Hoppa till innehåll
Anime.se

Ghost in The Shell - Hollywood film


Tobayashi
 Share

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger, GTS ska adapteras till Hollywood formatet med ingen mindre än Scarlett Johanssen i huvudrollen som Motoko.

 

Mina första tankar går i led med:

 

"Fan, blir det en Aeon Flux 2 nu el? O varför ska de ta en superblond amerikan för att spela en japansk supercyborg?"

 

Men även:

 

"Hollywood e ju fan så bättre än japan på sci fi, så med rätt folk på det så kanske det kan bli underhållande"

 

Hur tänker ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger såhär. Varför peta på ett verk som redan är så pass bra ifrån början. Hollywood kommer inte ens att komma i närheten av den perfektion som utstrålas i orginalet (även om de skulle få för sig att göra en animation).

Personligen kommer jag ej kolla på den och ger inte en spänn åt Hollywood. Och nej det går inte att jämföra Ghost in the shell med den smörja som Hollywood pumpar ut. Detta inlägg kan tolkas smått aggressivt eller irriterat men är så jag ser på saken. Jag skulle hellre gå och se GiTs stageplay om jag bodde i Japan än detta. För att jag vet att de kommer vara trogna orginalet.

Dessutom så är skriptet till Hollytrash film helt åt h****** vad jag förstår, och det gör säkert inte saken bättre för folk som är hypade på detta. Må vara saltig men jag säger som jag sa innan, vissa verk ska man inte peta i.

Detta är ett försök från Hollytrash att mjölka pengar från ett varumärke som GiTs är i grund och botten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger såhär. Varför peta på ett verk som redan är så pass bra ifrån början. Hollywood kommer inte ens att komma i närheten av den perfektion som utstrålas i orginalet (även om de skulle få för sig att göra en animation).

Personligen kommer jag ej kolla på den och ger inte en spänn åt Hollywood. Och nej det går inte att jämföra Ghost in the shell med den smörja som Hollywood pumpar ut. Detta inlägg kan tolkas smått aggressivt eller irriterat men är så jag ser på saken. Jag skulle hellre gå och se GiTs stageplay om jag bodde i Japan än detta. För att jag vet att de kommer vara trogna orginalet.

Dessutom så är skriptet till Hollytrash film helt åt h****** vad jag förstår, och det gör säkert inte saken bättre för folk som är hypade på detta. Må vara saltig men jag säger som jag sa innan, vissa verk ska man inte peta i.

Detta är ett försök från Hollytrash att mjölka pengar från ett varumärke som GiTs är i grund och botten.

 

Jag håller helt klart med dig, det som producerats i hollywood som varit baserat på Manga/anime har helt klart varit under all kritik.

 

Men om man vänder det såhär då, och försöker tänka lite större typ.

 

Görandet av en Hollywood film kanske (i de bästa av världar) kan få fler i "väst" att få upp ögonen för GiTS och i och med det kanske ge dem lite mer inititativ att fortsätta producera material så man kan få fördjupa sig i världen ännu mer?

 

Även om jag är lite orolig för att producerandet av mer kan urvattna det lite, så suktar endå en del i mig efter att få se mer av Section 5 o Motoko. 

 

 

 

För övrigt ifall du inte sett detta:

 

http://myanimelist.net/anime/31617/Ghost_in_the_Shell:_The_New_Movie_Virtual_Reality_Diver

 

Nu får man väl göra plats i plånboken för att inhandla en Oculus Rift då..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller helt klart med dig, det som producerats i hollywood som varit baserat på Manga/anime har helt klart varit under all kritik.

 

Men om man vänder det såhär då, och försöker tänka lite större typ.

 

Görandet av en Hollywood film kanske (i de bästa av världar) kan få fler i "väst" att få upp ögonen för GiTS och i och med det kanske ge dem lite mer inititativ att fortsätta producera material så man kan få fördjupa sig i världen ännu mer?

 

Även om jag är lite orolig för att producerandet av mer kan urvattna det lite, så suktar endå en del i mig efter att få se mer av Section 5 o Motoko. 

 

 

 

För övrigt ifall du inte sett detta:

 

http://myanimelist.net/anime/31617/Ghost_in_the_Shell:_The_New_Movie_Virtual_Reality_Diver

 

Nu får man väl göra plats i plånboken för att inhandla en Oculus Rift då..

Problemet är att de som inte har fått upp ögonen för GiTs kommer att använda denna "film" som en slags jämförelse till orginalet och det kan leda till en massa olika konstigheter för folk som inte förstår sig på :P

Jag tycker att det material som finns för GitS hitills är gott och väl lagomt, senast arise och även filmen som avslutar arise kapitlet, var helt klart sevärt i min bok och kan rekommenderas.

Section 9 och ej 5 btw :P

Japp såg reality diver och vart riktigt jävla taggad. Men ja slanta upp plånboken för Oculus vet jag ej om jag är villig att göra just nu. Får se vart utvecklingen hamnar i framtiden för VR.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet är att de som inte har fått upp ögonen för GiTs kommer att använda denna "film" som en slags jämförelse till orginalet och det kan leda till en massa olika konstigheter för folk som inte förstår sig på :P

Jag tycker att det material som finns för GitS hitills är gott och väl lagomt, senast arise och även filmen som avslutar arise kapitlet, var helt klart sevärt i min bok och kan rekommenderas.

Section 9 och ej 5 btw :P

Japp såg reality diver och vart riktigt jävla taggad. Men ja slanta upp plånboken för Oculus vet jag ej om jag är villig att göra just nu. Får se vart utvecklingen hamnar i framtiden för VR.

 

 

Hahaha omg vilken tabbe! Jag menar ju självklart section 9!

 

Ingen aning om var jag fått 5 ifrån..

Det bevisar ju att det va på tok för länge sedan jag såg serien..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som rubriken säger, GTS ska adapteras till Hollywood formatet med ingen mindre än Scarlett Johanssen i huvudrollen som Motoko.

 

Mina första tankar går i led med:

 

"Fan, blir det en Aeon Flux 2 nu el? O varför ska de ta en superblond amerikan för att spela en japansk supercyborg?"

 

Men även:

 

"Hollywood e ju fan så bättre än japan på sci fi, så med rätt folk på det så kanske det kan bli underhållande"

 

Hur tänker ni andra?

 

Om vi menar stora, bombastiska amerikanska storbudgetactionscififilmer, typ Camerons Avatar eller Abrams Star Trek eller Scotts Prometheus så kan jag nog hålla med... i ett avseende. Lägger man miljoner och åter miljoner på en film så kan man få något som har ganska välintegrerade specialeffekter. Tråkigt nog har ju dock Avatar och Star Trek och Prometheus usla manus, eller kör stenhårt på renodlade, tråkiga actionspektakel istället för att ge något tänkvärt och bygga intressanta karaktärer. Oftast är det dessutom tråkig action. Fast åtminstone Marvel-filmerna gör något rätt när de satsar på mer välskrivna figurer i en enkel men sammanvävd handling. (Pacific Rim och Edge of Tomorrow är också helt okej, men då är ju också den ena gjord av en stor Japan-älskare, medan den andra faktiskt bygger på en japansk SF-roman.)

 

Vad jag fruktar när det gäller Ghost in the Shell är inte att de inte gör en rak filmatisering som utspelar sig i Japan med japaner i alla roller. Att kräva det hade varit att kräva att filmen inte gjordes alls.

 

Vad jag fruktar är att de gör filmen enbart för actionscenerna. "Osynlig kvinna i kroppstajt dräkt rundsparkar snubbe i huvudet och skjuter ner en fräck gående pansarfarkost" typ. Att de gör en tom actionfilm. Vad jag vill att de gör är att de gör en anpassning av materialet. Låt gå att de väljer Scarlett Johanson, att de "vittvättar" filmen, bara de fångar några av nyckelpunkterna.

 

Jag vill att filmen utspelar sig i en namnlös amerikansk framtidsstad. Jag vill att filmens huvudperson är en kvinnlig cyborgpolis. Jag vill att hon ska ha filosofiska besvär; inte nödvändigtvis existentiella som i första animefilmen, det kan lika väl vara moraliska. Jag vill ha några av kännetecknen -- framtidsteknik, hjärnhackning, balla vapen och grejer. Det ska vara metodiskt, långsamt, vackert, och ha en politisk intrig.

 

Men jag vill att filmen ska anpassas till amerikanska förhållanden. Terrorism hade känts troligt, kanske något med religion, kanske invandring, politisk radikalisering (*host* 2nd Gig *host*).

 

Jag vill inte att huvudpersonen ska heta Motoko Kusanagi. Det hade tvärtom varit lite gulligt om filmen gjordes som om den utspelade sig i samma universum som i mangan eller gamla animefilmen, eller kanske helst Stand Alone Complex med sitt tredje världskrig. De hade kunnat referera till Motoko eller Sektion 9 eller händelser som vi förstår anspelar på ett äldre verk. Eller så hade de till och med kunnat ta in Motoko som en biroll i nåt skede.

 

Då hade de kunnat etablera verket som en egen varelse. Hade det slagit ton hos amerikanska publiken så hade de kunnat expandera det till en TV-serie, typ som de fristående avsnitten av Stand Alone Complex. Eller, fan, som Stand Alone Complex punkt slut. Och det utan att förneka originalet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi menar stora, bombastiska amerikanska storbudgetactionscififilmer, typ Camerons Avatar eller Abrams Star Trek eller Scotts Prometheus så kan jag nog hålla med... i ett avseende. Lägger man miljoner och åter miljoner på en film så kan man få något som har ganska välintegrerade specialeffekter. Tråkigt nog har ju dock Avatar och Star Trek och Prometheus usla manus, eller kör stenhårt på renodlade, tråkiga actionspektakel istället för att ge något tänkvärt och bygga intressanta karaktärer. Oftast är det dessutom tråkig action. Fast åtminstone Marvel-filmerna gör något rätt när de satsar på mer välskrivna figurer i en enkel men sammanvävd handling. (Pacific Rim och Edge of Tomorrow är också helt okej, men då är ju också den ena gjord av en stor Japan-älskare, medan den andra faktiskt bygger på en japansk SF-roman.)

 

Vad jag fruktar när det gäller Ghost in the Shell är inte att de inte gör en rak filmatisering som utspelar sig i Japan med japaner i alla roller. Att kräva det hade varit att kräva att filmen inte gjordes alls.

 

Vad jag fruktar är att de gör filmen enbart för actionscenerna. "Osynlig kvinna i kroppstajt dräkt rundsparkar snubbe i huvudet och skjuter ner en fräck gående pansarfarkost" typ. Att de gör en tom actionfilm. Vad jag vill att de gör är att de gör en anpassning av materialet. Låt gå att de väljer Scarlett Johanson, att de "vittvättar" filmen, bara de fångar några av nyckelpunkterna.

 

Jag vill att filmen utspelar sig i en namnlös amerikansk framtidsstad. Jag vill att filmens huvudperson är en kvinnlig cyborgpolis. Jag vill att hon ska ha filosofiska besvär; inte nödvändigtvis existentiella som i första animefilmen, det kan lika väl vara moraliska. Jag vill ha några av kännetecknen -- framtidsteknik, hjärnhackning, balla vapen och grejer. Det ska vara metodiskt, långsamt, vackert, och ha en politisk intrig.

 

Men jag vill att filmen ska anpassas till amerikanska förhållanden. Terrorism hade känts troligt, kanske något med religion, kanske invandring, politisk radikalisering (*host* 2nd Gig *host*).

 

Jag vill inte att huvudpersonen ska heta Motoko Kusanagi. Det hade tvärtom varit lite gulligt om filmen gjordes som om den utspelade sig i samma universum som i mangan eller gamla animefilmen, eller kanske helst Stand Alone Complex med sitt tredje världskrig. De hade kunnat referera till Motoko eller Sektion 9 eller händelser som vi förstår anspelar på ett äldre verk. Eller så hade de till och med kunnat ta in Motoko som en biroll i nåt skede.

 

Då hade de kunnat etablera verket som en egen varelse. Hade det slagit ton hos amerikanska publiken så hade de kunnat expandera det till en TV-serie, typ som de fristående avsnitten av Stand Alone Complex. Eller, fan, som Stand Alone Complex punkt slut. Och det utan att förneka originalet.

 

Sant! Det hade varit fruktansvärt häftigt!

Och hade kunnat bli coolt, med en mer relaterande story än ren kopiering.

Kanske något som bygger på firestarter?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Firestarter är från Arise och känns som att det inte är där dom borde plocka material ifrån. 

Skulle gärna se det Sceleris beskriver, och där känns SaC som något kan vara värt att plocka saker ifrån. Men det är kanske lite önsketänkande och iom att SJ har fått rollen som "Motoko" så är den drömmen redan i botten utav brunnen så att säga.

Det är lite därför man blir irriterad för att de inte kan göra något eget och försöka spinna vidare på det hela och bygga något större,

istället för att krama ur så mycket pengar ur franchisen som det bara går och sedan gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 5 months later...

Trailern för live action versionen är ute nu.

Jag känner mig fortfarande väldigt skeptisk.

 

Vad jag ser är en mashup av scener från GITS från 95, Innosence och Solid state society, fast med en amerikansk Motoko, en för liten (och skelögd?) Batou och ingen Kenji Kawai.

 

 

 

...och redan i trailern verkar de ha tagit en "skriva på näsan" approach till de existensiella frågorna som Shirrow försökte behandla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, vad säger man...

Jag har en del impulser som kommer från mina personliga förväntningar och önskemål.

  • Estetiken: jag har svårt att beskriva det, men det känns som en väldigt tidsbunden framtidsvision, en framtidsvision som är väldigt "2016", närmare någon "hippare" subkultur som jag inte är del i. Det jag reagerar mest mot är nog geisha-androiden (fårat plastansikte med japansk flaggprick -- varför ska de se ut som monster, och inte som, tja, geishor?) och den prostituerade kvinnan (kläderna, rakat huvud, vita ögonbryn). Jag hade föredragit något närmare den smutsiga världen i Blade Runner -- eller, ja, GitS från -95.
  • Känslan: vad är det här, Majoren verkar ju uttrycka känslor!? ScarJo försöker tala entonigt, men hon har ju minspel. Ryck i mungipan när hon halvskämtar om sin design. Jag förväntar mig ju en Majoren som i GitS95; hon skämtar lite, men helt jävla deadpan. Och Batou i trailern lät lite "clingy"... fast det ska han väl kanske vara, lite. Och musikvalet kändes lite "off", men det kanske bara är trailern. (@Ashaz, har du sett teasertrailerna? Tyckte det var lite Kawai-stuk på nån där.)

Men att jag känner så betyder inte att det är dåligt. Jag känner ju så främst för att jag redan har ett Ghost in the Shell som jag är van med. Så jag försöker erkänna mina förutfattade meningar så att jag kan försöka lägga undan dem.

Fast samtidigt som jag har mina förväntningar så känns det som för mycket imitation: det ikoniska hoppet, den ikoniska robotkropproduktionsscenen, den ikoniska slagsmålsscenen, den ikoniska dykscenen, den ikoniska spindeltankscenen... Hallå, vad är det för halvmesyrer! Om det ska vara något eget, gör då inte så mycket "hommage" så att man bara börjar tänka på Oshiis film. Det väcker bara jämförelser, och den otecknade filmen kommer knappast oskadd ur den jämförelsen.

Men det fanns saker jag gillade i trailern. Den verkar ha lugnare foto än vad den hade kunnat ha om den skulle vara en popcornaction. Och... njä, det var väl kanske bara det. Men jag kan tänka mig att se den på bio. Med låga förhoppningar.
 

Vad jag ser är en mashup av scener från GITS från 95, Innosence och Solid state society

 

Och lite Arise! Röd kroppsdräkt när hon är fastkedjad i en stripparstång!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Necrodags!

Jag var faktiskt och såg filmen på sin nästan premiär dag (första april) och tja..

 

Det kändes som en klassisk Hollywood sci-fi/Action film som råkar ha samma namn som animen franchaisen.

Mycket fokus på cool CG/Action scener och lite mindre på det djupa/filosofiska som i allafall anime filmerna har haft ('95 GiTs samt 2an: Innocence). Det är nästan så jag skulle vilja chansa på att filmen är bättre för den som inte sett något tidigare GiTs, och därav inte har samma förväntningar, medan den samtidigt kan fungera som en 'entre' till de andra GiTs delarna som finns att se.

 

Skådespelarmässigt är jag inte super kritiker, även om jag kanske hade velat ha en annan typ av Majorn, så funkar ScarJo okej ändå. 

 

Musiken var däremot rätt nice, även om den påminde ibland om Mass effect spelen på någotvis. Samt var det ju lite roligt ändå att se vissa scener i live action format, trots att de inte direkt slår originalet ;)

 

Storymässigt.. eh, cliché-igt men rätt kass 'bad guy', så man kanske skulle kunna säga hollywood-ish standard på den punkten.

 

Kortfattat tycker jag faktiskt att filmen är värd att se om man vill ha lite sci-fi action med robotar och en hel del hand-to-hand combat men även pistoler och dyl. Däremot, som sagt, ska man väl inte förvänta sig någon större tankeställare.

Sånna här texter är inte riktigt min grej, men jag försökte D:

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Såg den nyss. Jag kan inte separera de tidigare verken från denna version, så jämförelser blir oundvikliga.

Kasst manus. Löjligt klumpig och övertydlig dialog, orimlig teknologi, ologiska utvecklingar, tunn intrig, ännu tunnare tema. Visuellt välgjord – men kändes så felanvänt tack vare manuset, och jag var inte ett fan av deras framtidsvision. Okej skådisar (inte stordramaprestationer, men de är ju inte stordramakaraktärer), och nationaliteterna störde mig inte alls, men i min åsikt lyckades Scarlett Johansson visa både för mycket känslor och för lite känslor. Jag kunde inte komma in i actionscenerna alls, men jag kan inte säga huruvida det var problem med actionsekvenserna i sig, eller med manuset (oengagerad i karaktärerna), eller för att jag tänkte på hur perfekta de var i animefilmen.

I min åsikt en djupt poänglös och karaktärslös film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...