Hoppa till innehåll
Anime.se

Hikaru No Go


Pixelgamer
 Share

Rekommenderade inlägg

Jo tack! En helt underbar serie. Du har väl sett alla special avsnitt hoppas jag. Framför allt New Years Special 2004. Riktigt bra.

Misstänker att serien skulle kunna fortsätta på ngt vänster, men aja. Har inte hört ngt.

 

Alla som har sett den serien har velat spela Go efter. Jag kommer nog ta upp Go spelandet vid ett senare tillfälle. Jag kan nästan ingenting visserligen, men det är ett otroligt fascinerande spel.

 

Världens bästa spel.

Världens bästa anime? Kanske inte, men den ligger högt på min lista.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo Hikarus Go är en riktig pärla av pärlor! I kombination med att vara alldeles underbar och urhärlig har den även gett inspiration till många andra företeelser. HnG-specialaren i Mangakai Vändtia till exempel. Eller saker som Hikaru no Plockepin eller Hikaru no Hjärtattack. Goa grejer alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag försökte lära mig Go av serien och hängde med på de första avsnittens lektioner. Dock tappade jag gerppet helt efter ett tag och har aldrig helt lärt mig spela Go. Har spelat ett antal gånget - fetingtorskat på alla efter att min spelstil mest liknat "Åh den ser fin ut om den ligger där".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett tips är ju att träna mot datorn.. då kan man använda undo, och verkligen utforska hur olika drag påverkar spelet. Plus att det inte är lika pinsamt att förlora när ingen ser det ;)

 

GNU Go heter det open source projekt som jag använder när jag tränar mot datorn. Den arbetar helt i ett console-fönster, och det kan vara lite klumpigt. Därför rekommenderar jag även att ni tar ner en vettig klient. glGo är helt ok för det syftet, och stödjer dessutom PandaNet (så ni kan titta på riktiga matcher, väldigt lärorikt). Ni kan hitta länkar till glGo på Pandanets hemsida, under clients.

 

Jag håller även på att göra en egen klient, enbart anpassad för GNU Go, men vi får se när den blir klar (siktar på en release strax efter duke nuke'm whenever).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här har du direktlänkar till programvaran jag använder, samt installations-instruktioner. Vet inte riktigt vad som är farligt med länkarna (du använder väl firefox hoppas jag), men programvaran är ren från virus och spyware i alla fall.

 

glGo setup-filer

Kompilerad version av GNU Go (för Windows)

  • 1. Installera glGo
    2. Packa upp GNU Go till nån katalog (förslagsvis program filesglGo)
    3. Starta PANDA-glGo
    4. Klicka på knappen "Play GNU Go"
    5. Sen frågar programmet var du har gnugo.exe (fast bara första gången)
    6. Ställ in boardsize, komi osv.
    7. Bli ägd

Jag ber om ursäkt ifall jag är övertydlig nu, men hellre det än att du saknar hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så sent som i förrgår åkte jag på däng mot datorn på ett 9x9 bräde med 4 i handikapp. Jag måste lära mig att attackera utan att alla mina andra grupper hamnar i atari, innan jag spelar mot riktiga människor :) Även om riktiga människor antagligen skulle göra fler misstag än Gnu Go.

 

Minst två-tre veckors tränande i grunderna, är vad jag behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du kikar in på http://www.animenfo.com och söker så hittar du säkert lite svar.

 

Jag kan dra lite kortfattat. Svaret är faktiskt ja. Det handlar om hur de spelar ett brädspel som heter Go. Detta spel är väldigt invecklat och komplicerat att bemästra och denne Hikaru får lite hjälp på traven.

Det som gör serien så bra är karaktärsutvecklingen och alla känslor som finns. Men i grund och botten är det Go det handlar om.

 

När jag skulle börja kolla på serien, så undrade jag verkligen: "Kan det vara kul att kolla på en serien där det är några lirare som spelar ett spel? Hur kul kan det vara." Kan säga att det var bland det bästa jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett dom förta avsnitten och det verkar ju helt segt, det är ju typ gudarna som hoppas in i dom och kör mot varandra.

är han (den vita snubben) en legend eller något sådant för alla som spelar mot honom via nätet säger ju .....he´s back!?

eller något sådant, det var ett tag sen jag såg den så allt jag skriver kanske inte är rätt.

 

Det verkar vara lite segt, men det ska vara baserat på ett spel som redan finns, right?

No go heter det kom jag på och snubben heter ju hikaru så det är ju däför som det heter så... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...