Hoppa till innehåll
Anime.se

Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu (spoilers)


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har försökt fundera lite på Subarus nya förmåga, och tajmingen för den att visa sig.

Jag försöker också tänka tillbaka på vad som hände när Subaru träffade alla häxorna i drömvärlden och om han kan ha fått förmågan där, inte som en följd av att ha besegrat Betelgeuse. Det är flera månader sedan nu men vill minnas att Subaru skadades eller slogs ut på något sätt och fick behandling av någon häxa. Kanske var det läkemagi eller villa huvudet på ett knä men där kan det ha funnits tillfälle att göra något med honom. Tillfälle men kanske inte någon tydlig anledning eller motiv..? Hur lång tid har det gått sedan Betelgeuse besegrades i serien?

Den 2020-10-18 vid 14:32 sa Sceleris:

Viktig fråga: Hur ska stora kaninen stoppas? De måste samlas ihop och förstöras samtidigt.

Två stora händer, locka ihop dem, och sedan bara KLAPP. Är det för enkelt kanske? 😁

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Stekeblad:

Hur lång tid har det gått sedan Betelgeuse besegrades i serien?

Ja få se. Jag började göra uppskattningar men hittade en karta och lite information. Tydligen springer jorddrakarna väldigt fort – men säkert, för att de har en välsignelse som tydligen även gäller vagnarna de drar. (Så att resenärerna inte skakar ihjäl på de ojämna jordvägarna.) Och Emilia och Subaru ska ursprungligen ha tagit sig från Roswaals herrgård till huvudstaden på fyra timmar. Baserat på kartan är Flugels träd mellanpunkten, och Helgedomen typ 45 minuter från Roswaals herrgård.

Så först besegrades Petelgeuse (jag använder romanstavningen), sen rusade Otto och Subaru till Emilia (vid stora trädet) på ett par timmar. Sen åkte de vagn till Cruschs herrgård i huvudstaden, så ett par timmar. De övernattade (+1 natt) hos Crusch och åkte till Roswaals territorium, ett par timmar. Sen stannade de vid herrgården och övernattade (+1 natt), sen till Helgedomen. De lär sig om läget och på kvällen rusar Subaru efter Emilia in i templet. Det är väl här som Subaru respawnar efter att ha blivit uppäten av kaniner (när han vaknar träffar han alla häxor tillsammans); när han tar sig ut är det fortfarande natt, och Otto konfronterar honom och säsongen slutar. (+1 natt.) På dagen börjar deras plan, på natten håller han Emilias hand tills hon somnat (+1 natt), på dagen har Emilia rymt och alla letar, och vid striden mot Garfiel är det solnedgång igen.

Så jag får det till att 4 nätter har passerat sedan Petelgeuse dog, om drakarna verkligen är så snabba som bilar även när de fraktar en skadad armé och evakuerade bybor, annars får vi lägga till en natt eller två.

Sen är det förstås inte säkert att Subaru respawnade samma kväll som han och Emilia kom till Helgedomen. På hennes beteende de senaste avsnitten så kändes det snarare som att hon försökt genomgå prövningen flera gånger, vilket skulle innebära att 1-3 extra nätter hann passera. Men de har ju inte heller så mycket tid på sig – Roswaal sa att anfallen sker om tre dagar, alltså två dagar efter (senaste) striden med Garfiel.

Så det har gått typ 4½ dygn i normaltid. Subarus upplevda tid orkar jag inte beräkna!

1 timme sedan sa Stekeblad:

Är det för enkelt kanske? 😁

Kanske – jag tror istället att han får använda många händer! En hand för varje kanin! 😁

Redigerad av Sceleris
Länk.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äntligen börjar det hända lite saker i serien, känns som att den har stått och stampat på samma ställe ett tag. Det där med kristallen förstår jag inte riktig. Rösten lät verkligen som att den var från Puck men jag skulle hellre vilja tro att det var Fredrica som ogjorde Garfields förvandling, jag tycker även att "katt" stämmer mer in på henne än Puck. Appropå Puck vi vet att hans kontrakt med Emilia är brutet men vet vi om han är "död" eller finns han bara i planet där han brukar hänga?

Angående Emilia, Subaru och Satella. Att Emilia är Satellas dotter på något sätt känns som den teorin som verkar mest trovärdig än så länge men det som gör mig skeptisk till den idén är att Satella aldrig har visat någon känsla för Emilia. Jag vet inte riktigt hur hon håller kontakten med Subaru men hon verkar kunna läsa hans tankar (eller om det är förbannelsen som gör det) och han har ju tänkt på Emilia mer än en gång. Visserligen kan hon tänka på henne utan att berätta det för Subaru eller för oss som tittar på serien. Kanske vet hon inte om att hon har en dotter. Satellas fascination till Subaru kan jag bara spekulera om men det kan vara allt från någon tidsloop till multiversum eller något i den stilen. En tanke kan ju vara att Subaru var Satellas man, han fick göra den största uppoffringen och dog/förflyttades till ett annat universum/tid. Efter år och efter sin död så lyckades Satella hitta honom och förde tillbaka honom till deras värd med "gåvan" eftersom hon vet att han är den enda som klarar av den. Detta för att de än en gång ska föras samman igen. Samtidigt känns det som att anledningen varför han är där är för att hjälpa Emilia men det är ju roligt att spekulera.

Ska bli intressant att se nästa avsnitt. Fick intrycket att trots Echidnas hårda ord så var hon ändå lite road att Emilia var där, sådär som syskon kan vara mot varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm!? Vad var det där för ljud? Aha, det var ljudet av teorier som kollapsade!

Emilia kan inte vara Satellas dotter. (Vad betydde då Echidnas “majo no musume”?) Fortuna säger att Emilia har sin fars (Fortunas storebror) hårfärg, vilket antyder att modern har en annan hårfärg. Vi vet också att Emilia är en halvalv; jag minns inte om de sagt att andra halvan är människa, men vi kan utgå från det. Och eftersom Satella är en silverhårig halvalv så utesluter det Emilias mor.

Så vad vet vi om Emilias föräldrar? Till att börja med verkar de vara döda redan vid Emilias tidiga barndom. Geuse säger att han har känt Fortuna sedan den tid då Emilias föräldrar var “vid hälsa”; ordet (jp. kenzai, “hälsosam existens”) har en antydd betydelse av “fortfarande vid liv”, när man sätter det i kontrast med något annat, typ att “mina föräldrar är vid hälsa” betyder “mina föräldrar är fortfarande vid liv, trots deras höga ålder”, eller att man kan säga “min syster är död, men min bror är fortfarande vid hälsa”. Så troligtvis är de döda, men jag utesluter inte att något annat hänt dem (t.ex. att de lever men blivit galna och onda, eller bara försvunnit till någon främmande magisk dimension). Det är dock anmärkningsvärt att (nutida) Emilia beskrev sina föräldrar som för “upptagna” för att vara med henne som barn, så kanske fick hon aldrig klart för sig deras öde, eller så har hon bara inte fått tillbaka sina minnen.

Emilias föräldrar verkar viktiga för Geuses sekt (som med tanke på Regulus verkar vara skild från häxsekten). Han talar om dem med ånger, och kallar sig själv för en syndare, som om de var hans vänner eller översåtar men att han inte kunde göra tillräckligt för dem; typsituationen jag tänker mig är att Emilias föräldrar kämpat mot något stort hot, eller mötte motstånd från omvärlden, men att Geuse inte lyckats hjälpa dem i deras kamp eller lyckats förhindra deras död. “Botgöring” tycks vara en stor del av det som motiverar honom att hjälpa alverna.

Det tycks mig särskilt som att det var Emilias mor som var viktigast för Geuse, i sättet som han omtalar henne (“Er bror och… hans fru?” frågar han Fortuna med dramatisk paus), så med tanke på att Geuse är biskop är det inte orimligt att tänka sig att Emilias mor var en religiös figur, i stil med ett helgon eller en frälsare omtalad i profetior. Det skulle förklara Geuses attityd mot Emilia; det verkar vara mer än bara “jag gillade dina föräldrar, så jag är glad att du har det bra”, hans reaktionen var ju snarare “prisa himlarna, jag har skådat min gud(innas) barn”. Fortuna kallar ju också Emilia för en “liten prinsessa”.

Vad innebär Emilias existens för Fortuna och de andra? Först och främst kan vi observera att hon inte får utstå utfrysning på grund av sin likhet till Satella. Om Emilia har en faktisk koppling till Satella så kan detta innebära att Satella inte ännu fått universellt dåligt rykte, eller att byborna och Geuses folk misstror ryktena, eller till och med att dessa minnen utspelar sig innan Satella ens började existera.

Men det verkar vara något mer med Emilia än att hon är dotter till en väl ansedd person. Det antyds en koppling mellan Emilia och “förseglingen”; det som förseglats tycks vara något som skulle ha en särskilt dålig inverkan på Emilia – t.ex. göra henne till en galen häxa. (Vi kan observera att området kring dörren/förseglingen är nedfryst, och att nutida Emilia har iskrafter.) Fortuna säger att det är “svårt” att låta Emilia springa fritt som ett vanligt barn, vilket antyder att vissa vill åt henne, kanske exempelvis Regulus som kommer i slutet av avsnittet. (Jag påminns också om filmen, där filmskurken, en ande, ville dräpa Emilia för att hon var “Häxans ättling” och “Häxans reinkarnation” och “världens fiende”.)

Regulus anfall(?) är också intressant. Han presenterar sig som biskop i häxsekten, så om häxsekten dyrkar de ökända knasiga häxorna vi redan mött, så innebär det att Emilias barndom utspelar sig under häxornas aktiva period (400 år sedan) eller efteråt. Jag tänkte det, att svaret kanske är att Emilia bara är i samma ätt som Satella, i rakt nedstigande led, och kanske att Satella är en kroppslös själ som kan inta sina ättlingars kroppar om de är tillräckligt lika henne (t.ex. om de är halvalver). Men det går illa ihop med Puck, som verkar ha varit verksam för 400 år sedan men skapades för att vakta henne och har ett personligt band till Emilia. På Fortunas ord och beteende känns det ju som att hon blev Puck efter sin död. Ack, motsägelser!

Vad kommer att hända härnäst? Regulus är “bad news”, men vi har ju sett Emilias minnen förut, där hon är liten och går i vinterlandskap och blir stannad av Fortuna som talar om “deras” vita lögner, så gissningsvis kommer Fortuna att överleva Regulus anfall (fast Geuse blir galen). Emilia kommer att råka bryta förseglingen så att vintern bryter ut. Kanske är det nu som byn med bybor fryser till is (till synes ovetande, flera isstatyter var glada), men jag vill påpeka att när Puck finner Emilia så är flickan i isen inte en 5-åring, utan närmare 15, så om inte Emilia vuxit upp infrusen i is, så är det fortfarande ett årtionde av Emilias barndom som utspelar sig efter Regulus anfall.

Fler tankar/observationer:

  • Echidna sa att det skedde “några för många drömmar samtidigt”, vilket antyder att andra genomgick prövningen samtidigt, men det hände ju inte så vitt vi kunde se.
  • Echidnas relation till Emilia och Emilias situation är otydlig. Hon verkar ju ha skapat Puck för att vakta över Emilia, så hon borde ju veta saker, men när Echidna såg förseglingen sa hon “en dörr?”. Det är också intressant att Echidna ogillar Emilia så mycket. Kanske en del av det är “Subaru valde henne över mig, fnys”, men kanske desto mer för kopplingen till Satella. Men hon verkar inte anse att Emilia är Satella.
  • Fortuna säger att “alla i min familj har elaka ögon” – det påminner ju om Subarus familj på sin mors sida. Kanske en spegling utan djupare motivering, men något att anteckna.
  • Geuse är mycket äldre än Fortuna, som i sig är äldre än hon ser ut. Det i sig är en ledtråd om att detta utspelar sig långt före nuet.
  • Läget utanför skogen beskrivs som “ansträngt” (antyder risk för konflikter); det skulle kunna vara kopplat till häxornas aktiviteter, eller till krig och elände. Eller häxsektens terrorism.
  • Fortuna och Geuse debatterar andemagi; är det en ledtråd? Geuse verkar ju känna anden Beatrice, och kanske är det Fortuna som blir Puck.
  • Emilia ger löften (att inte gå nära förseglingen), och får löften (att få höra om sina föräldrar, att få träffa Geuse igen), så vi ska nog få mer förståelse för varför löften är så viktiga för henne. T.ex. att hennes eget löftesbrott leder till en tragedi.
Den 2021-01-24 vid 23:21 sa Klona:

Rösten lät verkligen som att den var från Puck men jag skulle hellre vilja tro att det var Fredrica som ogjorde Garfields förvandling, jag tycker även att "katt" stämmer mer in på henne än Puck.

Hur så? Subaru har ju kallat Puck för katt sedan start.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag noterade också hur Geuse pratade om Emilia, först med -sama och senare om att bli frälst, välsignade och så vidare när han träffades henne för första gången. Tror inte det är något speciellt med att hon blir kallad för liten prinsessa, det är vanligt att kalla små flickor det.

- När Fortuna i början pratade om Emilias föräldrar så kallade hon dem för storebror och storasyster. Emilias pappa är hennes bror men han är knappast gift sig med en av sina systrar. Geuse rättar Fortuna med att säga "din bror och hans fru". Så varför kallar Fortuna Emilias mamma för syster? Är det ett berättartrick för att slippa säga hennes namn? Ett smart trick i så fall, jag tvivlar på att det finns en djupare mening med det.

Den 2021-01-28 vid 17:08 sa Sceleris:

Vad innebär Emilias existens för Fortuna och de andra? Först och främst kan vi observera att hon inte får utstå utfrysning på grund av sin likhet till Satella. Om Emilia har en faktisk koppling till Satella så kan detta innebära att Satella inte ännu fått universellt dåligt rykte, eller att byborna och Geuses folk misstror ryktena, eller till och med att dessa minnen utspelar sig innan Satella ens började existera.

Som jag minns det så har Emilia blivit utfryst när hon besökt någon människoby och i städer, byn i skogen där hon växte upp fick jag intrycket av att vara en alvby. Där känner de flesta antagligen henne och har ingen anledning att vara rädda.

Den 2021-01-28 vid 17:08 sa Sceleris:

så innebär det att Emilias barndom utspelar sig under häxornas aktiva period (400 år sedan) eller efteråt.

Geuse är människa och inte av någon långlivad ras. Utöver att han ser ut att vara människa så utläser jag från hans konversationer med Fortuna att han påpekar skillnaden i hur länge deras raser lever. Om din teori är sann skulle han vara över 400 år gammal när han dog. Det skulle bara fungera om längre liv är en effekt av häxfaktorn eller liknande. (Vilket i så fall kan vara ett plus för Emilia och Subaru, så länge faktorn inte gör honom galen.)

Den 2021-01-28 vid 17:08 sa Sceleris:

Geuse är mycket äldre än Fortuna, som i sig är äldre än hon ser ut.

... Vänta! Va? Vad har jag missat eller missförstått!?

Annat:
I början av avsnittet nekades Geuse att få träffa Emilia. (Eller var det bara något han bestämt själv?) Men efter de träffats i skogen gjorde Fortuna inget synligt försök sära på dem

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Stekeblad:

När Fortuna i början pratade om Emilias föräldrar så kallade hon dem för storebror och storasyster. Emilias pappa är hennes bror men han är knappast gift sig med en av sina systrar. Geuse rättar Fortuna med att säga "din bror och hans fru". Så varför kallar Fortuna Emilias mamma för syster? Är det ett berättartrick för att slippa säga hennes namn? Ett smart trick i så fall, jag tvivlar på att det finns en djupare mening med det.

Din svägerska, alltså din brors fru, är din syster – din ingifta syster. “Sister in law”, som det heter på engelska. Förutom det så använder de östasiatiska kulturerna “syster” och “bror” lösare än vad vi gör: det kan vara en mer avlägsen släkting (t.ex. kusin), det kan vara en äldre kamrat i grannskapet, det kan vara en senior medlem i ett gäng (ungdomsgäng eller yakuza) eller någon annan man ser upp till, det kan till och med vara en total främling: “nej men, lilla vän, har du kommit ifrån din mamma?” säger du till det gråtande främmande barnet, “låt storebror hjälpa dig”. (Äldre personer kan också kalla yngre för “storebror” och “storasyster”, fast det är snarast med undermeningen “ett gammalt barn” än “ett barn som är äldre än mig”, så det betyder egentligen något som “grabben” eller “tjejen”; snubben som sålde äpplen i början av Re:Zero säsong 1 kallade väl Subaru för “nii-chan”.) Så det är inte konstigt att Fortuna kallade henne för “syster”.

Med det sagt så hade Fortuna kunnat använda hennes namn också, typ “Marumaru-neesan”, så jag tror inte att de undanhöll namnet av anledningen att hålla dialogen naturlig.

Geuses svar tolkar jag personligen inte som tillrättavisning. Jag är egentligen inte ens säker på om “You mean your brother… and his wife?” är en bra översättning om man ska försöka utläsa ledtrådar. Replikskiftet (「万が一があったら、兄さんにも姉さんにも顔向けできなくなるもの…。」「兄上と…奥様のことは…」「いいの。分かってるから。」) skulle jag mer ordagrant skriva som:

– Skulle det osannolika (“en-på-tiotusen”) inträffa, skulle [jag] inte längre kunna bemöta (varken) bror eller syster.
– Angående broder och… hustrus omständighet…
– Det är bra (= du behöver inte säga). För att [jag] vet.

Geuse börjar dra upp brodern och (paus) hustruns omständigheter (ett brett ord), men kruxet är outtalat. Det är inte ens nödvändigtvis en fråga, som i översättningen. Om vi följer diskussionen från start så talade de löst om alvernas och sektens omständigheter, sedan förseglingen, sedan drar Fortuna med lätthet upp Emilias föräldrar. Men Geuse håller tillbaka, han talar med största försiktighet, och jag ser det som (1) skamsenhet mot de döda, och (2) skamsenhet och omtanke för Fortuna. Typ att han hade velat säga: “Angående er bror och… hans hustru… jag beklagar deras bortgång, och att jag inte kunde göra mer för dem är en synd jag aldrig kommer att kunna gottgöra”.

Nu när jag tänker på saken, förresten, så säger Geuse “aniue” (bokstavligen “broder ovan”), och jag tror att det i sammanhanget kan översättas till “vår ärade broder” snarare än “din ärade broder”. (Japanskan har en del olika sätt att tala om andra människor beroende på om den omtalade personen ingår i talarens “grupp” eller ej, och på om mottagaren gör det eller ej; du säger “otōsan” om din far när du talar med din mor, men “chichi” om din far när du talar med din chef.) Alltså, Geuse har en personlig relation till Fortunas bror. De kanske var vänner (och Fortuna är lillasystern som var/är lite förtjust i storebrorsans kompis).

2 timmar sedan sa Stekeblad:

Som jag minns det så har Emilia blivit utfryst när hon besökt någon människoby och i städer, byn i skogen där hon växte upp fick jag intrycket av att vara en alvby. Där känner de flesta antagligen henne och har ingen anledning att vara rädda. 

Det hade dock kunnat vara en Naruto-situation: byborna visste att en hiskelig kraft förseglades i barnet, en kraft som en gång orsakade en tragedi och kan göra det igen, och det färgade deras attityder mot barnet.

2 timmar sedan sa Stekeblad:

Det skulle bara fungera om längre liv är en effekt av häxfaktorn eller liknande.

Jag tycker nog att vi inte kan dra några slutsatser om hur raserna fungerar, eller vad Geuse faktiskt är. Fantasylättromanserien New Gate har “high human”, som är typ alver-fast-människor, och hans långa liv kan förklaras av andra mekanismer, t.ex. såna där “välsignelser” som gör att en del är födda svärdsmästare eller kan tala med djur. Eller så är det en följd av att vara religiös.

2 timmar sedan sa Stekeblad:

... Vänta! Va? Vad har jag missat eller missförstått!?

– Fortuna-sama, are you tired?
– Don't treat me like such an old lady. I know I'm old compared to a young boy like you, but I'm still in very good shape!

– You know, Mother Fortuna and Geuse, you're acting like a mommy and daddy.
– D-Don't say silly things like that! Geuse and I have known each other for a long time! That's why—
– That's right, Emilia-sama! To one with a lifespan as long as mine, even Fortuna-sama is basically a child.

2 timmar sedan sa Stekeblad:

I början av avsnittet nekades Geuse att få träffa Emilia. (Eller var det bara något han bestämt själv?) Men efter de träffats i skogen gjorde Fortuna inget synligt försök sära på dem

Ja, det var lite lustigt. Jag hade också trott att Fortuna skulle reagera lite starkare.
Av hur hon säger det så låter det inte riktigt som att hon misstror Geuse, utan… kanske för att inte komplicera saker för den lilla flickan? Eller för att minimera risken att hon blir sedd av utomstående. Geuse är ju inte den enda som är där, och kanske någon hade kunnat följa dem.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för fina förklarningar!

Den lösare användningen av bror och syster har jag lagt märke till flera gånger i olika serier men inte vetat hur långt den sträcker sig. Språk är komplicerat och det är verkligen intressant vad mycket du lyckats gräva fram om Fortunas och Geuses relation genom deras val av ord och läsa mellan raderna!

När det kommer till deras ålder igen så får raderna du valt ut det att låta som om de båda tror att de är äldre än den andra. Fortuna: "Jag är gammal jämfört med en ung pojk som dig" Geuse: "Jämfört med hur långlivad jag är så är till och med Fortuna ett barn". Jag köper poängen, Geuse kan vara flera hundra år gammal. Frågan är nu "Vem är Betelgeuse?". Får se om vi får reda på mer i kommande avsnitt.

18 timmar sedan sa Sceleris:

snubben som sålde äpplen i början av Re:Zero säsong 1

En småsak, men, försäljaren säljer inte äpple, utan äppla (på japanska säger han ringa istället för ringo)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Stekeblad:

en ung pojk som dig

Ah! Den unga pojken var inte Geuse, utan den där blonda alven som senare gav nötter åt Emilia. (“Archi” eller vad han hette. Han spelades av A-klassröstisen Daisuke Namikawa, så han kommer nog att spela en större roll än i bara senaste avsnittet!)

1 timme sedan sa Stekeblad:

En småsak, men, försäljaren säljer inte äpple, utan äppla (på japanska säger han ringa istället för ringo)

Haha, just ja! 😄

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 43

Det började med en berättelse om hur Helgedomen såg ut förr. Echidna bodde där tillsammans med Ryuzu och Beatrice. Vi fick också se Roswaal komma på besök. Vid den punkten han jag tänka "Är det bara Subaru som inte är flera hundra år gammal eller ännu äldre?"(Han är inte den enda men det många karaktärer som är mycket gamla.) innan Ram avbröt med förtydligandet att det var en Roswaal från flera generationer tidigare. Men det kanske bara är vad han har fått henne att tro? Jag kom att tänka på något Sceleris skrev tidigare i tråden:

Den 2020-10-18 vid 19:21 sa Sceleris:

Roswaal är 400 år gammal, alltså. I snöfestivalfilmen säger Ram att hon hört att Roswaals farmor var förtjust i sprit (de hittade spritflaskor under golvet); kanske det är en täckmantel. Han har låtsats att det är en långlivad ätt, Mathers, men det var bara han hela tiden.

Den största delen av avsnittet utspelar sig dock i Emilias förflutna där vi får träffa en häxa jag inte tror vi fått se tidigare: Pandora, Witch of Vanity (fåfängans häxa). Hon kommer i sällskap med Regulus som dök upp redan i förra avsnittet. Regulus kallar Geuse för "some worthless spirit", vad säger det om Geuse? Vi bet fortfarande inte vad exakt som hänt med Emilias föräldrar men vi får ytterligare en ledtråd att nysta med när Fortuna säger att det är Pandora som är inblandad "Be om ursäkt för vad du gjorde mot min bror och hans fru!" Språkliga nyanser kan ha ändrats av översättningar men för mig låter det som att det inte är så enkelt som att de fick en snabb död utan mer i riktningen mot att ha förvandlats till något eller skadats allvarligt mentalt/psykiskt. Något som får konsekvenser för Emilias föräldrar i många år eller resten av deras liv.

Det sista Fortuna säger innan hon skickar iväg Emilia tillsammans med Archi är "Lia, I love you." Lia, den enda andra karaktären jag kan komma på som säger Lia är Puck...

Den 2021-01-28 vid 17:08 sa Sceleris:

På Fortunas ord och beteende känns det ju som att hon blev Puck efter sin död.

Poäng igen till Sceleris.

Den 2021-01-30 vid 16:42 sa Sceleris:
Den 2021-01-30 vid 13:52 sa Stekeblad:
Den 2021-01-28 vid 17:08 sa Sceleris:

Vad innebär Emilias existens för Fortuna och de andra? Först och främst kan vi observera att hon inte får utstå utfrysning på grund av sin likhet till Satella. Om Emilia har en faktisk koppling till Satella så kan detta innebära att Satella inte ännu fått universellt dåligt rykte, eller att byborna och Geuses folk misstror ryktena, eller till och med att dessa minnen utspelar sig innan Satella ens började existera.

Som jag minns det så har Emilia blivit utfryst när hon besökt någon människoby och i städer, byn i skogen där hon växte upp fick jag intrycket av att vara en alvby. Där känner de flesta antagligen henne och har ingen anledning att vara rädda.

Det hade dock kunnat vara en Naruto-situation: byborna visste att en hiskelig kraft förseglades i barnet, en kraft som en gång orsakade en tragedi och kan göra det igen, och det färgade deras attityder mot barnet.

Vi har kanske fått fel intryck. När Archi flyr genom skogen tillsammans med Emilia så säger hon mellan tårarna att hon har känt sig hatad, utfryst och ensam i byn. Archi svarar att så inte är fallet, men det tror jag bara är för att försöka trösta henne. Archis liv tar dock slut kort senare när de springer på Den svarta ormen som gör sitt första uppträdande i serien. Innan han dör beskriver han den som "The crucible of diesease... The plague-bearing mabest" Det verkar räcka med en beröring för att man ska smittas och dö minuter senare. Hur kan man i så fall besegra den? Kan den smitta dig om du rör vid den med skugghänder?

Tillbaka till Geuse, innan han försöker på sig att slåss mot Regulus och Pandora så plockar han fram en liten ask med skugghänder. Häxfaktorn. Han låter häxfaktorn inta honom och han får skugghänder. Häxfaktorn verkar ha eget medvetande av något slag, vi får förklarningen att den valde Geuse (dessutom skyddade den Subaru tidigare innan han ens visste han hade den). Häxfaktorn gör fler saker med Geuse, en som var lätt att lägga märke till var att han började avsluta sina meningar med "desu" och är antagligen det som senare drev honom galen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2021-02-06 vid 13:09 sa Stekeblad:

Men det kanske bara är vad han har fått henne att tro?

Alternativ: det hör till Rams uppgifter att propagera Roswaals “cover story”. (Dvs hon vet, men ljuger.)

Alternativ 2: på ett sätt var det verkligen Roswaals förfader, men han har en själ som återföds/förflyttas i sin egen familj.

Den 2021-02-06 vid 13:09 sa Stekeblad:

Regulus kallar Geuse för "some worthless spirit", vad säger det om Geuse?

Ickemänniska!

Den 2021-02-06 vid 13:09 sa Stekeblad:

"Be om ursäkt för vad du gjorde mot min bror och hans fru!" Språkliga nyanser kan ha ändrats av översättningar men för mig låter det som att det inte är så enkelt som att de fick en snabb död utan mer i riktningen mot att ha förvandlats till något eller skadats allvarligt mentalt/psykiskt.

Jag lyckas inte utläsa något särskilt ur japanskan; "wabiru" verkar inte ha några nödvändigtvis storslagna konnotationer, inte om man kan använda det för att beskriva en ursäkt för att man kommit sent. Men på Fortunas beteende kan vi förstås utläsa att Pandora haft en stor del i vad som hänt paret.

Det är lite intressant att Fortuna vet vem Pandora är, vad hon gjort Emilias föräldrar, och hur hon ser ut, men hade ingen aning om hennes förmågor, eller att det skulle vara svårt (omöjligt?) att besegra henne.

Den 2021-02-06 vid 13:09 sa Stekeblad:

Det sista Fortuna säger innan hon skickar iväg Emilia tillsammans med Archi är "Lia, I love you." Lia, den enda andra karaktären jag kan komma på som säger Lia är Puck...

Ja, nu är det i princip bekräftat.

Men tidslinjen är bara så förvirrande… (Beatrice kallar Puck för storebror etc.)

Den 2021-02-06 vid 13:09 sa Stekeblad:

När Archi flyr genom skogen tillsammans med Emilia så säger hon mellan tårarna att hon har känt sig hatad, utfryst och ensam i byn. Archi svarar att så inte är fallet, men det tror jag bara är för att försöka trösta henne.

Du menar att du tror att Emilia har uppfattat rätt? Hm, nja, det tror jag faktiskt inte. När Emilia springer i skogen i slutet av avsnittet så ser man två minnesbilder av henne tillsammans med flera andra (namnlösa) leende bybor, så jag tror att bilden de vill förmedla är att Emilia verkligen är viktig för dem.

Men det förklarar inte varför hon började tänka i de banorna. Det är klart, hon fick ju hemlighållas i det där slutna rummet i trädet, men vi har inte sett någon vara elak mot henne, inte ens de nyanlända fienderna. Det är möjligt att det bara är en generisk moé-barnmotivering: barn som känner sig oälskade får automatiska sympatipoäng. Det är också möjligt att hon tillbringat tid utanför alvbyn, och att det var där som hon blev illa behandlad.

Archis ord är lite speciella där. Han säger inte "alla älskar dig", han säger att "allt i världen är till för att välsigna dig". Det tycker jag tyder på att hon har en särskild betydelse, inte bara som barn till viktiga personer, utan som sin egen existens. Inte som en vandrande fara, utan som något som håller faran borta.

Pandora var ute efter "nyckeln och förseglingen", och hälsar Emilia välkommen till förseglingen, så det tycks vara Emilia som är nyckeln. Genom att nyckeln existerar kan förseglingen hållas låst, och världen tryggas. "Hoppet" som Geuse pratade om är Emilia. (Han sa också att "hoppet" var "en skuld till de som gjort mig till den jag är [idag]", så återigen en skuld till Emilias föräldrar.)

Andra tankar:

  • Ryuzu Meyer verkar ha varit bara en av Echidnas tjänare. Jag hade nog börjat tänka att originalet var en när vän till Echidna, som Echidna aktivt ville hålla vid liv. Men det kanske är mer "du där, min tjänare, vad sägs om ett fast jobb? [skumt leende]". Klonen själv säger att Meyer och Echidna hade en "hjärtevärmande vänskap", men japanskan (付き合い) tror jag är mer lös, typ "bekantskap". Men hjärtevärmande? Kanske bekantskapen utvecklas mer.
  • Echidna och Beatrice, together at last! Jag har nog lite svårt att få klart för mig Echidnas personlighet; hon verkade ju vara så vänlig och fast och pedagogisk mot Beatrice.
  • Snart får vi (kanske) veta den sanna anledningen till varför Helgedomen existerar!
  • Regulus och Geuse är i samma häxsekt! Med tanke på Geuse och hans hjälpare så är de inte alla onda galningar (och i moderna tider verkar de anses som en terroristgrupp) – men de delar sekt med onda galningar, och det är ju lite knasigt. Och vad är egentligen deras organisation? Om det är en häxsekt, varför tycks inte Geuse vara så tillbedjande mot Pandora? Regulus kallar henne för "Pandora-sama", men även han försöker ju i sin ilska döda henne. Geuse hänvisar till en central sektmakt, "kyrkan" (-sekt: -kyō, kyrka: kyōkai, “sektsamling”), men Regulus avfärdar det och tycks vara mer individualistisk.
  • I Fortunas ögon vill den onda delen av häxsekten förgöra världen, men hur ser de själva på saken? De kanske vill frigöra någon (ond) gud eller nåt.
  • Vad är Pandoras relation till Echidna? Echidna vänder bort blicken, och kommenterar inte Pandora. Pandora har vitt/silvrigt hår, likt Echidna och Emilias familj, och Regulus.
  • När Geuse tar häxfaktorn säger han "Förlåt mig, Flugel-sama!" Samma namn som vid Flugels träd, det stora trädet.
  • Vad var Pandoras mål med att ta dit Regulus? Att få Geuse att ta häxfaktorn? Att separera Emilia från Fortuna? Att få Emilia att vilja ge upp förseglingen? Kan inte Pandora, som kan skriva om verkligheten/historien, göra det utan Regulus?
  • Regulus har många fruar. Stackars fruar!

(Jag hade också velat prata känslor, men jag kan inte ärligt säga att det här får mig att känna något särskilt, typ oro eller spänning eller gripenhet över Fortunas uppoffring etc. Det jag känner är mest "aha"- och "åhå?"-känslor.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 45

Den 2021-02-06 vid 13:09 sa Stekeblad:

Vi fick också se Roswaal komma på besök. Vid den punkten han jag tänka "Är det bara Subaru som inte är flera hundra år gammal eller ännu äldre?"(Han är inte den enda men det många karaktärer som är mycket gamla.) innan Ram avbröt med förtydligandet att det var en Roswaal från flera generationer tidigare. Men det kanske bara är vad han har fått henne att tro? Jag kom att tänka på något Sceleris skrev tidigare i tråden:

Den 2020-10-18 vid 19:21 sa Sceleris:

Roswaal är 400 år gammal, alltså. I snöfestivalfilmen säger Ram att hon hört att Roswaals farmor var förtjust i sprit (de hittade spritflaskor under golvet); kanske det är en täckmantel. Han har låtsats att det är en långlivad ätt, Mathers, men det var bara han hela tiden.

Vi får reda på lite mer. Roswaal nämnde sina föräldrar bara några minuter in i avsnittet när han i tillbakablicken pratade om hur Echidna räddade honom. "Instead, I bested my parents and siblings to overtake the Mathers family, all thanks to her." Interaktionen Roswaal <--> Echidna och Roswaal <--> Subaru krossar teorin om att Roswaal i tillbakablicken inte är samma som i nutiden. Senare säger Roswaal dessutom till Subaru "I didn't come through these 400 years only to bend to a change of this degree". Vi fick dock inte reda på något om hur han tillbringat de senaste 400 åren och om man har behövt några magiska trick för att kunna leva så länge eller om han är naturligt långlivad.

När Roswaal ligger nertryckt på marken under fighten med Hector, the Devil of Melancholy (ytterligare en ny mystisk karaktär som är mycket stark, tillräckligt stark för att oroa Echidna) så hör jag något från Hector som är så typiskt Roswaal, en replik med utdragna vokaler. Jag vet inte om jag försöker hitta detaljer som inte betyder något eller om jag har en ledtråd till något som kommer. Men, när Hector drog i vokalerna slogs jag av tanken att jag inte tror jag har hört Roswaal dra ut sina vokaler någon gång i tillbakablicken Vi får inte se hur fighten slutar i detta avsnittet efter att Echidna lägger sig men Roswaal är slagen. Om Hectors beskrivning om hur slagen han är korrekt (krossade ben, mosade inre organ och punkterat hjärta) så behövs det ett mindre under för att rädda honom. Kan det finnas en länk mellan nuvarande Roswaal och Hector från tillbakablicken?

Innan Hector anländer till helgedomen föreslår Beatrice att de kan fly med hennes dörrmagi. Kan hon i nutid öppna en dörr mellan Roswaals herrgård och helgedomen? Ja/Nej eller endast efter att barriären rivits?

Roswaal berättar mer i avsnittet, även lite om vem Emilia är: "Born with the curse of sharing the same lineage as the Witch of Envy, it's inevitable that she will be scorned as a witch!"

En U-sväng i handlingen: De kanske vill vi ska tro att Roswaal älskar Echidna. Med allt prat om att vara svag får mig att vilja kasta fram en teori. Den han älskar är egentligen Ryuzu som i hela tillbakablicken framställs som svag. Det har tidigare berättats om att Roswaal brukar besöka helgedomen där Ryuzu-originalet är instängd i barriärens kärna. Instängd sedan den dagens hans hjärta var punkterat. Jag citerar Roswaal: "And even after being without her for so long, her image is forever burnt into me. It never stops burning my soul! My heart is still in pieces, as it has been since the day we parted. Nothing has changed for me!" --- Men just nu är detta bara en vild teori.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Några små observationer/tankar/funderingar:

  • När Emilia började frysa ner skogen i S03E06 så såg man sektmedlemmar överraskat bli nedfrysta tillsammans med alver i byn, då Geuses folk hjälpte dem mot Regulus folk. Jag hann precis börja undra över isstatyerna i Emilias prequelfilm – glada, naiva alvfamiljer som står hand i hand – som ju inte alls passade med bilden av en alvby under attack, men man såg de glada bli nedfrysta nu.
    • Det betyder antingen att det var mer än en alvby i skogen, en som inte blev attackerad…
    • …eller så var animeproducenterna tvungna att ta med de glada isstatyerna bara för att de var med i filmen, och att omständigheterna inte var bestämda när filmen skrevs. 😅
    • Jag tror faktiskt mer på det senare, just för att sektmedlemmarna och alverna under anfall uppmärksammade den annalkande isen, vilket inte de glada alverna gjorde.
  • Lever Pandora och kommer efter Emilia igen, tro? Jag tänkte att häxor hade fått väldigt dåligt rykte de senaste hundratals åren, inte bara Satella, så att hon kanske skulle ha blivit utsatt för en häxjakt, men kanske inte. Kanske hon varit i det fördolda, eller kanske vanligt folk inte vågar befatta sig med mäktiga häxor.
  • Echidna är så irriterad på Emilia. Hon har en bister min och säger att hon är dum och att hennes förhoppningar är omöjliga. Men Echidna säger också att hon inte ska skylla sina förvrängda minnen på sig själv, för att det var Pandoras verk, och vi vet som sagt att Echidna tidigare gjort saker för Emilia, åtminstone indirekt (på Pucks begäran), så hon visar något slags vänlighet också. Vad betyder detta? Kan det vara så att Echidna ogillar i Emilia vad som påminner henne om sina egna brister och misslyckanden?
    • Först att Emilia tagit på sig ansvar för sådant som varit utanför hennes rimliga kontroll (andras handlingar, och hennes handlingar som litet barn), sedan att Emilia accepterar det, men fortfarande har förhoppningar om att göra gott i världen. Observera att Emilia vill tina alverna, “och när de förlåtit mig vill jag visa dem världen och säga att vi inte längre behöver gömma oss”.
    • I och med avsnitt S03E07 så verkar det som att Echidna inte är “Chaotic Neutral”, (en individualist som gör vad som faller henne in, utan vilja att vare sig hjälpa eller stjälpa andra), utan “Chaotic Good” (välvillig men utan hänseende till lagar och regler): det verkar ju som att Echidna uppfört Helgedomen inte som ett experiment, utan som en faktisk helgedom för att skydda halvblod från förföljelse! (Ryuzu Meyer talar om det hårda livet utanför.)
    • Bilden som Echidna verkar vilja ge av sig själv är Chaotic Neutral. Men kanske hon har mer hjärta än så. Bär hon kanske sina egna våndor för vad som hänt? Att hon inte lyckats bättre, att folk tvingats göra uppoffringar, som Ryuzu Meyer. Kanske Emilias situation speglar hennes egen; kanske Echidna vill befria halvbloden, och visa dem världen och säga att de inte längre behöver gömma sig.
    • Så vi kanske har möjlighet för att också Echidna kan genomgå karaktärsutveckling. Att hon likt Emilia behöver sätta sina misslyckanden bakom sig och sluta anklaga sig själv. Det kanske är därför som Prövningen går ut på vad den gör, att ta uti med sin ånger.
  • Kadokawa (bokförlaget) lägger upp Break Time-kortisarna på sin Youtube-kanal. De är “flashanimerade” som Isekai Quartet, och fånigt nog kan de ge ganska relevant information och karakterisering.
    • I Break Time #18 är det Beatrice som tänker tillbaka på Geuse (det är ju kort efter hon fått veta att han dött), och vi får se Beatrice, Geuse och Echidnas relation: platsen är ett slott på en kulle (man ser honom inte där, men jag tänker att det kanske är Roswaals riktiga herrgård; den vi sett i serien är den gamla herrgården); Echidna beklagar att Geuse måste resa så långt, Beatrice säger att det är hans plikt, Geuse håller med. Geuse och hans folk har kommit med böcker, och Beatrice är uppspelt. Geuse till Beatrice: “jag ämnar att leva länge, men en dag när jag har tid, vill jag gärna höra dig berätta om din favoritbok” – nu ett bitterljuvt minne. Så där fick vi se deras förhållande också!
    • I Break Time #20 får man se när Roswaal kommunicerar med “yrkesmördarsystrarna”; Elsa reflekterar sedan över hans sätt att tala – hon ser det som en förklädnad – och säger att hon tidigare anlitats att döda hans “身内 miuchi; fanöversättaren skrev det som familjemedlem(mar), så kanske är hon ännu en i raden av figurer som är 400+ år gamla! Åtminstone om vi antar att Roswaal tog över sin familj genom mord, och att det var Elsa som gjorde det. Miuchi betecknar också vänner och undersåtar, så jag tänkte först att hon menade anfallet på Emilia, men Roswaal anlitade väl Elsa för att bara ta Emilias emblem, inte hennes liv. Elsa avskyr också Roswaals ögon “som inte helgar livet”; det blir en throwback till då hon klagade på Subarus ögon som inte fruktade döden, eller hur det var.
Den 2021-02-20 vid 12:53 sa Stekeblad:

så hör jag något från Hector som är så typiskt Roswaal, en replik med utdragna vokaler.

Det hörde jag också! Så förmodligen är det något. Kanske är det något slags galenskap som smittat sig. (Jag tycker att situationen påminner en aning om Geuse mot Regulus, och nog är det ju lite intressant att Roswaal och Beatrice var så nära då, och nu anlitar han mördare att mörda henne och andra, bara för att härda Subaru.)

Eller kanske det är så att Roswaal anammar Hectors sätt att tala som något av en självhypnos, ett sätt att hålla ut och hålla ett hänsynslöst fokus, trots ett varmare inre hjärta, genom att härma en hänsynslös fiende från sitt förflutna. Att Roswaals sätt att tala är då ett slags förklädnad för sitt vänligare sanna jag.

Men en sak jag vill minnas att någon sagt om bokserien är att ett tema är opålitlig historia. Flashbacken vi såg är inte nödvändigtvis händelserna så som de skedde, utan bara så som Ryuzu Meyer minns dem. (Egentligen inte ens det: de är Ryuzu Meyers minnen, återberättade av Ryuzu Cima.) Samma gäller alla flashbackscener, och alla gamla legender och rykten och minnen.

Den 2021-02-20 vid 12:53 sa Stekeblad:

Men just nu är detta bara en vild teori.

Det är en intressant teori! Vi får lägga den i baktanken.

Jag kan väl dock inte säga att det är en tillfredsställande teori; jag tycker inte att något som Roswaal har sagt eller gjort har pekat på att han skulle vara intresserad av henne, och det känns som en ganska obetydlig vändning. Det finns liksom ingen merit i det. Det är som att jag säger till dig i flera veckor att "du borde komma och kolla mitt hus, jag har målat det gräsfärgat, det ser jättefint ut!”, och sen när du kommer så är inte huset grönt, utan rött. “Det hade du inte väntat dig, va!” säger jag, “jag målade huset i samma färg som japanskt blodgräs, som är rött gräs!”, och du bara tänker “jaha, ja, nä, det väntade jag mig inte, men jag brydde mig inte heller”.

Känns det som, men det är klart, om de kan omkontextualisera det på rätt sätt kanske det fungerar. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 46

Veckans detalj: Efter att jag lade märke till att Roswaal blundade med ena ögat medan han pratade med Emilia i början av avsnittet så lade jag för mycket uppmärksamhet på när han blundade och när han hade ögonen öppna, det gav inget mer än slutsatsen att Roswaal blundar ganska mycket...

Emilia har vuxit mycket från att ha klarat första delen av prövningen och fått tillbaka sina minnen. Det är dock två prövningar kvar, vad kommer hända i dem och hur kommer det påverka Emilia? Kommer hon glida genom dem, finns det plats att växa ännu mer eller slår det kanske tillbaka mot hur det var när hon misslyckades gång på gång? Det sista tror jag inte på. Om inte de kommande prövningarna klipps ner kraftigt eller bort helt så skulle jag vilja se att det är en liten uppförsbacke i alla fall när första till slut flöt på så bra.

Tiden är knapp. Roswaal verkar försöka dra igång snöstormen. Under konversationen med Ram pratar de om att den sista sammandrabbning/striden är nära. Vad det är för strid säger de inte men Roswaal säger flera gånger att slutet är nära. Från vad vi sett i tidigare loopar så är att överleva attacken mot herrgården, förhindra snöstormen och besegra den stora kaninen de närmaste kända striderna för team Subaru.

Den 2021-02-20 vid 12:53 sa Stekeblad:

Den han älskar är egentligen Ryuzu

Den teorin får ett bakslag, Roswaal: "This is the precious young girl who offered her own life to save her friend by becoming the Sanctuary's core but my objective does NOT involve her"
Du, det var du Roswaal som attackerade Ram och Rems by! Det avslöjandet kom inte som en överraskning. Jag försöker tänka tillbaka på tillbakablicken till när de var små och vad som hände men kommer inte ihåg mer än att attacken hände. Roswaal blir hemskare och hemskare, är han på väg att knäckas och bli galen efter några ytterligare avsnitts uppbyggnad? Sedan kan man också fundera på löftet mellan Ram och Roswaal och vad som hållit henne runt honom så länge.

Introt, är det andra gången det visats nu? Jag gillar låten riktigt mycket!

Ytterligare tanke om tidigare avsnitt:

Vad tänker Echidna om Roswall? Bara en hjälpreda som kunde hjälpa till med den magin hon höll på med för länge sedan. kanske lite komiskt över Roswaals potentiella kärlek till henne (obevisat och omdiskuterat 😁) för det verkar som att han inte sett henne sedan attacken och uppsättandet av barriären. Med tanke på hur många gånger Subaru blivit bjuden på te så kan jag inte tro att hon inte skulle kunnat bjuda in Roswaal om hon velat. Hon kanske inte känner att hon behöver. Drar Echidna i trådarna genom visdomens bok(?)(Tome of Knowledge). Men Echidna skulle inte vilja släppa lös snöstormen i helgedomen som hon uppfann en barriär för att beskydda. Vet vi om snöstormen är kopplad till någon karaktär?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Avsnitt 49 (välj mig)

Vad var det som hände i rummet med alla Ryuzu? Jag hängde inte riktigt med men så plötsligt försvann kristallen. Behövde kristallen försvinna för att barriären helt skulle försvinna? Är originalet borta för alltid eller flyttades kristallen bara någon annan stans?

I detta avsnittet rörde de också till om vem Roswaal egentligen är. I Beatrice tillbakablick får vi se när hon flyttade in i biblioteket och tiden som följde. Efter Echidna försvann (dog?) började Roswaal komma till biblioteket för att läsa om själar och vad man kan göra med dem. Tiden går och Beatrice berättar att en dag kommer det in en annan Roswaal som introducerar sig som den nuvarande Roswaal, Roswaal B. Mathers, och att han har hört talas om Beatrice från sin föregångare.

Först kan man tänka sig att det är Roswaals son som kommer in, men som han introducerar sig och använder ordet föregångare istället för pappa så tror jag inte så är fallet. Över de århundraden som följer så kommer och går andra Roswaal tills berättelsen kommer till nutid. Eftersom dagens Roswaal verkar minnas för 400 år sedan som om han själv var där så tror jag inte på att det kan vara genom en berättelse som har berättats inom familjen från generation till generation utan det är nog snarare samma Roswaal som flyttar sin själ till en yngre kropp för att som människa kunna leva i över 400 år.

Den "första nya Roswaal" i tillbakablicken introducerade sig som Roswaal B. Mathers medan dagens Roswaal (enligt MyAnimeList) heter Roswaal L. Mathers. Hur Roswaal än föryngrat sig, om det är använda sina biologiska barn eller någon form av klon, så kan bokstaven vara ett slags "versionsnummer". Att nå L, alfabetets 12:te bokstav, på ca 400 år är rimligt i förhållande till hur länge människor lever.

Den 2020-10-18 vid 19:21 sa Sceleris:

I snöfestivalfilmen säger Ram att hon hört att Roswaals farmor var förtjust i sprit (de hittade spritflaskor under golvet)

MyAnimeList listar visst en Roswaal J Mathers som var en kvinna (är med i en sidoberättelse). Det kan vara henne och styrker i så fall bokstavsnamngivningen ("farmor" J, "pappa" K (okänd), "nuvarande" L).

Annars, en paus i stridigheterna detta avsnitt. Det ser ut att kunna bli mer av det nästa vecka. Det var mer känslor, mest från Beatrice sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2021-01-28 vid 17:08 sa Sceleris:

Hur så? Subaru har ju kallat Puck för katt sedan start.

Det här svaret borde ha kommit bra mycket tidigare men ibland blir det så. Jag hade glömt bort att Subaru kallat Puck för katt under seriens gång men när du skrev det så kom jag ihåg det. Den största anledningen till mitt uttalande var att jag associerade kristallerna med Fredrica. Det och att jag inte kunde riktigt förstå varför Puck skulle vara i en kristall men det fick man ju svar på i senare avsnitt.

När vi följde Emilias minnen så hade det kanske inte hjälpt något av att veta hur länge sen det var men det hade minskat förvirringen kan jag tycka. När det händer lever häxorna fortfarande eller har alla blivit dödade? Apropå häxorna så har de namn efter de sju dödssynderna men Pandora som går efter vanity som ändå hör dit men nämns sällan (åtminstone inte lika ofta som pride men de kanske är sammanslagna?). Så är hon en häxa som inte är lika känd som de andra eller kanske annorlunda mot de andra? Jag har inte riktigt fått klarhet i det men tillber häxsekten alla häxor eller är det framförallt greed och vanity (efter Panoras entré)? Vad än Pandora har gjort mot Emilias föräldrar så verkar hon inte visa nå ånger och det var svårt att urskilja om hon kände igen eller visste vem Emilia var förutom att hon visste att hon hade nyckeln till "porten".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2021-03-21 vid 18:13 sa Stekeblad:

Vad var det som hände i rummet med alla Ryuzu? Jag hängde inte riktigt med men så plötsligt försvann kristallen. Behövde kristallen försvinna för att barriären helt skulle försvinna? Är originalet borta för alltid eller flyttades kristallen bara någon annan stans? 

Min tolkning av barriären och kristallen och Ryuzu och klonerna och Fristaden och Echidnas planer:

Echidna skulle konstruera en barriär av okänd anledning; jag ville tänka att det var för halvblodens egen skull, då de verkade förföljas i världen (Ryuzu talar om “being ostracized or looked down upon” och “live your life running away”), men Beatrice säger att halvblodens fred är oavsiktlig (“No matter what you think about this place, it doesn't exist for people like you!”). De hade hur som helst tänkt skapa en speciell barriär som använde någon slags egenskap hos halvbloden: “We spent years gathering people with mixed human and demihuman blood here on a scale large enough to activate the barrier.” Det verkar som om halvblod har något slags speciell magisk kraft, som om barriärens funktion hänger på deras blotta passiva närvaro – kanske det är därför de förföljdes. Ryuzu är speciell även bland halvbloden: “The one who meets the requirements to be the core for Echidna-sama's barrier is me.”

När Hector hittar dem så måste de få upp barriären fort, och Ryuzu offrar sig. Med tanke på deras reaktioner verkar det som om planen var att Ryuzu skulle ha blivit barriärens kärna på ett oskadligt sätt, kanske på samma sätt som barriären använde halvblodens passiva närvaro. Men för att snabbt skapa kärnan var de tvungna att använda Ryuzus od. Od är en varelses livsenergi (använda upp = död), som också används för att kanalisera mana från omgivningen för trollkonster (inte skadligt, eftersom man inte förbrukar sin egen od), så att använda hennes od innebar hennes död. Kanske vi kan tänka på den planerade aktiveringsprocessen som att Ryuzu långsamt skulle ha kanaliserat omgivningens mana genom sig själv, in i kristallen (“It's true that there's a good chance you would function as the barrier's core, but only after your mana and the land adapt to one another.”), kanske som att manan blir omformad till en annan “sort”. Istället fick hon låta sig sugas in i kristallen och bli en mindre torr mumie.

Emilia gjorde genom utmaningarna slut på magin bakom barriären. Hur var det nu, vad sa de att villkoren för att få försöka var? Att man var halvblod, 50:50? Utmaningarna var psykologiska: acceptera ditt förflutna, acceptera möjligheterna som inte blev av, och acceptera möjligheterna som kan komma. Kanske detta är ett test för att se om världen är redo för halvbloden, om förföljelserna har upphört?

Jag minns heller inte riktigt vad de sagt konkret om Ryuzus kloner, men Shima säger att “once the core is gone, the Sanctuary's role will be completed, and it will be liberated” (d.v.s. barriären som håller dem inne stängs ner), och “In the event that this facility is destroyed and the one who runs it is lost, the resulting damage will be irreparable. We are the key to preventing that”. Det låter som om Ryuzu blev klonad för att endast Ryuzus kropp eller od är det enda som kan lösa upp kristallen på rätt sätt: hon är låset och nyckeln. Eller materian och antimaterian: jag tror att Shima och Ryuzu-kristallen kombinerades på ett sätt som gjorde att kristallen och båda kropparna försvann permanent.

Vad hade hänt om någon hade krossat kristallen eller dylikt? Gissningsvis syftar “irreparable” “resulting damage” på Echidnas 400-åriga planer. Eftersom vi inte känner till planerna så är det svårt att säga vad som skulle ha hänt. Jag har en kärna till en idé: Ryuzu sa till Beatrice: “You can't win just by fighting him [Hector]. That's what the Sanctuary is for. That's why Roswaal-sama has sacrificed so much [sin familj, sitt liv]. Because he knows he can't save Echidna-sama otherwise.” Alltså, Echidna behöver “räddas”, och det är något som ska förhindras medelst Fristaden/barriären. Hector säger “Do you think I ended up like this because I wanted to?” till Roswaal och får det att låta som om någon tvingar honom till sina gärningar, så det kanske har något att göra med att motarbeta ödet eller gudarna eller nåt sånt. Kanske de makter som besegrade alla Echidnas häxväninnor.

I extraavsnittet efter avsnitt 10 ser man häxornas tebjudning, där de pratar om Emilia. Minerva: "Hon sa att hon ville ha tebjudning med alla häxorna." Echidna: "Det kommer aldrig att hända." Det låter liksom som defaitism, som om Echidna ser det som hopplöst. Sekhmet säger att man aldrig ska säga aldrig, och Echidna börjar tänka på “möjligheterna”. “Vad har du nu planerat, Echidna?” “Hemligt.” “Något styggt?” “Nej, något snällt.”

Den 2021-02-25 vid 21:58 sa Stekeblad:

Veckans detalj: Efter att jag lade märke till att Roswaal blundade med ena ögat medan han pratade med Emilia i början av avsnittet så lade jag för mycket uppmärksamhet på när han blundade och när han hade ögonen öppna, det gav inget mer än slutsatsen att Roswaal blundar ganska mycket...

Det är ju dock något med Roswaals ögon. Roswaal A hade två blå ögon. Roswaal B hade två olikfärgade, blått och gult, liksom Roswaal L.

Apropå ögon kom jag först nu på att Beatrices fjärilspupiller ju anspelar på Echidna: fjärilar är hennes symbol.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Några tankar för avsnitt 8-11, innan avsnitt 12:

  • Beatrice är passiv, lämnar ödet till en bok som är tom, hatappat hopp, övergivadskänslor, rädsla för att bli bortglömd. Subarus tredelade konfrontation med Beatrice är något för mycket (utdragen, överspelad), men jag tycker inte att den är dålig: det är en konstant dragkamp. Som Subaru förlorar första rundan av p.g.a. foten i munnen.
  • Emilia ser i andra prövningen livet som det hade kunnat vara, i utmaningen som går ut på att acceptera spåret man är på: picknick med fostermor och nästan-fosterfar, och hon får vara bara ett barn.
    • Hon speglar sig, men reagerar konstigt. Ser hon inte sin spegelbild? Eller något oväntat?
    • Fortuna har en konstig replik som betonar att Emilia har sin fars ögon, och Emilia svarar att Fortuna har samma färg – kanske funktionen på utbytet är att poängtera att Emilia ser Fortuna som sin riktiga förälder, men det visste vi ju redan.
    • Archi säger att det smärtar honom att Emilia väljer den riktiga världen, där Fortuna är död, Geuse M.I.A., Puck borta, hennes folk isstoder, och Emilia själv förföljd.

      Archi försvinner och Echidna tar hans plats, men när Emilia tackar henne för denna lyckliga värld som hon fick se säger Echidna bara tårögt och föga övertygande att hon avskyr Emilia, och försvinner.

      Ordet “nikui” som hon använder får mig att tänka på ett japanskt ordspråk, “可愛さ余って憎さ百倍”, som betyder typ “ömhet i övermått, avsky i hundrafald” – alltså att om man börjar ogilla någon som man gillade, blir känslorna lika starka (eller starkare) men åt det andra hållet. Jag blir helt enkelt inte klok på vad Echidna har för tankar om Emilia. Hon säger avsky, men jag kan bara se ömhet, eller skuldkänslor. Kanske var känslorna som Archi uttalade Echidnas? Kanske Echidna önskar att hon kunde erbjuda Emilia en sån naiv lycka.
    • Emilia tänker igen på när hon sågs som ett monster p.g.a. sitt utseende, och när Puck försvann, och anmärker att hon beskyddats. Vad betyder det i denna scen? Menar hon att hon har beskyddats hela sitt liv – fastän hon just tänkt på tillfällen där hon mottagit spott och spe? Eller menar hon att Echidna beskyddat henne just då, genom lyckodrömmen?
    • Emilia dyker mot vattnet och ser sin spegelbild igen och anmärker att hon inte är så lik Fortuna trots allt, och tänker ett ironiskt(?) "så synd". Vad betyder det? Är det ledtrådar om Emilias föräldrar, eller Emilia som undrar om dem? (Kommenterar att hon inte är blodsdotter.) Det går tillbaka till tidigare i prövningen. Det är något som handlar om hennes bild av sitt eget utseende. Jag förstår inte…
  • Emilia ser och hör framtiden som kan bli, i sista prövningen.
    • Slottet som är förstört känns väldigt Game of Thrones, där det var Daenarys som hade en vision. Och vem är det som Emilia säger att hon hatar?
    • Röster man hör:
      • Subaru som säger till Reinhard: “You're a hero. A hero is all you can be.” – och det är ju nästan precis vad gigantiska Puck säger till Reinhard efter Lias död, i Subarus andra prövning! “You are a true hero. And a hero is all you can be.”
      • Wilhelm som konfronterar en “tjuv” som inte kan “hålla ett svärd” utan “det”.
      • Petra som ber om förlåtelse för att belasta trötta Subaru och Emilia.
      • Rom som säger att hans flicka (Felt) vuxit upp till en dam – var inte det med i första säsongen, typ då Rom bröt sig in i slottet, eller i närheten?
      • Otto som hade föredragit att ha dött i grottan.
      • Al (Priscillas gladiator) som ber om förlåtelse över att inte ha kunnat döda “dig” – jag tänker att den som han inte kunde döda är Subaru. Al tycker väl om Subaru, eller minns jag fel? De är väl båda isekaiare från jorden.
      • Crusch som vägrar dö för en förbannelse.
      • Priscilla som “vinner igen”. Hennes förmåga var ju att allt gick i hennes fördel.
      • Ram som upptäcker att någon hon ville döda var snäll.
      • Julius som inte finner någon mening i att ge upp sitt svärd – förmodligen menar han sitt riddarskap för sin dam Anastasia. Kanske Anastasia är död eller oskadliggjord och utslagen ur tronkampen.
      • Anastasia som säger att man får säga “jag vill inte vara ensam”.
      • Garfiel som säger att han ska döda Subaru.
      • Roswaal som säger att han inte är ensam trots allt – jag tänker att vi får se honom säga det när han inser att han hade Rams kärlek hela tiden.
      • Frederica som säger att “vi” får sona med “vårt” blod.
      • Felt som säger att hon ska fortsätta kämpa mot “trollkonst, drakar, allt i min väg” – är det den berömda draken!?
      • Felis som inte får en själ att fästa sig – jag började tänka på Subarus prövning igen, men vad Felis sa där var “It's too late. His soul is already gone”.
    • Jag tänker mig att visionen visar en framtid där Priscilla vinner tronkampen, över de andras lidanden, och att höga makter har någon påverkan.
    • En skugg-Rem säger räddande att man ska be för förlåtelse, inte för tjänster. Menar hon ungefär “det är bättre att ångra vad man har gjort än att ångra det som aldrig blev gjort”? Är hon en del av framtidsvisionen (räddad från glömskan), eller är det typ hennes själ, var den då är? Förmodligen det första eftersom skugg-Subaru står bredvid.
    • Är det en vision av en enda framtid, eller flera olika möjligheter? Emilia: “I saw lots of very sad worlds.” Minerva: “It was a possible one.”
  • Emilia kommer till tebjudningen, men Echidna är inte där. Istället bemöts hon av Minerva.
    • Emilia blir hindrad av Minerva från att äta något. Vi påminns om att Subaru blev lurad att dricka te; då sa Echidna “It stimulates your Sloth Witch Factor and strengthens your resistance.  Now you and I can speak at leisure.”. Jag tänker också på att det i shintoismen (det finns i grekisk och annan mytologi också) finns en idé om att den som besöker de dödas land (Yomi) inte ska äta något där, för att man då blir fast.
    • Minerva undviker att visa sig för Emilia. Hon pratar med Emilia som om Emilia vore ett litet barn (snäll flicka, stygg flicka). Hon drar moderligt Emilia till sin barm. Är Minerva Emilias mor? Hon är väl människa, de har runda ansikten, lite lika ögon… Det finns argument emot, t.ex. Satellas oförklarade likhet med Emilia, och Minerva som tårfyllt säger att hon känner (nutid! Inte “kände”!) Emilias mor men lovade att inte berätta. Minerva har en personlig koppling till Emilia och hennes mor. Kanske blir hon så berörd för att Emilia är hennes dotter hon aldrig fick ta hand om, eller kanske för att Minerva är så närstående Emilias mor att det är ren empati med modern som aldrig fick ta hand om Emilia – eller, tänker jag, kanske hon blir så berörd för att hon har ett slags skuldkänslor. Typ att Minervas situation (liv och död) är direkt kopplad med Emilias mor. “Jag har inte rätt att gråta” säger Minerva.
    • Minerva säger att Emilia är stark, till skillnad från sin mor. Det är en replik som sticker ut i en scen där den vanliga gästmottagaren Echidna har flytt undan Emilia. Är Echidna Emilias mor? Minerva är ju närstående med Echidna, så sympati eller skuldkänslor skulle fungera. Och Echidna tycks ju känna något för Emilia, både gott och ont.
    • “Min mor är Fortuna” säger Emilia, och Minerva snyftar att “den flickans ränksmideri gör nytta ibland”. “Den flickan” om Fortuna får det också att låta som om hon kände Fortuna personligen, vilket kanske inte är konstigt om hon också känner Emilias mor.
    • Echidna “hade det svårt i prövningen” – varför? (Emilia själv tror att hon sårade Echidna… genom att säga tack?) Och varför tycker Echidna illa om Emilia? För att hon påminner henne om sina egna brister och misstag, eller kanske om en hemsk framtid? För att Echidna och Emilias mor var närstående, och Emilias födsel orsakade en händelsekaskad som ledde till moderns och häxornas och Echidnas död? För att Echidna råkat orsaka moderns död och Emilias liv (igen, hon skickade ju Puck att vakta över henne) och hon känner djupa skuldkänslor?
    • Minerva säger att den hemska framtidsvisionen var Echidnas sätt att mobba Emilia, men Emilia är inte det minsta upprörd, för att hon har hopp om att det inte blir som i visionen. På Minerva verkar det som om häxorna är desto mer övertygade om att den framtiden är på väg. Echidnas kraft är ju kopplad till den där “Visdomens bok” som verkar beskriva framtiden, vars kopior Roswaal och Beatrice fått. Kanske det är länkat till varför hon byggde barriären etc. Kanske hon kämpar mot ödet.
    • I efterföljande miniavsnitt ser man häxorna träffas efteråt: “Wait, where did Tella go?” “I told you, that wasn't Satella!” “[…] Now that you mention it, Tella had a more gloomy face.” “That girl tried her best to do something she didn't have to do.” “I'm really sorry she had to go through that.” “She wanted to have a tea party if we met again.” “That time will never come.” “We can't say that for sure just yet. Echidna, you, of all people, should know that.” “Echidna-chan, what are you thinking about?” “Probably about escaping reality. It's a bad habit of hers.” “You see, while harbouring all those complex feelings, my head is full of all the possibilities that might take place from here on out.” “Echidna-chan, what do you plan on doing this time? […] Are you planning something bad?” “Nothing bad. It's a very good thing.” Echidna har planer~!
  • Varför känner inte Emilia igen Echidnas kropp i graven? Är det någon annans kropp? Är det Echidnas kropp men hennes utseende är annorlunda från vad Emilia såg i prövningarna? Eller är det bara grejen att man tappar minnet av sina visioner från prövningarna, så hon minns inte Echidnas ansikte och hade förväntat sig att Echidnas kropp var 400 år förmultnad? (Det låter mest sannolikt – Echidna hade ju samma kläder på sig.)

  • Vad händer när trollformeln bryts? Kommer häxorna att försvinna?

  • Elsa mot Garfiel var på ett sätt en kamp mellan en ung man som äntligen börjat röra sig framåt, och en gammal vampyrinna som är fast i ett gammalt trauma. I extraavsnittet efteråt minns Maylie när Elsa berättade om sin odödlighet: hon beskrev det som en förbannelse som gjorde de flesta tokiga. Maylie frågade Elsa om hon ville dö. (Det blev ju faktiskt lite fint där mellan dem, att även tokiga mördare kunde visa ömhet mot varandra. Elsa skyddar Maylie och liksom lovar sitt sällskap, och gillar att bli kallade för “systrar”; efter striden, i extraavsnittet, gråter Maylie. “Finns ingen som skulle klandra dig”, säger Garfiel.) Men vad är det som låter Garfiel vinna?

    • Kanske halvblodens egenskaper, samma som möjliggjorde barriären? Garfiel biter hennes hals och hon biter tillbaka, och hon slutar läka. Kanske hans halvblod i hennes kropp bryter förbannelser?

    • Det är också en uppenbar sexuell anspelning i dödskampen: han ligger på henne, hand i hand, vätskor (blodet) flödar, hans kropp mellan hennes höjda ben.

    • Men vad är det hon tittar på när hon ser Garfiels hals? Att hans sår läkt men inte hennes? Har han tagit över hennes odödlighetsförbannelse? Eller är det bara att Garfiels blodiga kropp påminner henne om sitt trauma?

  • En av häxorna var vampyr, sa Garfiel. Någon av dem man sett?

  • “Before heading for the Sanctuary. Doctoring the contract between you [Puck] and Emilia-sama” säger Roswaal. Vad innebar det? Var det detta som gjorde att Puck inte kunde ta sig ut ur kristallen?

  • Puck till Roswaal: “As far as I know, there's no human alive as skilled as you. But no matter how far you go, you're still a human. You'll never be like that devil.” Menar han Hector? Ordet han använder är 魔人, “majin”.

  • Det är intressant att när Emilia föreslår att frakta bort kristallen med Ryuzu hör man Echidna: “Unbelievable. You see this, and that's the first thing you think of?” Man ser inte att klonen rör läpparna, men det antyds att Echidna är där, i klonen.

  • Flashback: Echidna ger Beatrice hennes uppdrag, att skydda biblioteket. Varför? För att skydda biblioteket, eller sin kunskap? Nja, på Echidna lät det improviserat, och “du är inte till någon hjälp mot en fiende inte Roswaal kan hantera”. Så det kan ha varit för att hålla henne säker. Och hon visste redan att Beatrice gillade böcker. “Väx upp med hälsa.” Vilken snäll ond häxa, Echidna!

  • Hur är det egentligen som Subaru vinner över Beatrice? Genom att få henne att välja att bryta sitt löfte med Echidna, genom att hjälpa istället för bli hjälpt, och acceptera flyktig lycka: “Jag kommer att dö, men du kommer att ha lyckliga minnen!” Det påminner lite om prövningarna.

Så, det var mina tankar, nu är jag redo för sista avsnittet.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara 5 år sen på bollen.

Det är kul att läsa era tankar från avsnitten jag just sett, men det blir lite av ett  chickenrace att inte läsa för långt i tråden.

 

Är just nu lite förvirrad över att de i början på avsnittet planterade iden att han kanske inte vaknar igen denhär gången, för att sedan i slutet på avsnittet hoppa från en klippa i full tillförsikt.

Väldigt frustrerande cituation han har hamnat i. Det är som en inverterad Ef A Tale Of Memmories. Fast utan minnesanteckningar.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tankar om sista avsnittet!

  • Striden mot kaninerna var lite antiklimaktisk. Fast inte väldigt, för egentligen har det inte varit så stor fokus på dem, inte lika mycket som anfallet på herrgården.
  • Beatrice visste inte att Roswaal var Roswaal!
    • Så det lär vara därför som hon inte kände sig så förrådd när Roswaal avslöjade hennes dörrhemlighet, antar jag.
    • Var det på grund av detta som Roswaal sminkade sig och talade konstigt? “För att lura sina fiender måste man först lura sina vänner.”
  • Eh, det var väl okej.

Serien slutar på motsvarande bok 15. Det betyder att “säsong 2” (2020 & 2021) täcker originalböcker 9,75 till 15. Det betyder att medan första säsongen täckte 0,39 originalböcker per avsnitt, så täckte andra säsongen bara 0,21 böcker/avsnitt. Och jag tyckte att det kändes. Det här var något för långsam takt – Helgedomen var inte intressant.

Bok 25 kom ut idag(!), så det finns alltså material till ytterligare 25-47 avsnitt.

Apropå böckerna så kan jag också avslöja att boken hade en epilog som inte avsnittet hade:

Spoiler

Echidna har tagit över en Ryuzu-klons kropp genom en långsam, bitvis själtransplantation, och har nu kommit ut i världen!

Jag skummade lite och fick lite svar på några frågor:

20 timmar sedan sa Sceleris:

Hon speglar sig, men reagerar konstigt. Ser hon inte sin spegelbild? Eller något oväntat? […] Emilia tänker igen på när hon sågs som ett monster p.g.a. sitt utseende, och när Puck försvann, och anmärker att hon beskyddats. Vad betyder det i denna scen? […] Emilia dyker mot vattnet och ser sin spegelbild igen och anmärker att hon inte är så lik Fortuna trots allt, och tänker ett ironiskt(?) "så synd". Vad betyder det?

Boken skriver att Emilia alltid hade undvikit att se sig själv i spegeln. Dels för att hon var lite ovan med sin vuxna kropp – hon blev ju nedfrusen som barn, och upptinad som tonåring – och dels för hur folk bemötte henne. Hon tänkte på hur Puck hade hjälpt henne med den skönhetsvård hon inte klarade utan spegel, och det var det som hon tänkte på: “Puck har skyddat mig genom att låta mig leva utan att se min spegelbild.” Men när hon såg spegelbilden i vattenytan var det första gången hon såg sig själv som vuxen, och då blev hon lite besviken över att hon inte var så lik Fortuna.

20 timmar sedan sa Sceleris:

Röster man hör:

Det var några viktiga nyansskillnader mot amerikanska boköversättningen:

  • Anime-Otto: “If that's the case, I should've just been wrapped up in that cave and left for dead!”
  • Bokfigur: “What, you feel like this is fulfilling your promise? If so…then you should have left me to die wrapped in a mat in that cave! If… If you were going to show me a dawn like this, it should all have ended there! Damn it! Damn it all!”

Låter som en reaktion på en Subaru-död.

  • Anime-Crusch: “Under no circumstances shall I be killed by something as nonsensical as a curse!”
  • Bokfigur: “I absolutely will not allow you to die for some nonsensical reason like a curse!”
  • Anime-Julius: “If I bend my knee and lose my sword, what is left for me?”
  • Bokfigur: “You have bent your knees before irresistible despair, and you have lost even your sword… Just what is it you still cling to?”

Låter som en reaktion på en förkrossad Subaru.

20 timmar sedan sa Sceleris:

“Min mor är Fortuna” säger Emilia, och Minerva snyftar att “den flickans ränksmideri gör nytta ibland”. “Den flickan” om Fortuna får det också att låta som om hon kände Fortuna personligen, vilket kanske inte är konstigt om hon också känner Emilias mor.

Bokversionen var tydligare: “I remembered Mom, I remembered Dad, and I remembered my big brother and everyone in the forest. That’s plenty… This was all because of Echidna’s Trials, so…” “I see… So even that girl’s… Even Echidna’s wicked deeds result in something good once in a while…”

(Jag tyckte väl att det var lite konstigt att beskriva Fortuna som en ränksmidare!)

20 timmar sedan sa Sceleris:

Hon drar moderligt Emilia till sin barm.

I boken känner Emilia hennes värme och hör hennes hjärtslag (“which was strange, given that the Witch was dead”), och säger att hon kände sig “märkligt lugn”. Så det låter ju väldigt moderligt.

20 timmar sedan sa Sceleris:

Varför känner inte Emilia igen Echidnas kropp i graven?

Boken förklarar: kvinnan i graven ser ut att vara 20-nånting, medan Echidna som Emilia sett såg ut att vara äldre tonåring. “En storasyster?” undrar Emilia. Så tydligen levde Echidna i några år efter uppförandet av barriären.

Animeversionen var inget vidare på att förklara skillnaden. (Jag trodde att Echidna skulle se vuxen ut hela tiden.)

20 timmar sedan sa Sceleris:

Vad händer när trollformeln bryts? Kommer häxorna att försvinna?

Det undrade Emilia också: For one brief moment, she hesitated. If she broke the ritual, the barrier would be lifted, and the tomb, bereft of its duty, would become dormant. If that happened, she would lose her only means of going to the tea party as well as all leads about the Witch who knew her mother—
“…That has nothing to do with any of this!”

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Post S2 Rant:

Vad var grejjen med dörren i källaren? I s1 dog folk bara av att gå i närheten av den. Så vad var där bakom? Jag hade fått för mig att det var detdär sigillet som Emilia har nyckeln till. men nu såg den ut som en vanlig dörr.

Ingen progress alls på Rems problem. Alls.

Inga förklaringar eller direkta hintar om vilken häxa som är Emilias mamma, även om det känns ganska uppenbart att det är avundshäxan. Och trotts att de la SÅ mycket tid på att älta bakgrundshistorier och attförklara hur saker hänger ihop, så fick man inte veta något om varför hon uppfostrades av sin faster. Inget om vem pappan är heller. Eller varför puck kallar henne för sin dotter trotts att han är ett magiskt väsen och hon är en halvalv.

Och varför kommer hon inte ihåg vem mamman är om hon nu fått tillbaka sina minnen?

 

Många frågetcken. Fler än jag kommer ihåg att lista just nu. Hade hoppats på lite mer av säsong 2. Särskilt då den kändes ganksa långdragen och ältande. S1 hade även en hel del Higurashi vibbar. Något som saknades helt i S2.

Jag hoppas S3 inte dröjjer för länge och att den är bättre.

 

Dock tycker jag det var en riktigt bra serie med bra och trovärdig karaktärsutveckling. Just att karaktärr får växa gradvis över lång tid är något jag tycker ofta misslyckas i mycket mainstream anime. Ofta görs det itället abrupta hopp som gärna synkas med att karaktären byter kläder, frisyr eller något för att symbolisera skillnaden. Här fick vi istället se Emilia gradvis bli mer sjlvständig och starkare. Ram var ett mysterium som bit för bit förklarades och skalades som en lök. Roswall, Beatrice...Och Subaru själv givetvis som hela tiden påverkas mer och mer av alla alternativa utvecklingar och av att komma ihåg allt som dom andra inte vet har hänt.

Sen fanns det ett par undantag som garfields helomvändning. Fast den kändes ändå ok med hur den motiverades.

Trist bara att Rem blev förpassad till garderoben så fort hennes karaktär hade fått sin resa. Best girl needs more screentime ;)

 

Redigerad av Ashaz
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

17 timmar sedan sa Ashaz:

Vad var grejjen med dörren i källaren? I s1 dog folk bara av att gå i närheten av den. Så vad var där bakom? Jag hade fått för mig att det var detdär sigillet som Emilia har nyckeln till. men nu såg den ut som en vanlig dörr.

“Källare?” hann jag tänka, och började tro att du blandade ihop serien med Attack on Titan. ;) Men jag förstår hur du tänker. Som det presenterades i serien är det nog lätt att tro att det är något särskilt med rummet i sig, men så tror jag inte att det var – jag tror att det bara var ett dolt källarrum. (Möjligtvis är det en hemlig flyktväg, men då tänker man sig att de hade tagit sig längre.) Grejen var bara att en uppgiven Puck vaktade över Emilias kropp där. Hon hade sårats i kampen och tagit sig dit och avlidit, men vi fick inte se det, vilket liksom förhöjde stämningen. Gjorde det lite värdigare. (Vi får bara strunta i att vi sett henne död flera gånger före och efter.) Det enda som dödade sektmedlemmarna och Subaru var Puck (och kanske Emilia).

17 timmar sedan sa Ashaz:

Inga förklaringar eller direkta hintar om vilken häxa som är Emilias mamma, även om det känns ganska uppenbart att det är avundshäxan. Och trotts att de la SÅ mycket tid på att älta bakgrundshistorier och attförklara hur saker hänger ihop, så fick man inte veta något om varför hon uppfostrades av sin faster. Inget om vem pappan är heller. Eller varför puck kallar henne för sin dotter trotts att han är ett magiskt väsen och hon är en halvalv.

Vi har stött och blött föräldrafrågan, och jag får nog säga att det inte alls är uppenbart att det är Satella, inte utan att vissa andra påstådda fakta är lögner: om helalven Fortuna är halvalven Emilias faster, kan man ju utgå från att Emilias far är helalv och Emilias mor är icke-alv. Satella är halvalv (vilket är anledningen till att Emilia kallas för “halvdjävul”). Fast, förvisso, det är inte omöjligt att Emilias far är halvalv (halvsyskon med Fortuna) och att man räknar halvalv+halvalv = halvalv.

Men Satella är för lik Emilia, och de har samma röstskådis, så jag tycker nog ändå att det är troligast att Satella på något sätt är Emilia. (Och, baserat på antydningarna jag skrivit tidigare, att Minerva är Emilias mor. Fast då skulle nog Minerva inte veta att Satella på-något-sätt-är Emilia.)

17 timmar sedan sa Ashaz:

Och varför kommer hon inte ihåg vem mamman är om hon nu fått tillbaka sina minnen?

När vi fick se Emilia i sin barndom var hon 7 år nåt sånt. Om hon redan bott där i några år kan det vara så att hon när hon senast såg sina föräldrar helt enkelt var för liten för att minnas dem. Allt hon vet är vad Fortuna berättat. (Och Fortuna verkar föredra att prata om sin bror mer än om sin svägerska.)

17 timmar sedan sa Ashaz:

Sen fanns det ett par undantag som garfields helomvändning. Fast den kändes ändå ok med hur den motiverades.

Jo, åsså är det ju också så att Garfiel är ungefär lika lite central som Otto, så då är det ju vissa begränsningar i hur mycket tid man rimligtvis bör ägna åt honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

45 minuter sedan sa Sceleris:

“Källare?” hann jag tänka, och började tro att du blandade ihop serien med Attack on Titan. ;) Men jag förstår hur du tänker. Som det presenterades i serien är det nog lätt att tro att det är något särskilt med rummet i sig, men så tror jag inte att det var – jag tror att det bara var ett dolt källarrum. (Möjligtvis är det en hemlig flyktväg, men då tänker man sig att de hade tagit sig längre.) Grejen var bara att en uppgiven Puck vaktade över Emilias kropp där. Hon hade sårats i kampen och tagit sig dit och avlidit, men vi fick inte se det, vilket liksom förhöjde stämningen. Gjorde det lite värdigare. (Vi får bara strunta i att vi sett henne död flera gånger före och efter.) Det enda som dödade sektmedlemmarna och Subaru var Puck (och kanske Emilia).

Ja det är ju en möjlighet. Men det förklarar inte varför den ser sådär förtrollad ut även när puck och Emilia inte är där. Det tolkade jag mer som att den är förtrollad med någon skyddande besvärjelse.

3E1LOl7.png

 

ja föräldrafrågan är förvirrande. jag drog slutsatsen mest på att hon är så väldigt lik Emilia. Till och med liknande klädsel när man fick se in under den mörka manteln. att det rent av skulle vara hon har jag också funderat på, men det kändes som den idén punkterades lite av backstory bitarna där Emilia var yngre, efter häxans tid. Och i så fall existerar hon paralellt med sigsjälv i denhär tidslinjen eftersom Subaru träffar henne i Windows-XP scenen med alla häxorna.

Kanske en syster? Eller har hon skuttat tillbaka i tiden från framtiden (med tanke på att hon kan skicka tillbaka subaru på samma vis) och det är en vuxen, äldre och trasig Emilia? Eftersom hon var så väldigt "Hej subaru jag älskar dej! Reeee!" så skulle den idén kunna funka också.

Redigerad av Ashaz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En annan sak som förvirrar mig är antalet häxor.

Nämns det inte att avundshäxan åt upp dom andra 6 häxorna?

Och sedan dyker det upp fler än dem om jag inte missminner mig? och den melankoliska djävulen, som pratat och klär sig likadant som den senare Roswal gör? Vilket ju Puck noterar också mot slutet (varför han nu inte har reagerat på det tidigare efter att ha bott hos honom i en massa år). Vi fick aldrig veta hur det gick med den uppgörelsen i flashbacken.

Redigerad av Ashaz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Ashaz:

Ja det är ju en möjlighet. Men det förklarar inte varför den ser sådär förtrollad ut även när puck och Emilia inte är där. Det tolkade jag mer som att den är förtrollad med någon skyddande besvärjelse.

Hm, det har du ju rätt i. Vad säger romanen?

Bok 5: “When he touched the rather cold wall, he wondered what it must be made of; as he did so, it gave off a pale-blue glow that allowed him to see several meters ahead.”
Bok 15: “Subaru had never gone beyond the door in the hidden passage. He knew this escape tunnel ultimately led to a cabin off in the forest.”

I och med det andra citatet kom jag på en sak: det var ju genom denna passage som Petra och Otto (och Rem) flydde. De klarade sig oskadda och anmärkte ingenting om stället. Så nja, det är nog inget särskilt hokuspokus där trots allt. 😅 Fast det är lite speciellt och mystiskt för Subaru, förstås, eftersom han aldrig sett vad som är där innanför.

2 timmar sedan sa Ashaz:

Nämns det inte att avundshäxan åt upp dom andra 6 häxorna?

Letade upp citatet (har undertexterna liggande så det går fort att söka); det är Beatrice som säger att “Long ago, she devoured the other six witches who bore the names of the remaining deadly sins, and drained half the world dry.” Det betyder alltså inte att de 6+1 var de enda som existerade, utan de enda som hade namn efter de sju dödssynderna.

2 timmar sedan sa Ashaz:

och den melankoliska djävulen, som pratat och klär sig likadant som den senare Roswal gör? Vilket ju Puck noterar också mot slutet (varför han nu inte har reagerat på det tidigare efter att ha bott hos honom i en massa år).

Hm? Tänker du på att Puck säger “Roswaal, you amaze me. You're quite the magician. As far as I know, there's no human alive as skilled as you. But no matter how far you go, you're still a human. You'll never be like that devil.”? Det låter inte för mig som att Puck särskilt reagerar på Roswaals konstlade beteende, utan hans skicklighet.

När jag dessutom skummar i boken ser jag att den delen betonar att Roswaal också har förlorat emotionellt mot Ram, och avslutar med att “He was a wretched fool who had tried to become a devil and failed.” Så där tycker jag att det låter som att Puck menar att “dina känslor hindrar dig, och det skulle inte ha hänt för Hector”.

 

 

BONUSTANKAR!

  1. Häxsektens medlemmar ryktas ha varsitt Evangelium, en mystisk bok som sägs driva sina mottagare galna – och göra dem till häxsektmedlemmar.
  2. Deras Evangelium är enligt Roswaal “defekta versioner” av de böcker som han och Beatrice har.
  3. Böckerna som Roswaal och Beatrice har är “lättversioner” av Vishetens bok.
  4. Vishetens bok är Echidnas förmåga (“auktoritet”) som tydligen låter henne se framtiden – och jag gissar att det är genom den som hon visste allt vad Subaru varit med om, så att det är något slags akashakrönika.
  5. Ett Evangelium är alltså en framtidsbok, och Häxsektens förhållande till den tycks som Roswaals och Beatrices till sina egna kopior: instruktionsmanualer.
  6. Häxsektens mål med Emilia är att utsätta henne för “Prövningen” (“the Ordeal”), där de ska se huruvida hennes kropp kan intas av Satella.

Någon har skapat Häxsektens Evangelium till synes för att hjärntvätta folk och leda dem till att återuppliva Satella. Men vem? Kanske Pandora, som tycks vara ledande i Häxsekten. Hon hänger ju med Regulus, och lämnade med galna Geuse. Om det är Pandora, varför? Jag tänker på två saker: Pandora ville öppna den där dörren som Emilia hade nyckeln till, om vilket Fortuna säger “If they get their hands on the seal, the world will end this time!”, och det där att Satella “drained half the world dry”.

Sååå Pandora försöker förstöra världen genom antingen förseglingen som vaktas av Emilia eller genom Satella – eller genom Satella-som-är-Emilia?

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tunneln: Ja nu när jag kollade igen så ser man Otto & co springa ut genom samma koridor med samma glitter i. Jag blev förvirrad av falsk foreshadowing då skulle man kunna säga.

Puck vs Roswal. Jo dels den biten, men även vid ett annat tillfälle nämner Puck att han en gång kände någon som pratade likadant som honom.

7 timmar sedan sa Sceleris:

Någon har skapat Häxsektens Evangelium till synes för att hjärntvätta folk och leda dem till att återuppliva Satella. Men vem? Kanske Pandora, som tycks vara ledande i Häxsekten. Hon hänger ju med Regulus, och lämnade med galna Geuse. Om det är Pandora, varför? Jag tänker på två saker: Pandora ville öppna den där dörren som Emilia hade nyckeln till, om vilket Fortuna säger “If they get their hands on the seal, the world will end this time!”, och det där att Satella “drained half the world dry”.

Sååå Pandora försöker förstöra världen genom antingen förseglingen som vaktas av Emilia eller genom Satella – eller genom Satella-som-är-Emilia?

The ordeal. Just ja.Man undrar ju vad Pandora viskade till Betelguise för att han skulle flippa över så fullständigt och vad hon lurade in honom på för bana. Att han i det läget var lättknuffad är en sak, men vad var det hon satte honom till att göra som ledde till den "nutida" versionen vars mål skiljer sig markant från den tidigare? Skydda Emilia vs Offra Emilia för att frigöra avundshäxan. Min gissning är att det är häxan som är inlåst bakom sigillet, men det känns inte heller helt uppenbart.

Drain half the world dry. På mana får man väl gissa då. Emilia verkar ju aningen stark på den fronten eftersom hon frös ner en hel skog. Något som antyds ska vara en makalös ansträngning. Roswal var tvungen at offra upp hela kristallen för att få det till att snöa lite. Medan Emilia schock-frös en hel skog med folk och allt, som fortfarande är frusen. Betyder det att en stor del av hennes mana fortfarande är uppbunden där och hon potentiellt är ännu starkare än vi hittills sett?

Visst var ju Regulus biskop av girighet. Så varför hänger han med pandora? De verkar ju ha ett aningen förvirrat maktförhållande, där båda förväntar sig kunna bestämma över den andra.

Redigerad av Ashaz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...