emiya pratade om att fly och var rädd för Kirei. Nästan barnsligt rädd. Det ger lite mer djup åt hans karaktär.
  • När Caster dödade barn "off camera" så visade de bilder på omgivningen. Det har hänt vid andra tillfällen också. Det såg märkligt ut, kändes som en form av bildcensur. Typ censur i TV-versionen och så kommer de att visa det mer i bild på Blu-ray. De tyckte kanske att det var bättre än att dölja hemskheter med ful svärta eller distraherande vitt skimmer.
  • Saber/Lancer vs Caster var okej, men Kayneth vs Emiya var riktigt bra! Fragmentationsbomber, automatgevär, kvicksilvermagi, och...

Avsnitt 8:

Spoiler
  • Jag gillar-ogillar Irisviel. Hon pendlar lite från okej till klyschbrud. Gillar designen.
  • Kirei mot kvinnorna: sweet.
  • Jag trodde faktiskt att Irisviel skulle dö där! Hon överlevde, men hon kan väl knappast överleva serien. Det känns synd. :ssad:
  • Kul när Kayneth blir förbannad. Det är så i linje med hans karaktär: uppblåst. Men jag fattade inte riktigt hur Emiyas kulor skulle fungera. Emiyas "ursprung" ska materialiseras i offret?
  • Jag gillade att klyftan mellan Kirei och Emiya ökade: Kirei kunde inte tänka sig att kvinnorna själva skulle skydda Emiya -- "han är som jag". De är både olika, och lika varandra, men inte på det sätt som Kirei tror.

Avsnitt 9:

Spoiler
  • Den arroganta Kayneth har fallit så lågt. Gillar't. (Inte för att jag ogillar honom eller nåt, tycker bara att det är följdriktigt.)
  • Rider är bäst. Jag gillar att tjänaren är en sådan mentorsgestalt. Och jag gillar Waver, han är fjantig men han är ju ung och relativt oskyldig. Hoppas att han klarar sig. (Fast varför ska han klara sig när en massa anonyma småungar inte fick klara sig.)
  • Snart förråder väl Kirei Tôsaka...

Lite fattigt.

Jooo, det håller jag med om, men serien ska ju bli 25 avsnitt, så det är väl bra att de håller tillbaka lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 9 & 10:

Jag kom på att vi inte fått någon förklaring hur Kayneth och kompani överlevde demoleringen. Han använde sin metallbubbla? Emiya påstod ju att inget magiskt försvar borde ha kunnat skydda dem.

 

Jag känner inte att jag har något klart grepp om Emiya. Jag trodde nästan att hans tal om att fly därifrån i avsnitt 7 bara var fejk. Han nämnde väl något i första avsnittet om att han måste döda Irisviel. Han vänsterprasslar med Maiya men svär sen att han är ovillkorligt kär i Irisviel. Vad är det han egentligen vill?

 

Intrigerna djupnar i avsnitt 9. Nu vet Waver att Assassin inte är död, och Kirei och Tousaka vet att Riders mästare är en mes. Vänta, visste de inte det från allas första möte? Det blir nästan svårt att hålla reda på vem som vet vad.

 

Kayneths fru var lite funky. Vad är det hon egentligen vill? Att vara tillsammans med Lancer? Jag har en känsla att han kommer bli besviken på det här livet också.

 

Avsnitt 10 var inte nödvändigt. Jag behövde inte se en puttenuttig handling där Rin räddar alla barn. Det enda det här avsnittet tillförde var att Kirei nu bevakar även Kariya.

 

Rider är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 9-10:

Spoiler
  • Metallbubblan är förklaringen, Emiya hade väl fel. Det är uppenbarligen något som kan reagera blixtsnabbt och absorbera en otrolig massa energi, så det är väl inte så mycket mer otroligt än... tja, resten av serien.
  • Emiyas bakgrund och motivation är fortfarande höljt i mörker, med flit förstås. Hans uppdrag är något stort i stil med att "rädda världen", och han har järnviljan som krävs: han kan offra oskyldiga för planens skull. Men han är mänsklig, och drabbas av både samvetskval, rädsla och kärlek. Som jag tar det så gifte han in sig i huset von Einzbern för att kunna vinna kriget och genomföra sin plan, men föll för Irisviel och familjelivet. (Det han sa var väl att han var rädd att hon skulle dö -- eftersom hon skulle utge sig för att vara Sabers herre och därmed hamna i skottlinjen.) Jag tror att han bara använder Maiya genom att utnyttja hennes känslor. Och eftersom han bara är mänsklig så drabbades han av panik när enigmat Kirei närmade sig.
  • Vilket var "allas första möte"?
  • Kayneths fru blev kär i Lancer precis som Lancers tidigare herrefru blev det. Nu vill hon väl säkert bara ha den heliga Graal för att få Lancer.
  • Instämmer om att avsnitt 10 inte var nödvändigt, men jag tyckte faktiskt om det lite. Det är ju inte helt ovanligt med avsnitt som så att säga ska betona den vanliga handlingen genom att en utomståendes perspektiv. Och så fick Tôsaka visa sin faderliga sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 9-10:

  • Vilket var "allas första möte"?

Avsnitt 5 & 9.

När alla slåss vid hamnen (det var väl en hamn). Jag vill erinra mig att Waver gjorde ett antal utrop av ren feghet där också, och åtminstone Assassin borde ha sett det.

 

Nå, i avsnitt 9 fick de i för sig också reda på att han är en halvkass magiker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett av guldkornen den här säsongen, helt klart, i varje fall om man frågar mig. Ufotable visar verkligen framfötterna här. För att vara en serie som sänds i TV varje vecka håller den enligt mig extremt hög kvalitet. Jag hade förväntat mig ett kraftigt skutt nedåt i kvalitet inför det andra avsnittet men de har lyckats hålla sig på en relativt jämn nivå. Jag har däremot länge gått och tyckt att handlingens tempo samt utveckling kändes väldigt konstig men jag såg nyligen att serien fortsätter i april, vilket förklarar hela saken. Att lägga ett helt avsnitt på den unga Rins personliga äventyr upplevdes visserligen som kul men samtidigt väldigt felprioriterat, detta när man satt och trodde att det bara var några avsnitt kvar av serien (och det kändes som att den knappt har hunnit lämna startgroparna).

 

Nåväl, jag är säkert inte den enda som skulle välkomna en av Ufotable skapad remake av originalserien med öppna armar. Det känns väl inte sådär jättetroligt eller aktuellt men man kan ju alltid drömma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 12

Jag gillar!

 

Jag förstod inte riktigt vad grejen med Irisviel var. Hon sa att hon hade stängt av sitt känselsinne. Försökte hon hölja sin närvaro på något sätt? Det har ingen behövt göra förut.

 

Resten av avsnittet var marabou. Kiritsugu och Tousaka planerar lite, och vi fick bekräftat att Assassin är helt död nu. Det verkar som den väldigt klantiga attacken i avsnitt 11 var huvudsakligen för att samla information, eller de nöjde sig i alla fall med det. Konversationen mellan Archer och Kirei var fantastisk. Vad jag fattar så är Kirei så ambitionslös för att han har förträngt sina luster med religiös extremist. Han har gjort sig själv till en kyrkans tjänare och inget annat. Jag är väldigt intresserad av hur han kommer utvecklas nu när han kanske upptäcker något sorts kall, och det är en bra fråga vad för Tjänare han kommer sikta in sig på, och hur han kommer agera när han väl har en. Kommer han verkligen förråda Tousaka? Vem kommer i så fall stå segrare i deras intrig? Jag gillar också när Gilgamesh visas som så självsäker och karismatisk människokännare. Det gör honom mer skrämmande.

 

Jag gillar i stort sett allt som händer i serien, men jag blir mer och mer nyfiken på att se mer av Lancer och Kariya. Deras karaktärer är präglade av djupa konflikter, men vi har knappt sett någonting av dem. Speciellt Kariya. Han blir utpressad till att offra sitt liv för att få tag på Graalen. Det skulle vara väldigt intressant att se hur hans vardagliga liv ser ut nu och hur han tar sig an att få ett övertag över de andra Mästarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 12

Spoiler

Jag förstod inte riktigt vad grejen med Irisviel var. Hon sa att hon hade stängt av sitt känselsinne. Försökte hon hölja sin närvaro på något sätt? Det har ingen behövt göra förut.

Avsnitt 12:

Spoiler
Jag tog det som att hennes kropp börjar bli så svag att hon var tvungen att stänga av känselsinnet för att spara energi till kroppsstyrkan. Hon är ju en homunculus, inte en riktig människa; skapad med magi, men kanske med begränsad hållbarhet. Känns som att hon är långsamt döende. (;-;)

 

Jag tyckte om avsnitt 11-12, även om de var pratiga. "Show, don't tell" säger då en del, men jag tyckte inte det var så mycket där som borde ha varit action istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 12:

Jag tog det som att hennes kropp börjar bli så svag att hon var tvungen att stänga av känselsinnet för att spara energi till kroppsstyrkan. Hon är ju en homunculus, inte en riktig människa; skapad med magi, men kanske med begränsad hållbarhet. Känns som att hon är långsamt döende. (;-;)

Avsnitt 12:

Menar du enbart för att hon är en homunculus eller för att hon blev så nerhuggen av Kirei?

 

Jag blev förresten något road över att Tousaka måste ha specialbeställt ett 7x7 schackbräde. Eller han kanske gjorde det med magi.

 

http://i154.photobucket.com/albums/s246/Volbla/Grailchess.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Bästa Manliga Karaktär

• Fate Zero: Flera höjdare: Rider var den stora, starka, säkra och varmhjärtade figuren som man bara måste tycka om;

Jag tänkte att jag lika gärna kan svara i den här tråden då min kritik är något specifik. Jag citerar vad jag skrev efter avsnitt 11.

 

Well, Rider kind of pissed me off. At least Gilgamesh is honest in being a selfish prick. Iskander is somehow convinced that being a selfish prick is actually fitting for a ruler. What a load.

I wouldnt be so quick to transpose your own set of values on an individual from a time frame completely different then your own. His description of how a leader should act fits in rather nicely with his time period. The empathy drive wasnt as strong then as it was now.

 

Also by acting like a "selfish prick", in his case it conveyed confidence and charisma. Its what allowed him to inspire his troops to conquer most of the known world at the time. It elevated him beyond the rank and file, which was required trait to lead with back in those days. Alexander was a front line commander. Thats not something that can be done ligthly. Considering he did conquer a huge empire before dying at the age of 33 its not false hubris.

No, when i think about this i really don't agree with it after all.

 

First of all, the cultural context has no bearing on whether it pisses me off or not. You can always find explanations for how things are, but that doesn't make them any less wrong or aggravating. But disregarding that, let's follow the trail this leaves. Why was Iskander being a selfish prick? Because he needed to make the king's seat be a desirable position. Why did he need that? Because it inspired morale for his troops. Why did he need to boost morale for his troops? So he could conquer the world. Why did he want to conquer the world? Because he's a selfish prick, at least as it's depicted in Fate/Zero.

 

So even if i grant your argument Rider still ends up as nothing but a crazy dictator who wants to own everything. I can't bring myself to like him with this new perspective. He may be funny as a fantasy warrior, but he is horrible as a person. Whenever i see him chumming it up with someone i can't help but think "Yeah, but you're actually a cunt." I feel like Sam watching Gollum and Frodo.

Det gör honom inte till en dålig karaktär, om något tvärtom, men jag tycker det gör honom mycket mindre sympatisk, något som ingen annan verkar hålla med om :)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, ja, jag förstår vad du menar, och "varmhjärtad" var kanske inte precis rätt ord jag borde ha använt. För nej, han är ju inte självuppoffrande på det sättet, men han har en personlig rättvisa, en känsla för vad som är rätt och fel, och lever efter den. Han hyser även åtminstone en viss omtanke om Waver, uttrycker sin avsky för Caster & C:os handlingar, och vill gärna behandla sina rivaler som ett slags vänner. "Kom, drick!" Han är muntert frispråkig, ärlig och rättfram, och det väcker mitt tycke. Jag vet inte om jag skulle använda ordet "sympati" eftersom det för mig antyder medkänsla i motgångar, vilket Rider egentligen inte har haft ännu.

 

Men jag förstår hur du kan tycka att hans syn på härskarrollen är egocentrisk, och det är den, till stor del. Han är en Man, och en Man drivs av Stora ambitioner, ungefär som Reinhard i Vintergatans hjältesaga (Ginga Eiyû Densetsu) som vill erövra galaxen. (Jag borde starta en Manlighets-tråd igen, som på Zmanga...) Rider vill erövra världen, med sin egen förmåga, och inte ångra ett vitten. Men inte till vilket pris som helst. Reinhard och Rider går inte emot sina principer. Rider försöker ju avgöra vinnaren med en diskussion. En Man ska sträva efter sina drömmar, och kunna stå för varenda steg. Även om jag inte gillar drömmen, så kan jag inte undgå att gilla Mannen.

 

 

För mig spelar också kulturen in, och jag köper hans bild av vad en härskare skall vara. (Köper den så som för personen och tiden logisk.) Det påminner mig om när jag först läste Iliaden och tyckte att de var ganska fånigt besatta av sin personliga heder. Men eposet uppdiktades (och utspelar sig) på en tid innan skrivkonsten (i Grekland). Deras syn på efterlivet var deprimerande: man är dömd till att för evigt vara som en kringflackande skugga av sitt forna jag. "Jag vore hellre en bonde i livet än kung över alla döda i dödsriket." Hur kunde man få livet att kännas värt att leva? Genom att lämna något efter sig. Men man hade inte skrift, utan kunde endast skapa sig en odödlighet genom sin ryktbarhet, genom att begå stordåd och bli känd.

 

På Riders tid hade man skrift, så det är inte det jag menar, men man hade fortfarande en mörk bild på livet efter detta, och det var troligtvis fortfarande hårda tider för gemene man. En envåldshärskare skulle kanske inte kunna göra så mycket för alla, utöver att garantera något slags stabilitet, men genom att stå huvud och axlar över alla andra och bli en idol så kanske de kan känna något slags respit från vardagens ok. För om kungen, såvida han inte är en grym tyrann, är säker i sin roll så kan folket känna delaktighet i något genom att stödja och se upp till honom. Att finna en mening med livet i att bistå en stor ledare.

 

 

Kort och gott så tolkar jag honom som fundamentalt välvillig.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...