Hoppa till innehåll
Anime.se

Köpa De Mystiska Guldstäderna?


Mr Mustachio
 Share

Rekommenderade inlägg

De av er gamla nog för att komma ihåg slutet av 80-talet/början av 90-talet (Kommer inte ihåg) kanske minns den underbara fransk-japanska äventyrsserien De Mystiska Guldstäderna som gick på TV3 då.

 

Jag har bara svaga minnen av enskilda scener kvar i huvudet idag, men jag minns att jag var oerhört fascinerad av den serien och skulle gärna se om den. Finns det något sätt att få tag på den på ett språk jag förstår, alltså engelska eller svenska, eller är det kört för mig?

 

Serien handlade vad jag minns om en ung pojke vid namn Esteban som tillsammans med en jämngammal indian(?)tjej och några spanska soldater letade efter det mytomspunna Eldorado, städerna av guld, som skulle finnas någonstans i sydamerika. De hade bla ett stort gyllene flygplan i form av en fågel kommer jag ihåg och sprang ganska ofta omkring i bergen.

 

Sen kommer jag även ihåg den mycket bra musiken. Gammal skön 80tals-inka-synth :)

 

Så, är det nån som har information ifall serien går att få tag på så skulle jag bli evigt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De Mystiska Guldstäderna (Taiyo no ko Estevan) har jag för mig att den finns på franska, så om du kan franska så. ;)

Jag kan räkna till tio, presentera mig själv plus ordet "chien" som betyder hund. Så en fransk version är inte så lyckat tyvärr :(.

 

Finns den inte på DVD där då med engelsk text?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror nog inte jag skulle bli besviken. Även OM det nu bara är nostalins krafter så räcker det väl och gott för att det skulle vara kul att se den igen, men jag tror nog den står på egna ben också.

 

För en 5 - 6 år sedan när jag fick tag på Rai - Grottpojken så var jag ganska orolig över att alla mina fina minnen av den serien, som jag då inte sett sen jag var i 10-årsåldern, enbart skulle vara nostaligi. Fast jag upptäckte snabbt att serien fortfarande grep tag i mig och var både spännande och sorglig.

 

Så bara för att en serie är gammal betyder inte det att den bara lever på nostalgi.

 

Jag har haft ungefär samma smak när det gäller film hela livet. Har aldrig varit så intresserad av Disney t ex. Inte ens när jag var liten.

 

 

...MEN...

 

 

Du kan ju också ha helt rätt. Jag kanske tycker De Mystiska Guldstäderna är skitdålig om jag ser om den idag. Det vet jag inte förrens jag får se den ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror nog inte jag skulle bli besviken. Även OM det nu bara är nostalins krafter så räcker det väl och gott för att det skulle vara kul att se den igen, men jag tror nog den står på egna ben också.

 

Det gör den. Den fullkomligt krossar det mesta som släpps idag. Framförallt för att det -- till skillnad från många animéer idag -- faktiskt händer något i varje avsnitt. Och inte bara en sak. Massor.

 

Den serien är lika guld som städerna som folk jagar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Ah, the mysterious cities of gold minns jag mycket väl.

 

Estaban, Cia o Tao sökte tillsammans med Mendoza efter de mytomspunna guld städerna. Jag följde serien på The Childrens Channel, och eftersom jag har ett fotografisk minne så minns jag en hel del =)

 

Men istället för att sitta här och berätta allt jag minns (I princip allt) så ger jag er bara länken till en väldigt bra sida =)

 

Am I a nice guy or what?

 

http://www.whimsy.demon.co.uk/gold/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Dajväkssida"? Det var ett nytt ord... :surprised:

Även kallat DiVX, dvs. sånt folk sitter och tankar via dc, bittorrent, etc.

 

Och om du kollat länken så hade du sett att det inte handlar om att ladda ned något, snarare att köpa filmerna på VCD.

När jag läste det där fick jag bilden av att killen sitter och bränner filmerna på VCD. Vilket heller inte är sådär jättelagligt, och VCD hör inte till de bästa formaten heller, särskilt om man tar det via dajväxxx. Hittar du en sida som säljer (laglig) DVD blir jag dock glad(are) på dig.

 

De av er gamla nog för att komma ihåg slutet av 80-talet/början av 90-talet (Kommer inte ihåg) kanske minns den underbara fransk-japanska äventyrsserien De Mystiska Guldstäderna som gick på TV3 då.

Oturligt nog hade vi en privat hyresvärd som inte ville veta av varken kabeltv eller digitaltv förrän familjebostäder kom och tog äver vid slutet av 90-talet. Så tyvärr har jag itne kunnat uppleva denna serie. Dock något som känns att man borde göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...