Hoppa till innehåll
Anime.se

Nytt brittiskt bolag: Anime Limited


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Nästa år slår ett nytt bolag upp portarna i Storbritannien och ansluter sig alltså till Manga Entertainment och Kaze UK. Anime Limited heter de, och deras första licens avslöjades idag: under tredje kvartalet 2013 ska de ge ut Cowboy Bebop på DVD och Blu-ray! (Cowboy Bebop kom ut på Blu-ray i Japan igår.)

 

Vad är det för speciellt med det då? Tja, de har en lite mer intressant affärsidé. I en intervju på brittiska Anime News Network säger Anime Limiteds VD att han vill släppa ett urval av titlar i på Criterion-liknande nivå. (Criterion är ett bolag som släpper filmer i ett slags "slutgiltig utgåva", med bästa bild och ljud och med högklassigt (ibland exklusivt) extramaterial, högt ansedda av samlare.) Detta istället för antingen billiga budgetversioner som kompromissar med innehållet och utseendet, eller stora utgåvor som kostar skjortan... och byxorna och skorna.

 

You either release titles at a super high price point for the smaller collectors market, or you pile 'em high and sell them cheap. There's no real middle ground anymore. My goal is to take a select number of archive and new titles and elevate them to a Criterion-style release. But you can't force people to buy above what they're willing to spend. It's crucial to create a balanced product range and lifespan.

 

Han ser även behovet av snabba släpp, och talar om att de har satt siktet på ett antal gamla och nya verk av hög kvalitet. Den 31 december ska de avslöja sin andra (2:a) anime, och sedan ska de avslöja en ny licens varje månad. Låter rimligt och lovande.

 

I och med att Europa och USA är i olika zoner för Blu-ray så ser åtminstone jag fram emot detta -- det måste finnas fler än jag som vill ha något mer samlarintressant än "100 kr för 26 avsnitt på 2 Blu-ray-skivor", men inte så överdrivet som "5000 kr för 26 avsnitt på 14 Blu-ray-skivor".

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Med tanke på att USA och Japan är i en annorlunda Blu-ray-region än oss, och regionsfria BD-spelare är lika sällsynta som fyrklöver, så kanske det hade varit trevligt med en lista över intressanta europeiska BD-släpp?

 

Det här är inte en sådan. Jag tänkte bara uppdatera tråden med vad mer som "All the Anime"/Anime Limited utannonserat:

 

009 RE:Cyborg, A Letter to Momo, Cowboy Bebop, Outlaw Star, Perfect Blue, The Place Promised in Our Early Days, Tiger & Bunny: The Beginning (film 1; Kaze och Manga ger ut TV-serien), Voices of a Distant Star.

 

Inte så mycket jag är intresserad av utöver Cowboy Bebop. Kanske Perfect Blue, om den har bra extramaterial.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för bekräftelsen att jag måste köpa en japansk BR-spelare, om jag någonsin köper någon.

 

Ytterligare en anledning till att inte köpa en förstås. Kan de inte bara lägga ner det där regionsskiten? Det känns så jävla 90-tal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kommer nog väldigt långt på en billig svensk Blu-ray-spelare, för japanerna regionskodar i princip aldrig animeskivorna så vitt jag sett! Deras kod är egentligen A (samma som USA) medan vår är B, men de har förstånd nog att inte låsa ut utlänningar som känner för att köpa BD-boxar för 3500 spänn styck.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

JA!! Anime Limited ska ge ut Gurren Lagann på DVD och Blu-ray! Underbara nyheter, med tanke på att japanska boxen kommer att kosta ungefär motsvarande 4000 kronor både i Japan och USA. En DVD-box eller två BD-boxar skriver de, så kanske kring 600 spänn istället för 4000? Det kan jag gå med på.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från Facebook: "With your copy of TTGL on blu-ray, you will now get the 2 TTGL movies AND the parellel works! That's right - we're throwing in all those extras with the set! These will be split between the 2 blu-ray sets. How & what will be where, we're still waiting on licensor approval. But rest assured, you'll be getting all the goodies with your blu-ray copy of Gurren Lagann! AND it won't be $500 ;)"

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...