Hoppa till innehåll
Anime.se

Hikaru No Go


Pixelgamer
 Share

Rekommenderade inlägg

hur många böcker av hikaru no go finns det?

 

Tjugoen, tror jag. Något i den stilen i alla fall.

 

Jag har sett dom förta avsnitten och det verkar ju helt segt, det är ju typ gudarna som hoppas in i dom och kör mot varandra.

 

Det är bara huvudpersonen som har ett go-spelande spöke i sig.

 

Det verkar vara lite segt, men det ska vara baserat på ett spel som redan finns, right?

 

Spelet go har funnits i typ fyratusen år, så svaret är ja. Spelet heter dock inte "no go" utan bara "go" [gå]. På japanska heter det "igo". Man brukar säga att om schack är slaget så är go kriget. Det säger sitt att go har så många fler valmöjligheter än schack att det än idag inte finns några go-datorer som kan spöa en människa som är hyfsat bra på go.

 

Titeln "Hikaru no go" betyder "Hikarus go". Egentligen var den tänkt att heta "kokonotsu no hoshi" (de nio stjärnorna) och det lät faktiskt bättre, men...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och på Koreanska heter det Badduk och på Kinesiska Wei-chi ;)

Har läst att antalet möjliga bräden som är "lagliga" altså inte bryter mot några go regler uppgår till 10^170. Antalet lagliga possitioner i schack uppgår till mellan 10^43 - 10^50.

Till kontrast till detta kan man påpeka att antalet beräknade protoner i hela universum uppgår till 10^90

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett dom förta avsnitten och det verkar ju helt segt, det är ju typ gudarna som hoppas in i dom och kör mot varandra.

är han (den vita snubben) en legend eller något sådant för alla som spelar mot honom via nätet säger ju .....he´s back!?

eller något sådant, det var ett tag sen jag såg den så allt jag skriver kanske inte är rätt.

 

Det verkar vara lite segt, men det ska vara baserat på ett spel som redan finns, right?

No go heter det kom jag på och snubben heter ju hikaru så det är ju däför som det heter så... :rolleyes:

 

 

Det där låter mer som det 30ionde avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...
Och på Koreanska heter det Badduk och på Kinesiska Wei-chi ;)

 

Hrm, borde stavas Wei Qi :S

Nåväl, spelar ingen större roll :P

 

 

Har börjat kolla på serien (ca 40 avsnitt nu), och trodde det skulle vara en ganska seg serie. Men den är väldigt bra! Och ja, man vill lära sig spela Go efteråt. Fast det verkar väldigt svårt - t.o.m på 9x9 måste man tänka till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animen är sjukt bra. Har aldrig "saknat" en serie eller en Karaktär så mycket efter att den tog slut. Enda jämförelsen är väll Rurouni Kenshin.

 

Jag spelade också GO ett tag efter, men jag fattade aldrig någonting så jag la ner. Jag har en förmåga att verkligen ta in det Anime säger.

 

Har till exempel Blivit Intresserad av Japan när jag såg Kenshin [Nej, jag hade inget intresse i Japan innan jag såg den], Jag blev jätteintresserad av Bilar när jag såg Initial D, började träna efter att jag såg Hajime No Ippo och nu blir jag väll Tennisintresserad, kollar nämligen på Prince of Tennis.

 

Och allt Animetittande har fått mig sjukt Japanintresserad och ändrat mitt sätt att tänka i vissa situationer :)

 

Så om Serien är seg i början, fortsätt kolla, den är väldigt bra !

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Hihi sökte efter Hikaru no Go eftersom det kändes bättre att diskutera det i en sådan tråd än i "Vilken är den bästa/sämsta anime ni någonsin har sett?"-tråden och fann till min förvåning att det var jag som skapat den här tråden, längesen också :P

 

Forumuppväckning! xD

 

Hikaru no Go - Det här är nog den bästa serien jag sett. Trots att den är lång så lyckades den, i motsats till andra längre serier jag sett, hålla spänningen på topp hela tiden. Dessutom så blev jag positivt förvånad när jag kollade tillbaka på de tidigare avsnitten och upptäckte hur mycket personerna hade utvecklats, speciellt utseendemässigt. Ett måste att se! Nu väntar jag bara på en OVA eller långfilm. :)

 

Då lär du nog få vänta bra längre... finns iofs en film ute (Journey to the North Star Cup, tror den räknas som OVA egentligen men är som skrivet en film... ), men mangan är avslutat och tecknaren har redan avslutat serier som han gjorde efter Hikaru no go... nämligen Deathnote.

 

Men skulle bara mycket gärna se fler avsnitt av den eller läsa mer manga, storyn spänningen allt är i topp, och dessutom så är det nog en av de få serierna där karaktärerna åldras på ett trovärdigt sätt. Man märker inte att utseendet förändras, och när man tittar tillbaka från avsnitt 50+ så känner man knappt igen huvudpersonen i avsnitt 1 (lite överdrivet), men utseende mässigt så är det stor skillnad! när serien slutade så upplevde man en chock... Vad nu..? är det inte mer? den kan inte sluta nu...etc. man känner så även om serien egentligen slutar bra... =/

Jo men hellre ett slut än en värdelös fortsättning. Fast visst skulle man kunna få ut fler kvalitetsavsnitt.

Nu hoppas jag bara på en film om turneringen, den mellan Kina, Japan och Korea, som det är en del prat om i slutet. Eller är jag väldigt tappad bakom ett litet flöte och det redan finns en animeringen om den turneringen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Jo tack! En helt underbar serie. Du har väl sett alla special avsnitt hoppas jag. Framför allt New Years Special 2004. Riktigt bra.

Misstänker att serien skulle kunna fortsätta på ngt vänster, men aja. Har inte hört ngt.

 

Alla som har sett den serien har velat spela Go efter. Jag kommer nog ta upp Go spelandet vid ett senare tillfälle. Jag kan nästan ingenting visserligen, men det är ett otroligt fascinerande spel.

 

Världens bästa spel.

Världens bästa anime? Kanske inte, men den ligger högt på min lista.

 

Det där är tydligen någonting jag missat totalt :( Hur många specialavsnitt har det kommit ut? För själva serien består väl utav 75st, aye?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm jo precis 75 vanliga avsnitt plus specialarna... vad kan de vara, 2 st?

 

Okej :) Hoppas innerligt att jag inte bryter mot någon forumregel (ifall jag missat), men det är ingen som kan länka eller mejla ngn bra torrentsida där de två avsnitten finns? :/ Har letat febrilt utan lycka :surprised:

 

EDIT: Kom på en sak... Är det någon som har den på datorn så vore det jäkla nice därmeot ifall man kunde få den skickad via msn ;) Nu hoppas jag också innerliggt att den här inte är licensierad så inget olagligt sker B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tyvärr så bryter det ganska rejält mot forumreglerna, och det kvittar ifall serien är licenserad eller inte och prat/frågor om torrenthemsidor är inte uppskattat heller.

 

f.ö. så har jag stor saknad av den på min hårdisk (har alltså inte den)

 

Aha, okej :) då ska det absolut inte nämnas mer, är ny här =P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
Jasså, så det finns altså special avsnitt? kan någon säga vad jag ska söka på eller PMa mig en URL så jag kan hitta dessa. Har letat nu i en kvart utan resultat

 

/MVH mPan

http://www.animenfo.com/search.php?quer ... n=keywords

 

http://[...].info/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=84

 

 

Dina 15 minuter motsvarande mina 15 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dina 15 minuter motsvarande mina 15 sekunder.

 

Din erfaranhet på att söka anime motsvarar säkert flera år mer än mig :D

 

Du får ursäkta att jag glömde en smiley, kan ha verkat dryg =). Men iallafall, [...] och animenfo är typ de första animesöksidorna man får lära sig ;)

 

Hoppas de båda länkarna hjälpte. Enjoy!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

okej jag har tittat på någon special film här men den filmer slutar ju som om det finns en annan film ute, för ni som sett serien så slutar filmen med att han har blivit uttagen till den där cupen för mot kina och korea men borde det inte finnas en film där han spelar cupen också? kanske den är under konstruktion fast med tanke på att den filmen jag såg nu heter 2004 så känns det konstigt :) Och om det nu skulle finnas en fortsättning, vad heter den?

 

/MVH mPan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har sett en film som heter 2004 new year special nånting , trodde de var samma som Hokuto Hai eno Michi men jag vet inte. Sen kom jag på att turneringen heter något med Hokuto. Är det så att Hokuto Hai eno Michi är fortstättningen på där jag är och om det är så... så kan jag inte hitta någon stans där den finns , finns det kanske något annat namn för den eller kan ni PMa mig vart den finns att ladda ner , tack så mycket på förhand

 

/MVH mPan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...