Hoppa till innehåll
Anime.se

Fate Zero


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Avsnitt 14:

Striden fortskrider långsamt, och jag tycker Berserker vs Archer i luften var lite väl snabbt och förvirrande, men det var fortfarande Fate/Zero. Relationen Tousaka/Archer är rätt intressant. Tousaka förefaller mig ganska lik Kayneth till personligheten, men han kan låta sitt intellekt styra över sin stolthet. Han vet att han kommer ha större chans att nå sina mål om han krälar i stoftet en del.

 

Återigen visar Emiya prov på hur användbar han är användbar både i strid och för den större strategin. I motsats till Kayneth som bara verkade vara användbar till den förra (han hade ingen direkt snillrik plan), och Waver som bara är användbar till den senare. Emiya/Saber eller Tousaka/Archer verkar utan tvekan vara de lag som har störst chans att vinna graalen. De är väl de viktigaste spelarna handlingsmässigt också.

 

Hur kommer Kariya vs Tousaka att gå? Det känns som det borde vara uppenbart. Något jag blev lite nyfiken på, dock, är varför Kirei bestämde sig för att inte ingripa. Jag tänker att han antingen antar att Tousaka kommer vinna utan problem, eller så är det här hans luriga sätt att förråda honom på; att inte hjälpa honom. Jag vet inte vad jag ska tro. Betyder det här, förresten, att Kireis nästa servant blir Caster? Det skulle vara ett högst udda par.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 15 & 16

Jag tyckte det var extremt att demolera ett höghus, men helvete! Emiya är hårdkokt! Scenen mellan honom och Saber var fantastisk. Konflikten mellan någon som tänker göra vad det än krävs för att nå sitt mål, och någon som inte kan sjunka under en lägsta nivå av principer. Jag antar att den konflikten kommer vara inblandad på något sätt när Emiya dör (för inte kan han väl vinna tävlingen och rädda världen).

 

Uppenbarligen missförstod jag i avsnitt 14. Grön = healy. Kirei läkte Kariya. Det är nog ännu mer intressant än vad jag trodde hände, men jag förstår inte fullständigt det beslutet. Skulle det inte vara mycket bättre för Kirei om han hade direkt kontroll över Berserker? Tousaka kanske skulle märka om det hände och han vill inte avslöja sitt förräderi än. Eller så är han helt enkelt inte säker på vad han vill än.

 

Det är en sak jag fruktar för, och det är Sabers stora laserstråle. Alla tre kungligheter har rätt feta attacker vid det här laget, men jag hoppas att den sista konflikten mellan dem inte blir allt för överdriven och flashig. Här är det häftigare om det är lite mer subtilt, som Saber vs Lancer.

 

Jag undrar vad för roll det kommer spela att den där prästen dog. Han verkade vara någon sorts moderator, men vad gjorde han egentligen? Är hans jobb bara att se till att spelen inte går ut över lokalbefolkningen genom att locka med mer beordrarmagi? Det ser inte ut som episoden med Caster kommer hända igen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 15 & 16.

Jag brukar höra mer till dem som vill ha ära och sådant i strid och även om Emiya är helt tvärtemot det så gillar jag hans grova stil! Emiya var helt iskall när han "förhandlade" med Keyneth och sen när han väl fick sin vilja igenom så högg han honom i ryggen utan att blinka. Gillade att även Lancer som har framstått som en väldigt lugn man tappade fattningen när han blev berövad det enda han hade kvar.

 

Om jag inte minns fel så kom Gilgamesh fram till att Kirei tyckte att Kariya var en intressant och mystisk person så möjligtvis ville han bara se vad han kan åstadkomma när han fick en till chans eller vill han kanske något större som vi inte redan fått veta. fast jag skulle satsa på att det var ödets nyck att Kirei räddade Kariya.

 

Prästen skulle övervaka kriget så att det inte gick överstyr som med caster sen har han väl hand om fristaden dit alla magiker som förlorat sin följeslagare kan gå till utan att vara rädda för sitt liv.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 17:

Spoiler
Hur kan egentligen Irie vara så säker på att Kirei är den enda som skulle kunna besegra Kiritsugu?

 

Och jag måste säga att jag har haft fel uppfattning om Kirei. Jag trodde att hans motivation var att han i princip var själsligt tom och bara ville ha lite "spänning", något som sätter lite eld i honom. Men egentligen är det ju bara Gilgamesh som har "underhållning" som mål. Jag tycker fortfarande att Kirei är själsligt tom, men han "letar efter ett svar" på något.

 

Det var någon som jämförde förhållandet mellan Fate Zero och Fate Stay Night med Star Wars original kontra prequelfilmer, i att många förväntas känna till vad som händer. Så hur ser en tittare som inte sett de gamla SW-filmerna på att (Star Wars-spoiler)

Anakin blir Darth Vader

? Lite som att betrakta den tittaren känns det när jag läser spekulationer från någon som inte sett Fate Stay Night. Här är dock prequelversionen mycket bättre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ju inte sett Fate/Stay Night, och det antar jag bara är till det bättre, för jävlar vad spännande Zero är.

 

Jag trodde aldrig att det här avsnittet skulle vara lika bra som förra, men se på maken. Jag gillar hur Kirei och Gilgamesh delar någon sorts vänskap. De är öppna med varandra och de respekterar varandra till viss del, i motsats till Tousaka. Jag antar att det här nya teamet kommer vara de som förstör allting.

 

Jag antar att Irisviel är så rädd för Kirei för att Emiya är så rädd för Kirei. Alla andra mästare tar Emiya med ett kallt lugn - han tappade ju inte fattningen när han slogs mot Kayneth, och Kayneth är väl rent stridmässigt starkare än Kirei - men Kirei vet han inte hur han ska hantera. Han förstår inte vad för sorts person han är, så han kan inte lägga upp en plan för hur man besegrar honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 17:

Spoiler
Irie säger specifikt att "om det är någon som kan besegra Kiritsugu och vinna Graalen så är det Kirei Kotomine", och det låter ju som en mycket mer säker uppskattning av hans förmågor än "han är ett enigma som vi inte vet hur vi ska hantera". Det kan väl förvisso vara en kombination: Kirei är ju en superskicklig exekutor. De andra mästarna har inte hans stridsvana. Det är väl det i kombination med att han är en joker i leken som gör honom så farlig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Avsnitt 23

Det här avsnittet gillade jag. Archer och Riders duell var inte speciellt lång men den hade ändå en episk känsla över sig. Allt från den sista skålen innan duellen till det bittra slutet för Rider. Waver visade även att han verkligen har vuxit upp efter sitt äventyr och vågade tom prata tillbaka till Archer vilket jag inte tror att han hade vågat gjort om han hade varit som i början.

 

Att Berserker var Lancelot hade jag lyckats spoila mig själv genom att läsa på en wiki-sida så det kom inte som någon direkt överraskning för mig men hoppas att det kan bli en bra strid mellan Saber och honom och förhoppningsvis kanske en historia varför han är så hatisk mot Arthur. Ser verkligen fram emot de här sista avsnitten även om jag vet på ett ungefär vad som kommer att hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kom en halvtimmeslång drama-CD om åren som Irisviel och Kiritsugu ägnade tillsammans. Jag tyckte om den, man kommer lite närmare figurerna. Sammandrag:

Spoiler
Spår 1: Han träffar en homunculus (alkemiskt skapad människa), det blivande kärlet för Graalen, men ifrågasätter hennes värde som verktyg och hennes självbevarelseförmåga – hon kan ju inte ens skydda sig från ett slag i ansiktet; hon kontrar med att en överlevnadsstrategi inte kräver styrka i strid, utan förmåga att undvika och ta sig ur farliga situationer – där är hon starkare än honom, menar hon.

Spår 2: Gubben Einzbern, som skapat dockan, berättar för Kiritsugu att han för att övertyga honom om hennes duglighet, lämnat henne naken i vinterskogen bland vargar och onda andar. Kiritsugu är chockad.

Spår 3: Hon vaknar upp i säkerhet, inomhus, och Kiritsugu förklarar att han räddat henne från skogen. Hon är besviken över att inte få ha bevisat sin duglighet, varpå han läxar upp henne om att inte ta emot smärta och förnedring för löjliga prövningar; hon bör lära sig känna vrede för att bli stark, för vrede är grunden i självbevarelse. Hon måste få känna lycka, för med lycka har hon något att försvara med vrede. Hon förstår inte, men han tänker lära henne. Han frågar om hennes namn: Irisviel.

Spår 4: Kiritsugu förklarar för Maiya att han börjar känna sig osäker över poängen med att utbilda henne i allt. I jämförelse med Maiya, som ser sig som en stridsmaskin, verkar han inte alls kunna stärka Irisviels stridsinstinkter; kanske har han fått allt om bakfoten. På frågan om människor eller maskiner är bättre i strid, menar Maiya att endast "hjältar" kan vara svaga och ändå slåss, medan vanliga människor som hon måste överstiga sina svagheter.

Spår 5: Kiritsugu förklarar för en erfarenhetstörstande Irisviel att om hon verkligen vill se mer av världen kan hon överge sitt uppdrag och fly och bytas ut; hennes självvärde gör henne viktigare än ett verktyg. Men hon säger att hon förstår varför han lär henne om den värld han försakat och varför han låter henne välja: han är osäker i sin övertygelse. Kiritsugu försöker slingra sig; Irisviel säger att hon nu har en annan värdegrund: det är kärlek som ger viljestyrka till strid, inte vrede. Och hon, som finner andra människor intressanta – speciellt Kiritsugu – tänker försöka finna styrka genom kärlek till... honom? Kiritsugu är överrumplad.

Spår 6: Kiritsugu inser det grymma i att lära kärlet, den som han måste döda för Graalens skull, att vilja leva, men han måste fortsätta: annars är alla liv han tagit förgäves. Endast genom att hon, som han älskar, dör, kan han sona sina synder. Irisviel säger att man får älska även den som ska förstöras, och undrar om han inte tänkt på sitt liv efter kriget. Men hon vill leva i kärlek med honom i nio år. Han säger att de inte har någon framtid: kärlek är att vilja rädda den man älskar, och utan hopp om framtiden kan de inte älska varandra. Hon har ett förslag: hon är kvinna, han är man. De kan skapa ett nytt liv som får vara ett hopp för honom och henne, någon som ska leva i den bättre värld som de ska bygga med hennes död. Det kan hon med, för att han inte är stark, han har bara fått sina fiender att dö före honom: riktig styrka är att inte ge upp. Kiritsugu ber henne föda honom ett starkt barn som kan ge honom nytt hopp efter kriget.

 

Såg även "Einzberns konsultrum", kortfilmer som följde med serien på Blu-ray. Där förklarar de bland annat krigets regler, kyrkans roll och så vidare.

Spoiler
I början var det en ritual som blev ett gräl, inte ett krig. Einzbern hade alkemin, Tohsaka hade landet, Makiri trollkonsten. Det visade sig att endast en kunde använda Graalen. De kom överens om att bli fiender när Graalen frammanats. Eftersom de behövde sju trollkarlar och sju hjälteandar bjöd de in ytterligare fyra familjer. Från och med andra gången blev det kaos och alla dog. Så familjerna tog in en tredje part: kyrkan. Kyrkan och trollkarlarna är egentligen eviga fiender, men eftersom Graalen är helig och kyrkan råder över heliga artefakt har de ett ansvar att se så den inte går till någon skurk. Från och med tredje kriget stod kyrkan för mörkläggning (minnesmanipulering, mediamanipulering, skadeåterställning). Graalen kan bara användas en gång: tidigare har alla kämpar besegrats. Först efter 60 år kan de frammana den igen. I Fate Zero är det det fjärde kriget på 1980-talet. Anledningen till att det var i Japan var för att det krävdes ett lämpligt land, som kyrkan inte hade kontroll över.

 

Del 2 handlar om magi, familjer, och lite strategi som vi redan förstår. I del tre förklaras att Graalen är ett frammaningssystem, konstruerat av de tre familjerna, som använder själva landet. Graalen avger oändligt med energi för att förverkliga en persons önskning. Graalen är inte den som fångade den korsfästa Jesus blod, utan är egentligen bara en förebild för den sortens fenomen. Enligt kyrkan är det den 726:e Graalen.

 

Och så tänkte jag skriva några avsnittskommentarer.

Avsnitt 18:

Spoiler
Lustig utveckling med vampyrism... :happydrop: Men man kan förstå att Kiritsugu har ett speciellt förhållande med Kirei, sedan han sett kyrkans exekutorer på ön. Och här läggs grunden för Kiritsugus mission: han måste kunna ta de tyngsta besluten, annars går det åt skogen. Han tycker att han borde ha dödat Shirley. Och han sonar det med att döda sin far (som var på jakt efter oändlig kunskap, som Tohsaka). Undrar om det är nåt speciellt med den där ena exekutorn, kring 16:51 i avsnittet...

Avsnitt 19:

Spoiler
Natalia är ball. Och nu får man väl nästintill bekräftat vad Kiritsugus önskan till Graalen är: han får helt enkelt önska livet ur alla krigiska människor över hela jorden... Det blev fort tydligt att Natalia inte skulle överleva sitt uppdrag och att han skulle behöva göra något... men jag trodde faktiskt inte att hon skulle ha överlevt om han inte skjutit ned planet. I vilket fall, en mycket bra berättelse. Kiritsugu tar på sig att döda först sin far, och sedan sin fostermor. Antar att det var det här planet som de pratade om i början. Om att han sänkt ett flygplan för att dräpa en enda trollkarl. Och nu ser vi att det inte var så enkelt.

Avsnitt 20:

Spoiler
Bra scen med Rider och Waver. Rider har blivit pragmatisk. Efter att ha förstått att Okeanos inte fanns vill han inte riskera sin lille Mästers liv för en saga. Och Waver visar framfötterna lite. Att Maiya dog utan att ha uträttat något egentligt kändes lite oväntat. Att Rider skulle kidnappa Irisviel känns tveksamt. Antingen är det en fejk-Rider, hur nu det skulle gå till, eller så har Kirei använt de märken som han tog av prästen – om de går att använda på det sättet?

 

Så, nu är jag redo för att se klart serien! ...imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Så då tog även denna serie slut och jag måste säga att det har varit ett sant nöje att följa den. Den hade allt det jag gillade med Fate/stay night och mer därtill, allt från slagsmålscener till alla mästare och deras tjänare. Om man jämför med Fate/Stay Night så gillade jag den mer mörka stämningen i Fate Zero som fick mig att inse att det faktiskt är ett krig där folk dör i, samma sak var inte lika självklar i Fate/stay Night tycker jag. Karaktärsgalleriet var även i Fate Zero mycket bättre med mer intressanta personer samt att man fick följa alla på ett sätt som fick en att sympatisera med dem och varför de ville få tag på gralen. Ett exempel

Emiya Kiritsugu var helt klart en av de mest intressanta i serien som till en börja ses som en mördare som inte tvekar för någon/något för att få igenom sin vilja men ju längre serien går så ser man att han verkligen är en snäll och skör man som kämpar för att hålla uppe den fasaden för att lyckas med sitt uppdrag att få slut på allt krig.

 

Jag var också rätt fascinerad av både Kariya och Berserker för båda var mystiska och de man faktiskt fick följa minst känns det som men det var nog en av de anledningarna varför jag fick sådant intresse för dem. Man ville ju veta vem som var under den svarta rustningen.

 

Avsnitt 24

De två höjdpunkterna i avsnitt 24 var när man fick se Kiritsugus val när det handlade om att rädda 300 eller 200 personer. Efter att man följt hans historia så visste man

att han skulle välja den båt med flest människor på men jag hade inte trott att han skulle behöva gå så långt som att döda dem alla på den andra båten.

 

Den andra är när Kiritsugu är i slottet med Iliya och Irisviel och väljer att offra sin familj för 6 miljarder människor. Den scenen tycker jag är så fantastiskt bra, just

det förhändelseloppet. Kiritsugu säger att han alltid kommer att älska dem, han tar upp pistolen mot Ilyas haka. Kameran visar hennes ansikte och hon förstår ingenting. Kameran visar Kiritsugus ansikte där han säger "farväl Ilya" och trycker på avtryckaren och han får blod i sitt ansikte. Irisviels skrik av ångest låter så mänskligt och så otroligt bra, hur rått det än låter att säga så. Sekunderna senare när hon blir strypt så känner man smärtan Kiristsugu känner för att göra det han behöver göra

och Irisviels ilska och hat. Som jag skrev innan en riktigt bra scen enligt mig.

 

Avsnitt 25

Avsnitt 25 hade inte lika många scener som stack ut som de i avsnitt 24 men jag gillade den med Rin Tohsaka när hon var på sin fars begravning där hon fick axla allt ansvar trots att hon är så ung. Fanns en del andra bra saker med avsnittet men jag kortar ner det till att avsnittet var bra och det förde ihop Fate Zero med Fate/Stay Night på ett bra och tillfredsställande sätt.

 

Några punkter jag tänkte på eller har åsikter om som händer i Fate/Stay Night som man fick reda på i Fate Zero.

Fick man veta att Sakura och Rin var syskon i Fate/Stay Night? Som jag förstod det så verkade det som att de hade lekt tillsammans förut men att de inte fick fortsätta göra

det pga sina familjer.

 

En annan sak är att en av mina favorit tjänare är Berserker som jag gillar på grund av sin råstyrka och att de är svårkontrollerade för att drivs av ilska. I båda serierna var det nästan likadant. De dyker upp i början och alla är rädda för dem för deras styrka, de dyker upp i mitten av serien och ugefär samma sak där sen i slutet av sin tid så dör de på ett relativt otillfredställande sätt. I Fate Zero får Kirya slut på mana och Saber kan göra slut på Berserker på så vis och i Fate/Stay Night så skapar Shirou och Saber Calibur och tar 7 liv från Berserker med bara ett hugg.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Jag har inte smält serien än men en viktig grej ur originalet som utelämnades:

 

Avsnitt 24
Kiritsugus dilemma med de sjunkande skeppen fortsätter. Till sist återstår fem personer: Hans far, Natalia, Maiya, Irisviel och Illyasviel. 
Tre väger tyngre än två och han väljer att döda sin far och Natalia. Två väger tyngre än en och han väljer att döda Maiya.
Nu återstår endast två liv med lika värde och vågen som alltid har gäckat honom är i balans. Han behöver inte döda mer.
 
Det är hur graalen menar att Kiritsugus önskan ska uppfyllas. För att verkligen rädda de två som är viktigast för honom måste han döda hela världen.
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...