Hoppa till innehåll
Anime.se

Rekommenderade inlägg

Eftersom man tydligen inte kan skriva en nyhet i den specifika delen av forumet, så placerar jag detta här.

*

postr_l.jpg

MovieZine rapporterar att den senaste filmen från Gorō Miyazaki får svensk premiär den 21 december. Distributör är TriArt Film. I skrivande stund finns det dock ingen vidare information via deras hemsida eller facebook. Men man kan alltid hoppas på att filmen visas med japanskt tal och svensk text, samt att den får premiär i mer än bara storstäderna.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske det, men jag har ändå svårt när det gäller svenskdubbad film och speciellt anime dubbad till svenska. Många av Ghiblis filmer som blir dubbade brukar använda kändisar att göra rösterna istället för riktiga röstskådisar och det märks på resultatet att de inte kan skådespela bara med sin röst. Märktes väldigt tydligt i Arriety som var den senaste animefilmen att dubbas till svenska, kändes väldigt dött och opassande dubbning framförallt i jämförelse med den japanska versionen.

 

Du får gärna ge exempel på bra svenskdubbade filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får gärna ge exempel på bra svenskdubbade filmer.

De tecknade Asterix-filmerna, Space Adventure Cobra-serien, Disney-filmer som Lejonkugen, Aladdin, Robin Hood, Svärdet i Stenen, Janne Långben the Movie med flera.

 

Så länge "kändisarna" är någon form av skådespelare brukar det bli bra eller åtminstone helt okej. Problemet är när kändisfaktorn får gå före faktiskt skådespelartalang. Filmer där det faktiskt satsas lite pengar på dubbningen, t.ex. större Disney-produktioner brukar ofta bli riktigt bra när de översätts till svenska. Tv-serier med stram budget där emot, där kan det verkligen gå åt båda hållen.

 

...men dubbning i sig är väl en helt annan diskussion, ledsen för OT. (Lika bra att hejda mig innan Sceleris tar fram saxen! :D)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag har lite mer information till alla som är intresserade av att se den här filmen på bio.

 

Jag frågade TriArt själv och dom sade att filmen visas enbart med japanskt tal och svenska undertexter. Ingen svensk dubb med andra ord.

 

På premiärdagen visas Uppe på vallmokullen på följande biografer: (Källa)

 

Stockholm: Victoria, Zita, Klara, Bio Rio, Sergel

Göteborg: Biopalatset, Hagabion

Malmö: Spegeln

Uppsala: Fyris

Lund: Kino

Norrköping: Cnema

Helsingborg: Röda kvarn

Västerås: Elektra

Karlstad: Arenan

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Goro Miyazaki! Allt är förlåtet efter Gedo Senki! Det där var ta mig fasen det bästa från Ghibli sedan Mononoke-Hime!!! 

 

Till Hibiki: Gedo Senki (Tales from Earthsea) är rätt kass, om man läst Le Guin blir den ännu sämre. Vallmokullen däremot... Jag kunde inte stoppa glädjetårarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har idag (okej då, igår ser jag på klockan) varit och sett filmen i Sthlm och det här var nog en av de bästa Ghibli-filmer jag sett. Kan bara instämma i Hillsters lovord ovan. Jag gillade Arrietty skarpt när den kom men vete tusan om den inte blir omkörd av den här. 

 

En mycket härlig och varmhjärtad film som direkt sveper in en i en sorts varm och gosig mysfilt där man känner sig trygg. Man känner igen sig väl om man har sett lite Miyazakifilmer och historien som framträder är lite typisk Miyazaki, men känns ändå fräsch och är så välberättad att man genast slukas upp av den och bara vill ha mer. Detaljrikedomen i animeringen är alltid ett nöje att se och allt är mycket snyggt och välbalanserat, inget är lämnat åt slumpen. En garanterad feel-good rulle.

Det här året börjar bra på animefronten för min del.  :jhappy:

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...