Hoppa till innehåll
Anime.se

Watashi ga Motenai no wa Dou Kangaete mo Omaera ga Warui!


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Varje gång ett nytt kapitel Watamote kommer ut så försöker jag läsa det på japanska, istället för att invänta översättning.

 

Och när jag säger "försöker", så menar jag inte bara att jag är för dålig på språket för att fatta allt, utan också att det fanimej känns lite "råare", lite närmare. (Kanske för att det går så långsamt att tolka allt.) Och med Watamote blir det för mycket. Började just läsa kapitel 43, och när

Tomoko säger, till sin bror, "visa mig din snopp"

, så tänker jag bara att, nä, fan, pallar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ser man på, i höst kommer mangan att ges ut på engelska också.

http://www.amazon.co.uk/Matter-Look-Guys-Fault-Popular/dp/0316243167/ref=pd_sim_b_5

Under en period när jag var arbetslös slutade jag läsa den här mangan, eftersom jag till viss del kände igen mig i huvudpersonen, och det var alldeles för deprimerande. Men jag har funderat på att de den ett nytt försök, så det kanske blir av när den släpps i väst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojoj, i kapitel 46 så

träffar Tomoko en viss tjej: Komiyama! Det "tredje hjulet" från prequel-sidequel-spinoff-serien om Tomokos högstadiekompis Yū, Det är ert fel att min kompis inte är populär! Det visar sig att Komiyama går på samma skola; de hade bara inte träffats förrän nu. Tomoko tyckte inte så mycket om Komiyama i högstadiet, för att hon var rädd att bli övergiven av Yū (eller bara ville monopolisera henne), så om detta möte kommer leda till att Tomoko kommer typ att åtminstone få prata med någon ibland i årskurs 2, eller om hon hellre är ensam återstår väl att se. (Jag bara läst någon sida av kapitlet otextat, vilket jag brukar göra i väntan på översättning.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Kapitel 48-49 handlar om en annalkande knipa för Tomoko:

det är snart dags för en klassresa

. Och hon kommer inte att kunna

skolka, som hon gjorde förut (berättar hon i en flashback)

, så det är ofrånkomligt.

Hon har inga vänner i klassen, men hon kommer att vara tvungen att hitta en grupp att vara med och också dela rum med. Att man inte har vänner är inget man vill dela med sig till främlingar

, så när jag läser serien så sitter jag mest och har sympatiångest för henne. Men det måste hända, och det är nog bra om hon går igenom det (karaktärsutveckling?), men det kommer nog att bli tungt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Kapitel 51 var väldigt intressant, fastän det bara var sju sidor.

Kapitel 51

Spoiler
Handlingen är enkel: Tomoko säger till tjejen i skolbänken bredvid att hennes läppglans är gulligt och får prova det. Tomoko tänker att det är en konstig sak att låna ut och börjar tro att tjejen är kär i henne. "Asså, visst gillar jag ju att lukta och tafsa på Yū-chan, men det är ju bara normalt. Och visst, jag vill ta på bröst, och hade det varit Yū-chan skulle jag inte ha nåt emot att kyssa en tjej... men den här andra tjejen är ju onormal!" När Tomoko hör tjejen låna ut läppglanset till en annan tjej så blir hon dock besviken och springer iväg. Hon ramlar och får hjälp av elevrådsordföranden (tjejen som iklädd en djurdräkt gav henne en kram under kulturfestivalen), och börjar tänka att hon är kär i Tomoko.

 

Ett sätt att se det där på är att Tomoko är gay/bi och liksom saknar självinsikt (vilket hon ju ändå gör i allt annat). Ett annat är att hon är straight men, ungefär som de diskuterade i ANNCast, hon har en sådan förvriden uppfattning om mänsklig interaktion att hon inte kan tolka det korrekt alls. Sen att hon klänger på sin endaste kompis Yū-chan är för att hon inte heller kan tolka och ge uttryck för sina egna känslor korrekt, kanske. Att hon inte kan visa sin platonska vänkärlek på något bättre sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Den här serien sparkade igång mitt anime/manga intresse på riktigt igen. Jag slukade animen under en helg och blev paff när den helt plötsligt var slut. Så nu ska jag fortsätta med mangan hade tänkt att köpa några nummer åt mig själv i födelsedagspresent (antagligen alla utkomna). :happy: 

 

Btw, visste ni att det kommer ut en special i höst? :colonthree:  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Hm! När man matats med brödsmulor i 3½ år så smakar en torr liten bondkaka som en festmåltid.

 

En sak som serien gjort väl är att få mig att känna pinigheten med Tomoko. Jag har ofta känt ett obehagligt pirr av att börja läsa ett nytt kapitel, i fruktan om att det ska vara något pinsamt... men när jag väl läst så visar det sig alltid att det inte var så illa. Och så är det för Tomoko också. Hon oroar sig alltid för mycket. "Jag vågar inte gå på bio ensam, tänk om nån ser mig och skrattar åt mig och tycker att jag är patetisk" typ – men det är ju ingen som gör det.

 

Jag vet inte om det är en stark tröst, men folk lägger inte direkt märke till Tomoko. Klasskamraterna vet att hon finns men ägnar henne inte mycket tanke. Hon är oviktig. Så just det är kanske inte skönt att höra, men hon oroar sig i onödan.

 

Och så är det också med klassresan, som började tas upp i serien i kapitel 49 (som kom i oktober 2013!) men vars akt tog sin egentliga början först i kapitel 69 (november 2014).

 

Kapitel 69: Tomoko oroar sig över hur hon ska hitta någon grupp att vara med. Hon kan ju inte fråga själv, och hon vill inte ropa ut att "HALLÅ KLASSEN, JAG HAR INGA VÄNNER SÅ ÄR DET NÅN GRUPP SOM KAN TA IN MIG?", och hon måste åka på resan, så hon gör det enda möjliga: ser till att vara frånvarande under lektionen där klassen ska dela in sig i grupper så att hon hamnar i nån grupp som blir över. Hon flyr. Och det är det som gör klassresan så spännande, för Tomokos flyktvägar stängs av. Hon måste dela rum med främlingar!

 

Tomoko fann lite tröst i att höra att andra också har grupproblem: kompisen till en tjej som ville vara i samma grupp blev intagen i en annan grupp först så att tjejen blev över, och så hör Tomoko en diskussion typ "vem ska vi ta som sista medlem?" "vem bryr sig, ta nån som inte har en grupp." "Inte Yoshida, jag gillar inte henne."

 

Och mycket riktigt så hamnade Tomoko i en grupp, och det som gruppledare. Hon tänker att hon har chans att faktiskt göra resan till något roligt! Är det inte lite utveckling? Att hon tar lite tankeinitiativ till att försöka hitta på något med andra? Hon hamnar både med Tamura, som inte kunde vara med sin kompis, med Yoshida, samt med en fjärde tjej, Sakaki. Men Sakaki tänker dock hänga med en annan grupp (och bara var med dem för att de inte kunde ha grupper på 5), Tamura är sur och bryr sig inte om nåt, och Yoshida är en skolkare, så Tomoko som måste bestämma var de ska gå känner sig inte längre så taggad.

 

I kapitel 70 så går hon och handlar inför klassresan, men i kapitel 71 så börjar tågresan. Tomoko känner sig utanför redan på stationen, för att alla utom hon har dragresväskor med hjul. Hon får en plats, men går miste om den när hon går på toa och tycker det är för pinsamt att sitta med kompisgänget igen. När hon står för sig själv kommer Komiyama förbi, och Komiyama tar en bild av dem ihop för att skicka åt Yū. Tomoko och Komiyama har verkligen kommit lite närmare. Tomoko till och med ber om att också få ta en bild av dem.

 

I kapitel 72 gick hela klassen på sightseeing ihop, och Tomoko höll sig för sig själv förstås, men pinas över att behöva tillbringa resan med det där antisociala gänget, och pinas ännu mer åt att hon är den enda som tagit skolgympakläder som ledigklädsel (och hon minns rullväskorna).

 

I kapitel 73 så har Tomoko gått i badet och sett att skolkamraterna har trimmat könshår och känner sig utanför på grund av det också, så hon bestämmer sig för att när rumskompisarna är ute trimma lite. Fast hon glömde byxorna i rummet. Sakaki märker det och kastar in byxorna åt Tomoko och tänker att "jag vill verkligen inte ha med er att göra eller bilda minnen med er, så snälla var försiktiga".

 

Alltså, än så länge har det kunnat peka åt att klassresan blir som alla de vanliga kapitlen: Tomoko oroar sig över något som i slutändan inte blir så farligt, eftersom ingen bryr sig om henne egentligen. Status quo upprätthålls, och ingenting ändras, och Watamote misslyckas både som komedi och som drama.

 

Men i kapitel 74 så börjar vi se tecken på att serien vill visa Yoshida och Tamura som faktiska karaktärer! Jag har liksom svårt att tro att det blir en rörande "osannolika vänner"-berättelse, men det kan vara upptakten till en utveckling som serien både desperat behöver och retats med sedan exempelvis kapitel 37 när Tomoko gick ut ettan och lägger märke till en ensam trea och tänker att om det hade varit hon som gått ut nu så hade det kunnat vara hon som bara stod vid sidan om och såg på. "Hade han roligt? Hade han vänner? Ångrar han sig? Har han något att se fram emot?"

 

I kapitel 74 så ska Tomoko, Yoshida och Tamura på grupputflykt (Sakaki hänger ju med sina vänner), och Tamura får gruppledare Tomoko att väcka Yoshida. Men Yoshida är svårväckt, och Tomoko tror att Yoshida är en våldsam buse (hon var borta från skolan och har blonderat hår), så hon försöker kittla henne vaken under täcket, men råkar istället tafsa på henne. Tomoko får en smäll av en generad Yoshida. Yoshida är sur när de åker, och Tomoko vettskrämd. Tamura pratar med Yoshida och undrar om hon inte ska be om ursäkt för smällen, men Yoshida säger att det var Tomokos fel. "Vad gjorde hon med dig?" "...Ska du skita i..."

 

Tamura talar till Tomoko och säger att det var Yoshida som gjorde fel, men att Tomoko borde be om ursäkt ändå för att inte göra resan sur. Tomoko tror att Yoshida kommer göra nåt dumt med henne om hon ber om ursäkt på sina bara knän, men ber om ursäkt för att ha nypt Yoshida på en bröstvårta. Yoshida tar det som att Tomoko muckar, men Tamura lugnar henne så att hon godtar ursäkten.

 

Sen vid Kiyomizu-dera, det där höga templet där man kan hoppa ifrån för att se om man överlever, så gillar Yoshida utsikten, och Tomoko frågar om hon gillar höga höjder, "för du är ju en buse" – vilket Yoshida tar som muck, och Tomoko ber Tamura om hjälp igen. Tamura börjar tycka att det är lustigt att hon fått roll som medlare när det var hon som hamnade i gruppen efter att ha bråkat med sin vän.

 

Vid templet ser Tomoko ett ungt par, så hon ber förstås frenetiskt vid bönelådan för att alla ska göra slut. Tamura ser det och tänker att Tomoko kanske är kär i någon. Så Tamura börjar tänka på att hon inte vet vilka sorts människor Tomoko och Yoshida är, och om det kanske finns något som kan förena dem? (Eller nåt, jag är ju inte så bra pa japanska.)

 

Slutligen, vid Kinkaku-ji, det där templet med bladguld på ytterväggarna, så säger Yoshida att det är asvackert. "Så det stämmer att du tycker om guld?", uttrycker Tomoko, och fortsätter: "Man har ju den där bilden av att busar gillar guld på kläderna vid skolavslutning och sånt." Yoshida blir arg igen och Tamura tänker: "Tja, om det är något jag lärt mig idag så är det att [Tomoko] Kuroki är en riktig dumskalle." :XD:

 

tl;dr: Tamefan om inte serien börjat röra på sig!

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Hur har det då gått sedan sist?

 

Kapitel 75: Klassresan fortsätter. Tomoko tänker köpa ett nyckelringsplastsvärd som souvenir åt sin bror, men eftersom han inte är 7 år längre så textar han åt henne att han inte vill ha. Så hon köper honom en plastpistol. Roligt: 0/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 0/3.

 

Kapitel 76: Tomoko blir sur när Yoshida och Tamura inte vill hennes resplan upp på ett berg där Tomoko ville se en vacker utsikt över staden, så hon lurar dem med deras stolthet. Men Tomoko vrickar foten och Yoshida bär henne. Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 77: De tre sover när de kommer tillbaka till hotellet, men outsidern, normisen Sasaki, ska väcka dem inför middagen. En sömndrucken Yoshida tror att det är Tomoko som tafsas och svarar med en armbåge; Sasaki lämnar dem åt sitt öde. Tjejerna sover förbi middag, så på kvällen går de på snabbköp med läraren med sig. Läraren frågar Tomoko om hon kommer överens med dem, och ber sedan Yoshida och Tamura enskilt att fortsätta umgås med Tomoko efter resan. Smått förödmjukad går Tomoko iväg själv, men börjar vilja ha en mer spännande klassresaktig händelse. Hon köper kabel-TV-tillgång, men när det inte funkar går Yoshida till receptionen och klagar. Men eftersom kabel-TV spärrades för att eleverna kollade på porrkanaler så stormar Yoshida tillbaka, generad. I ett annat rum halv-undrar Sasaki vad de håller på med. Roligt: 1/3. Pinsamt: 2/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 78: Alla fyra ska sova. Tomoko kan inte sova och funderar på om hon borde försöka nattprata med dem. Hon minns klassresan i högstadiet (där hon råkade antasta Kawamoto istället för Yû). Den gången försökte hon liva upp stämningen med fisljud mot armen, men när hon gör det nu tror de att någon verkligen fiser. Roligt: 0/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 0/3.

 

Kapitel 79: Sista dagen: fri tid. Men Tomoko ser Tamura och Yoshida hänga med sina respektive kompisar, så med övergivnadskänslor ger hon sig ut på egen hand. Men när hon ser att Tamura och Yoshida (och Tamuras kompis) kommit till samma turistställe som hon så får hon panik och stöter på Komiyama (som klär sig som en Final Fantasy-figur). När Komiyama frågar sin kompis om ensamma Tomoko får gå med dem så blir Tomoko arg och springer till sin grupp, som planerat att hänga med Tomoko. När de också förlitar sig på henne blir hon glad över att känna sig behövd. Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 2/3.

 

Kapitel 80: Sista natten. Tomoko delar rum med Sasaki, och Tomoko är pratsam. Vilket betyder att hon låtsas ha sexerfarenheter och vara förmer än Sasaki. När hon ändå pratar så passar Sasaki på att fråga vad Tomoko gjorde i badrummet -- när Sasaki såg Tomoko frisera könshåret. Tomoko blir tyst men rädd för skvaller och bestämmer sig hitta Sakakis egen akilleshäl, men misstag sker och Sasaki tror att Tomoko är en lesbisk stalkare. Hon blir jäkligt nervös, men Tomoko har onekligen fått en stark närvaro i hennes värld. Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 2/3.

 

Kapitel 81: Tillbaka i Tokyo passar Tomoko på att gå i Akiba. Först blir hon misstagen för att vara en anställd på en "promenera-med-skolflickor-för-1000-spänn"-firma. Hon flyr generad, men inför nästa "kund" kommer hon på att hon kan köpa något för tusenlappen. Hennes "kund" visar sig dock vara inkastare på ett skumraskigt konstgalleri där Tomoko köper ett vykort åt sin bror. Roligt: 1/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 0/3.

 

Kapitel 82: Tillbaka i skolan lär väl allt vara som vanligt igen? Fel! Först hälsar Nemo och Tamura på henne, sen råkar hon antasta och få på nöten av Yoshida, sen skrämmer hon Sasaki. Kronan på verket: hon äter lunch med Tamura+kompis! Men hon har inget att prata om, vilket hon tycker är jobbigt. Inspirerad av att se "busen" Yoshida -- ensamma busar ses inte som patetiska, och de slipper bry sig om folk -- tänker hon provröka men misslyckas. Men hon skryter ändå om det inför Yoshida och Tamura. Läraren hör det och kallar henne till lärarrummet, och Yoshida och Tamura tycker att Tomoko är dum i huvudet. Roligt: 1/3. Pinsamt: 2/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 83: Tomoko och Komiyama träffar Yû på café. Komiyama, kär i Tomokos lillebror, träffar en rival, Akari Iguchi. Akari misstar Komiyama för att vara Tomokis syster som ljuger om att Tomoki föredrar äldre tjejer. På skolan ser hon Tomoko och Tomoki tillsammans och tror att Tomoko är en sån äldre tjej. Roligt: 1/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 0/3.

 

Kapitel 84: Kortisar med olika ämnen, bl.a.: För att ha något att prata om med Tamura+kompis läser Tomoko en kvinnotidning om sex och börjar prata om penisar. Tomoko träffar Nemo på damtoa och Nemo ber henne klia henne på ryggen under kläderna, vilket Tomoko gillar. Vid klassmöte om annalkande sportdagen försöker Tomoko sova som Yoshida, men blir tillsagd (men inte Yoshida). Senare råkar Tomoko säga något dumt åt Yoshida igen. Roligt: 0/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 85: Tomoko hör på TV att tjejer gillar att bli klappade på skallen. Hon försöker bli klappad men misslyckas. Den enda som gör det är en katt. Roligt: 0/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 0/3.

 

Kapitel 86: Sportdagen börjar, och Tomoko måste springa i lånloppet (då man ska springa i mål med något lånat som står på en lapp). Hon tycker att det är illa att vara med när man inte har vänner, men inget kunde ha förberett henne: hon måste hitta en "snygging". Det kommer hon aldrig att klara av! Hon söker hjälp av sin motvilliga lillebror. Han vägrar vara snyggingen ("det gör inget att du är ful, alla som håller på med sport anses snygga!"), men hämtar någon: en riktig snygging. Generad och utmattad tar hon sig i mål. Dock måste hon vara med i trebensloppet (två personer springer med "tre ben"); hon pallar inte en till snygging och hoppas få springa med en nörd, men Nemo ber om sten-sax-påse och kniper nörden medan Tomoko måste springa med ännu en snygging, och blir mentalt överbelastad. Roligt: 2/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 2/3.

 

ist5.png

 

Tomoko moé.

 

Kapitel 87: Fortsättning; Tomoko är helt slut i skallen ett tag efter loppet. Tomoko har fått nog med snyggingar för en dag -- det var för mycket för en ungmö som inte haft mer kontakt med män än ett handslag med en röstskådis -- så hon käkar lunch i gymnastiksalen. Där övar Sasaki inför cheerleadingtävlingen. När Tomoko tittar på -- och försöker se om Sasaki har tightskortbyxor under kjolen. Sasaki blir äcklad men bestämmer sig för att inte förlora. Väl i tävlingen så stirrar inte Tomoko på henne alls, och Sasaki blir förargad (avundsjuk?!): "Glo inte på andra tjejer!". Roligt: 1/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 1/3.

 

Alltså, jag tror inte att Tomoko och Sasaki kommer att inleda ett förhållande, men har tecknarna kanske tänkt sig att det ska leda någonstans? Kanske. Men det kommer nog att vara ett springande skämt länge till.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar vad som hänt i serien från skolresan och framåt, bra balans mellan fnissigt och pinigt. Men jag är kluven till hur jag vill hur det ska utvecklas, å ena sidan sympatiserar jag med Tomoko och hoppas att hon ska få en chans att skapa någon som helst självkänsla och åtminstone en gnutta givande relation till andra människor. Å andra sidan vill jag att serien löper linan ut och visar hur svårt det är att bryta sådana här mönster.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Kapitel 88: Sportfestivalen fortsätter. Tomoko ser Komiyama som fotar Tomoki och "anmäler" henne till festivalansvariga som nån konstig tjej som fotar elever. Tomikis klasskamrat Akari som är kär i honom undrar över vem Tomoko är, och bestämmer sig på sin kompis inrådan för att besegra henne i kavallerileken, där grupper av tre personer som bär en fjärde ska ta varandras band. Tamura, Tamuras kompis, och Yoshida väntar på Tomoko, men hittar henne inte (undrar hur mycket de motiveras av medömkan och/eller lärarens vädjan i kapitel 77...), så tar någon annan. Kuroko blir besviken och reflekterar över hur fort ensamheten kommer, och blir tilldelad några tjejer i ettan som är som kopior av Tomoko. Akari tar Tomokos band, Tomoko tar henne på bröstet. Tomoko bryr sig inte om sin förlust, Akari blir osäker över sin vinst. Senare ger Tomoko en belöning åt Tomoki: "Tjejen där har A-kupa. Killar vill väl veta sånt." Akari känner sig totalbesegrad av sin "rival".  Roligt: 2/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 2/3.

 

Kapitel 89: Tomoko sitter på skolbiblioteket för att trolla Komiyama, men glömmer mobilen. Väl hemma får hon panik: kollar nån får de veta vilket pervo hon är. Å andra sidan (tänker hon) så fick ju alla se när hon surfade efter kukbilder på en lektion en gång. Komiyama ringer hem till dem: "Jag hittade din telefon." "Kom hit nu!" Tomoko tänker att Komiyama kollade igenom, men hon svär att hon inte gjorde det. "Kan hon verkligen vara en bra människa!?" Som belöning får Komiyama 30 minuter i Tomokis rum. Hon väljer att ligga i Tomokis säng. Fast Tomoko går, och Tomoki kommer hem. Hon ursäktar sig med att de lekte kurragömma och flyr huset, i glädjeblandad genans. Roligt: 2/3. Pinsamt: 3/3. Spännande: 2/3.

 

euIE.jpg

 

Maji tenshi!

 

Kapitel 89½: Julspecial. Tomoko tänker på att vara ensam kring jul. Hon slösar tid i en bokhandel och slås av en vision av sig själv fem år senare, fortfarande ensam kring jul på en bokaffär. Sen ringer Yuu-chan och vill ha fest bara de två + Komiyama. "Men din pojkvän då, Yuu-chan!?" säger redaktörstexten, men ibland undrar jag hur väl det faktiskt går på Yuu-chans nya skola, eftersom hon fortfarande mest verkar vilja vara med Tomoko och Komiyama. Har hon nära vänner? Har hon vänner över huvud taget!? Tänk om det blir en plot twist senare. Roligt: 1/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 0/3.

 

Kapitel 90: Skolan vill veta vad eleverna har för framtidsaspirationer. Tomoko funderar på hur det hade varit att vara hemmafru, och andra jobb som hon inte skulle klara av. Föräldramöten anordnas för att prata om framtiden. Fröken Ogino berättar att någon i klassen vill bli röstskådespelare. Tomoko förundras över att Ogino för en gångs skull visar sig användbar, men när Tomokos mamma frågar hur hon har det i skolan svarar Ogino som det är: hon har mest varit för sig själv fram tills nu. Dagen efteråt råkar Tomoko höra när klumpiga Ogino säger åt Nemoto (glada tjejen med råttsvansar) att hon inte avslöjat att det var hon som ville bli röstskådis. Roligt: 1/3. Pinsamt: 2/3. Spännande: 1/3.

 

LVE7.jpg

 

Och Tomoko var lycklig för evigt, THE END.

 

Kapitel 91: Tomoko, Komiyama och Akari träffas i skolan. Akari tror fortfarande att Komiyama är Tomokis syster och vet inte vem Tomoko är, och Tomoko känner inte till Komiyamas lögn. Akari bjuder dem att äta tillsammans i skolmatsalen. De pratar om Tomoki, så Tomoko bjuder in honom till bordet -- genom att hota att prata om honom i hans frånvaro. Komiyama gör bort sig genom att låtsas vara hans syster. Tomoko viskar åt Tomoki att Akari är tjejen som ville se hans snopp. Tomoko pratar snusk: "Haru stånd nu? Med tre tjejer vid dig. Upp med händerna ur fickorna annars." Akari blir avundsjuk: "Jag vill också se din snopp." De riktiga syskonen tycker att allt mest är konstigt. Roligt: 2/3. Pinsamt: 3/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 92: Tomoko går på arkadhall och vinner i kranspel. När hon ska gå ses hon av Yoshida som sitter och spelar pachinko. Tomoko tror att Yoshida tänker utpressa henne, men vi förstår att hon vill ha hjälp att få ett gulligt mjukdjur ur ett kranspel. Nu tror Tomoko att hon spelar med sitt liv som insats: vinner hon inte efter flera, flera minuter (av Yoshidas egna pengar) så får hon fetspö! Efter kisspaus har (vet vi) en anställd gett Yoshida en nalle (kundtjänst!), medan andra tagit över maskinen. "NEJ! Jag skulle just få ner den där! Blir jag mördad av den där ligisten är det ert fel!" Yoshida blir arg. Roligt: 2/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 93: Tomoko och Yuu-chan går och handlar presenter till Komiyama som fyller år. På ämnet vad Komiyama tycker om svarar Tomoko baseball och småbrorsor, alltså Tomoki. Yuu skämtar om att om Komiyama och Tomoki gifter sig blir hon Tomokos (svär)syster, vilket Tomoko inte tycker var roligt. Tomoko lurar med Yuu på underklädesbutik, men blir sedd av Sasaki (emoji-fejs). För att hämnas för Tomoki-grejen låter Tomoko Yuu hålla upp underkläder. Sasaki tycker att Yuu ser ut som henne och blir paranoid: "Hon vill få någon som ser ut som jag att prova underkläder! Vad har de för relation!?" Rejält utpsykad. I slutändan köper Tomoko handdukar -- som hemmavid blir förväxlade med Tomokis använda sporthanddukar. Komiyama känner igen lukten och blir överlycklig, och Yuu-chan tänker glatt att Tomoko och Komiyama känner varandra väldigt väl. Roligt: 2/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 93½: De tre går på baseball. Komiyama är en baseball-otaku (åtminstone för lokala laget). I slutet hittar de Oregairu-baseballmerchandiseRoligt: 1/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 0/3.

 

Kapitel 94: Tomoki spelar i en fotbollsmatch mellan två skolor och blir en bättre -- mer aggressiv -- spelare när han tänker på sin jobbiga syster... men i det matchavgörande ögonblicket tänker han på en gång när hon gjorde något snällt systerligt, och bommar. Roligt: 2/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 0/3.

 

Kapitel 95: Korta berättelser. 1) Tomoko går till skolan, träffar Tamura och Yoshida. Yoshida berättar att hon såg ett ufo dagen innan, och hon undrar vad det var. En lekplats för barn? Tamura låter inte Tomoko berätta att det var "en lekplats för vuxna" -- ett kärlekshotell. 2) Tomoko gräver i myntreturen i en automat. "Öh, j-jag brukar inte alltid göra så här." "Det är lugnt, vi vet hur du är." Senare: "...Tror de att jag är en knäppis som brukar göra det!?" 3) På rasten ser Akari och hennes kompis Tomoko, kompisen går fram och hälsar. "Vad, vill ni prata snoppar igen eller?" Kompisen kämpar emot: det är inget fel med att vilja se snoppen på den man gillar! Medan Akari är supergenerad och ber dem sluta. 4) Tomoki går fram till Akari+kompis, men Akari råkar titta på hans skrev och blir dödsgenerad. 5) Sexualundervisning, och Ogino ber Tomoko förklara vad L(esbisk) i LGBT står för, och hon ger en utmärkt förklaring. Sasaki blir illa till mods. 6) Yoshida får av sina yankee-vänner veta vad ufo:t var. 7) Man ser några måndagsrutiner: Tomokos är att snålläsa manga på snabbköpet. 8) Snabbköpbiträdet frågar om Tomoko vill ha sitt vanliga kaffe, så Tomoko känner att hon måste gå någon annanstans framöver. Roligt: 2/3. Pinsamt: 2/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 96: Tomoko försöker plugga till ett prov, men blir bara distraherad av sina tankar. Typ om dataspel och poledancing. Dagen efter ett prov tänker hon gå hem direkt, men råkar göra lite poledancing på en lekplats. Roligt: 1/3. Pinsamt: 0/3. Spännande: 0/3.

 

Kapitel 97: Eftersom Tomokos mor inte har tid att göra lunch åt henne så får hon pengar, och Tomoko bestämmer sig för att äta i skolmatsalen. (Japanska skolor erbjuder ofta(st) inte gratis lunch.) Hon bjöd först med Tamura -- nervöst greppande sin kjol -- men hon hade med sig mat hemifrån. Matsalen är full, men hon hittar ett ledigt bord -- och känner genast att pressen mot att äta själv är ännu värre i matsalen än i klassrummet. För att kunna äta så låtsas hon att hon är en lättromanliknande tystlåten skönhet. Självillusionen spricker när Nemoto kommer och frågar om hon och hennes kompisar (från deras klass) får sitta med henne (för att alla andra platser var upptagna). Visst, och de sätter sig. Det är Nemoto, Okada (ananasfrisyrtjejen), Kiyota (glasögonkillen) och en till kille. Kiyota börjar prata om att hela gänget samlats, för att alla fem gick i samma klass i första ring. (Fast bara den sista killen fick byta klass.) Tomoko förstår att han medvetet valt ett inkluderande samtalsämne, men känner att det är lite jobbigt ändå. Men hon tänker också på att tidigare var hon avundsjuk på deras kompisgäng, men nu känner hon ingenting sånt längre, för de har också sina besvär -- Nemoto kan ju inte ens avslöja att hon vill bli röstskådis. Kiyota börjar prata om vad man ska göra när man kommer hem, och frågar Tomoko vad hon gör hemma. Hon överväger sina alternativ och väljer att gå på "anime" (hon tipsar om "Attack on Kabane") för att se hur Nemoto reagerar. Vilket hon inte gör. Men diskussionen kommer in på den mystiska person i klassen som ville bli röstskådis. "Det är väl toppen att ha en dröm!" Då minns Okada att Nemoto var intresserad av (hade Ogino avslöjat) skådespelarskolor, så då börjar de misstänka henne. De är stöttande, men Tomoko förstår att Nemoto inte vill säga det, inte nu -- så hon säger att det var hon som ville bli röstis ("fast inte på riktigt")! Efter skolan så väntar Nemoto på Tomoko. Hon berättar att hon inte gillar våldsam anime (som "Attack on Kabane"). Hon gillar mer slice-of-life. Hon ger ett implicit tack, och säger hej då. Tomoko tänker att normalt folk har sina egna bekymmer, så hon har det bra som hon är.     

 

Här hände det mycket!

  • Tomoko tar modet att bjuda med Tamura!
  • Tomoko är överraskande duktig på att prata med kompisgänget!
  • Tomoko är överraskande duktig på att läsa läget!
  • Tomoko tar smällen för Nemoto, och får hennes förtroende!

Vad är detta, om inte karaktärs- och handlingsutveckling? Dessutom verkar de vara eldade nu, tecknarna, för det har bara varit 1-2 veckor mellan kapitel, flera kapitel i rad! Inga 4-6 veckor långa väntetider! Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 3/3.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Kapitel 98: Skolan är slut men det regnar. Värstingtjejen Yoshida har dock med sig paraply, vilket imponerar Tomoko. Yoshida misstar det som att Tomoko skulle vilja dela paraply (inget romantiskt) och säger att hon får följa med till tågstationen. Tomoko tackar nej, vilket Yoshida tar som en förolämpning och värsting-skrämmer Tomoko tills (f.d.) elevrådsordföranden Megumi Imae kommer och frågar om hon får tagga med, alltså för att avväpna läget. De småpratar, och Yoshida räddar Megumi från vattenstänk. Tomoko blir avis om Megumis tycke och säger att Yoshida slog henne på klassresan; Yoshida försvarar sig med att Tomoko började med att nypa henne på bröstvårtan och slår Tomoko, och Tomoko blir lite näpsad av Megumi. För att rädda sin image ber hon att stanna på ett snabbköp. Tomoko går in, de andra stannar ute. Megumi märker att Yoshida är blöt på axeln, dvs good girl Yoshida; därför kan hon lämna dem ifred, och går tillbaka till skolan eftersom hon åker buss. Tomoko kommer ut med kaffe, men eftersom Megumi är borta så får Yoshida istället. Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 2/3.

 

Kapitel 99: Tomoko är i en Line-samtalsgrupp med Tamura och Tamuras kompis Mako. En dag skriver Tamura att hon är borta pga feber, och Tomoko gör sig påmind genom att med ordförslagens hjälp råka skicka "snopp" istället för "ta hand om dig". Mako undrar om de förväntas luncha ihop nu, fastän de bara känner varandra genom Tamura. (Lite som Yuu-chan och Komiyama.) Mako tittar på Tomoko och tänker att hon inte vet något om henne, bara att hon säger konstigheter ibland. Sasaki (eller "Ucchi" -- eller "Emoji", som Tomoko kallar henne) kommer och frågar om Tomoko gjort henne något, som att kika under kjolen eller så. "Nej", men Sasaki nästan skryter om att Tomoko gjorde det med henne för att Tomoko gillar söta tjejer. Tomoko uppmärksammar dem, Sasaki flyr. Tomoko misstar en vinkning som ett "ska vi luncha ihop sen", vilken hon känner är jobbigt. Men Mako blir medbjuden av en annan kompis. Tomoko blir lättad, men Mako tror att hon blev sårad. Hon slösurfar på mobilen och kväver skratt, vilket Mako misstolkar som gråt. Mako får starka skuldkänslor på damrummet! Tur nog kommer Tomoko in, och Mako ber om ursäkt -- efter att ha följt efter in i toalettbåset. Tomoko tycker att det är lite "freaky" att hon gick in, men säger att det var lugnt med lunchen. ("H-hon är så omtänksam, hon grät men nu tröstar hon mig!") Makos kompisar kommer in och säger något om Tomoko; Mako tänker att det är något elakt och håller för hennes öron, med deras ansikten nära varandra. När kompisarna gått släpper hon och ber om att få vara vän med Tomoko, som Tomoko nästan tar som ett hot med sexuella undertoner. "Öh, visst, men bara kompisar då." I sista rutan så textar de febriga Tamura var för sig. Mako: "Kuroki-san är så snäll!" ("Hon är inte elak, men knappast snäll...") Tomoko: "Är Mako-san möjligtvis en sådan?" ("Vad tusan hände idag?") Roligt: 2/3. Pinsamt: 2/3. Spännande: 2/3.

 

Kapitel 100: Tomoko, Yuu-chan och Komiyama fikar. Yuu-chan har klippt håret, och det visar sig att det var för att pojkvännen gjort slut, för att hon var så mycket med sina kompisar. Men också för att han tafsade för mycket. Tomoko föreställer sig dejta Yuu-chan och få sitt flörtande nobbat, och sympatiserar med killen. "Alltså det är inte ditt fel men det måste ha sårat att vara ihop men inte få göra nånting." Yuu-chan: "Det är inte så att vi inte gjorde nånting." Hon rodnar. Tomoko: "Guuud vad jag vill sextrakassera dig nu......... måste han ha tänkt!" Komiyama är skeptisk, Tomoko ber henne tänka sig själv hur det hade varit. Komiyama får frånvarande blick. "Stopp! Sluta! Du tänker på min brorsa igen, va? Ditt äckel!" Yuu-chan skyller på sig själv för att det tog slut, men Tomoko säger att hon är glad för att hon får mer tid med henne nu. När det är dags att gå hem kommer Tomoko ihåg vad hon skulle fråga: gjorde hon och han någonsin det? "Det är en hemlis!" ("...Hon är bergis inte oskuld längre."). Roligt: 2/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 101: Akari, kohai-chan som gillar Tomoki, är i biblioteket och ber Komiyama tillkalla Tomoko. "Vafan, pervosystrarna!?" Akari får äntligen förklara missförståndet (hon trodde att Tomoko var ihop med Tomoki och började bara prata snopp för att tvinga in sig i samtalet). Tomoko misstror henne, "kolla [Komiyama], hon är garanterat besatt av hans snopp!" Komiyama: "...Tjaaa..." Komiyama ger ett dåligt försvar för Akari, som vill mena att hon är annorlunda. Tomoko pressar henne att välja mellan att älska hans snopp och att hata hans snopp. Generad till tårar väljer Akari "älskar". Tomoko ser på henne med förakt och går; hon önskar sin bror, som bara är omtyckt för sin snopp, lycka till. Roligt: 2/3. Pinsamt: 2/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 102: Vinterlov. Föräldrarna åker iväg för att hälsa på morfar/farfar som kollapsat, så ungarna får fixa mat själva. Tomoko sitter under kotatsu ett tag, och går sedan och handlar mat och badsalt. Skär ingredienser till köttgryta och lämnar resten av jobbet till Tomoki (som haft skolklubbaktiviteter). I badet kittlas hon av badsaltbubblor, och provar att sitta direkt ovanpå. "It's effective", som det heter i Pokémon. Syskonen äter gryta under kotatsun och tittar på Haruhi-filmen, "den ultimata vinterfilmen". Tomoko säger att de såg teveserien i grundskolan och blir nostalgisk för barndomens sommar- och vinterlov. Tomoki tänker tillbaka och minns att hon bara latade sig och gjorde vad hon ville. På kvällen klampar hon in när han just ska i badet och tvingar med honom när hon ska och handla glass. Tomoki tänker att hans syster fortfarande har kul med sina lov.

 

Om de såg Haruhi i grundskolan så kan man uppskatta en del saker, baserat på hennes födelsedag (sent i februari), japanska skolåret (börjar i april) och när man börjar skolan (typ: först fyller man 6 år, sen får man vänta på närmaste kommande början av april), samt när Haruhi först sändes (våren till tidiga sommaren 2006). Om Tomoko gick i 6:an år 2006, så är hon född februari 1995, och då utspelar sig kapitel 102 i december 2011 (när Tomoko går 2:an i gymnasiet). Det är ett år efter att Haruhi-filmen kom ut på DVD/Blu-ray i december 2010.

 

I kapitel 33 får Tomoko ett nyårskort (som hon beställt till sig själv) där det står "2010 1.1". Om det stämmer, att året då gick från 2009 till 2010, så måste hon ha varit född 1994. Då måste hon ha sett Haruhi när hon gick i sjuan och Tomoki i sjätte klass. Nåja, hon kan ha menat att de såg serien när han gick i grundskolan. Men då utspelar sig kapitel 102 i december 2010, precis när filmen kommit ut på köpversion, och då låter det väldigt konstigt för Tomoko att säga att hon "alltid velat se [Haruhi-filmen] medan [hon] sitter i kotatsu och äter köttgryta". Det låter fortfarande lite konstigt om filmen bara varit ute i ett år, men ändå bättre. Sista 0:an på nyårskortet ser lite ut som en triangel, så det kanske var ett "199X", så att säga, eller så var kortet ett år gammalt.

 

Meneh, kapitel 102. Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 103: 1 januari (alltså förmodligen 2012!), på natten. På TV pratar man om drömtydning för årets första dröm. Man brukar säga att det mest lyckosamma är att drömma om berget Fuji, en hök, och en aubergine. Innan Tomoko ska sova så får hon meddelande från kusin Kii-chan som ska hälsa på dygnet därefter. Tomoko tycker att hennes "vänta på mig, onee-chan" får henne att verka som en knäppskalle. Under natten drömmer Tomoko att Kii-chan jagar henne i skogarna vid Fuji, med en hök på axeln och auberginer (som hon försöker stoppa "någonstans" osett på Tomoko). När Tomoko vaknar så sitter Kii-chan som en knäppskalle och tittar på henne, för hon lurades och hälsade på denna dag.

 

XoVt.jpg

 

Favorit i repris! Knäppa Kii-chan

från sommarlovskapitel 61.

 

 

Tomoko skräms, men hon såg ju alla tre lyckosamma drömtecken, så tecknarna kanske har tänkt att något bra ska hända under "2012"? Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 104: Direkt fortsättning. Medan Tomoko byter om får Kii-chan stå utanför (och säger hej till onii-chan Tomoki). Men Kii-chan glömde telefonen på golvet, och Tomoko ser att hon får meddelande från en pojke. De spelar tevespel och Tomoko frågar henne om det. "Han är bara en kille i klassen som ville vara vän med mig." (Är de ihop?) "Nej, han är bara en kompis. Jag svarar honom senare, just nu vill jag bara vara med dig, onee-chan!" Tomoko börjar undra över 14-årige Kii-chans smak. "Min typ? Hm, någon som dig, onee-chan." (Alltså som hennes bror?) "Nej, inte som honom, han är normal. Jag menar någon som du, onee-chan, någon som får det att dra ihop sig i bröstet när vi är tillsammans." Tomoko tänker att Kii-chan är askonstig, och bestämmer sig för att göra något åt det -- genom att få henne att spela ett dejtingspel (där man dejtar killar). "Det kan göra henne intresserad av killar igen! Med lite tur blir hon otaku! Även om hon blir som mig så är det spelets fel!" Men Kii-chan spelar helt middle-of-the-road. Alla stats är medel, alla svarsalternativ är medel, och ingen kille tycker om eller ogillar henne. Men hon säger att hon tycker om spelet. "Om du höjer intelligensen så kan du ta förstaplatsen på provet." "Åh! Då håller jag den kvar på samma nivå." Hon klarar spelet (= skolavslutning) med ett "inget hände"-slut. ("Genom spelet ville jag se vad som fanns i henne, men jag ser bara mörker...") Tomoki kommer hem, och Tomoko tänker att hon åtminstone kan vända Kii-chans intresse mot Tomoki genom att använda Kii-chans kärlek för hundar. Till Tomoki: "Gå och bajsa utomhus medan Kii-chan ser på." Han ville inte, så medan Kii-chan tar ett bad så googlar Tomoko på "hundpojkar". ("Vad tycker Kii-chan om? Vad är hon ens? Jag vet ingenting!") Hon börjar misstänka att Kii-chan är en lesbisk kemoner (en furry). Kii-chan kommer tyst in i rummet när Tomoko tittar på kemono-bilder, och backar ut. "Så onee-chan gillar sånt... Hon är verkligen inte normal. Hon överraskar mig alltid, och gör mig arg, och får hjärtat att slå fortare, och ger en sån ömsint känsla." Kii-chan börjar tro att Tomoko ställde så många frågor för att hon ville hitta någon med samma "intresse", så: "Du onee-chan, jag tycker om småsnuskiga bilder på djurliknande karaktärer. Jag tänkte att jag kunde prata om det med dig." Tomoko tar det som en coming out. ("Tack och lov, hon gillar något, som vanligt folk. Eller knappast som vanligt folk, men det är då bättre så.") Tomoko "vet inte så mycket om sånt". Kii-chan: "Är det säkert? Hihihihi." ("Ingen fara onee-chan, jag accepterar dig hur konstiga intressen du än har! ...När jag kommer hem får jag lära mig mer om det här.")

 

Kii-chan blir bara knäppare. Jag undrar halvseriöst om det är mindre att Kii-chan är vare sig romantiskt förtjust i sin kusin Tomoko eller att hon helt enkelt tycker att Tomoko är rolig att vara runt, och mer att Kii-chan på allvar ska ha psykopatiska drag. Hon verkar så duktig på och driven till att manipulera spelet så att hon inte sticker ut åt endera hållet, att man funderar på om hon gör så även i vanliga livet. Att hon för det mesta saknar känslor, så hon har bara ett falskt leende -- men att Tomoko är den enda som får henne att känna något alls? Det är en intressant läsning av karaktären, om inte annat. Roligt: 2/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 1/3.

 

Kapitel 105: Tillbaka i skolan efter vinterlovet. Sakaki (emoji-fejset Ucchi) har varit i Hokkaido, och bjuder sina kompisar på souvenirgodis, Mashiroi Koibito ("helvit älskare", referens till Shiroi Koibito, Hokkaido-souvenirgodis, typ vit choklad mellan två kex). När kompisarna tagit har hon kvar några stycken. "Jag skulle kunna ta hem dem och äta dem själv, meneh..." Så hon bjuder Tamura. Tamura: "Varför?" Sakaki: "Eh, varför? Vi går ju i samma klass. Och vi var ju i samma grupp under klassresan." "Öh, ah, just det. Tack." Sedan går hon till Yoshida. "Varför?" "Behövs väl inget skäl, men vi går i samma klass och var i samma grupp under klassresan." ("Varför kan inte de här tjejerna bara ta emot! Det är därför de inte har några kompisar!") Yoshida: "Skitsnack! Jag har aldrig sett dig förut! Vad smider du för ränker!?" Sakaki: "(Skitsnack!? Vi sov ju åtminstone ihop! Och du armbågade mig!) Jaja, du får en ändå. Vill du inte ha får du slänga bort." "Vad är det ens för nåt?" "Har du inte ätit förut? Den är ganska känd." "Aldrig hört. *öppnar* *äter* DET ÄR JU ASGOTT, DIN JÄVEL!" Sakaki: ("Men herregud, varför ska det vara så svårt med en vanlig konversation!") Sen går Sakaki till bossmonstret: Tomoko. Som sitter i skolbänken och "sover". För har hon gett åt Tamura och Yoshida så hade det ju varit taskigt att inte också ge åt Tomoko. Det är lite som att hon ger sig själv en ursäkt. Hon har en ganska kul min också:

 

bn85.jpg

 

"Jag har väl inget val, hon måste också få!

Jag gav ju till de andra!"

 

Hennes små ögonbryn, haha.

 

Men Sakaki vill inte att Tomoko ska missförstå och komma efter henne igen (sexuellt)... Medan Sakaki funderar så undrar Tomoko, som är vaken, varför nån liksom bara står där bredvid hennes bänk. Sakaki kommer på att trycka in den i hennes ficka medan hon sover, då kommer Sakaki inte att bli avslöjad! Sakaki springer ut, och Tamuras kompis Mako förklarar att det var Ucchis souvenirgodis. (I tanken kallar Tomoko Mako för "helflatan" ("ガシレズさん").) Tomoko tänker att hon försöker ge till alla i klassen men inte ville prata med Tomoko. Borde Tomoko dock inte säga tack? "Men hon verkar vara en sån där som försöker passa in. Hon undviker mig redan, så hon vill nog inte att jag pratar med henne inför allihopa."

 

Sakaki är på väg att lämna skolan med sina vänner. Hon funderar: "Hon har väl inte kastat bort godiset? Fast om man får godis av någon man inte vet..." I skolådan hittar hon ett litet brev: "Tack för godiset. Kuroki". Till sina kompisars förundran utbrister hon "äckligt äckligt äckligt äckligt!" och undrar hur Tomoko visste att det var hon -- och varför hon skrev det i ett brev.

 

3mGh.jpg

 

"Äckligt äckligt äckligt äckligt!!"

 

I hennes min ovan kan man tycka sig utläsa något slags skräckblandad förtjusning. Håller Tomoko på att charma Sakaki helt oavsiktligt!? (Akta dig, Kii-chan, du får en rival!) Roligt: 3/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 2/3.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Kapitel 106: Bra kapitel! Består av flera strippar.

  • På morgonen träffar Tomoko Tamura. Tomoko har kul åt nyheter om senaste myndighetsceremonin; hon har pratat om det förut, men hon tycker att det är kul med ligister som klär ut sig roligt och är våldsamma (Tamura tänker att Tomoko verkligen har en skruv lös), "typ Yoshida" (om ett par år när de fyller 20, alltså). Tamura säger att Tomoko kommer att få en snyting om Yoshida hör det.
  • Senare: Yoshida pratar om myndighetsceremonin. Yoshidas kompisar säger (tror jag) att Fukuokas och Okinawas ceremonier är roligare att se än Chibas -- serien utspelar sig ju i Chiba stad -- (roligare kanske pga kläder eller aktiviteter), så Yoshida försvarar Chiba med att de har Disney! Musse Pigg! ("...Inte för att jag gillar sånt!") Men när hon blir informerad om att Disneyparken ligger i grannstan så blir hon ledsen. Eller, det är åtminstone vad Tamura tycker att hon såg ut.
  • Sakaki går med sina kompisar som får syn på Tomoko som pratar med Tomoki. De viskar sinsemellan: "Kolla, det är hon! Hon pratar med en kille!" "Va!" "En etta?" "Var hon med i en klubb? Är det en [klubb]kôhai?" Men Sakaki har svaret: "Eh, det är ju hennes lillebror ser ni väl." Sakaki kände inte till nåt om att hon hade en lillebror, men säger att de är så lika i ögonen och munnen och allmän känsla, och menar med en självklar min att det är generna. Sakaki är väldigt medveten om Tomoko...
  • Komiyama går med sin kompis i korridoren och ser Tomoki. Hon får panik när de går förbi varandra. Han säger hej, hon säger inget. Sen befattar hon sig: hon trodde att Tomoki avskydde henne men han sa hej men hon sa inte hej tillbakaaaaa... så hon springer ifatt honom och säger ett creepy "HHeEeJj". Creepy-yama.
  • Sista terminen i tvåan, så Tomokos klass flyttar om bänkarna. Tomoko får sitta på sidan längst bak, bakom ett par tjejer och bredvid Nemo ("det måste vara ödet, Kuroki-san!"). Bara mode-tjejer, istället för otaku-pojkarna som hon satt bredvid innan. Punchline är något om att de luktar gott, eller att de inte bara luktar gott; kan inte grammatiken, och vet inte vad hon menar.
  • Tjejen framför Tomoko fixar med håret, men ser Tomoko i spegeln och anmärker på hur stora ögon hon har. Så hon började sminka Tomoko och sade sen att hon blev jättegullig!
    ToAX.png
  • Nemoto kommer tillbaka till sitsen. När hon ser Tomoko vänder hon sig bort och skakar. Av skratt? För att Tomoko inte passade? Eller var hon översminkad? Eller var det helt enkelt för att det var så oväntat? Tjejen framför: "Visst blev Kuroki-san gullig?" (Nemoto vänder sig igen.) "Jättegullig!"
    ovZ7.png
  • Tamura och Mako bjuder med Tomoko att gå hem tillsammans (eller, ja, fram till stationen). Tomoko anmärker på hur få personer det är på skolan på sistone. Tamura förklarar att det är för att treorna har mer frihet. Så Tomoko säger att termin 3 (japanskt läsår delas upp i tre terminer) i tvåan i princip är den sista termin 3 i skolan... (så melankoliskt~) ...så nästa år ser hon glatt fram emot att i princip få ledigt ännu längre! Tamura påminner om att de har universitetsinträdesprov, och tänker att det tydligen inte var en melankolisk diskussion.

 

Tomokos kontaktnät ökar! Komiyama är galen i Tomoki -- och Sakaki är galen i Tomoko! Jag hade kul. Roligt: 2/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 2/3.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Kapitel 107: Inte det bästa. Klassen har gympa. Läraren säger åt dem att dela upp sig i par för uppvärmning; Tomoko letar passivt partner medan Sakaki kikar på Tomoko i en bildruta:

 

NSRt.png

 

"Eeh, okej, grupp på tre då..."

 

Hon hamnar dock med Yoshida. Läraren nickar nöjt, Tomoko undrar vad fan hon håller på med. Uppvärmning över, dags för löpning. De flesta av tjejerna (tjejer och killar har gympa för sig) har ett väldigt lågt tempo, men Nemo drar på. Hennes kompis undrar varför; Nemo säger att hon vill gå ner i vikt, men tänker att hon vill bättra sin kondition för att bli röstskådis. Kompisen tar det lugnt, Nemo springer till Tomoko, som verkar ovanligt motiverad. Tomoko vill tydligen ta förstaplatsen. Medan de springer så frågar Nemo om Tomoko ser nån anime nu. "Mahoiku" svarar hon. "Ah, du gillade den sorten, ja... Men jag avskyr dem. :happy: Vi är inte överens, vi!" Nemo drar ifrån... men Tomoko drar ikapp. Fast Nemo bara tänkte springa för kondis så blir hon lite utmanad, för hon är ju faktiskt i en sportklubb medan Tomoko inte gör något alls. Vid mållinjen tänker båda att det var onödigt att ta det så allvarligt. Läraren applåderar: "Om man alltid gör sitt yttersta så kan man nå sina drömmar! Ge dem en applåd!" Tomoko mumlar "stick och brinn", Nemo tänker "okej, där är vi nog överens". Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 1/3.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Kapitel 108: Tomoki knackar på hos Tomoko. Han undrar om hennes kompis, hon som (i kapitel 89) släppte in sig själv i hans rum ("hon är inte min kompis!"), alltså Komiyama; vad är hon för slags person? "Hon är ett megapervo. Varken mer eller mindre."
 
Senare på skolan. Akari (Komiyamas rival) ser Komiyama, som skuttar lyckligt i korridorerna. Akari undrar varför, och Komiyama beter sig super-"tjejigt": rodnar med händerna ihop under hakan och skruvar sig och velar i sitt tal: "Tomoki-kun, han... Oj, det var inget! Det hade varit elakt!" ("Berätta nu!") "Okej, vet du vad, Tomoki-kun, han... Neej! Jag kan inte! Du blir arg på mejj! ... Okej, jag säger, men lova att inte bli arg! Jo, igår, va, så sa Tomoki-kun hej till mig!" Hon till och använder meningsändelsen もん mon, som är väldigt barnslig.

 

Ei20.png

 

"Bara det gör mig så glad,

bara det gör mig så lycklig!"

 

Akari blir lite upprörd. Snuskiga Komiyama-senpai har dragit ner Akari till sin nivå, och nu pratar hon så här! I chocken så pratar de klart, och Komiyama går -- just när Tomoki kommer, och ser dem. Han pratar med Akari, frågar vad för slags person glasögon-senpai är. Han tänker att han vill ta reda på om hon är "farlig" -- Tomokos ord är ju inte att lita på. Men Akari vet ju inte varför han frågar om den senpai som satt henne i så dålig dager hos Tomoki. Hon håller på att baktala Komiyama... tills hon tänker på hur glad Komiyama var för det lilla, och hur hon själv är likadan. "Hon är... så väldigt... oskuldsfull."
 
Tomoki går vidare och överväger deras ord, och hör Tomoko prata med Komiyama. "Vad fan flinar du åt?" "Jag flinar inte!" "Jo, det gör du, och det är äckligt. Förresten, lillbrorsan frågade om dig. Vad har du nu gjort?" "Tomoki-kun!? Om mig!? Jag har inte gjort nåt! Jag bara tog honom på axeln och sa hej!" "Du gjorde väl inget snuskigt med den handen sen, hoppas jag!" "M-men det skulle jag väl aldrig säga!?" "Så du har gjort nåt! Ditt megapervo!"

 

Tomokis slutsats: hon är ett oskuldsfullt megapervo. Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 1/3.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

ch 91 Tomoko, Komiyama och Akari, oj här dog man lite inombords, rätt roligt hur  de eskalerade.Alla tre var samlade i cafeterian och de börjar prata om hennes bror, Tomoko bjuder dit sin bror och börjar driva med sin broder, perversa skämt givetvis. Komi har panik över att ha ljugit,  Akari blir avundsjuk på Tomokos perversa skämt och missförstår situationen där hon sedan säger jag vill se din snopp.... pinsamma tystnaden , Komiyama får stress och börjar babbla och i ren panik säger , jag är också intresserad av att se hans snopp.....

 

Jag tyckte det skämtet var lite extra kul på grund av några faktorer, först var inte beredd på Tomokis bror skulle sätta sig ner vid bordet, var rätt säker han skulle ignorera henne och gå vidare. Akari släpper den bomben av avundsjuka , vilket var fine, jag började skratta men sen kommer den riktiga bomben när Komiyama också säger i stort sett samma sak. Ännu en faktor var att Komi har ljugit och är på väg att bli påkommen så man är lite i dimman om vad som kommer hända. Det hela eskalerade på ett roligt sätt, välplanerat skämt check mate måste jag säga.

 

 

edit , är det bara jag eller börjar hon komma lite bättre överens med sin bror?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

 

Kapitel 97: Eftersom Tomokos mor inte har tid att göra lunch åt henne så får hon pengar, och Tomoko bestämmer sig för att äta i skolmatsalen. (Japanska skolor erbjuder ofta(st) inte gratis lunch.) Hon bjöd först med Tamura -- nervöst greppande sin kjol -- men hon hade med sig mat hemifrån. Matsalen är full, men hon hittar ett ledigt bord -- och känner genast att pressen mot att äta själv är ännu värre i matsalen än i klassrummet. För att kunna äta så låtsas hon att hon är en lättromanliknande tystlåten skönhet. Självillusionen spricker när Nemoto kommer och frågar om hon och hennes kompisar (från deras klass) får sitta med henne (för att alla andra platser var upptagna). Visst, och de sätter sig. Det är Nemoto, Okada (ananasfrisyrtjejen), Kiyota (glasögonkillen) och en till kille. Kiyota börjar prata om att hela gänget samlats, för att alla fem gick i samma klass i första ring. (Fast bara den sista killen fick byta klass.) Tomoko förstår att han medvetet valt ett inkluderande samtalsämne, men känner att det är lite jobbigt ändå. Men hon tänker också på att tidigare var hon avundsjuk på deras kompisgäng, men nu känner hon ingenting sånt längre, för de har också sina besvär -- Nemoto kan ju inte ens avslöja att hon vill bli röstskådis. Kiyota börjar prata om vad man ska göra när man kommer hem, och frågar Tomoko vad hon gör hemma. Hon överväger sina alternativ och väljer att gå på "anime" (hon tipsar om "Attack on Kabane") för att se hur Nemoto reagerar. Vilket hon inte gör. Men diskussionen kommer in på den mystiska person i klassen som ville bli röstskådis. "Det är väl toppen att ha en dröm!" Då minns Okada att Nemoto var intresserad av (hade Ogino avslöjat) skådespelarskolor, så då börjar de misstänka henne. De är stöttande, men Tomoko förstår att Nemoto inte vill säga det, inte nu -- så hon säger att det var hon som ville bli röstis ("fast inte på riktigt")! Efter skolan så väntar Nemoto på Tomoko. Hon berättar att hon inte gillar våldsam anime (som "Attack on Kabane"). Hon gillar mer slice-of-life. Hon ger ett implicit tack, och säger hej då. Tomoko tänker att normalt folk har sina egna bekymmer, så hon har det bra som hon är.     

 

Här hände det mycket!

  • Tomoko tar modet att bjuda med Tamura!
  • Tomoko är överraskande duktig på att prata med kompisgänget!
  • Tomoko är överraskande duktig på att läsa läget!
  • Tomoko tar smällen för Nemoto, och får hennes förtroende!

Vad är detta, om inte karaktärs- och handlingsutveckling? Dessutom verkar de vara eldade nu, tecknarna, för det har bara varit 1-2 veckor mellan kapitel, flera kapitel i rad! Inga 4-6 veckor långa väntetider! Roligt: 1/3. Pinsamt: 1/3. Spännande: 3/3.

 

Detta var nog de mest positiva kapitel på länge. Precis som Scelaris skriver , karaktärs- och handlingsutveckling.

Man har lagt märke till en del, att hon har inte några problem att skoja med Komi, hon har börjat få lite bättre förståelse att hantera lägen, som på klassresan, där hon förmodligen hade gjort en hel del mer pinsamma beslut.   

 

Pinsamheten hon kände innan över att ens säga hejdå eller hej verkar vara som bortblåst, här smälter hon in relativt bra ändå måste man säga, vilket verkligen förvånade, var nästan 99% säker på hon skulle säga något redigt sjukt (förutom att rekommendera en redigt dålig anime enligt mig)  utan läser läget perfekt och även hjälper Nemoto. Blev nådigt nyfiken också över självinstinkten att normalt folk har normala problem? fick lite blandade tankar där , precis som Scelaris skriver kan mycket väll vara att hon kommit fram till "jag duger som jag är" men även om hon bara slutat bry sig vad andra tycker och därför släpper loss lite mer? kanske går lite hand i hand. Det skulle med kunna vara att hon faktiskt börjar få lite självförtroende, utav att andra har börjat äta lunch med henne och de kommer faktiskt fram folk till henne nu (jämfört med innan) där hon faktiskt får en komplimang också utav glasögon killen 2x utan att ens lägga större intresse, att hon är cool för våga sitta ensam , sedan när hon ljuger om att bli röst skådis. Tidigare hade hon högst förmodligen lagt antydan att han måste vara kär i henne eller kåt på henne och över analyserat situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...