Hoppa till innehåll
Anime.se

Sagan om prinsessan Kaguya - På bio 1 april


Marcus
 Share

Rekommenderade inlägg

Precis som med Uppe på Valmokullen och Det blåser upp en vind så har TriArt Film den goda smaken att visa anime på dom svenska biograferna. Den här gången är det den senaste filmen av Isao Takahata som står på tur. Exakt vilka biografer som filmen kommer att visas på är väl inte klart i skrivande stund, så det får vi återkomma till. Det verkar dock som att man precis likt releaserna till dom två ovannämnda filmerna, kommer att visa även den här filmen med originaltal och svensk undertext.

 

http://www.triart.se/bio/article105291.ece

http://www.sf.se/filmer/Sagan-om-prinsessan-Kaguya-jap-tal/

 

Laiv.jpg

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var väl ändå rätt hyfsad spridning på både Uppe på Valmokullen och Det blåser upp en vind? Givetvis inte samma som på en blockbuster från drömfabriken men inte heller samma snedvridna spridning enbart för storstäderna som en del distributörer brukar ägna sig åt.

 

Själv skulle jag vilja se den här på bio. Jag har den japanska BD-utgåvan och har således redan sett filmen. Helt fantiastik i mitt tycke, och jag minns att jag tänkte att jag skulle velat se den här på en stor filmduk i en biosalong. Jag kan tänka mig att den här, likte dom två andra ovannämnda filmerna, kommer att gå upp i en av grannstäderna. Och även om det lär bli en dyr tillställning när man får ta med resekostnaden i beräkning, samt vetskapen om att jag har filmen hemma att se närhelst jag vill, så vete tusan om det inte är värt att göra ett biobesök trots allt.

 

Jag hoppas trots att att du kan ta dig till en biograf för att se filmen. Kanske att den tittar in i en stad nära dig.

 

Eller så får vi se till att fixa till en Anime.se-träff där vi möts upp i någon lämplig stad som visar filmen och sedan se den tillsammans. :happy:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris, att du inte såg Spirited Away när det begav sig! Den borde ju ha släppts även i småstäder...

 

Synd att biografer inte gör engångsvisningar av film. Då skulle det gå att samla fanbasen till enstaka evenemang och inte oroa sig för att filmen måste fylla salen i flera veckor. Då skulle alla stora animes kunna köras på stora duken. Tänker t.ex på Evangelion! Att biografer inte gör så är synd. De har gått över till digital film och det borde inte vara så svårt att ordna visningar med engelsk sub.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Engångsvisningar hade kanske funkat, om man såg till att folk visste att de visades. Och hade svensk text.
 

Det var väl ändå rätt hyfsad spridning på både Uppe på Valmokullen och Det blåser upp en vind? Givetvis inte samma som på en blockbuster från drömfabriken men inte heller samma snedvridna spridning enbart för storstäderna som en del distributörer brukar ägna sig åt.

 
Beror på vad man menar med hyfsad. Jag såg då aldrig skymten av dem. Nu när jag googlar lite så ser jag dock att Uppe på vallmokullen verkar ha gått på bio i Luleå! Fast bara lilla Folkets Bio, som jag inte ens visste fanns förrän nyss. (SF är annars the name of the game här.) Tio månader efter premiären. En enda dag. Med "barn"-stämpel.
 
Det blåser upp en vind visades tydligen också på Folkets Bio, bara 20 dagar efter premiären! Men fortfarande bara en enda dag. Fast det var åtminstone 19:30 på en torsdag och inte 12:30 på en måndag!
 

Sceleris, att du inte såg Spirited Away när det begav sig! Den borde ju ha släppts även i småstäder...


Jag har några minnen relaterat till Ghibli på svensk bio. Ett är att jag vill minnas att någon av filmerna faktiskt kom hit, men eftersom det inte gjordes någon reklam för den så fick jag veta det först i efterhand. (Obs: jag försökte också övervaka biografernas utbud, men ändå missade jag det.)
 
Och jag minns att någon av filmerna, kanske Det levande slottet, gick åtminstone i Luleå en mycket kort tid, men endast på dagtid, och endast dubbad. Inte ens Wall-E visades odubbad utanför Stockholm, Göteborg, Uppsala, Umeå och Lund! (Jag frågade SF per mejl när den kom.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag rekommenderar alla som har möjlighet att gå och se den här filmen på bio. Personligen ser jag filmen som ett mästerverk. Trots att jag slog till och köpte den japanska Blu-ray utgåvan så hoppas jag få möjlighet att ta mig in till grannstaden, där filmen kommer att visas, för att se den på stor duk. Plus att jag gärna stödjer en sådan här kulturgärning.

 

TriArt har nu via sin hemsida släppt information om var filmen kommer att visas. Och om ni som mig gillar filmposters så har jag klistrat in den svenska i mitt första inlägg. Klicka på bilden för att se den i originalstorlek.

 

 

 

Biopremiär på följande orter:

 

 

Stockholm: Grand, Victoria, Sergel, Söder, Bio Rio

 

Göteborg: Biopalatset, Capitol, Bio Roy, Haga

 

Malmö: Filmstaden, Panora, Spegeln

 

Lund: Kino

 

Uppsala: Fyris

 

Umeå: Filmstaden

 

Helsingborg: Röda Kvarn

 

Norrköping: Cnema

 

Västerås: Elektra

 

Östersund: Regina

 

Växjö: Palladium

 

Visby: Roxy

 

Karlstad: Arenan - fr 6/4

 

Båstad: Scala - fr 11/4

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Rätta mig om jag har fel men är inte de flesta av visningarna med svenskt tal? Jag har för mig att det bara är i typ Sthlm, Malmö och Göteborg som man kan se den på japanska mentextad. Så var det i alla fall med Det blåser upp en Vind och Poppy Hill som vi åkte till Huvudstaden från Gävle för att se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Öh, Det blåser upp en vind och Uppe på valmokullen dubbades aldrig till svenska så det här du fått om bakfoten. Dom filmerna visades på dom svenska biograferna med japanskt tal och svensk undertext.

 

När det gäller Sagan om prinsessan Kaguya så visas även den med japankt tal och svensk undertext på samtliga bipgrafer i samtliga städer eftersom det inte heller till den filmen gjordes en svensk dubb.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...