Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime sommaren 2013


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte länka en trailer, men vi hade visst ingen säsongstråd för sommaren 2013.

 

Men det har vi nu!

 

6IzN.jpg

 

Inte så mycket solklart, men några serier att följa åtminstone. För mig:

  • Kimi no Iru Machi är en sån där älskad och hatad och älskad-att-vara-hatad manga om en kille och hans förhållanden. Vet inte exakt vad den handlar om, men jag tänker kolla in den. Från skaparen av Suzuka (som jag inte heller sett eller läst), en annan manga med en del kontroverser.
  • Gen'ei o Kakeru Taiyō (av Aniplex och AIC) känns som ett försök till en ny Madoka Magica (av Aniplex och Shaft), men vi får väl se.
  • Servant Service från skaparen av Working tänker jag se – jag gillade faktiskt Working! Men jag var skeptisk på grund av regissören där ett tag: jag trodde det var Yutaka "Yamakan" Yamamoto. Istället var det en snubbe som heter Yasutaka Yamamoto. Puh. (Inte för att jag vet om han är bättre...)
  • Monogatari står jag över: jag har fortfarande inte sett Nisemonogatari. Eller ens de där tre sista avsnitten av Bakemonogatari.
  • Fantasista Doll låter som Rozen Maiden, och säsongen har ju redan en Rozen Maiden... men det är typ det enda som Gorō Taniguchi gjort sedan Code Geass.
  • Blood Lad ska jag nog se, i förhoppningar om en god blandning av humor och "mörk" action/äventyr.
  • Uchōten Kazoku, vilken var den jag tänkte länka trailer till. Det verkar hända mycket i den, många figurer och händelser. Den bygger på en bok av författaren bakom Tatami Galaxy, en serie jag uppskattade väl. Karaktärsdesign av Zetsubō-sensei-tecknaren.
  • Måste kolla in hur animeversionen av Gin no Saji blir! Men vettetusan om jag kommer att följa den, när jag redan följer mangaversionen. För den som inte vet så är det en jordbruksmanga från skaparen av Fullmetal Alchemist. Inga trollkonster så långt ögat kan nå.
  • Inu to Hasami wa Tsukaiyo låter ju förjävlig – den måste jag kolla in!
  • Dangan Ronpa har jag hört talas om mycket på senare tid, så där vill jag se vad den går för.
  • Ett avsnitt C3-bu (ej att förväxla med ) kan jag se, för att bevittna Gainax förfall.
  • Nya Rozen Maiden ska jag kolla in. Har ju sett det andra. Är det en remake? Saa~.
  • Jag har saknat gänget i SäMoViK (Sällskapet för studier av modern visuell kultur), så Genshiken II är given. Även om gänget är annorlunda.
  • Watashi ga Motenai [...] (kort: Watamote), helt klart. Jag läser mangan, men jag vill se och höra den också. Dessutom har mangan stora brister, så det finns rum för klara förbättringar.
  • Jag har aldrig sett något Gatchaman förut, men jag kan ge Gatchaman Crowds en chans. Gillar designen på promobilderna.
  • För att få min beskärda dos "manservice" i sommar: Free!
  • Fate: Kaleid Liner Prisma Illya ska jag kolla in. Jag fattar inte hur den kan bli gjord, en "magiska flickor"-remake-spinoff av Fate: Stay Night... Läste något kapitel av mangan, det verkade rätt blaha blaha. Det känns ju lika vettigt och relevant som de där dåliga Sasami-serierna som spann ur Tenchi Muyō.
  • Ro-Kyū-Bu SS ska jag se, och om nån frågar mig varför så har jag inget att säga till mitt försvar.
  • Kami-sama no Inai Nichiyōbi läste jag några mangakapitel av, den var trist. Men originalet var en lättroman, så det kanske bara var en dålig adaption.

Ööööh... Okej, det var kanske mer än "några", men... så kan det gå!

 

Är det något på listan som kommer att få er bänkade vid TV:n i sommar?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har ju spanat in alla monogatari-grejer och läst några av novellerna så lär ju klart kolla på den som kommer nu i sommar. Kommer nog också titta in Dangan Ronpa, gillade spelets story och karaktärer starkt så är ju värt en chans. Tror hela konceptet funkar perfekt som animeadaption. Undrar bara om de använder samma röstskådisar som i spelet, då det var ett par tungviktare som röstade några av karaktärerna.

 

Juste fan, kick-heart filmen kommer ut i sommar också. Den ska man klart se. Var rätt ledsen över att jag missade att donera pengar till crowdfundingprojektet men man kan väl inte få allt här i livet.

 

Ser ut som en ovanligt bra anime-sommar däremot. Brukar annars bara vara en serie som är värd att se under sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker at Gin no Saji låter ganska intessant, den nya Rozen Maiden skulle jag också gärna se. Dock beror det på vad chrunchyroll tar in, eftersom att jag vägrar se någonting olagligt.

   Om man nu ska prata om filmer är Kaze Tachinu något jag självklart kommer att se, förr eller senare. Gintama-filmen skulle nog också vara kul att se när jag sett klart serien, men jag vet inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock beror det på vad chrunchyroll tar in, eftersom att jag vägrar se någonting olagligt.

 

Vägrar du se det för att det är olagligt, eller vägrar du se det för att det strider mot några moraliska värderingar? Serierna är ju lika bra eller dåliga oavsett var man får dem ifrån; gillar du sedan en serie så är det bara att köpa den när den kommer ut på DVD/Blu-ray.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det blir en fullspäckad sommar om jag faktiskt ska se allt jag planerar. Jag hade redan anmärkt hur mycket intressant anime som kommer nu, men sommarplanschen la till ett par fler titlar till min lista.

Genei wo Kakeru Taiyou. Bilden på planschen ser inte så spännande ut, och den låter inte så kul heller. Jag får nog ingen "ny Madoka"-vibb från den, men jag kikade in på officiella hemsidan och karaktärsdesignen förförde mig. Ser cool ut. Kommer nog ge en chans.

Servant x Service har jag av någon anledning sett en massa små reklamsnuttar av. Reklamsnuttar där man inte får ser något annat än en karaktär hoppa hopprep och en annan kommer med kommentarer. Själv blev jag mindre och mindre förtjust i Working ju längre den fortgick, men jag kan väl ge S² en chans i alla fall. Om så bara som en analys av författaren.

Monogatari säsong 2 vetefan om jag vill se, för Shaft, de knickedonkerna, har ju inte släppt klart första säsongen än. Kizumonogatari, som senast sades skulle komma våren 2013, har vi fortfarande inte hört ett knyst om. Jag vet inte om jag vill börja på den så kallade andra säsongen innan jag sett allt som ska tillhöra den första.

Det är svårt att urskilja vad Blood Lad egentligen kommer handla om, men den ser väl lite cool ut i alla fall. Kanske lite annorlunda från dagens norm. Kanske ger den en chans.

Uchouten Kazoku hade verkligen en iögonfallande trailer. Mycket, mycket saker. Det är för intressant för att avstå.

Watamote är jag inte säker på om jag vill se animeadaptionen av, för tänk om den inte är bra. Jag tror jag väntar några avsnitt och hör vad folk säger om den först. Om den är en besvikelse kan jag läsa mangan istället.

Futari wa Milky Holmes sägs här vara uppföljare till den mer allvarliga (?) och handlingsorienterade Milky Holmes: Alternative, som jag själv inte sett än. Nå, den är bara två avsnitt, så jag borde väl hinna ifatt innan den här nya sänds.

Free! Naturligtvis.

Fate/etc Jag har sett ett bar sidor ur den här mangan som fått mig att tro att det rör sig huvudsakligen om komedi och snusk. Det låter i alla fall bättre än de få avsnitt jag sett av den ursprungliga Fate/Stay Night. Kanske kan den roa lite grann.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska väl ta och se på Det är ert fel att ingen vill ha mig, och kanske Free enbart för att det är Kyoto Animation som står bakom, men annars blir det avvaktning som vanligt, får se vilken som får mest uppmärksamhet och kolla därefter. Fast allt beror förstås på vad som dyker upp på Crunchyroll/Daisuki, då jag har tagit avstånd från engelska fantextningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blood Lad såg nedslående vanlig ut, men jag gillar ändå utseendet på ett sätt. Huvudkillen ser inte ut som en "normal vem som helst som inte spelar någon roll". Kanske... kanske kan det bli den nästa Enma-kun?

 

Bara för säkerhets skulle så jämförde jag dem. De är båda gjorda av Brains Base men har annars inte mycket gemensamt annat än att de ser rätt lika ut. Jag är nog ändå försiktigt hoppfull. Ett par avsnitt kan jag ge den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vägrar du se det för att det är olagligt, eller vägrar du se det för att det strider mot några moraliska värderingar? Serierna är ju lika bra eller dåliga oavsett var man får dem ifrån; gillar du sedan en serie så är det bara att köpa den när den kommer ut på DVD/Blu-ray.

Egentligen bara för att det är olagligt. Jag, personligen, tycker att man ska försöka stödja skaparna när de har gjort något, Visst, om några människor inte gör det blir det väl ingen större skillnad, om hur skulle det vara om alla gjorde det? Sedan får jag även en sådan obehaglig känsla av att jag gör någonting fel om jag ser på någon olaglig sida, om du förstår vad jag menar.

    Dock har jag inget problem med om anda gör det, det är bara jag med mina "tänk om" tankar som gör att jag föredrar att göra det på ett lagligt viss, samma med manga.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först av allt, Corpse party droooooooool! Älskade spelet, så får hoppas att oad:n ger ut någonting iafa^^
Sedan tycker jag att Danganronpa, Watashi ga Motenai samt även Free! såg ganska intressanta ut

 

Egentligen bara för att det är olagligt. Jag, personligen, tycker att man ska försöka stödja skaparna när de har gjort något, Visst, om några människor inte gör det blir det väl ingen större skillnad, om hur skulle det vara om alla gjorde det? Sedan får jag även en sådan obehaglig känsla av att jag gör någonting fel om jag ser på någon olaglig sida, om du förstår vad jag menar.

    Dock har jag inget problem med om anda gör det, det är bara jag med mina "tänk om" tankar som gör att jag föredrar att göra det på ett lagligt viss, samma med manga.

Tycker det är trevligt att du tittar via det lagliga viset och att du stödjer skaparna. Dock kan man, som Båtsman sa, ladda hem serier och även stödja skaparna, genom att köpa de serier man tyckte var bra när de kommit ut på dvd/blue-ray. Dock gäller det att man faktiskt tar ut handen ur röven och faktiskt se till att man köper dessa verk när de släpps!


 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det är trevligt att du tittar via det lagliga viset och att du stödjer skaparna. Dock kan man, som Båtsman sa, ladda hem serier och även stödja skaparna, genom att köpa de serier man tyckte var bra när de kommit ut på dvd/blue-ray. Dock gäller det att man faktiskt tar ut handen ur röven och faktiskt se till att man köper dessa verk när de släpps!

 

Visst, så kan man göra. Men jag är nog rädd att jag skulle glömma av det i alla fall, dessutom förändrar det inte den obehagliga känslan jag får av att göra något som jag vet är olagligt (även om det knappast är särskilt farligt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen bara för att det är olagligt. Jag, personligen, tycker att man ska försöka stödja skaparna när de har gjort något, Visst, om några människor inte gör det blir det väl ingen större skillnad, om hur skulle det vara om alla gjorde det? Sedan får jag även en sådan obehaglig känsla av att jag gör någonting fel om jag ser på någon olaglig sida, om du förstår vad jag menar.

    Dock har jag inget problem med om anda gör det, det är bara jag med mina "tänk om" tankar som gör att jag föredrar att göra det på ett lagligt viss, samma med manga.

De andra har rätt i att man kan titta på olagliga källor (med extremt liten risk) men ändå stödja skaparna på andra sätt, men det hänger på ens personliga moraliska kompass. Man får konstruera sina egna etiska regler och göra vad man själv känner är rätt.

 

Och det är inte alltid lätt att göra rätt, speciellt inte när frestelsen är stor och risken (för juridiska problem av att piratkopiera anime och manga) är liten, så jag är imponerad. Är du säker på att du bara är tretton år? (^_~)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag, personligen, tycker att man ska försöka stödja skaparna när de har gjort något, Visst, om några människor inte gör det blir det väl ingen större skillnad, om hur skulle det vara om alla gjorde det?

 

Min inställning är: Om inte JAG köper det, vem tusan gör det då? Vid ett visst stadium, om animé spelar stor roll i ens liv, måste man faktiskt inse att det börjar bli dags att ta sitt ansvar. Tjänar man försvarligt med pengar så ska en del av dem gå till animé, helt enkelt.

 

Jag vet vad Sceleris menar med "konstruera egna etiska regler", men man ska inte ta orden på orden, så att säga. Det finns andra sätt att stödja skaparna än att direkt köpa animé-DVD:erna, men det är tyvärr den försäljningen som räknas i slutändan.

 

Jag har redan sett Jättarna anfaller tillräckligt känns det som, men det blir av att köpa den också. Så är det bara.

 
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, alltså, om någon inte förstod, så menade jag att det är upp till varje individ och de etiska regelverk som denne byggt upp för sig själv att välja hur anime ska konsumeras. En del väljer att piratkopiera, nästan med något slags stolthet över att inte ge tillbaka något till de som gett dem nöje. Vissa piratkopierar mycket och köper en del anime som de känner för. Andra piratkopierar anime och köper merchandise eller annat, som figurer och originalböcker och liknande. Det minsta (men ändå rätta) man kan göra är åtminstone att se lagliga strömmar istället för olagliga, när man har ett val.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det handlar mest (om inte bara) om personliga åsikter och liknade.

 

Men för att gå tillbaka till ämnet så har jag här en PV till den nya Rozen Maiden:

Om man tittar på datumet så verkar den ha varigt ute ett tag, men jag tänkte att jag kunde länka den ändå.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det handlar mest (om inte bara) om personliga åsikter och liknade.

 

Men för att gå tillbaka till ämnet så har jag här en PV till den nya Rozen Maiden:

Om man tittar på datumet så verkar den ha varigt ute ett tag, men jag tänkte att jag kunde länka den ändå.

Så det blir en remake trots allt. Nåja, det är väl rimligt, det var ju länge sedan senaste kom, och de äldre animeversionerna skiljer sig väl rätt mycket från originalmangan.

 

Anime News Network anger i sin databas att Miyuki Sawashiro och Rie Tanaka repriserar sina roller som Shinku och Suigintō, och det är väl ungefär allt jag begär. Ser även att Ali Project gör öppningslåten. Jag gillar inte Ali Project, men om det är någon anime där de passar så är det väl Rozen Maiden. (Och Annabel sjunger slutlåten.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=52Uu9Gv5jPc


 
Och Servant Service får den tveksamma äran att nomineras till säsongens tråkigaste trailer: de försöker väl få lite fart på det genom att spela Working-aktig musik, men det är ju ändå bara till bilderna av folk som står och pratar i kontorsmiljö. (Därmed inget sagt om själva serien blir tråkig.)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För den som missade biofilmserien Intets gränsland (Kara no Kyōkai) så kommer det i sommar att sändas en TV-version: filmer 1-4 och 7 kommer att klippas om till ett TV-format på 13 avsnitt.

Jag står nog över den och ser filmerna istället, i väntan på uppföljaren(?) Intets gränsland: Framtidens gospel (Mirai Fukuin). Har ju fortfarande bara sett filmer 1-4. :d

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte om ni redan har nämnt det, men Mirai Nikki får ju en "uppföljare" med Manga och en Anime

 

Tänkte att det var värt att ta upp det eftersom den släpps i Juli har jag för mig.

 

http://www.animenewsnetwork.com/news/2012-12-21/future-diary/mirai-nikki-gets-new-redial-anime/manga

 

(Eller ska detta vara i Mangadelen av forumet?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...