Hoppa till innehåll
Anime.se

Hanasaku Iroha


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

O4IKW.png

Titel: Hanasaku Iroha

Genre: Drama, Komedi, Slice of Life

Sändes: April 2011 till september 2011

Studio: P.A. Works

Regissör: Ando Masahiro

Längd: 26 avsnitt

 

zuycc.png IPJgQ.png

6TA8J.png

 

Det finns förvisso en manga som heter Hanasaku Iroha men den är baserad på Okada Maris animemanuskript. Det är alltså animen som är originalet i det här fallet. Okada Mari är för övrigt van vid att jobba med manus. Det är hon som ligger bakom manusen till exempelvis Ano Hana och True Tears och det var hon som gjorde animemanus av Takemiya Yuyukos lättromanserie - Toradora!. Det vi som tittare blir serverade är en välskriven och realistisk "coming of age"-historia som utspelar sig i vår värld, utan vare sig jätterobotar eller övernaturliga inslag. Sådana projekt är hjärtligt välkomna om man frågar mig.

 

 

JO7Pa.pngwkmj6.png

Namn: Matsumae Ohana

Röstskådis: Itou Kanae

 

Seriens primära huvudkaraktär heter Matsumae Ohana - en pigg och optimistisk tjej i high school-ålder från Tokyo. Hon blir emellertid tvungen att flytta ut på landet för att bo med sin mormor, detta på grund av att Ohanas mamma väljer att rymma med hennes pojkvän för att fly från skulder. Oansvarigt, tycker Ohana som för övrigt är en mycket bestämd tjej. Innan hon flyttar avslöjar hennes bästa vän, Kouichi, att han har känslor för henne. Hon hinner dock inte ge honom något ordentligt svar och hon känner sig därför lite olustig varje gång hon tänker på honom.

 

Ohanas mormor driver ett stort, vackert värdshus beläget vid en av Japans många heta källor. För att Ohana ska få bo där på värdshuset, som för övrigt heter Kissuiso, så kräver hennes mormor att hon gör rätt för sig genom att jobba tillsammans med resten av personalen. Detta är inledningsvis något som Ohana inte är sådär överdrivet förtjust i men när hon väl har börjat jobba där upptäcker hon att hon trivs. Hon är väldigt mån om att saker och ting ska gå rättvist till och detta gör att hon ibland inte kommer helt överrens med vissa av de som jobbar på Kissuiso, inklusive hennes mormor. Hon är väldigt omtänksam av sig och vill gärna hjälpa andra människor men det är inte alltid det går precis som hon tänkt sig.

 

Ohana är van vid att ta hand om sig själv. Som en följd av att hennes mamma var allt annat än en curlingförälder har Ohana lärt sig att aldrig lita på att någon annan ska göra något åt henne. Nu när hon börjar jobba på Kissuiso märker hon däremot hur svårt det är att göra allt på egen hand och börjar därför lära sig att förlita sig på andra. En helt ny värld öppnar upp sig för Ohana och det tar inte lång tid för henne att börja se på Kissuiso som hennes riktiga hem och på personalen som en ny, stor familj.

 

 

qWrhb.pngC9iZP.png

Namn: Tsurugi Minko

Röstskådis: Omigawa Chiaki

 

Minko är jämnårig med Ohana och är en av de som jobbar på Kissuiso. Hon går som lärling under världshusets kock och planerar att själv bli en skicklig kock i framtiden. Inledningsvis kommer hon inte alls överrens med Ohana och de kivas en hel del. Det kan tilläggas att Minko inte blir sådär överförtjust när hon inser att hon och Ohana får dela rum på värdshuset.

 

Minko är som en liten prinsessa med ett kyligt, kontrollerat yttre. Att det rör sig om en sorts fasad är dock väldigt tydligt då det framgår att hon i högsta grad är mån om vad folk tycker om henne. Hon är väldigt flitig i sitt arbete men tappar lätt fattningen när hon får kritik för sina misstag och hon visar en enorm avundsjuka när Ohana får beröm av den övriga personalen.

 

I skolan är Minko väldigt populär bland killarna men alla försök att bjuda ut henne skjuts obönhörligen ner med enorm effektivitet. Hon är inte det minsta intresserad. Kanske finns det någon på världshuset hon har fattat tycke för?

 

 

wwn7l.pngHSsUZ.png

Namn: Oshimizu Nako

Röstskådis: Toyosaki Aki

 

Nako är också en jämnårig anställd. Hon är en väldigt snäll och vänlig tjej som jobbar med att servera och passa upp på gästerna, samma sorts sysslor som Ohana blir tilldelad. Till skillnad från Ohana och Minko så bor hon däremot inte på värdshuset men de går i samma skola. Nako lär Ohana hur man utför de olika sysslorna som ligger på deras ansvarsområde och de blir snabbt nära vänner. Nako är van att passa upp på folk eftersom hon har tre yngre syskon som hon hjälper sina föräldrar att uppfostra men hon är väldigt blyg som person. Hon har en väldigt välutvecklad kropp vilket gör både Ohana och Minko avundsjuka.

 

Dessa tre tjejer lär med tiden känna varandra bättre och bättre och som tittare får vi följa dem och resten av personalen på Kissuiso. Handlingen innehåller inga extrema element utan upplevs som väldigt naturlig vilket passar en serie av det här slaget. Hanasaku Iroha knep tre medaljer i Anime.se Anime Awards 2011 - silver för "Bästa Drama/Romantik", silver för "Bästa Karaktärsdesign" och brons för "Bästa Kvinnliga Karaktär" (som delades ut till Ohana själv) och personligen tycker jag att dessa medaljer är väl förtjänta. Serien har fått mycket god kritik för sitt utseende samt för karaktärer och manus. Jag tycker att relationen mellan de tre kvinnorna (från lika många generationer) i Matsumaefamiljen är särskilt väl skriven och framförd. I största allmänhet är det ett nöje att se seriens karaktärer interagera med varandra och man fattar lätt tycke för dem. Hela produktionen håller hög kvalitet och har man inte redan givit serien en chans så bör man enligt mig se till att göra det så snart som möjligt.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan bara instämma i det ovan sagda om serien. Jag gillar den här typen av serier som inte är överdrivna, har en massa mecharobotar, fighting, magi eller fokus på fanservice. Allt sånt har sin egen plats såklart, men inte nödvändigt i alla serier.

En real-life-story där vardagens problem kommer i fokus. Vänskap, karriär, framtid, ungdomlig kärlek och konsekvenser av eget handlande. Det går utmärkt att skapa drama på en lagom nivå som funkar och håller en engagerad utan att alla ska ha tragiska bakgrunder, hemligheter de inte vill ska komma ut eller annat bjäfs som slängs in för att förstärka rollers utveckling från en sida till en annan. Här klarar de sig väl med den ammunition de har och väl är väl det för det gör serien än bättre. Avskalat, enkelt och snyggt. :reallyhappy:

 

Jag ser fram emot fortsättningen av berättelsen som tydligen redan är under produktion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser fram emot fortsättningen av berättelsen som tydligen redan är under produktion.

 

Jo, att något är på väg under 2012 vet vi men vet vi egentligen vad det är för något? Mig veterligen har man bara sagt "visual work" vilket inte ens behöver vara något animerat. (Det kanske bara är jag som har missat något)

 

Jag tyckte att serien hade ett ganska lagom slut och jag vet inte hur motiverat det skulle kännas med en hel ny serie (typ "säsong 2"). Kan det vara en OVA eller en film? Kanske en innanföljare som handlar om hur Ohanas mormor och hennes man tog över och drev Kissuiso? Oavsett vad det är så ser jag fram emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det är onekligen spännande att se vad som kommer. Jag hoppas ju på en fortsättning där

Ohana kommer slåss för att åter öppna Kissuiso
och avslutningen lämnade ju en enorm öppning för just detta så det är väl hyggligt troligt. Jag tror också att intresset är störst för att få följa Ohana och de andra tjejernas vidare öden. Mormorstoryn om när hon öppnade allt en gång känns väl sådär spännande, men man vet ju aldrig som sagt. Kul ska det bli i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite osäker på om jag själv skulle vilja se en fortsättning. Håller med om att den slutade på ett bra ställe, fans borde få fantisera lite själva om vad som händer efter seriens slut och det känns inte som att det skulle bli någon vidare bra fortsättning. Men vem vet, jag kanske har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...